Projectiedoek spannen

Started by Cinematic, January 10, 2003, 14:43:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cinematic

Hoi,

Binnenkort ga ik aan de slag met m'n eerste DIY screen :)
In afwachting van m'n bestelde "tommy doek" ben ik alvast op zoek gegaan naar info over het spannen van doeken.
Daarbij heb ik het volgende gevonden: (ik hoop dat toekomstige schermbouwers hier wat aan hebben.)
-------
Spannen van het doek

Gereedschap:

Spangtang: *de bek moet een maximale breedte hebben van 8 tot 12 cm.
Hamer: *liever licht dan zwaar.
Nijptang:
Schroevendraaier: *met een kort handvat, om een slecht geplaatste spijker of niet uit te trekken
Kopspijkers (nietjes):
Men moet het doek op maat snijden met een marge van 6 à 7 cm om het hele spieraam. Het doek op de voorzijde van het spieraam leggen, dat een beetje is afgeschuind. Om het doek te spannen: zet het met 1' kopspijkertje vast bij de hoek, vb de rechter stijl, span dan met een 2' spijker bij de linker hoek (door stevig te trekken met de andere hand.) en zet dan het doek op deze stijl om de 5 cm vast, beginnend in het midden. Zet dan de tegenovergestelde zijde op dezelfde manier vast. Maak dan de 2 zijstijlen af door steeds bij de hoeken te beginnen, om in het midden van de stijlen te eindigen.

bron: http://users.pandora.be/werner.de.wree1/0olieverfschilderen3.htm
------

i.p.v de hamer en nietjes gebruik ik wel een niet-apparaat
i.p.v een spieraam kun je ook een mdf-plaat o.i.d gebruiken

zelf ben ik er nog niet helemaal uit, maar ik post het resultaat wel


mvg.

Sam

Ik heb samen met mijn vriendin een doek opgespannen zoals zij haar schildersdoeken opspant. Zij doet dit al heeeeel lang en ook samen met haar vader die ook schildert en het nog langer doet en ik kan je het volgende aanraden:

Begin met vastnieten bij de twee langste/breedste zijden en begin in het midden!! Doe steeds één nietje in de ene zijde en vervolgens op ongeveer dezelfde plek op de tegenoverliggende zijde en gebruik daarvoor de spantang om het doek diagonaal op te spannen. Je wisselt dus per nietje van zijde. Doe dit tot je het merendeel van de langste zijden heb gehad en begin dan op dezelfde manier aan de twee kortste zijden. Op deze manier hou je de hoeken over en kan je nog beter corrigeren als het nodig is.

Op het DVDforum.nl heb ik zoiets ook al gepost. Zoek maar op username Sargentsod
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Cinematic

hey Sam,

ik heb het net even doorgelezen op dat andere forum,
even een aantal vraagjes:
Is het resultaat nu ook een echt vlak scherm ? en is het eenvoudig na te spannen/stellen bij foutjes ?
hoe groot is het kader en de dikte/breedte van de spielatten?
het kader wat ik wil is ongeveer 180x120
dit kost bij zo'n schilderijwinkel: €49 en heeft in het midden ook een lat
is dit een redelijke prijs?

mvg

Sam

49 Euro klinkt wel goed, maar dat ligt er dan ook wel aan wat voor spielatten je koopt. Als je een groot doek wil maken wil je niet dat het frame gaat doorbuigen dus koop verlijmd hout (ziet eruit als meerdere latjes op elkaar geplakt). Voor mezelf heb ik een doek van 210x125 gemaakt en ik was voor de spielatten zo'n 120 Euro kwijt inclusief een dubbel kruis (is blijkbaar nodig bij die orde van grootte).

Het resultaat is voor mij een vlak scherm. Ik heb een zonnescherm en een goedkoop Projecta-scherm (er zijn uiteraard/absoluut veel betere) gehad en beide plooiden teveel naar mijn smaak.

Het is redelijk makkelijk opnieuw op te spannen. De spielatten "schuif" je in elkaar (absoluut NIET gaan lijmen) en in alle hoeken inclusief die van het kruis, zitten inkepingen. Je krijgt bij de spielatten kleine wiggen in 2 maten (groot voor in de hoeken en klein voor bij het kruis) en door deze in de inkepingen voorzichtig te hameren, druk je de spielatten uit elkaar en het doek langzaam weer strak. Een andere manier die mijn vriendin en haar vader ook gebruiken is het licht vochtig maken van de achterkant met een plantenspuit. Door het opdrogen trekt het doek samen. Doe dit wel voorzichtig, want te nat of niet overal vochtig kan je doek verpesten.

Zelf wil ik nog iets anders gaan proberen: mijn vriendin prepareert de voorkant van haar doeken nog met het één of ander na het opspannen waardoor het het wat harder wordt en dus minder makkelijk slap wordt. Ik denk erover om dit met de achterkant van het projectiedoek te doen om te kijken of het scherm er dan nog steviger en vlakker op wordt.

Ik heb binnenkort een digitale camera te leen en dan zal ik eens met foto's mijn scherm toelichten.

Wat je ook doet overigens, probeer eerst met een klein stukje van je duurgekochte doek hoe snel het scheurt als je de spantang gebruikt, want ik wist zo wel dat ik niet al teveel kracht moest zetten tijdens het opspannen en dat scheelt een hop ellende. Leg ook eerst het frame goed uit op de grond, want alle spielatten hebben een voorkant en een achterkant en als je ze naderhand uit elkaar probeert te halen heb je kans dat je ze beschadigt.

Veel succes!
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Eddy

En 'Thommy-doek' is heel gemakkelijk op te spannen. Het 'geeft' heel wat mee.
Het is eigenlijk geen doek, maar een soort kunststof. Gewoon in het midden beginnen en dan kan het niet foutgaan. Opspannen afs een snaar is echt niet nodig, met een kleine trekkracht is het doek al vlak.

Eddy (Thommy-doek user  :D)

Jo Kumpen


Lang leven de Thommy-doeken dus  ;D

Yves kan misschien al een eigen productielijn opstarten , want de bekendheid heeft ie al. Geef mij er dan ook maar eentje, Thommy!
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground.

suyver

Voor 50 euro kan je ook een grote MDF-plaat kopen. Is het niet handiger om het doek op zo'n plaat vast te (schiet)nieten?

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Sam

Het doek op een grote MDF plaat nieten kan natuurlijk ook, maar hoe groter je doek hoe groter en steviger en dus zwaarder de plaat moet zijn (lijkt mij althans). Bij mij was er de overweging dat het scherm weg te halen moest zijn en dan dus het liefst erg licht. Daarnaast heeft een schildersraam met spielatten het voordeel dat je het doek naderhand nog kan aanspannen zonder het doek los te halen.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

jurjen

Gisteren bij de plaatselijke lijstenmaker geweest: hij maakt een frame van 250 x 140 met dubbel kruis, van hout met aluminium kern, inclusief het opspannen met nagels in plaats van nietjes, in totaal voor 220 euro. Ik hoef hem alleen het doek te brengen en daarna kan ik een een kant-en-klaar scherm ophalen. Echter zonder de zwarte rand. Als de kwaliteit van het doek het toelaat, dan gaat hij nieten in plaats van nagelen waardoor het wat goedkoper wordt.

De man is al tientallen jaren lijstenmaker en doet sinds enkele jaren ook in schildersdoek. Volgens hem (en dat geloof ik dan) is dit frame het stijfste wat er te maken is.

Ik vond het wel komisch dat hij het zelf wel heel erg duur vond.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Sam

- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Cinematic

Quote from: jurjen on January 15, 2003, 18:59:49

Ik vond het wel komisch dat hij het zelf wel heel erg duur vond.

En, vond jij de prijs ook komisch ? ;)

Ice Qbe

Kijk voor tips ook eens op :
http://www.mistermedic.com/projectiescherm.htm
hier kun je een uitgebreidde beschrijving vinden die ik ook (bijna) letterlijk gevolgd heb toen ik mijn doek moest spannen.

succes en veel plezier ;D
_________________
It crazy to see, people be
What society wants them to be...BUT NOT ME !
http://up.to/iceqbe

jurjen

Quote from: Cinematic on January 16, 2003, 09:48:10
En, vond jij de prijs ook komisch ? ;)

Ja hoor, de prijs was ongeveer wat ik al had ingeschat. Zelf timmeren en spannen kan natuurlijk goedkoper, maar als je twee linkerhanden hebt moet je accepteren dat je soms wat meer geld moet uitgeven.

Voor de lijstenmaker leek het misschien een grote klus, er zijn vast niet vaak schilders in z'n winkel die zo'n groot frame nodig hebben, dus hij durfde amper z'n prijsopgave voor te lezen. Dat vond ik wel grappig ja.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Erik

brengt hij hem dan ook bij je thuis of moet hij op het dak :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jurjen

Nee, past niet in z'n auto en ook niet in de mijne. Dat was wel even een domper op de feestvreugde.
Maar gelukkig heeft m'n zus een paardentrailer en die is tamelijk groot. De trailer, bedoel ik  ;)

Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Erik

Mazzel gehad, met zo'n ding kun je ook niet onder de arm even op de fiets, zeker niet met die windvlagen van de laatste tijd.

Ooit zal ik ook een schrem moeten spannen, ik twijfel nog over DIY of LID
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cinematic

hoi,

Hehe, eindelijk had ik van 't weekend tijd om het spieraam in elkaar te zetten en het "Tommy doek" erop te spannen.
Het spannen heb ik volgens de methode van de vriendin van Sam gedaan.
daar was ik toch wel een middagje mee bezig, maar het resultaat is er dan ook naar: een superstrak scherm !
Bedankt voor de tips ! :)


Helaas heb ik geen dig.cam anders had ik wel een kiekje gepost..


mvg.


Sam

Kijk eens aan ... leuk om te horen dat tips gebruikt worden ;D

Pics? (moet ik zelf ook nog steeds verzorgen :-\ )
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar