Dure DVD-speler weggegooit geld!!!!

Started by V8Hemi, September 5, 2006, 23:00:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

V8Hemi

QuoteConclusie

De conclusie is overduidelijk: het is onzinnig om € 2000 te investeren in een high-end DVD-speler; een PC met moderne videokaart geeft je voor een fractie van dat bedrag een veel beter resultaat. Als we naar de scores kijken, bewijzen zowel ATI als nVidia dat men hun concurrenten in de Consumer Electronics markt al flink voorbij zijn gestreefd. Zowel nVidia als ATI doen het veel beter dan de DVD-spelers in de 200-2000+ euro prijsrange die we hebben getest! Ofwel: de DVD-speler het raam uit en fijn een Media Center PC aansluiten op je LCD-TV!

Kijken we naar de HQV-score dan heeft ATI op dit moment een streepje voor op nVidia, wat men heeft te danken aan het foutloos doorlopen van alle Cadance-tests van HQV. Met een totaal score van 118 punten is ATI echt de koning op het gebied van HQV; alleen een 4000+ dollar kostende Denon DVD-speler blijkt een hogere score van 130 punten te kunnen behalen. Laten we voor de Europese markt de NTSC-gebaseerde Cadence tests achterwege dan zien we juist een kleine voorsprong voor nVidia.

We kunnen concluderen dat beide bedrijven qua motion adaptive deïnterlacing en ruisonderdrukking aan elkaar gewaagd zijn. De beeldverscherping is bij nVidia beter, terwijl ATI beter omgaat met verkeerd geflagde DVD's. Een echte winnaar aanwijzen is lastig, maar dat je de PC tegenwoordig als volwaardig videoapparaat mag beschouwen blijkt bewezen!.


DE HELE TEST (17 blz.)

Raphie

moet zijn: Dure DVD speler voor VIDEO...... fatsoenlijke audio uit een PC gaat nog steeds niet lukken.............
JBL PRX Power!

Erik

Quote from: Raphie on September  5, 2006, 23:01:29
moet zijn: Dure DVD speler voor VIDEO...... fatsoenlijke audio uit een PC gaat nog steeds niet lukken.............
je moet ook niet je soundblaster16 daarvoor gebruiken Ralphie dat heb ik je al vaker gezegd. ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jaco

Audio hoeft helemaal niet goed te zijn, dat hoor je toch niet door het lawaai van de PC.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

rwijnhov

Hmm niet helemaal mee eens. Mijn htpc is dus echt volledig stil. En ik heb zelf een soundblaster live met hoontech digitale uitbreidingskaart, en die klinkt dus heel aardig. Mee eens het topsegment dvd speler geeft een beter geluid.

BWzes03

Ik denk, dat ze nogal overgeneraliseren, aangezien een HTPC die redelijk in de buurt komt van een dedicated DVD-speler, wel erg richting die 2000 euro komt als je de audio inderdaad ook meerekend.
Al moet ik wel zeggen dat het geluid dat nu uit mijn HTPC komt, via de laatst aangeschafte M-Audio Audiophile 2496 toch wel erg redelijk klinkt voor een PC.
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

rwijnhov

klopt maar met een beetje goed marktplaats shoppen. Heb je toch voor een 500 euro een super htpc.

BWzes03

Datzelfde geldt dan ook voor de dedicated DVD-speler, als je 'm van Marktplaats haalt...
Laatst toch weer een 3910 voor 600 euri weggegaan .. dat is niet duur voor zo'n topspeler, moet de eerst HTPC nog tegenkomen die die speler eruit speelt, (met audio wel te verstaan...)
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

BernHardN

maar over het geluid hoef je toch niet druk te maken, voor cd's altans daar heeft de audiofiel toch een losse cd-speler voor.
voor film geluid kan een goede geluidskaart het goed doen, dan bedoel ik geen Trust

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

jowi

Ook dit hele verhaal wordt hopelijk geschiedenis als er eindelijk standalone HD-DVD spelers komen... (qua HD zal een HTPC niet beter zijn dan een native HD speler, qua geluid is de native HD speler waarschijnlijk standaard al beter) (hoop ik) ;)

Randal


Ik vind trouwens de puntentelling nogal vaag in bovengenoemde test:
Op een paar drieën en een één na, zijn de gegeven punten 0, 5 of 10.    ::)

Er zijn wel goede geluidsmogelijkheden voor de PC, maar dan wordt het al snel een externe kast ( gebouwd voor professional recording) van tussen de 400-900 euro.
Kijk bijvoorbeeld naar Echo die hoge ogen gooit...

Aurora13


Die puntentelling komt van de gebruikte HQV Benchmark DVD, dus niks vaags aan. :)

Ik heb trouwens een RME Digi 96/8 soundcard en zal menig DVD speler verslaan qua sound (low jitter over SP/DIF).
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

MarkD

Punt is wel dat test 8 t/m 16, de cadences, die bedoeld zijn voor de Amerikaanse NTSC markt, een belangrijke bijdrage leveren in de goede score van de videokaarten t.o.v. de standalone DVD-spelers. Daarnaast scoren de standalones natuurlijk niet of nauwelijks op zaken als noise reduction, aangezien dit eigenlijk bedoeld is om analoge signalen te verbeteren. Op videokaarten is dit wel relevant bij weergave via een analoge TV-tuner, maar bij DVD-spelers heeft dit eigenlijk geen meerwaarde. Kortom, de scoreopbouw en de manier waarop een en ander met elkaar wordt vergeleken is nogal dubieus. De onderzoeksopzet klopt gewoon niet op deze manier. Worden de voor standalones in PAL-weergave niet relevante zaken weggestreept, dan liggen de scores met ATI en nVidia vrijwel gelijk. En dan hebben we het inderdaad nog niet over zaken als audio en gebruiksgemak gehad.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Randal

Quote from: Aurora13 on September  6, 2006, 12:28:51
Die puntentelling komt van de gebruikte HQV Benchmark DVD, dus niks vaags aan. :)


Oh, dus omdat het van HQV komt, is het niet vaag?  ::)

Kijk bijvoorbeeld naar 'picture detail': Muv. één vijf wordt er bij elke speler enkel een nul of een tien gegeven?!  ???
Dit komt bij mij over als ja (100% perfecte details) versus nee (géén detail)=> beide zijn toch geen representatieve uitkomsten van een dvd speler?!

Als ik het verkeerd zie, leg het dan uit...


jaco

Quote from: rwijnhov on September  6, 2006, 07:05:39
Hmm niet helemaal mee eens. Mijn htpc is dus echt volledig stil. En ik heb zelf een soundblaster live met hoontech digitale uitbreidingskaart, en die klinkt dus heel aardig. Mee eens het topsegment dvd speler geeft een beter geluid.
Maar dat is dan ook niet een standaard PC bij de Aldi vandaan waar je een DVD mee afspeeld. Want zo doet het bericht het voorkomen
Quoteeen PC met moderne videokaart geeft je voor een fractie van dat bedrag een veel beter resultaat
Een fractie is bijvoorbeeld 1/10 deel of 1/5 of 1/2 deel. Voor mij is een fractie toch iets kleins, dus 1/10.
Dan moet je voor 200 Euro een compleet stille PC maken. Success
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Aurora13

Quote from: Randal on September  7, 2006, 01:53:38
Oh, dus omdat het van HQV komt, is het niet vaag?  ::)

Kijk bijvoorbeeld naar 'picture detail': Muv. één vijf wordt er bij elke speler enkel een nul of een tien gegeven?!  ???
Dit komt bij mij over als ja (100% perfecte details) versus nee (géén detail)=> beide zijn toch geen representatieve uitkomsten van een dvd speler?!

Als ik het verkeerd zie, leg het dan uit...


Als je dus de HQV DVD hebt, staat in de manual precies waar je op moet letten en hoeveel punten dat al dan wel niet op leverd. Dus nogmaals: niks vaags aan, alleen niet duidelijk voor mensen die de HQV DVD niet hebben ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

BernHardN

het is ook vreemd dat de marantz dv6600 er hoger uitkomt dan de 9600 die kan upscalen

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Randal

Quote from: Aurora13 on September  7, 2006, 07:28:24

Als je dus de HQV DVD hebt, staat in de manual precies waar je op moet letten en hoeveel punten dat al dan wel niet op leverd. Dus nogmaals: niks vaags aan, alleen niet duidelijk voor mensen die de HQV DVD niet hebben ;)

Je gaat niet op mijn post in, maar je zegt gewoon precies het zelfde en verwijst weer naar HQV?!

Ik kijk gewoon naar de feiten en zie een onlogische puntentelling.
Nogmaals iets als 'picture detail' kan je niet met ja of nee beantwoorden!
Dan mag HQV daar een geweldige handleiding over hebben geschreven, de puntentelling blijft onlogisch.

Des te meer, gezien het feit dat enkel deze resultaten bepalend zijn voor de uitslag van een externe review.

J.A.F._Doorhof

Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen HTPC gezien die qua audio goed is en die qua SMOOTHNESS in de pans in de buurt komt van een DVD speler.
Laat staan bedieningsgemak en vastlopers/bugs.

En JA ik ben een voorstander van de HTPC (go figure :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Randal

Quote from: Randal on September  7, 2006, 11:59:38
Je gaat niet op mijn post in, maar je zegt gewoon precies het zelfde en verwijst weer naar HQV?!

Ik kijk gewoon naar de feiten en zie een onlogische puntentelling.
Nogmaals iets als 'picture detail' kan je niet met ja of nee beantwoorden!
Dan mag HQV daar een geweldige handleiding over hebben geschreven, de puntentelling blijft onlogisch.

Des te meer, gezien het feit dat enkel deze resultaten bepalend zijn voor de uitslag van een externe review.


Nog even ter aanvulling op het het voorbeeld 'picture detail':

Een Marantz DV6600 en een Denon 3910 krijgen 0 punten voor 'picture detail'
Zet er een noname dvd-speler van 25 euro van de Media Markt naast, dan zal die waarschijnlijk óók nul punten krijgen.
0=0, oftewel krijgen ze dan dezelfde beoordeling tav 'picture detail' => Is dat logisch?!  ???


Aurora13

#20
Quote from: Randal on September  7, 2006, 11:59:38
Je gaat niet op mijn post in, maar je zegt gewoon precies het zelfde en verwijst weer naar HQV?!

Ik kijk gewoon naar de feiten en zie een onlogische puntentelling.
Nogmaals iets als 'picture detail' kan je niet met ja of nee beantwoorden!
Dan mag HQV daar een geweldige handleiding over hebben geschreven, de puntentelling blijft onlogisch.

Des te meer, gezien het feit dat enkel deze resultaten bepalend zijn voor de uitslag van een externe review.

Lees de manual anders even: http://www.hqv.com/contentEngine/dspDocumentDownload.cfm?PCVID=6557af58-7e90-e2a3-bea3-f6ec25bf8781

Punten zijn misschien niet logisch voor jouw maar zijn hetzelfde voor elk apparaat. De reviewer had misschien duidelijker erbij moeten vermelden waar het puntensysteem vandaan komt.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

mario@svsound

Even tussendoor....alle muziek wordt tegenwoordig eerst afgemixed....juist ja op een pc, digitale mengtafel enz..., met degelijke AD/DA module erbij....en wordt dan pas op een cd-tje gebrand....kunnen we hieruit dus iets besluiten?

24+ bit AD/DA convertoren, 192kHz ,een degelijk pc erbij, allemaal best betaalbaar als je over CD of DVD spelers in het budget € 2000+ praat...

Was gewoon even een andere invalshoek, niet dat ik zomaar een pcbakje bij m'n receiver ga plaatsen, maar het zou wel kunnen...

Vr.Gr.
Mario
SVSound BeNeLux
[email protected]

bmateijsen

Het is best mogelijk een goede HTPC te bouwen, echter je moet heel goed het jitterverhaal onder de knie hebben. En andere storingsbronnen elimeren. Daarnaast blijft het tweaken, zeker als je de pc nog gewoon gebruikt.

Quote from: mario@svsound on September 15, 2006, 19:12:47
Even tussendoor....alle muziek wordt tegenwoordig eerst afgemixed....juist ja op een pc, digitale mengtafel enz..., met degelijke AD/DA module erbij....en wordt dan pas op een cd-tje gebrand....kunnen we hieruit dus iets besluiten?

24+ bit AD/DA convertoren, 192kHz ,een degelijk pc erbij, allemaal best betaalbaar als je over CD of DVD spelers in het budget € 2000+ praat...

Was gewoon even een andere invalshoek, niet dat ik zomaar een pcbakje bij m'n receiver ga plaatsen, maar het zou wel kunnen...

Vr.Gr.
Mario

mario@svsound

Idd Bjorn,

Jitter en nog een hoop factoren...maar die zijn bij het masteren ook van tel...dus als je degelijke AD/DA's gebruikt met je PC...kan het best wel...denk ik.

Vr.Gr.
Mario
SVSound BeNeLux
[email protected]

Job

Quote from: Raphie on September  5, 2006, 23:01:29
fatsoenlijke audio uit een PC gaat nog steeds niet lukken.............
Het audio dat op DVD's staat komt ook van een PC. In PC's gemonteerd, vanaf PC's gemixed, naar een (al dan niet dedicated) PC gemastered, en op een PC ge-authored. Maar fatsoenlijke playback is onmogelijk?