Akoustische upgrade ?

Started by hifiman, October 17, 2006, 15:39:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Wij hebben besloten een verbouwingkje te doen in onze huiskamer met als voornaamste doel de huiskamer domweg groter te maken  :)
Echter ik heb de hoop/verwachting dat het akoustisch gezien ook een upgrade gaat worden. Ik ben benieuwd wat jullie voorspellingen op dat vlak zijn?

Dan nu eerst wat foto's en een omschrijving van de huidige situatie en vervolgens zal het verloop van de verbouwing hier te volgen zijn  ;D

hifiman

Eerst even een plattegrondje van de benedenverdieping. Wat we in feite gaan doen is het stukje waar "berging" staat, bij de huiskamer te trekken. Dit gebeurd kort gezegd door 2 muurtjes weg te breken en een nieuw muurtje neer te zetten.

Overigens is de plattegrond het spiegelbeeld van de werkelijkheid.

hifiman

#2
Op deze foto zie je een wandmeubel, de muur waar het meubel tegenaan staat gaat weggebroken worden. De 3 kasten waar het meubel uit bestaat zijn ondertussen al naar de eeuwige gemeentejachtvelden  ;D Het bankstel wat je ziet staan is overigens de "luisterplek".

hifiman

Hier zie je de hoek van de 2 muren die eruit gaan.

hifiman

#4
En hier dus uitzicht op die andere muur die er uit gaan om de berging bij de huiskamer te trekken.
De cd-rekjes zijn ondertussen al verhuisd naar de andere kant van de kamer.

hifiman

#5
En dan hier nog een foto van de berging.

De plaats waar nu de deur is gaat dus een nieuw muurtje worden, de deur wordt verplaatst en blijft het "trap gedeelte" afschermen en zo houden we dus een kleine berging over en zie je vanuit de huiskamer niet die lelijke onderkant van de trap.

De berging is ondertussen al helemaal leeggeruimd en er zijn plankjes gemaakt onder de trap om het verlies aan kastruimte (gedeeltelijk) op te vangen. De kasten houden het wandmeubel gezelschap bij de gemeente stortplaats  ;D Tevens zijn er plankjes aangebracht in de meterkast in het halletje en hiermee is minstens 50% van de verloren kastruimte alweer opgevangen. Die andere 50% is geen probleem want ik had nog genoeg vrije kastruimte in huis  :)

De kapstok is vervangen door een "normaal" exemplaar, welke nu in het halletje aan de muur hangt.

hifiman

Morgenavond gaan de muurtjes tegen de vlakte. Foto's volgen  ;D

Er is wel gelijk al een flinke tegenvaller. Ik was van plan om het aanwezige laminaat (3 jaar oud) te laten liggen en het door te leggen in het te slopen gedeelte. Helaas blijkt het laminaat in kwestie al niet meer leverbaar te zijn. Het ziet er dus naar uit dat ik de hele huiskamer opnieuw moet doen  :-X Dat is zowel veel extra werk als een financiele tegenvaller  :-\

Maar goed ik laat me er niet door weerhouden, we gaan ervoor en we zien wel hoe we het doen met het laminaat.

searcher

Quote from: Audioloog on October 17, 2006, 16:01:48
Morgenavond gaan de muurtjes tegen de vlakte. Foto's volgen  ;D

Er is wel gelijk al een flinke tegenvaller. Ik was van plan om het aanwezige laminaat (3 jaar oud) te laten liggen en het door te leggen in het te slopen gedeelte. Helaas blijkt het laminaat in kwestie al niet meer leverbaar te zijn. Het ziet er dus naar uit dat ik de hele huiskamer opnieuw moet doen  :-X Dat is zowel veel extra werk als een financiele tegenvaller  :-\

Maar goed ik laat me er niet door weerhouden, we gaan ervoor en we zien wel hoe we het doen met het laminaat.

@ Ronald,

Je hebt een mail m.b.t het laminaat.

Je rechter rear speaker komt nu zeker vrijer te staan, gezien de 1e stuatie met kast en plantje , muur en bank.

Hoe het geluidsbeeld zich gaat ontwikkelen dat weet ik niet ik verwacht dat je surround beeld erop voorruit gaat.
Misschien een iets andere bass,,,,

Ik vraag me af of de ruimte harder wordt ,,, klank.

De muren gaan eruit doorzetten dus.

                                                                       Gr Searcher



hifiman

#8
Quote from: searcher on October 17, 2006, 16:09:29
@ Ronald,
Ik ben blij dat je even duidelijk hebt dat je op mij reageerd ipv een van de vele anderen in dit topic  ;)  >:D

Quote from: searcher on October 17, 2006, 16:09:29
Je hebt een mail m.b.t het laminaat.
Bedankt voor de tip!

Quote from: searcher on October 17, 2006, 16:09:29
Je rechter rear speaker komt nu zeker vrijer te staan, gezien de 1e stuatie met kast en plantje , muur en bank.
Precies! En wat misschien nog belangrijker is, het geeft wat meer mogelijkheid om misschien te gaan schuiven (90 graden draaien) met de stereo setup.

Quote from: searcher on October 17, 2006, 16:09:29
Hoe het geluidsbeeld zich gaat ontwikkelen dat weet ik niet ik verwacht dat je surround beeld erop voorruit gaat.
Dat weet ik ook niet precies, gelukkig is het officiele doel is de huiskamer vergroten.  :P

Quote from: searcher on October 17, 2006, 16:09:29
Misschien een iets andere bass,,,,
Ik denk meer aan minder reflecties enzo, maar we zullen zien hoe het uitpakt met het laag.

Quote from: searcher on October 17, 2006, 16:09:29
Ik vraag me af of de ruimte harder wordt ,,, klank.
Ik denk zelf dat het voordeel groter zal zijn dan de nadelen , maar het moet nog gaan blijken  ;D

Quote from: searcher on October 17, 2006, 16:09:29
De muren gaan eruit doorzetten dus.
Precies!

Overigens komt er meer bij kijken, zoals het laminaat, het aanleggen van een stuk verlaagd plafond (daar waar de muren gezeten hebben zal het  plafond lelijk zijn). elektriciteit omleggen, kozijn verplaatsen, nieuw muurtje maken van gipsplaten op de oude plek van het kozijn, enz..

R


hifiman

Quote from: Ruben on October 17, 2006, 16:25:46
Ha, flinke stap... Succes O0 O0
Dank je, ach je moet toch wat te doen hebben in de weekenden he  ;D

Audiofiel

Ik kan me niet voorstellen dat het geluid er op achteruit zou gaan, dit lijkt mij een hele goede stap voorwaarts, Ronald! :D

En uiteraard op de Audioloog-manier: meteen tot actie overgaan... heerlijk! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on October 17, 2006, 17:06:49
Ik kan me niet voorstellen dat het geluid er op achteruit zou gaan, dit lijkt mij een hele goede stap voorwaarts, Ronald! :D
Ik denk het zelf ook, ik ben benieuwd  :)

Quote from: Audiofiel on October 17, 2006, 17:06:49
En uiteraard op de Audioloog-manier: meteen tot actie overgaan... heerlijk! ;D
Tsja, wat is de toegevoegde waarde van uitstellen  ::)  ???  ;D

hifiman

Nu staan ze er nog  ;D

hifiman

De planken die ik afgelopen weekend heb gemaakt onder de trap.

hifiman

#15
En in de meterkast.

Rechts zie je een stukje van de nieuwe kapstok  8)

Jukie

#16
Wat ik me dan wel afvraag is wat voor subwoofer je precies gaat gebruiken om die muurtjes eruit te blazen  ???

Of leg je de SVS op zijn kant?

hifiman

Quote from: Jukie on October 17, 2006, 17:46:57
Wat ik me dan wel afvraag is wat voor subwoofer je precies gaat gebruiken om die muurtjes eruit te blazen  ???

Of leg je de SVS op zijn kant?
Het zijn muurtjes van gasbeton, we gaan eerst zagen en dan slaan we het er zo uit, althans dat is de bedoeling  ;D

Jukie

Quote from: Audioloog on October 17, 2006, 18:03:33
Het zijn muurtjes van gasbeton, we gaan eerst zagen en dan slaan we het er zo uit, althans dat is de bedoeling  ;D

Ah, dan zou het inderdaad zonder al te veel schade aan de rest van het huis moeten lukken ja  ;)

advr



veel plezier met de verbouwing :P :P
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Quote from: advr on October 17, 2006, 18:11:53

veel plezier met de verbouwing :P :P
Nou plezier is niet het juiste woord, ik haat dit soort klussen. Maar het gaat mij om het resultaat en dan moet je doen wat je moet doen  ;D

searcher

@ Audioloog ,

Je geeft ons een aardige inkijk in je woning, wat je eet , drinkt , je voorraad , foto''s van de beer , je vrouw, je set als onderschrift,......

Mijn advies kijk een beetje uit voor het dievengilde,.

                                                                                 Gr Searcher



searcher

Quote from: Audiofiel on October 17, 2006, 17:06:49

En uiteraard op de Audioloog-manier: meteen tot actie overgaan... heerlijk! ;D

;D

                                                               Gr Searcher



hifiman

Quote from: searcher on October 17, 2006, 19:11:25
@ Audioloog ,

Je geeft ons een aardige inkijk in je woning, wat je eet , drinkt , je voorraad , foto''s van de beer , je vrouw, je set als onderschrift,......

Mijn advies kijk een beetje uit voor het dievengilde,.

                                                                                 Gr Searcher
Ik snap dat het een goed bedoeld advies is, maar zolang er geen adres bekend is zie ik het probleem niet zo. En ik ga er even vanuit dat een foto van de eetvoorraad geen inbrekers aantrekt  ;D

hifiman

#24
De laatste voorbereidingen  :P