Epson TW700

Started by J.A.F._Doorhof, November 1, 2006, 23:30:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Eens kijken hoe snel de teller gaat draaien :D

TW700 is vandaag binnen gekomen, morgen ochtend word hij getest en ik hoop de review morgen voor 12:00 online te hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wannez

Ik kan niet wachten! Heb je de projector ook op voorraad? Of hoe snel kun je deze leveren? Tegen welke prijs?

J.A.F._Doorhof

Levertijd is redelijk snel op dit moment, ik ga hem zo reviewen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

joostpolletje

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

J.A.F._Doorhof

#4
TW700

De nieuwe TW700 heeft de bekende makkelijke menustructuur van de TW600 wat een positieve ervaring is voor me.
De nieuwe zoomlens heeft een veel groter bereik dan die van de TW600 wat het plaatsen van de projector een stuk makkelijker maakt voor mensen die verder
naar achteren moeten.
De lens is wel een monster van een lens, maar dit zie ik niet als negatief, in tegendeel. Ik ben altijd zeer te spreken over forse lensen omdat dit vaak
betekend dat we spreken over een goede kwaliteit lens.

Uit de doos is de grayscale zoals gebruikelijk niet goed, wel meet de gamma een perfecte 2.22

contrast ratio uit de doos is 500:1 dit is zonder auto iris
na het goed instellen van contrast en brightness kwam de contrast ratio al omhoog naar 720:1
met de auto iris aan zonder calibratie komt de contrast ratio op een zeer goede 3842:1 uit theater black 2
En een zeer mooie 4488:1 in de theater black 1 stand
na de calibratie is de theater black 2 stand de beste keuze qua blacklevel en dynamiek, de contrast ratio komt dan uit op 4287:1

De iris is redelijk geruisloos in vergelijk met de panasonic hoewel ik die ook niet echt storend vind werken.

Er zijn 9 verschillende opslag mogelijkheden voor de beeldinstellingen.

Enige nadeel wat nog steeds aanwezig is, is het feit dat je moet kiezen tussen een aanpassing van de primaries/secondaries of grayscale.
Epson schijnt na herhaaldelijk aangeven van onze kant nog steeds niet te snappen dat deze BEIDE actief moeten zijn en niet of/of.
Gelukkig wijken de primaries niet veel af van de HDTV norm, hoewel ze wel oververzadigt zijn zit het allemaal wel in porporties.

Scherpte van de Epson is fantastisch maar dat zijn we ondertussen gewend van de Epson.
De diepte van het beeld is net als bij de panasonic bij de Epson weer een stukje beter geworden tov de TW600.
Ook schaduw detail is weer wat beter dan de TW600, wederom net als bij de panasonic.
De lichte digitale ruis die ik bij de panasonic heb gezien is niet terug te zien bij de Epson wat betekend dat het waarschijnlijk niet aan de panelen ligt.
Scaling is goed, deïnterlacing matig maar aangezien 90% van de DVD spelers via progressive ingestuurd worden is dat amper een probleem.
Het beeld komt mooi rustig over met accurate kleuren en een zeer goede scherpte.
Kleuren zijn lichtelijk aan de felle kant maar net als met de TW600 is dit op te lossen door de verzadeging 1 puntje terug te zetten.

Het beeld van de Epson komt wel een stuk dynamischer over dan de panasonic, dit heeft voornamelijk te maken met de andere manier van aansturen van de iris werking.
Dit was ook al te zien bij de panasonic 900 tov de TW600.
Vooral bij onze testscene van de fifth element is goed te zien dat de zwarte balken aan de onderkant van het beeld tov de panasonic net een stukje donkerder zijn.
Ook zijn de ogen van leelloo weer net wat scherper als bij de Panasonic, maar dit is een klein verschil, bij de 900 was dit verschil nog schokkend groot, bij de 100 vs 700 is
het verschil te zien maar niet schokkend.
Wel blijven kleine details in de achtergrond bij de Epson wat beter zichtbaar, hoogstwaarschijnlijk door het ontbreken van opvallende digitale ruis.
Dit is echter allemaal zeer marginaal.

het voordeel van de panasonic is het aanpassen van de primaries in combinatie met grayscale.
het voordeel van de Epson is een wat dynamischer beeld en het afwezig zijn van de digitale ruis.

als ik moet kiezen zou ik de Epson kiezen maar met een neuslengte van een haar.
Beide projector zijn gewoon fantastisch, de digitale ruis van de panasonic is een klein nadeel voor de rust in het beeld.
De epson heeft wat meer dynamiek maar de kleuren zijn iets oververzadigt als je ze na meet, in het direct vergelijken van de 2 naast elkaar is dit niet terug te zien.
De epson spat iets meer van het scherm dan de Panasonic hierdoor, ik denk dat veel mensen daar de voorkeur aan zullen geven maar als je er een uur tussen zet is het verschil
vrees ik al niet meer te zien.

één ding is opgelost wat sommige mensen irriteerde aan de tw600 was het ophangen op de kop.
De TW600 maakte dan behoorlijk meer lawaai, bij de tw700 maakt de projector wel iets meer toeren maar dit is ongeveer 10% in principe te horen als je er met de oren naast gaat zitten maar verder niets in vergelijking met de tw600

Wel is de iris functie van de Epson een stuk stiller dan de panasonic versie welke je continue hoort werken, zelf stoor ik me er niet of nauwelijks aan, maar ik heb al 2
mensen gehoord die het wel opvallend vonden van de panasonic.


AANPASSING NIEUWE SERIE TW700's !!!
We komen met de contrast metingen van de nieuwe units die vandaag zijn binnen gekomen op 1:10802 !!!
Ik heb dit verschillende keren nagemeten en blijf op deze waarde uitkomen.
We houden even de komende zendingen in de gaten wat er aan de hand is, maar dit is natuurlijk goed nieuws :D
LET WEL de contrast ratio van het paneel is nu : 1046:1
Dit is dubbel zo hoog als ik gemeten heb van de eerste sample die we kregen.



www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Door een foutje van mijn kant is er iets fout gegaan met de grayscale rapporten.
Uit de doos het bekende beeld van teveel blauw en rood en 30% te weinig groen.
Na de calibratie in principe een bijna flatline vanaf 10 IRE.
Dit is wel verbeterd tov van de TW600 die vaak pas recht begon te lopen bij 30IRE.
Hoewel dit apparaat afhankelijk is.

Hier wel de primaries/secondaries.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Klinkt erg interessant, misschien gaat dit wel mijn projector worden! Komt er binnenkort misschien nog een shootuit tussen deze en de Panasonic? Of is er bij ITC sowieso een keer de mogelijkheid deze twee te vergelijken?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

joostpolletje

Het is een informatief stukje tekst..
De Epson komt er inderdaad weer goed uit.
Wel zou ik inderdaad de verschillen, prijs /kwaliteit van de Pana en Epson eens in een shout-out willen bekijken, want echt veel doen ze dus niet voor elkaar onder.
Wat moet de prijs worden van de TW700, en wat als die gecalibreerd is.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

J.A.F._Doorhof

Prijs van de TW700 word nog bekend gemaakt als we onze marges weten.

Eventueel is deze week nog een demo van beide projectoren naast elkaar te zien.
Je kan dan het beste even bellen met de showroom op 0527-636666
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

robbie12345

Als ik het hele verhaal hoor, is de meerwaarde t.o.v de tw600 minimaal? op de lens aan het lawaai na?
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

nielvm

Welke doeksoort raad je bij deze projector aan?

Heb namelijk al een highcontrast scherm, zou gemakkelijk zijn mocht ik dit kunnen houden  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Highcontrast S of matwit is ideaal.

Meerwaarde voor de TW600 is redelijk groot voor sommige.
Het grotere zoombereik is voor sommige meer dan de moeite waard.
Het mindere fangeruis als hij op de kop hangt.
Iets meer detail in zwart.
Iets meer dynamiek in het beeld.

Maar net als met de panasonic 900 het is een op algemeen beeldniveau een kleine stap voorwaarts.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

REVV

Hoi Frank,

ik ben toch wel erg benieuwd naar de greyscale rapporten en colour tracking. Enige kans dat je die nog een keer tevoorschijn weet te toveren?

groeten Roland
"Now listen to me, I'm older and I'm wiser." "Yeah, well, you're half right."

J.A.F._Doorhof

Colortracking staat hier op het forum.
Grayscaling is fout gegaan in de database van colorfacts, soms slaat hij dingen verkeerd op.
Ik zou de machine moeten resetten om het opnieuw te doen, en alleen voor een rapport is me dat op dit moment even teveel werk, ik zit redelijk vol geboekt.

Zodra de eerste units verkocht worden zal ik een rapport posten.
Maar er is niets spectaculairs te zien.

Maar geloof me hij is na de calibratie helemaal recht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

REVV

Was ook geen kwestie van niet-geloven hoor! Ik vind het gewoon erg leuk om de grafiekjes te bestuderen :D Zal wel een nerd-tik zijn  ;D
"Now listen to me, I'm older and I'm wiser." "Yeah, well, you're half right."

wannez

het is nu nog wachten op de prijs :) ben benieuwd

daffeh

kanhij door de betere zoomlens een beeld van 2 à 2m30 weergeven vanop +- 5 meter?

J.A.F._Doorhof

de prijs gaat worden  E 1675.00 incl btw en ISF calibratie + gratis hercalibratie na 200 en iedere 1000 uur + gratis hercalibratie bij lampwissel (mits bij ons gekocht natuurlijk) Er zijn er momenteel voldoende op voorraad bij de distributeur. maar helaas heeft Frank het erg druk, dus reken op een levertijd van ongeveer een week.
Annewiek Doorhof
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johnny_Bravo

Wordt het hogere geluidsniveau van de TW600 veroorzaakt door de ophanging ?
(ik heb hem nog nooit op z'n pootjes gezet).

neptune

#19
Quote from: Johnny_Bravo on November  3, 2006, 13:33:53
Wordt het hogere geluidsniveau van de TW600 veroorzaakt door de ophanging ?
(ik heb hem nog nooit op z'n pootjes gezet).
Klopt, dit aangezien warmte stijgt en projector dan meestal vlakbij plafond hangt waar het dus warmer is en dan moeten de fans harden draaien om de boel koel te houden. Ik heb zelf echter ook zo`n setup en ervaar het niet als luid of lawaaierig. Als je echt een stille projector wilt kijk dan eens naar de nieuwe Mitsubishi HC5000 die is met 19 db de stilste projector die er is.
zet hier iets neer

neptune

komt de TW700 als opvolger van de 600, maw de 600 wordt niet meer geleverd door Epson?
zet hier iets neer

spotmatic

Quote from: hielco on November  3, 2006, 14:03:30
komt de TW700 als opvolger van de 600, maw de 600 wordt niet meer geleverd door Epson?

Frank had al aangegeven dat er geen voorraad van de TW600 meer is. De TW600 is dus al een tijdje end-of-life.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Thundax

#22
Quote from: spotmatic on November  3, 2006, 14:07:32
Frank had al aangegeven dat er geen voorraad van de TW600 meer is. De TW600 is dus al een tijdje end-of-life.

Hier en daar in een stoffig magazijn van een andere winkel is de TW600 nog best te krijgen, en dan vaak tegen een lagere prijs.
Maargoed, gezien het nieuwere model, de TW700, iets beter is en dat ik het het liefste bij Frank koop door de service en de calibraties zit ik toch meer daaraan te denken.
Dit neemt niet weg dat ik, gezien de lagere opruimingsprijs van de TW600 en de prijs van de TW700 in andere winkels, ik wel even flink moest slikken toen ik de prijs van 1675 Euro hoorde. Dat weerhoudt me nu eigenlijk een beetje om de TW700 te kopen.

Bant

#23
Hm, in je review zeg je dat de epson net iets beter is dan de pana (bijna niet maar toch). Maar de epson is een flink stuk goedkoper, waarom zou je nog voor de pana gaan? Is de epson gewoon beter voor minder geld of zit er ergens een adertje onder het gras? (duurdere lampen ofzo?)

Is dit trouwens het zelfde model alleen dan in amerika? http://www.epson.com/cgi-bin/Store/consumer/consDetail.jsp?BV_UseBVCookie=yes&infoType=Specs&oid=63064240&category=Products is hij hier ook in het zwart verkrijgbaar?

J.A.F._Doorhof

@Daffeh, geen probleem als ik het zo inschat, hij heeft echt een enorm zoombereik.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"