Sanyo Z5 mini review

Started by J.A.F._Doorhof, November 24, 2006, 09:20:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Gisteren de Z5 onder handen gehad, en hier een minireview.

De Gamma uit de doos komt uit op 1.67.
contrast ratio uit de doos 906:1.

Na de calibratie van de gamma en grayscale kwam ik uit op een nette 2.35 voor de Gamma.
Via de gamma instelling is dit in te regelen van 0 naar +5 en -5 op zich werkt het in dit geval afdoende.
Maar liever had ik een punts instelbare gamma gezien.
De grayscale kwam ook netjes recht, voor de calibratie teveel blauw en iets te weinig rood.

Contrast ratio komt na de calibratie in de user mode uit op 956:1 wat teleurstellend te noemen is.
na gebruik van brilliant cinema is de uitkomst rond de 2000:1 wat absoluut beneden de maat is, als je bedenkt dat we hier spreken over een projector die de mogelijkheid zou moeten hebben van EN een auto iris EN een auto lamp mode.

In de vivid stand is een CR te behalen van 12520:1 maar die stand is absoluut onbruikbaar voor HT gebruik

De Z5 word dus geplaagt door exact hetzelfde als de Z4.
De iris werkt wel degelijk, de autolamp modus ook, maar ALLEEN in de standen die voor HT niet bruikbaar zijn.
Daarbij komt dat in de vivid stand de iris zo snel werkt dat het letterlijk lijkt alsof je een deur voor je neus dichtgegooid krijgt, boem zwart :D.

De irisstand 2 in de brilliant cinema mode werkt te snel, vandaar dat ik de iris 1 prefereer, hoewel deze eigenlijk weer net iets te traag is.
Het is en blijft me enorm frusteren dat je in feite een enorme kracht beschikbaar hebt met de Autolamp modes en de iris, maar daar niet bijkan in de cinema of user standen.
Het lijkt (net als bij de Z4) alsof de ontwerpers van de projector simpelweg voor elke setting een andere instelling hebben geprogrammeerd voor de iris en lamp auto modes.

Bij zowel de Epson als Panasonic kun je dit gewoon vrij programmeren.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de brilliant cinema mode, nadeel is wel dat het zwart daar lang niet op het niveau zit van bv de Epson maar in ieder geval heb ik daar de hoogste CR.

Kleurechtheid van de unit is redelijk uit de doos, en goed na de calibratie van de primaries.
Het enige vreemde is dat alle primaries en secondaries aangepast kunnen worden, alleen bij Magenta heb ik wat ik ook probeerde geen enkele beweging kunnen krijgen.

Voordelen zijn:
Lensshift is te blokeren, via een switch.
Lens zit verzonken in het chasis.
Bijgeleverd blaasbalgje voor eventueel stof op de panelen (hoewel dit niet 100% werkt is het een stuk beter dan de concurrentie).
2 HDMI inputs, ook hier zie ik niet echt het nut van, aangezien je voor de prijs van een goede lange HDMI kabel ook een switchje kunt kopen tegenwoordig.

De kijkervaring op de Z5 is zeker niet verkeerd, maar hij kan niet meekomen met de panasonic en Epson jammer genoeg.
Begrijp me goed, het is geen slechte projector maar de firmware is absoluut onlogisch en frusterend.
Zou je de irisstanden vrij kunnen gebruiken in bv brilliant cinema dan zou de projector denk ik gelijk staan aan de Epson en Panasonic.

Tegenwoordig draait het bij de projectoren voornamelijk om de iris en de implementatie van de deïnterlacer/scaler, dit aangezien bijna alle projector dezelfde panelen gebruiken en dezelfde technieken, onderscheiden de fabrikanten zich in de functionaliteit van bv de iris en de lamp.

Sanyo mist hier (wederom) de finesse.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Bedankt Frank voor de mini review ;D Wel zonde van de projector!! Het leek me wel een mooi apparaat.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Begrijp me goed, het is geen slechte projector hoor.
De film ervaring is gewoon goed, maar het frusteerd me enorm als iets in potentie goed is maar gewoon verkeerd in elkaar gezet is, zelfde verhaal met de Z4.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 24, 2006, 11:38:23
Begrijp me goed, het is geen slechte projector hoor.
De film ervaring is gewoon goed, maar het frusteerd me enorm als iets in potentie goed is maar gewoon verkeerd in elkaar gezet is, zelfde verhaal met de Z4.








Dan is dat toch zonde Frank ::) ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Ja helemaal waar, maar hij is voor het geld niet slecht, dat zijn zat andere wel :D
Hij is gewoon niet de beste.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Frank_Terpstra

cine4home haalt 3200:1 in brilliant cinema
http://www.cine4home.de/tests/projektoren/SanyoZ5/Z5Test.htm
misschien heb je een slecht exemplaaar te pakken? Blijft natuurlijk wel laag in vergelijking met de tw700 die in cinema modes ook boven de 10000:1 komt

J.A.F._Doorhof

Kan zijn, ik weet niet hoe hun meten, ik gebruik altijd dezelfde waardes en afstanden.
Als ik de analyzer een meter verder weg zet en het beeld kleiner maak krijg ik ook andere waardes.

Geloof het of niet maar 2000:1 of 3200:1 kan ik een klein verschil zitten.
Ik gebruikte sowieso de A2 op de projector, en geef de iris altijd 10 seconden om dicht te gaan, wacht je langer kan het best zijn dat het dan anders meet, maar 10 seconden is mijn maximale wachttijd.
Als hun langer gewacht hebben kan het zijn dat de iris verder dicht is gegaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pch

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 24, 2006, 09:20:21
De Z5 word dus geplaagt door exact hetzelfde als de Z4.
De iris werkt wel degelijk, de autolamp modus ook, maar ALLEEN in de standen die voor HT niet bruikbaar zijn.
Daarbij komt dat in de vivid stand de iris zo snel werkt dat het letterlijk lijkt alsof je een deur voor je neus dichtgegooid krijgt, boem zwart :D.

De irisstand 2 in de brilliant cinema mode werkt te snel, vandaar dat ik de iris 1 prefereer, hoewel deze eigenlijk weer net iets te traag is.
Het is en blijft me enorm frusteren dat je in feite een enorme kracht beschikbaar hebt met de Autolamp modes en de iris, maar daar niet bijkan in de cinema of user standen.


Hoi Frank,

Ik snap het niet precies, waarschijnlijk ligt dat aan mij!  ;D
Maar enerzijds zeg je dat de auto iris en de auto lamp standen ALLEEN werken in de standen die voor HT niet bruikbaar zijn, dus concludeer ik: NIET werken in de standen die wel voor HT bruikbaar zijn, toch?
Mij lijken de HT standen de 3 cinema standen, toch?
Vervolgens zeg je dat de irisstand 2 in de briljant cinema mode te snel werkt en je daardoor iris 1 prefereert...Hoe kan dat dan?
Kun je nu wel of niet auto iris en auto lamp kiezen in de 3 cinema standen?
Of irisstand 1 en 2 geen auto stand?

Gr. Paul.

J.A.F._Doorhof

De iris word erg beperkt in die standen laat ik zo zeggen, dat komt misschien niet goed over.

Het werkt dus wel maar erg beperkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pch

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 25, 2006, 20:45:22
De iris word erg beperkt in die standen laat ik zo zeggen, dat komt misschien niet goed over.

Het werkt dus wel maar erg beperkt.

OK, het werkt dus wel, maar erg beperkt...
En bij de Panasonic en Epson werkt het beter? Of hebben die niet zo'n auto iris?

Gr. Paul.

P.S. Het valt mij op dat jij altijd een hele sterke voorkeur hebt voor Epson en Sanyo bijna altijd veel minder vindt, dit i.t.t. buitenlandse tests waaruit blijkt dat die nieuwe Sanyo PLV-Z5 juist heel erg goed blijkt te zijn. Frank, er speelt toch niet zoiets als "betere marge" op de Epson? Het riekt nl. wel een beetje zo...

J.A.F._Doorhof

Nee integendeel de marge op de Sanyo ligt ongeveer 5% hoger zelfs.
Ze ontlopen elkaar amper wat.

Ik denk ook dat de opmerking kant nog wat raakt, er zijn regelmatig mensen die hier verschillende projectoren naast elkaar zien en dezelfde voorkeur hebben als ik, dus zo gek is het niet.

Epson en Panasonic hebben beide een autoiris en die werkt gewoon wel goed.

Ik heb dus niets tegen Sanyo, integendeel ik vind het geniaal dat ze een blaasbalg gebruiken voor het schoonmaken van de panelen, de switch van de lensshift ben ik positief over en de beeldkwaliteit ook.
Waar ik me gewoon aan frusteer is dat je veel mogelijkheden hebt maar die werken niet in de standen waar ik ze wil hebben.

Daar is toch niets mis mee :D

We leveren alle merken behalve infocus, en op alles zit ongeveer dezelfde marge.
Ik test alleen anders als 90% van de websites, ik ben een HEEL stuk meer kritisch en val soms over punten waar een website zo overheen stapt.
Ik heb bv als één van de eerste opmerkingen gemaakt over smoothscreen wat me toen werd aangevallen als dat dit een voorkeur naar Epson zou zijn, totdat mensen het A/B zagen.

Ik heb TOTAAL geen binding meer met Epson sinds de zomer van vorig jaar, dit door verschillende aanvaringen over oa garantie afhandelingen (wat ondertussen trouwens opgelost is), we zijn toen VRIJWILLIG van het importeursschap afgestapt. Dit omdat mijn mening van garantie niet te verenigen was met die van Epson.
Dit geldt trouwens helemaal voor Panasonic waar je na 1 jaar gewoon geen poot meer hebt om op te staan.
Epson geeft 3 jaar, en Sanyo zelfs een lange LAMP garantie (wat helemaal uniek is).
Ik vind gewoon ZELF de projector minder presteren door de anders werkende iris.

Daar zit nogmaals niet bij dat te maken heeft met voorkeur wegens geld.

Mensen die me kennen die weten dat extra marge me totaal koud laat, wij maken als ITC zelf de prijzen, en we kunnen dit ook omdat we de calibraties meeleveren en een goede service.
Als ik dus marge tekort kom dan verhogen we de prijzen, helemaal als het om 3-5% gaat kan dit makkelijk.

Sanyo heeft gewoon IETS betere condities dan Epson / Panasonic qua marge, dus als je wilt wil ik HEEL graag een Sanyo verkopen, maar je koopt dan niet mijn voorkeur.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pch

OK Frank,

Dat is duidelijk!
Sorry voor mijn vermoeden.

Gr. Paul.

master30

Hoe is inmiddels de ervaring met een z5?
Ik denk erover om van een z2 naar een z5 tegaan, de z5 is nu redelijk geprijst

Marcel
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.