HTMIMIC - het kriebelt

Started by mimic, November 6, 2006, 21:23:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mimic

Dames en Heren,

ik ben helemaal warmgelopen voor het HT gebeuren sinds ik op dit geweldige forum rondstruin. Onlangs heb ik mijn eerste beamer gekocht, een prachtige Epson tw-600. Aangezien ik midden in een grote verbouwing zit ben ik stiekem alvast gaan fantaseren over een dedicated HT ruimte. Mijn huidige lowbudget muziek productie studio zal binnenkort aanzienlijk vergroot worden en leent zich in mijn ogen perfect als HT ruimte/ studio. De ruimte is al voorzien met zwarte vloerbedekkings tegels (vooral voor de looks ), en geheel verduisterd. Er bevinden zich geen ramen in deze ruimte!!!

Op de eerste foto ziet u een overzicht met de maten van de ruimte, de 2e foto is een simplistisch rendertje op schaal om een idee te geven hoe het er uit komt te zien.

Graag lees ik van jullie alle denkbare tips. Let wel alles word low budget, dus geen zwevende vloeren e.d. Ik ben heel benieuwd naar bijvoorbeeld, goedkoop geluidsdempen materiaal, goede materialen voor bv het plavond en vloer, opstelling van de luidsprekers, verlichting enz enz enz.

Mijn gearlist,

Beeld: Epson tw-600 Barco Graphics 808s
Scherm: zelfbouw/ verduisterings gordijn. Cinemat SS
DVD: Pioneer DV490
CD: Marantz cd-57
HTPC: amd64 3500 939, 1gb/400, 6600 nvidia passief. enz ( DVI->HDMI )
Games: Xbox360
amp: Logitech Z-5500 5.1 thx. Marant sr7300 + Mitsubishi Da-A10 Arcam avr300 + 5x epos es11

Geplande upgrade op korte termijn,

Scherm: goed hoog contrast doek ipv verduisteringsgordijn.

Zodra de verbouwing gaat beginnen zal ik jullie op de hoogte houden met de o zo begeerde foto`s :)

Alvast bedankt!!!

Update, de geluidsinstallatie is vervangen door een marantz sr7300 + 2x asw cantiusIV mkII. Door deze upgrade ben ik wekelijks een aantal uur zoet met luisteren van  heerlijke muziek.... wat een belevenis!


06-02-08
Zie voor de update onder aan;



21-04-08
we zijn weer bezig op pagina 2 :);
:wacko: :wacko:


11-07-2017
Na lange tijd weer terug met een aantal "kleine veranderingen" kuch; vanaf pagina 53 meer nieuws


KEF LS50W - Velodyne DD12

HailStorm

Gaan we volgen :)

Goedkoop geluidsdempend materiaal kan je denken aan gipsplaten met eventueel een ragelwerk met rockwool of speciale geluidsdempende "kussens"/platen daartussen. Kan je in principe op muur en plafond gewoon aanbrengen.

2 stoelen lijkt me wat weinig voor zo'n kamertje.. Je zal zien dat ze opeens van heinden en ver komen ;)

en op postersale.nl kan je ook filmposters bestellen van betere films dan hard candy >:D

mimic

3 muren zijn dik gemetselt steen/ stucwerk dus die laat ik lekker zo. De muur die verlengt en verplaatst moet worden die ga ik denk ik in z`n geheel opnieuw plaatsen en wil deze (tussen de kamer en htruimte) lekker volgooien met geluidsdempend materiaal. Plafond word het zelfde verhaal ook die word vernieuwd. De gerenderde stoelen zijn in de plaatjes alleen aanwezig voor plaatsbepaling. Ik weet nog niet precies waar en hoeveel stoelen ( banken ) ik daar wil hebben. De beste zitplaatsen zijn voor mij en mijn vriendin, de rest mag maar met minder genoegen nemen :) :)

Oh ja die posters.... dat waren zo ongeveer de eerste plaatjes die ik ff tegen kwam en geven niet bepaald mijn smaak weer, wees niet gevreest:)

KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Zo bijna een jaar later, het is bijna tijd om echt te gaan beginnen.

Inmiddels is het audio gedeelte van mijn set up een heftige upgrade ondergaan. Ipv een logitech z5500 staat er nu een Marantz sr7300 met 2 ASW Cantius IV mkII, center rears en sub ben ik nog aan het verzamelen.

De komende dagen maak ik de badkamer af ( dit had toch prio 1, samen met een nieuw dak, nieuwe voorgevel en een nieuwe huiskamer ), en vrijdag/ zaterdag hoop ik te kunnen beginnen met de bouw van mijn HT. Stap 1 word het slopen van de oude douche, nadat deze klus geklaard is zijn de vorm en afmetingen zoals op de tekening hierboven een feit.

Momenteel hangt de beamer al wel in de kamer ( annex studio ), een beetje behelpen maar leuk voor de beeld vorming. Een deel van de muren in mijn studio heb ik ooit bekleed met zwarte vloerbedekkingtegels met bitumen rug, aan 1 van deze muren ( de tegen overgestelde muur zoals te zien op de render ) hangt het scherm, en dit levert al gelijk een probleem op. De muur is zo diep zwart, dat het zwart ( lees grijs ) wat mijn beamer weergeeft wel erg veel verschilt. Het scherm komt uiteindelijk aan de tegenovergestelde muur te hangen en ik denk er over deze lichter te bekleden/ verfen. In hoeverre heeft een lichtere kleur ( antraciet miscchien ) een nadelig effect op het plaatje uit mijn epson?

Doorgaand op het zelfde onderwerp,

ik wil eigenlijk niet alles pik zwart maken. de helft van de muren zijn al zwart en wil ik graag zo laten. Maar als de vloer, plafond en andere muuren ook zo donker worden word het wel heel erg ehhhhh zwart. Ideaal voor een beamer misschien, maar wel erg deprimerend.

Zouden jullie eens mee willen denken of een beeld willen schetsen. Miscchien zijn er wel mooie foto`s te vinden van voorbeelden e.d.

Ik ben benieuwd!
KEF LS50W - Velodyne DD12

danemans24

#4
EDIT: niet goed gelezen. Maar het klinkt goed!

danemans24

Haha ik had mijn reactie al aangepast. Khad over het stukje 'Ipv een logitech z5500 staat er nu een Marantz sr7300 met 2 ASW Cantius IV mkII' heen gelezen.  ;D Maar tanx iig.

mimic

Oh de z5500 was ook heel leuk, voor zo`n 250 euro 5 speakertjes, sub en dts.... maar mijn huidige setup is toch ietsjes muziekkaler:)
KEF LS50W - Velodyne DD12

danemans24

Tja als ik wat ouder ben, wil ik B&W speakers, met een Marantz receiver ertussen. Maar dat ligt nog ver ver ver ver ver ver buiten mijn budget. Maar ze zijn wel mooi  8)

qinq

Quote from: TearS on August 14, 2007, 23:36:57
Ik denk dat best veel mensen nog rond struinen hier die met zo'n setje begonnen zijn hoor. En dat is echt niet iets om je voor te schamen. Heb zelf nog de Logitech Z-680 gehad en heb daar nooit spijt van gehad, want daar kwam een prima geluidje uit.

Logitech z-5500 etc spul is prima, de sattelietjes maken gebruik van degelijke tangenband units. Over de woofers ben ik helaas minder positief, die van de z-5500 vind ik niets, die van de z5400 vind ik al een heel stuk muzikaler. Maar kortom indd niets om je voor te schamen.

mimic

ontopic aub :):)

p.s ik schaam me nergens voor hoor... ( op audio gebied dan )  O0
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Zo even een update.

Dit weekend de oude badkamer weg gebroken, afgezien van de electra geen verassingen tegen gekomen. Mijn huis is vroeger o.a een zonnebank studio geweeest, ik heb dus veel groepen en in elke hoek allerhande stopcontacten. Vandaag alles even netjes opgeruimd en de apparatuur tijdelijk neer gezet. Wat klinken mijn speakers anders nu ze een meter verder uit elkaar kunnen!

Snel verder!
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

#11
Helemaal vergeten, foto`s!!!! Bij gebrek aan een echte camera is alles geschoten met mijn mobieltje dus de kwaliteit laat te wensen over.

Foto1 , de sloop is begonnen. Het zwarte gedeelte was de bestaande kamer, het witte gedeelte en douchecabine.

Foto2, help! wat komt daar uit het plafond ( pand is vroeger een zonnebank studio geweest )

Foto3, uit ongeduld alles even neer gezet. Uiteraard handig om te kijken wat de beste plaatsing is voor speakers+ scherm.

Zoals jullie zien moet er nog heel veel gebeuren. De wand tussen woonkamer en ht kamer stelt niet veel voor. Ik ga dit vullen met rockwool, dichtimmeren met osb, hier en daar verankeren aan de muur/ plafond.  Ook moet het plafond er uit, strak getrokken, en nieuwe platen er weer in. Electra..... slik. En natuurlijk vloerbedekking en muren afwerken in donkere tinten.

Nog even over het geluid, ik heb wat aandachtiger geluisterd en er is iets appart aan de hand met het laag. Dit lijkt overdreven aanwezig. Nu heb ik kort geleden ook nieuwe speaker kabel geplaatst maar dit was me nog niet opgevallen. Moet me maar niet teveel druk maken, de accoustiek gaat nog zo veel veranderen denk ik.
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Ik weet dat mijn ht nog bij lange na niet in de buurt komt bij menig ht geshowed op dit forum, maar de bouw is toch echt begonnen dus alle info/ kritiek is van harte welkom :)

Nu kan ik nog dingen aanpassen, later niet meer  8)

Groetjes
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Heren,

ik gebruik mijn eigen topic ( om het een beetje overzichtelijk te houden ), voor een nieuwe vraag. De bekende subwooferplaatsing. Kunnen jullie aan de hand van onderstaande sketchup tekeningetjes iets zinnigs zeggen over de ideale plaats voor de subwoofer? De plaatsing/indeling en afmetingen op de sketchup is vrijwel geheel accuraat.  ( okee, een down ipv front firing yamaha 320, okee geen polkaudio speakers, okee het is nog niet zover afgewerkt:) Maar verder, ja het klopt aardig.

De sub staat nu zoals getekend, verreweg de meeste bass is aanwezig op de computerplek ( bij de 2 tft`s ), als ik de sub daar onder het buro zit kan ik niet fatsoenlijk meer computeren ivm overdreven subgeweld :(

Tips?
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Oh ja, om het nog even leuk te maken, wie raad de film ( 1 van mijn favorieten! ) :)

Btw, nee ik heb ook geen Marantz 7400, wel een 7300 :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

#15
Guess the movie is wat lastig misschien, dus een hint.

Zombie.
KEF LS50W - Velodyne DD12

sj0er-D


mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Niemand? :)

Wel een klein updatje van mijn kant. Een nieuwe eindversterker, en een nog af te ronden zefbouw meubeltje.
KEF LS50W - Velodyne DD12

Marsh

Mooi!
Maar zijn die lampjes niet storend tijdens het film kijken?
(ook al zijn ze op dat moment uit)
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


bmateijsen

Wow.. wat hangt je scherm hoog ..... Lijkt wel of dat deze op 1,20 hangt..

Marsh

Quote from: bmateijsen on February 25, 2008, 19:09:50
Wow.. wat hangt je scherm hoog ..... Lijkt wel of dat deze op 1,20 hangt..

Als hij er met een bepaalde afstand vanaf zit, is dat toch niet zo'n ramp?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


mimic

#22
Nou met film kijken ( staan ze natuurlijk uit :) valt het wel mee. Het is wel een beetje afleidend, maar als ik muziek zit te luisteren is het wel leuk om naar iets gezelligs te staren, mocht je je ogen en keer open doen.

De speakertjes zijn slechts een kleine 80 cm, het scherm hangt op een ruime meter. Misschien eens kijken of hij wat lager kan. Is het gek hoog met een zitafstand van iets meer dan 3 meter?

Kort vraagje tussen door over mijn eindversterker, de koelblokken blijven ongelovelijk koud. De linker is helemaal geen verwarming waarneembaar, de rechter slechts heel minimaal. Het verschil is waar ik me zorgen over maak, terecht?

Tx

Mick
KEF LS50W - Velodyne DD12

sj0er-D

ik geloof dat je ongeveer 1/3 vanaf de onderkant van het scherm op ooghoogte moet hebben in je kijkpositie.

mimic

Ik ben bang dat ik zo laag niet kom. De speakers verder uit elkaar wil niet ( komen ze wel erg dichtbij de muur te staat ).
KEF LS50W - Velodyne DD12