Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Martijn M

Erik,

Ik zou het fijn vinden als je er over ophoudt. Moddergooien is aan mij niet besteed, dus ik doe hier niet aan mee.
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2011, 13:15:29
Als je net zo slecht luistert als leest dan verkaart het ineens een hoop  ;)

Het kan aan mij liggen maar Keyser en Frank komen mij steeds dommer over... :(

erik bij deze wil ik je waarschuwen; ik heb nooit problemen met kritiek maar wel graag op een beschaafde manier, en zeker van iemand die 52 jr is verwacht ik dit. Helaas blijkt het tegenovergestelde.
Nog zo'n bericht en er gaat een report to mod.... zo ga je niet met mensen om, ik beschouw mij als redelijk intelligent en Keyser behoort daar ook toe, misschien hecht hij iets meer aan grafieken en metingen neemt niet weg dat wij beiden niet voor dom willen worden aangezien.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Ik heb net om kwart voor 7 een stel DMD tweeters besteld voor de BE10. Na een uitvoerige luistersessie bij ArjanR1 ben ik zeer overtuigd geraakt van deze aanmerkelijk betere tweeter. Hij speelt de BE tweeter makkelijk weg door zijn grote ruimtelijkheid, openheid en mooier hoog. Volgende week gaat hij ze bestellen en dan hoop ik ze over 2 a 3 weken hier te kunnen beluisteren (natuurlijk op proef) Maar Karel was er al van overtuigd dat ze nooit meer uit de BE10 worden geschroefd.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik vond zelf de term "wat dom" minder overkomen dan een ander voorgekomen term "knettergek"...(wat ook mijn reactie was) maar goed...

Ik vind het wel een grappige wending krijgen...ik gooi ineens met modder omdat ik tegen je stelling in ga met argumenten...volgens mij klopt er iets niet...

Ik vind dat ik in mijn recht sta om tegengas te geven op mijnsinziens absurde uitspraken...lees alles maar eens rustig terug...tja het spijt me als ik dan mensen onderweg onttroon met een feitelijk verslag...ik ben nu eenmaal niet van de waterval plotjes..

Ik blijf hier mee doorgaan hoor...zolang er met plotjes iemand preekt....mag ik tegengas geven met feitelijke (muzikale) waarnemingen van groepen.

Ik vind dit namelijk nogal belangrijk gezien de wending van het forum de laatste tijd. ;)

Druk gerust op je mod-knoppie hoor....maar lees eerst eens terug en realiseer jullie waar je allemaal GEEN antwoord op hebt gegeven....

Als het een eenrichtingsverkeer moet zijn...geef het maar aan...heb ik ook vrede mee...ben ik weg  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Former member 78

Citaat van: frank2 op februari 22, 2011, 19:13:27
Ik heb net om kwart voor 7 een stel DMD tweeters besteld voor de BE10. Na een uitvoerige luistersessie bij ArjanR1 ben ik zeer overtuigd geraakt van deze aanmerkelijk betere tweeter. Hij speelt de BE tweeter makkelijk weg door zijn grote ruimtelijkheid, openheid en mooier hoog. Volgende week gaat hij ze bestellen en dan hoop ik ze over 2 a 3 weken hier te kunnen beluisteren (natuurlijk op proef) Maar Karel was er al van overtuigd dat ze nooit meer uit de BE10 worden geschroefd.

Dat is een goede aankoop, zo dom ben je dus niet  :pompom: :clapping: :pompom:

Weet zeker dat je van die tweeters heel erg veel plezier gaat hebben.
Als je ze er in hebt zitten, kom ik snel ff luisteren.

Ben ook erg benieuwd wat jij van de inspeeltijd vindt, persoonlijk vind ik ze na
een uur of 50 heel erg stabiel. En vanaf de eerste klank tot zo ver als ik nu ben, een uur of 100
is het verschil zelfs niet echt groot.

Perfectionist

Erik, als zeer oud gediende houd ik het even op een vermaning. Als je je posts leest zie je zelf wel denk ik dat je een grens overschrijdt.

Verzoek dus je in de discussie met respect te begeven, en je te onthouden van de gebezigde terminologie.
Een beter forum begint bij jezelf.

frank2

De korte review welke ik schreef nav. de luistersessie welke ik bij Arjan had:

zo ben weer thuis van een kort avondje "Arjan". Ik was benieuwd naar het geluid want Arjan heeft immers als eerste de nieuwe DMD tweeters in zijn 2 liter melkpakken gezet. En ik was benieuwd naar het verschil, ik heb immers de kleinere versie (melkpakjes) hier thuis en hij heeft ook Johan kabels en een Belles VV, daarnaast ben ik vaker bij hem thuis geweest.

IK was nog niet binnen of de eerste cd ging erin. Na 10 seconden wist ik het al, dit is een zeer serieuze upgrade, dit is niet een beetje maar veel verschil tov. de oude tweeter. Als eerste valt de ENORME ruimtelijkheid op, daarna valt op dat het geluid helderder is, alsof mijn BE tweeter verstopt is, open, helder, het lijkt alsof er meer hoog is, dat is ook zo maar dat komt ook door de zeer goede detaillering. Het totale geluid is "sweeter" maar zo lekker, ik heb mijn eigen cd's meegenomen en ik hoorde zelfs toch nog iets wat ik niet eerder zo duidelijk hoorde. Bij Dire Straits zeer bekend bij mij was het geluid zo open, maar niet fel, eerder soft, maar ook tegelijkertijd helder. Heel bijzonder.

aanvulling:

Ik heb net de cd van alison krauss gedraaid die ik ook bij Arjan heb gedraaid. Ja dan hoor je het verschil; de BE is wel mooi hoog, maar iets "scherper" maar tevens minder uitlopend en harder. Een bekken bijvoorbeeld hoor je goed, maar alleen de aanslag bij de DMD tweeter hoor je ook aanmerkelijk duidelijker het uitsterven. En hij is natuurgetrouwer. Ik weet niet hoe het heet maar van die bollen met kralen erin die zo'n sissend.schuivend geluid maken die hoor je op de BE hard, te hoog eigenlijk, bij de DMD is dat een stuk beter.

nb: scherper in de zin van meer afgebakend, niet zo ver doorlopend

kort van X cafe:

Usher Diamond DMD tweeter has finally arrived. The initial impression after replacing the old Beryllium tweeter on Be718 bookshelf speaker is that it just transformed my system into a tube system without a single tube in the chain.

Beryllium tweeter  has a well extended high, but Diamond just added that sense of smoothness & refinement. The result does not just simply improved the higher frequency but the entire bandwidth...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2011, 19:14:13
Ik vond zelf de term "wat dom" minder overkomen dan een ander voorgekomen term "knettergek"...(wat ook mijn reactie was) maar goed...

Ik vind het wel een grappige wending krijgen...ik gooi ineens met modder omdat ik tegen je stelling in ga met argumenten...volgens mij klopt er iets niet...

Ik vind dat ik in mijn recht sta om tegengas te geven op mijnsinziens absurde uitspraken...lees alles maar eens rustig terug...tja het spijt me als ik dan mensen onderweg onttroon met een feitelijk verslag...ik ben nu eenmaal niet van de waterval plotjes..

Ik blijf hier mee doorgaan hoor...zolang er met plotjes iemand preekt....mag ik tegengas geven met feitelijke (muzikale) waarnemingen van groepen.

Ik vind dit namelijk nogal belangrijk gezien de wending van het forum de laatste tijd. ;)

Druk gerust op je mod-knoppie hoor....maar lees eerst eens terug en realiseer jullie waar je allemaal GEEN antwoord op hebt gegeven....

Als het een eenrichtingsverkeer moet zijn...geef het maar aan...heb ik ook vrede mee...ben ik weg  ;)

Je begint je zinnen wel opvallend vaak met 'ik', maar dat terzijde  ;).

Om even de relevante kern voor het ter discussie staande onderwerp uit je posts te halen, zodat we verder inhoudelijk kunnen discussiëren:

- DSP is een lapmiddel om in situaties waarin de luidsprekers, de match tussen de hardware, de akoestiek en de plaatsing van de luidsprekers te wensen over laten tot een enigszins acceptabel resultaat te komen.

- DSP zal bij een zeer goede set in een ruimte met een goede akoestiek, waarbij de opstelling mooi vrij is enkel klankverslechtering veroorzaken.

Om jouw standpunt te ondersteunen dient als belangrijkste argumenten:

* Jouw eigen set, akoestiek en de plaatsing van je luidsprekers is ontzettend goed. De klank van jouw set is fantastisch, wat wordt onderstreept door de vele enthousiaste reacties in het topic waarvan je de link postte. In jouw set is geen DSP toegepast. Toch klinkt jouw set heel goed, dus is DSP totaal overbodig

* Je hebt de effecten van een Behringer DEQ in verschillende sets beluisterd en vindt de resultaten die behaald worden ondermaats.

- Verder ben je van mening dat (akoestische?) metingen weinig waarde hebben. Er bestaat geen correlatie tussen metingen en klank.

Ik hoop dat ik met bovenstaande formuleringen jouw boodschap recht aan doe. Klopt het een beetje?



Dutch & Dutch

M

Citaat van: keyser op februari 22, 2011, 20:45:48
Je begint je zinnen wel opvallend vaak met 'ik', maar dat terzijde  ;).
Lees het verhaal boven jou maar eens hoe vaak er IK in voor komt.
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Former member 78

Citaat van: Mayko op februari 22, 2011, 23:20:53
   
Lees het verhaal boven jou maar eens hoe vaak er IK in voor komt.

Wauw, erg nuttig! Thnx!

Gydotron

Ward, een vriend, heeft de Usher Be20 en heeft net de BeO tweeters vervangen door de DMD's. Ik heb ze nog niet beluisterd, maar ik geloof Ward direct als hij me vertelde dat dit de grootste upgrade was in zijn set sinds jaren. Dus Frank, doen die tweeters!

Grtn  Guido

S@m

Er wordt nou zo enthousiast gedaan over het vervangen van een paat tweeters, vergeet niet dat hier een best prijskaartje aan hangt. Vervang je element, een duurdere/gemodificeerde bron, versterker, bekabeling en de kans is groot dat dit eenzelfde 'spectaculaire' verbetering brengt...

Gydotron

Aan de meeste verbeteringen hangt een prijskaartje, uiteindelijk bepaal je toch zelf of het je waard is of niet.
Guido

S@m

Citaat van: Gydotron op februari 23, 2011, 09:08:43
Aan de meeste verbeteringen hangt een prijskaartje, uiteindelijk bepaal je toch zelf of het je waard is of niet.
Guido


Natuurlijk, maar ik vind de reactie van bepaalde personen dan direct zo ...euh... labiel.


Martijn M

Citaat van: keyser op februari 22, 2011, 00:02:15
Citaat van: phy op februari 21, 2011, 23:52:53
  :blink: knettergek    :wacko:

Dat is wel tamelijk bot gesteld. Ik neem maar aan dat je bedoelt dat je het standpunt gek vindt. Wat vind je daar gek aan? Zie jij andere manieren om de problemen in de samenwerking tussen ruimte en luidspreker op te lossen?

Phy, je reageert hier op een nogal heftig op mij. Ik zou het waarderen als je je post wilt verduidelijken. Dat lijkt me wel zo netjes.
Dutch & Dutch

Kingpin

Is dit waar ?

Citaat
Absolutely not...Far too bright and harsh. But Usher didn't have much of a choice in replacing the Be Driver...The truth that came to light about Usher's Beryllium...or more appropriately, the "lack of" Beryllium in their tweeters forced the company to bring out the DMD Tweeter...not only did Usher need to introduce a new tweeter but they wanted to eliminate every, in essence, fake Beryllium driver out there, and to do so, Usher came up with its "Upgrade Program" in which, Usher will replace your BE tweeter with the DMD...but you pay $800.00US to $1000.00US, depending where in the world you are being screwed and who specifically is screwing you. In Taiwan, you get the same DMD tweeters for $199.00US...a pair.

But I'm sure that the US distributor will come up with some fairy A$$ story to try to convince you that his DMD tweeters are the "US Version" which has been baptized by his bodily fluids to provide better sound performance. Or he may just get JPS Labs to replace the original speaker terminal contacts on the DMD tweeters and magically call it a "US Version" and charge you 5 times more than it's worth. After all...that's exactly what he did with the Usher BE-718's...he bought them from Usher in Taiwan...oops, no longer in Taiwan, Usher in China, without Usher's own in house crossover, he got GPS Labs to furnish the crossover and by doing so, the US Distributor for Usher Audio can now call it the "US Version" and a "superior product"...really? And people fall for that crap.

A set of DMD tweeters are $199.00US (pair) to the consumer. Prices of $700-$1000.00US with references to magical "versions" was simply a marketing tool to get existing users of any BE tweeter to go for the upgrade. Think of the profits...any line of speaker sold to consumers since the introduction of the BE tweeter become a potential customer. No need to search out new customers, no need to deal with the cost of building new cabinets in China and the cost of putting together a speaker...just out goes your old tweeter and in goes a new tweeter....and by doing so, you killed two birds with one stone. 1. A way of getting quick cash, 2. Most important, from Usher's view point is to remove every evidence of the Be Tweeters that caused so much embarrassment for the company.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martijn M

Eén aspect van het verhaal (bron?) kan ik bevestigen: Usher heeft gelazer gehad met het lage aandeel Beryllium in hun BE-tweeter.
Dutch & Dutch

S@m

Ik ben benieuwd of 'men' zo lyrisch blijft over Usher en de DMD in het bijzonder...

henkt1

Hallo,

Moet je met een nieuwe tweeter ook de dsp weer aanpassen? Het klinkt toch anders?

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Deleted member


Martijn M

S@m,

Echte berylliummembranen zijn zeldzaam. Vaak zijn het legeringen met een klein aandeel beryllium. Usher is hierin geen negatieve uitzondering. Met Usher is naar mijn mening weinig mis. Zeker enkele jaren geleden kreeg je ontzettend veel waar voor je geld als je een Usher in huis haalde. De laatste tijd kruipen hun prijzen wat omhoog (ze worden steeds meer een gevestigde naam), maar nog steeds zijn ze niet echt duur.

Henkt1,

Het hangt er een beetje van af. Ik heb van Usher meetgrafieken van de BE en DMD gekregen, maar door het verschil in schaal is het lastig om de verschillen duidelijk te zien. De frequentiekarakteristiek van de tweeters verschilt iets en ook de impedantie lijkt niet geheel gelijk. Het is aannemelijk dat een luidspreker anders klinkt na verwisselen van de tweeters.
De EQ hoeft waarschijnlijk niet opnieuw afgeregeld te worden, want het hoog laten we bij Frank ongemoeid. In het laag kun je straffeloos corrigeren, maar in het midden en hoog moet je hier terughoudend mee zijn. In Franks situatie loonde het om het middengebied rond 1 khz wat te temperen, maar in het hoog hebben we niets aangepast.
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: keyser op februari 23, 2011, 10:59:52
S@m,

maar nog steeds zijn ze niet echt duur.


Als het waar is dat ze volledig in China worden gemaakt vind ik ze aardig aan de (te hoge) prijs...

Nahpets

Dat verondersteld dat er en relatie moet zijn tussen produktiekosten en verkoopprijs. Een relatie die nauwelijks aanwezig is (de produktiekosten zullen hoogstens een bodem zetten in de beoogde verkoopprijs, nooit een maximum).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m

Citaat van: Nahpets op februari 23, 2011, 12:50:34
(de produktiekosten zullen hoogstens een bodem zetten in de beoogde verkoopprijs, nooit een maximum).

Da's waar.

B.

Frank en Keyser,

Zomaar even een vraag, niet negatief over de Behringer, want ik ben het eens met jullie werkwijze.
Jullie horen geen verschil zonder DSP en met DSP op bypass. Wanneer de DSP echter niet in bypass staat, maar de EQ standen wel op standaard staat, hoor je dan ook geen verschil?

Ter verduidelijking: In bypass modus acht ik namelijk elk digitaal pad neutraal, dus dat zou jullie bevindingen kunnen bevestigen, maar hoe zit het dus als de bypass uitstaat, terwijl de EQ standen niet zijn aangepast?