Teejooscoop

Started by Teejoo, November 21, 2006, 23:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MLCinema

Arcam is toch onderdeel van Harman wat op zijn beurt weer onderdeel is van Samsung?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Teejoo

Quote from: Kamidioblitz on August 12, 2017, 09:03:24
Arcam is toch onderdeel van Harman wat op zijn beurt weer onderdeel is van Samsung?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
we hadden het over de Yamaha

Teejoo

Als het goed is gaat de Classé mij zaterdag verlaten. Ik kan me dus nu gaan verdiepen in een opvolger! Toch ook wel weer leuk om mee bezig te zijn. Ik ga denk ik wel maar gebruik maken van 2 hoogtekanalen ivm beperking in de opstelling.

blue-eyes

Verdiepen? Volgens mij weet je het al gewoon :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Quote from: Blue-Eyes on October 19, 2017, 07:14:08
Verdiepen? Volgens mij weet je het al gewoon :P
Nee, nog niet helemaal. Het heeft toch weer een tijdje stilgelegen en ik heb de afgelopen periode vaker bewust zitten luisteren naar wat ik 'boven' mis in de bubble. Wel ga ik zoals aangegeven voor 2 extra kanalen.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of ik bijvoorbeeld ook een receiver kan gebruiken, en dan alleen de hoogtekanalen aansturen met de ingebouwde versterking. Andere optie is ook de eindversterkers wegdoen en geheel nieuwe versterking. Maar dan moet ik ze toch ergens kunnen gaan inruilen.

Kjelt

Waarom zou je voor een receiver gaan , je betaald dan voor de eindtrappen die je niet gaat gebruiken.
Daarnaast muv high end apparatuur die het erg goed afschermt kun je meer last hebben van onderlinge beinvloeding/storing door de versterkertrappen, warmte en veel receivers hebben geen balanced uitgangen.
Een pre/pro stopt meer van het budget in aparte gescheiden voedingen, chassis, audio circuits (zoals bv de discreet opgebouwde opamps HDAM bij Marantz) en dat soort verbeteringen.
Aangezien je je SSP weg doet lijkt het me evident dat je een soortgelijke pre/pro met balanced uitgangen terug wilt ? Althans voor mij zou het een no-brainer zijn.

Teejoo

Quote from: Kjelt on October 19, 2017, 10:15:54
Waarom zou je voor een receiver gaan , je betaald dan voor de eindtrappen die je niet gaat gebruiken.
Daarnaast muv high end apparatuur die het erg goed afschermt kun je meer last hebben van onderlinge beinvloeding/storing door de versterkertrappen, warmte en veel receivers hebben geen balanced uitgangen.
Een pre/pro stopt meer van het budget in aparte gescheiden voedingen, chassis, audio circuits (zoals bv de discreet opgebouwde opamps HDAM bij Marantz) en dat soort verbeteringen.
Aangezien je je SSP weg doet lijkt het me evident dat je een soortgelijke pre/pro met balanced uitgangen terug wilt ? Althans voor mij zou het een no-brainer zijn.
Heel simpel, omdat ik dan geen extra eindversterker hoef aan te schaffen voor de hoogtekanalen. Voor de overige kanalen gebruik ik dan natuurlijk nog steeds gewoon de Classé eindversterkers. Ik gebruik nu overigens ook geen balanced uitgangen.

CinéHome

Voor mijn part zijn hoogtekanalen dan overbodig. Zeker als je daarvoor de extra ruimtelijkheid en transparantie opgeeft die een pre/pro en gebalanceerde aansluitingen kunnen opleveren!
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

#1608
Quote from: MichelDW on October 19, 2017, 10:44:27
Voor mijn part zijn hoogtekanalen dan overbodig. Zeker als je daarvoor de extra ruimtelijkheid en transparantie opgeeft die een pre/pro en gebalanceerde aansluitingen kunnen opleveren!
Het is ook maar een gedachte. Mijn eerste insteek is ook gewoon een processor, maar ik ben gewoon aan het brainstormen. Ik denk wel dat je het voordeel van een gebalanceerde aansluiting overschat, althans in mijn set.

Maar je ziet, mijn ideeën vliegen alle kanten op :-).

Teejoo

#1609
Mijn interesselijstje..Tot nu toe interessant en lekker gevarieerd zullen we maar zeggen  ::)

- Yamaha CX-A5100
- Arcam
- Lyngdorf MP-50

Die laatste vind ik eigenlijk te duur gezien mijn voornemen om iets eenvoudigers en minder kostbaars aan te schaffen. Maar hij spreekt me wel erg aan.

CinéHome

Persoonlijk zou ik optimalisatie zoeken in luidsprekers die in dergelijke smalle ruimte optimaal tot hun recht komen. Dan denk ik aan gesloten speakers en subs. En als het kan actief (toch front en subs).
Dergelijke wijziging zal veel meer uithalen dan welke dure Lyngdorf ook.  :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

Quote from: MichelDW on October 19, 2017, 12:33:59
Persoonlijk zou ik optimalisatie zoeken in luidsprekers die in dergelijke smalle ruimte optimaal tot hun recht komen. Dan denk ik aan gesloten speakers en subs. En als het kan actief (toch front en subs).
Dergelijke wijziging zal veel meer uithalen dan welke dure Lyngdorf ook.  :D
Huh? Ik zoek een uitbreiding naar Atmos. Ik ben op zich tevreden over mijn speakerset en als ik die ook nog moet gaan aanpassen loop ik leeg.

Kjelt

Je zou voor de hoogtekanalen monitoren (aktieve speakers) kunnen overwegen.

skyfox

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar wat de Arcam en Lyngdorf brengen in jouw setup. En misschien nog wel meer naar hoe dit zich afzet tegen de Yamaha. Ik denk dat je het beste eens kan kijken of je deze apparaten op proef kan krijgen. Zo kan je thuis horen wat het brengt en of het naar wens is.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Teejoo

Quote from: skyfox on October 19, 2017, 13:38:15
Ik ben wel heel nieuwsgierig naar wat de Arcam en Lyngdorf brengen in jouw setup. En misschien nog wel meer naar hoe dit zich afzet tegen de Yamaha. Ik denk dat je het beste eens kan kijken of je deze apparaten op proef kan krijgen. Zo kan je thuis horen wat het brengt en of het naar wens is.
Ja, ik merk dat ik ook de Yamaha een zeer betaalbare underdog vind waarover de reviews stuk voor stuk zeer lovend zijn.

Zoals eerder gemeld gaat het mij nu primair om het surround geluid, en niet zozeer de combi met high end stereo. Hierdoor vervalt denk ik de noodzaak ook om iets op Classé niveau te zoeken.

Echter, ik zie wel het belang in van een goede roomcorrectie. En dan zijn de beide alternatieven ongetwijfeld superieur.

Teejoo

Quote from: Kjelt on October 19, 2017, 13:18:27
Je zou voor de hoogtekanalen monitoren (aktieve speakers) kunnen overwegen.
Zeker, maar dan wordt de match met de rest wel moeilijk omdat B&W daarin niet veel te kiezen heeft.

CinéHome

#1616
Quote from: Teejoo on October 19, 2017, 13:03:08
Huh? Ik zoek een uitbreiding naar Atmos. Ik ben op zich tevreden over mijn speakerset en als ik die ook nog moet gaan aanpassen loop ik leeg.
Dat had ik zo begrepen, ja. Maar ik heb nu eenmaal de gewoonte iets dieper te kijken naar een set om te uit te vissen waarom je überhaupt boven je hoofd nog speakers bij zou willen. ;)
Ik was afgelopen 3 dagen tot 2x toe in Kinepolis gent in een Atmos zaal met tig speakers aan het plafond. Gelukkig zitten er in Blade Runner 2049 ook enkele shots waarbij een vliegende auto van achter in de zaal boven je hoofd naar voor schiet... Helaas kon dat effect me geen enkele keer imponeren, om de simpele reden dat ik het in mijn eigen demo ruimte al veel beter heb ervaren... met een simpele 5.2 set op een simpele bluray track zonder atmos. En dat uit 2 tripole zijspeakers die iets boven de zitpositie hangen. Zoals bij jou ook het geval is.

De vraag is dan, hoe komt het dat iets wel of niet 'werkt'. En dat heb je zelf in je openingsposts al aangegeven denk ik. Akoestiek en plaatsing. Daarmee hangt samen: afstraalgedrag...
Een hifi speaker zoals je 803 heeft nu eenmaal een bredr horizontale afstraling, wat voor veel reflectie zorgt in je smalle ruimte. Het pinpointen van geluidseffecten wordt dan bijna onmogelijk. Extra hoogtespeakers gaan daar fundamenteel niets aan verhelpen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

#1617
Quote from: MichelDW on October 19, 2017, 13:52:42
Dat had ik zo begrepen, ja. Maar ik heb nu eenmaal de gewoonte iets dieper te kijken naar een set om te uit te vissen waarom je überhaupt boven je hoofd nog speakers bij zou willen. ;)
Ik was afgelopen 3 dagen tot 2x toe in Kinepolis gent in een Atmos zaal met tig speakers aan het plafond. Gelukkig zitten er in Blade Runner 2049 ook enkele shots waarbij een vliegende auto van achter in de zaal boven je hoofd naar voor schiet... Helaas kon dat effect me geen enkele keer imponeren, om de simpele reden dat ik het in mijn eigen demo ruimte al veel beter heb ervaren... met een simpele 5.2 set op een simpele bluray track zonder atmos. En dat uit 2 tripole zijspeakers die iets boven de zitpositie hangen. Zoals bij jou ook het geval is.

De vraag is dan, hoe komt het dat iets wel of niet 'werkt'. En dat heb je zelf in je openingsposts al aangegeven denk ik. Akoestiek en plaatsing. Daarmee hangt samen: afstraalgedrag...
Ah zo. Ik ben het helemaal met je eens dat meer speakers niet beter hoeft te zijn, daarom beperk ik me bijvoorbeeld al tot 2 hoogtespeakers.

Ik heb gelukkig al een hele mooie surroundbubble. Alleen denk ik dat er nog wat te halen is door het nog verder uit te rekken in de hoogte. En stiekum vind ik het ook best wel weer leuk om hiermee bezig te zijn  ;)

P.s., ik gebruik mijn DS8 side speakers gewoon als monopool. Dat geeft veruit de beste 3D surroundsteering.

Kjelt

Quote from: Teejoo on October 19, 2017, 13:52:33
Zeker, maar dan wordt de match met de rest wel moeilijk omdat B&W daarin niet veel te kiezen heeft.
Kom anders eens langs om te ervaren wat er voor hoogteinformatie van de speakers af komt. Ik weet niet hoe het met concerten is die draai ik nooit maar bij films hoef je echt geen supermatch te hebben qua speakers. Wat wel belangrijk is dat de hoek, afstand en volume overeenkomen (regelt de roomcorrectie in de processor meestal). Ik heb diverse testen gedaan waarbij alle 7 ground speakers uit staan om te ervaren wat de hoogte speakers doen, dit is 95% van de tijd zeer subtiele echo's en omgevingsruimte geven.
De demo's zijn uiteraard een ander verhaal die doen het er om net als de eerste Atmos films die het perse wilden benadrukken. Maar goed je hebt volgens mij al een aantal vaste aannames gedaan en daar wil ik me niet mee bemoeien.

CinéHome

#1619
Surround bubble is 1 ding. Pinpointen echt nog wel een andere kwestie. Zelden tot nooit lukt dat laatste , voornamelijk vanwege de subwoofer(s). Om die reden is het in grote bioscoopzalen bijna onmogelijk. Teveel strooigeluid van klankkasten en hogere harmonischen uit teveel grote drivers.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

#1620
Quote from: Kjelt on October 19, 2017, 14:10:59
Kom anders eens langs om te ervaren wat er voor hoogteinformatie van de speakers af komt. Ik weet niet hoe het met concerten is die draai ik nooit maar bij films hoef je echt geen supermatch te hebben qua speakers. Wat wel belangrijk is dat de hoek, afstand en volume overeenkomen (regelt de roomcorrectie in de processor meestal). Ik heb diverse testen gedaan waarbij alle 7 ground speakers uit staan om te ervaren wat de hoogte speakers doen, dit is 95% van de tijd zeer subtiele echo's en omgevingsruimte geven.
De demo's zijn uiteraard een ander verhaal die doen het er om net als de eerste Atmos films die het perse wilden benadrukken. Maar goed je hebt volgens mij al een aantal vaste aannames gedaan en daar wil ik me niet mee bemoeien.
Allereerst hoop ik dat het wel meevalt met mijn vaste aannames, maar ik ging ervan uit dat idd veel 'ambient' geluid weergeeft, maar ook heel directioneel geluid van bijvoorbeeld een helicopter of als je in een film direct geluiden van bijvoorbeeld een verdieping boven je hoort. Dus eigenlijk hetzelfde als een surroundspeaker, maar dan van boven. Vandaar ook mijn gevoel dat ze klankmatig zo goed als mogelijk moeten matchen.
Maar ik heb nog nooit atmos gehoord met de rest van de speakers uitgeschakeld, dus dat vertroebeld de boel wellicht.

Verder wil ik vooral zoveel mogelijk info ophalen, dus blijf je er vooral mee bemoeien!

Belangrijk blijft echter de keuze die ik wil maken mbt het gewenste kwaliteitsniveau.

blue-eyes

Zeg je nu meer of min dat klank verschil met Atmos speakers geen issue is? Itt de reguliere speakers in de 5/7.x opstellingen?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Met de huidige tracks durf ik dat best te beweren.
Ik weet niet wat ze allemaal in de toekomst gaan verzinnen maar wat ik tot dusverre beluisterd heb is Atmos voor 95% ambient noises, denk aan echos galm en zo. Daarnaast is er sporadisch een volledige spectrum van bv inderdaad vliegtuig, dak, explosie etc. Daar kun je je best kritisch over nadenken en over discussieren of die speakers dan 100% identiek moeten zijn met bv de frontspeakers.
Zeker als je ruimte dut al niet toelaat.
Ik heb het zelf nog een stapje verder getrokken door alle surroundspeakers te vervangen door monitoren die lichter zijn dan de frontspeakers en alleen bij zeer hoge volumes (referentieniveau) en bijbehorende explosieve scenes merk je dit. Als dat echt je ding is dan vooral wel doen, waarbij je je ook kunt afvragen of je alles beneden de 80Hz niet door de subs kunt laten overnemen en je je ook nog dient te beseffen dat lage frequenties nauwelijks meer te pinpointen zijn.

Peerless Monster

Hogere speakers Theo? Beetje out side of the box denken...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

CinéHome

#1624
Quote from: Kjelt on October 19, 2017, 17:29:25
Ik heb het zelf nog een stapje verder getrokken door alle surroundspeakers te vervangen door monitoren die lichter zijn dan de frontspeakers en alleen bij zeer hoge volumes (referentieniveau) en bijbehorende explosieve scenes merk je dit. Als dat echt je ding is dan vooral wel doen, waarbij je je ook kunt afvragen of je alles beneden de 80Hz niet door de subs kunt laten overnemen en je je ook nog dient te beseffen dat lage frequenties nauwelijks meer te pinpointen zijn.
Ik zou zelfs meer zeggen. Echt pinpointen vereist dat je onder 80Hz enkel via de subs laat doen en de rest gesloten monitoren.
Uiteraard de enkele set met volledig vrijstaande en perfect gebouwde speakers niet te nagesproken. De uitzondering bevestigt immers de regel.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.