de zoektocht naar de juiste interconnect, verbazingwekkende verschillen!

Started by hifiman, August 24, 2006, 16:15:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Eerst even wat ervaringen in chronologische volgorde:

Toen ik mijn krell kav300i versterker nog had en mijn Ultra Tjoeb 4000 had ik een agressief en pittig hoog. Ik had op dat moment een Wyrewizard Dreamcaster interconnect. Na een aantal interconnects geprobeerd te hebben bleek dat met een Madrigal HPC interconnect het een stuk lekkerder klonk, minder agressief hoor. Ik dacht toen dat de Madrigal HPC het helemaal was voor mij.

Vervolgens kocht ik een andere versterker, de Lyngdorf SDAi2175. Deze versterker heeft niet het agressieve hoog van de Krell en dus probeerde ik eens een andere interconnect, namelijk een Crystal Cable Picollo. Met deze interlink was er meer hoog (maar niet agressief) aanwezig en het geluidsbeeld was veel opener. Ik heb de Crystal cable interconnect weer weggedaan omdat ik ze wat koel vond klinken.

Ik ging dus met mijn Madrigal HPC onder de arm naar Louis Raatjes toe (Artspeak) en na wat heen en weer wisselen tussen de Madrigal HPC en zijn zilveren interlink hoorde ik feitelijk dezelfde verschillen als in de vorige alinea met de Crystal Cable vs de Madrigal HPC.
Ik trok toen de conclusie dat de Madrigal HPC het geluid minder helder maakt en het geluid "breder" trekt dan het oorspronkelijk hoort te klinken. Zoals Louis het zei: Die dame (zangeres op cd) is toch helemaal niet zo dik!  ;D In elk geval was dat voor mij de druppel, de Madrigal HPC ging eruit en ik kocht een Artspeak interlink.

Na een tijdje met de Artspeak interlink gedraaid te hebben werd ik steeds ontevredener over het geluid. Het leven leek eruit en het klonk wat dofjes. Wel met een hele goede focussering van stemmen! Ik dacht echter niet zo snel aan de interlink als "boosdoener".

Op een dag dacht ik laat ik toch eens de veel goedkopere zilveren kabels van rscable proberen (die ik op mijn overige apparatuur gebruikte) en onze (mijn vrouw oordeelde mee) monden vielen open. Met de rscable interlink was opeens het doffe weg, het geluidsbeeld trok volledig open, alle ruimtelijkhed was terug. Enig minpuntje was het verslechteren van de focussering van stemmen maar we kregen daar veel voor terug. Dus ging de Artspeak interlink ook de deur uit (moest zowiezo weg vanwege de overstap naar balanced en de te korte lengte).

Na een tijdje de rscable interlink gebruikt te hebben vind ik deze nog steeds erg goed maar ik vind het geluid een beetje (en nu overdrijf ik express even om duidelijk te maken wat ik bedoel) hol. Er was met de Artspeak interlink veel meer zwart , alleen werd het geluid dan weer ontzettend saai en dof. Ik heb het gevoel met deze twee (rscable en artspeak) interlinks twee uitersten te pakken hebben van het geluid  waar ik naar streef. Ik zoek een interlink die qua eigenschappen hier tussen in zit. Ik heb goede hoop dat een dergelijke interlink ook bestaat, immers als deze 2 uitersten mogelijk zijn dan moet er ook een middenweg mogelijk zijn nietwaar.



hifiman

En hiermee is dus de zoektocht weer geopend naar de ideale interlink voor tussen mijn cd speler en versterker. Ik ga in elk geval niet meer domweg een hele dure interlink kopen. Ik ga eerst zelf eens wat experimenteren (hier kom ik later op terug in dit topic), maar ik zal eerst even moeten wachten tot mijn cd speler terug is (staat nu voor modificaties en afregeling bij ome Tent)

Misschien organiseer ik een keer een interlink shootout ofzo, dan hoeven er in elk geval geen zware dozen mee gejouwd te worden  ;D Eventueel gecombineerd met een cd shootout.

Rest mij nog even te zeggen dat ik elke keer weer versteld sta van de klankverschillen tussen de verschillende interlinks. Ik vind die verschillen namelijk vaak groter dan bijvoorbeeld die tussen cd spelers of zelfs versterkers. En dan te bedenken dat er mensen zijn die beweren dat er geen verschillen zijn  ;D

O ja , geen discussies over de vraag of er wel of geen verschillen mogelijk zijn, doe dat graag in een ander topic , voor mij is het een feit in elk geval!

Wimpie007

Ik volg je op de voet, zoals al in je C.E.C. topic werd aangegeven, de ervaring die je door het testen op doet is goud waard. (Misschien is dat nog een idee? ;))

Heb je op dit moment nog steeds de RSCable in gebruik?  (in welke klasse moet ik deze inschatten, qua prijs/prestatie ?)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

beunky

Ik heb nog wel een NBS Dragon/Fly II liggen die ik op dit moment gebruik tussen tuner en pre... daar wil ik wel een keertje mee langs komen :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Rob Eric Blank

Ik hoor ook verbazingwekkende verschillen.....nu ik van 1 merk 4 type interlinks test. Je denk dat 1 merk doorgaans weinig verschillen heeft........niets is minder waar.
Misschien eens de FA-01 proberen, deze is niet hoog en schel (ook niet op mijn Elac's). Alleen voor mij een tikje te duur en ik hou het bij de AC- serie (waarschijnlijk).

hifiman

Quote from: beunky on August 24, 2006, 16:23:55
Ik heb nog wel een NBS Dragon/Fly II liggen die ik op dit moment gebruik tussen tuner en pre... daar wil ik wel een keertje mee langs komen :D
Leuk Mark, en graag natuurlijk.  :) Ik was al weer vergeten dat we het al eerder over deze interlink gehad hadden.  ;D

Overigens moet ik uiteindelijk wel een XLR (balanced) interlink hebben, maar ik heb al gehoord dat er (ik heb nu een rscable balanced en unbalanced interlink) klankmatig verder geen verschil in zit of ik de balanced of unbalanced gebruik en dus is een test met RCA wel zinvol.

hifiman

Quote from: wimpie007 on August 24, 2006, 16:22:38
Ik volg je op de voet, zoals al in je C.E.C. topic werd aangegeven, de ervaring die je door het testen op doet is goud waard. (Misschien is dat nog een idee? ;))
;D

Quote from: wimpie007 on August 24, 2006, 16:22:38
Heb je op dit moment nog steeds de RSCable in gebruik?  (in welke klasse moet ik deze inschatten, qua prijs/prestatie ?)
Ja dat klopt! 85 euro! Hij wordt in een review vergeleken met een Nordost Valhalla qua prestaties.

hifiman

Quote from: Rob Eric Blank on August 24, 2006, 16:26:57
Ik hoor ook verbazingwekkende verschillen.....nu ik van 1 merk 4 type interlinks test. Je denk dat 1 merk doorgaans weinig verschillen heeft........niets is minder waar.
Misschien eens de FA-01 proberen, deze is niet hoog en schel (ook niet op mijn Elac's). Alleen voor mij een tikje te duur en ik hou het bij de AC- serie (waarschijnlijk).
Ik ken deze interlink niet. Maar wat ik in elk geval niet meer wil doen is interlinks op de gok kopen, ik wil ze eerst thuis gehoord hebben (daarom misschien een shootout organiseren). Ik neig ernaar om verder te experimenteren met zelfbouw of zoefbouw "door anderen" interlinks omdat dat een hoop geld scheelt en ik ervan overtuigd ben dat je zo een veel hogere prijs/kwaliteit verhouding kunt halen.

Ik heb al een experimentje in de maak maar daarover later meer  ;D

DA BoSS

hoi audioloog,

Ik heb de Lyngdorff machines niet echt uitgebreid aan de tand kunnen voelen, maar de termen saai en dof herken ik me wel in.
Misschien ben je dus (onbewust) bezig de Lyngdorff zijn karakter te compenseren ???
Ik denk iig dat het juist is op te merken dat je op zoek bent naar de perfecte interlink voor de Lyngdorff...

That said......heeft Garmt goede resultaten met NordOst behaald op de Lyngdorff en Antoine heeft geloof ik net een 'exotisch exemplaar' besteld (pure note?)

succes,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on August 24, 2006, 17:49:15
Ik heb de Lyngdorff machines niet echt uitgebreid aan de tand kunnen voelen, maar de termen saai en dof herken ik me wel in.
Ik vind het wel wat kort door de bocht om te stellen dat saai en dof eigenschappen zijn van de Lyngdorf  :o

Quote from: DA BoSS on August 24, 2006, 17:49:15
Misschien ben je dus (onbewust) bezig de Lyngdorff zijn karakter te compenseren ???
Zou kunnen, maar het lijkt me sterk.

Quote from: DA BoSS on August 24, 2006, 17:49:15
Ik denk iig dat het juist is op te merken dat je op zoek bent naar de perfecte interlink voor de Lyngdorff...
Klopt, nog wat specifieker, tussen Lyngdorg SDAi2175 en CEC-TL5100Z. En dan tellen de speakers en de speakerkabel ook nog mee. Maar inderdaad ik bedoel ook specifiek in mijn set.

Quote from: DA BoSS on August 24, 2006, 17:49:15
That said......heeft Garmt goede resultaten met NordOst behaald op de Lyngdorff en Antoine heeft geloof ik net een 'exotisch exemplaar' besteld (pure note?)
Antoine draait digitaal only dus dat zal wel om LS kabels gegaan zijn denk ik.

DA BoSS

idd wat kort door de bocht,  :-[, maar misschien ook 'food for thought' ?
(test bv eens met een 'opwindende' interlink ipv een erg neutrale?)

ben benieuwd naar andere reacties op mijn compensatie-vermoedens...
heb je niet nog toevallig een koperen interlink ergens liggen?


High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

ps: saai/dof/hol heeft soms ook met je stroomvoorziening te maken....
Zitten er nog stroomfilters ergens?  --> veranderd 't wat als je ze er tussen uit haalt?


mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on August 24, 2006, 18:07:43
idd wat kort door de bocht,  :-[, maar misschien ook 'food for thought' ?
(test bv eens met een 'opwindende' interlink ipv een erg neutrale?)
Tsja maar dat is nou juist zo moeilijk, welke interlinks is er volgens jou dan opwindend?

Quote from: DA BoSS on August 24, 2006, 18:07:43
ben benieuwd naar andere reacties op mijn compensatie-vermoedens...
Ik ook  ;D

Quote from: DA BoSS on August 24, 2006, 18:07:43
heb je niet nog toevallig een koperen interlink ergens liggen?
Nee, maar die ga ik dus binnenkort zelf even maken als (goedkoop) experiment  ;D


[/quote]

Jean Sibelius

Hoi Audioloog,

Dat scherpe hoog was bij mij weg nadat ik de apparatuur op masterbase had gezet, dus misschien dat jouw 'optimale' interlink juist was specifieke eigenschappen van de rest van de set onderdrukt. Ik ben er ondertussen wel achter dat alles invloed kan hebben (maar dat maakt het technische stuk van de hobby des te interessanter) ;D

Mocht je interesse hebben in wat Nordost interlinks tijdens een mogelijke shootout, dan kan ik wel wat meenemen variërend in prijs (Blue Heaven / Red Dawn / Frey en Tyr) (en afhankelijk van de datum en je woonplaats)

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

frank2

jongens schakel BB&G in zij hebben kabels liggen voor demo doeleinden, ikzelf vind de wirewyzard enchantress op dit ogenblik goed klinken en betaalbaar.
Verder schijnen die xindax kabels ook erg aardig te zijn.
succes
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

garmtz

Ik ben terughoudend met het mezelf naar voren schuiven als BB&G, omdat er users zijn die daar problemen mee hebben. Audioloog weet ons wel te vinden als hij gebruik zou willen maken van onze diensten denk ik...

beunky

Ronald, stuur maar een PM met wat voorstel-data, dan kunnen we wel wat afspreken :D
Dan neem ik ff een paar verschillende interlinkjes mee :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

DA BoSS

Quote from: garmtz on August 24, 2006, 18:27:56
Ik ben terughoudend met het mezelf naar voren schuiven als BB&G, omdat er users zijn die daar problemen mee hebben. Audioloog weet ons wel te vinden als hij gebruik zou willen maken van onze diensten denk ik...

Begrijpelijk, maar wat je mening (als persoon!) over mijn eerder geuite compensatie vermoedens?
(dus deels het karakter van Lyngdorff  die verklaaqrt wat ronald waarneemt>?)

Weet jij nog 'opwindende' interlinks die tegemoet zouden kunnen komen aan Ronald's criteria?
Koper ipv zilver misschien?

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Ik kan in ieder geval een XLR HPC en XLR ArtSpeak meenemen voor het vergelijk. Misschien klinken die twee kabels ook weer anders als je straks die CEC terughebt. Immers, het gaat om de 'match'. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Vergeet niet dat je kabels soms weer anders klinken / matchen als je apparatuur hebt veranderd. En net als met luidsprekers vergelijken, ben ik zelf van mening dat degene die het minste opvallen vaak het beste zijn met langer luisteren. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Ik vind het gewoon erg moeilijk algemene aanbevelingen te doen. Je zult gewoon lekker moeten proberen en kijken wat jou het beste bevalt.

hifiman

Jongens fantastisch die voorstellen  :D Ik kom er morgen op terug (ga nu lekker pitten).  :P

Audiofiel

Goed plan. Ik heb morgen een bruiloft. En als fotograaf moet ik fris zijn... :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: DA BoSS on August 24, 2006, 18:09:31
ps: saai/dof/hol heeft soms ook met je stroomvoorziening te maken....
Zitten er nog stroomfilters ergens?  --> veranderd 't wat als je ze er tussen uit haalt?


mvg,
Er zit een netfilter op de cd speler, niet (meer) op de versterker.

hifiman

Quote from: HSN on August 24, 2006, 18:25:50
Dat scherpe hoog was bij mij weg nadat ik de apparatuur op masterbase had gezet, dus misschien dat jouw 'optimale' interlink juist was specifieke eigenschappen van de rest van de set onderdrukt. Ik ben er ondertussen wel achter dat alles invloed kan hebben (maar dat maakt het technische stuk van de hobby des te interessanter) ;D
Hoi Jan,

Ik heb mijn versterker reeds op masterbase staan  :) De cd speler staat op vibrapods.

Quote from: HSN on August 24, 2006, 18:25:50
Mocht je interesse hebben in wat Nordost interlinks tijdens een mogelijke shootout, dan kan ik wel wat meenemen variërend in prijs (Blue Heaven / Red Dawn / Frey en Tyr) (en afhankelijk van de datum en je woonplaats)
Ik woon in Delft, laat even weten of dat haalbaar is voor jou dan kunnen we inderdaad een shootout inplannen  :D