Gamma's "Klik Aan Klik Uit" systeem

Started by jurjen, December 23, 2002, 17:42:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurjen

Gezien bij Gamma: dimmers en schakelaars enzovoorts met afstandbediening onder de merknaam "Klik Aan Klik Uit". De doosjes vermelden niks over X10, maar afgezien daarvan lijkt het in functioneel opzicht wel wat op X10.

De vraag is nu: is het te bedienen met de Pronto, oftewel heeft het infrarood bediening?
Ik betwijfel het, want op het afstandbedieninkje zag ik geen ir-zender en op het doosje stond "gaat door muren en ramen".

klant: "werkt deze afstandbediening met infrarood?"
gamma: "ja natuurlijk, hoe anders!?"
klant: "radio frequency bijvoorbeeld..."
gamma: "kan niet want Gamma verkoopt niks wat op Radio en TV kan storen"
klant: "euh, bedankt ik kijk nog even verder"  :-\

Het enige wat ik wil is 1 of 2 schemerlampjes dimmen met de Pronto, en X10 lijkt daarvoor wat overdreven, financieel vooral.

Prettige kerstdagen overigens.
Jurjen.



Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

J.A.F._Doorhof

ROTFLOL.

Tja,
Klant:
"Kan ik hier ook de wereldomroep mee ontvangen ?"
Verkoper:
"Nee, natuurlijk niet het zijn dimmers !!!"
Klant:
"Omdat er staat radiografisch"
Verkoper:
"Oh ja, dan kan het"

Maar ja, back to order  ;D.

Je kunt dit NIET met je Pronto bedienen, en hoewel het lijkt op X10 is het radicaal anders, ik heb er zelf een paar geprobeerd een jaartje terug en dat leide tot 4 opgeblazen transformatoren van mijn halogeen spots. En 2 opgeblazen sets, bij X10 was het direct werken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vincent

Ik heb het ook gehaald en het is...... PRUT! ;D

Is echt nix waard dat spul X10 is eigenlijk de enigste die hiervoor geschikt is..

Greetz

Vincent


Sullivan

Ik heb het ook, maar voor een paar lampen in huis werkt het prima!
Tot mijn stomme verbazing lees ik net dat de Pronto ook RF aan kan. Waarom zou dit dan niet lukken? Is de frequentie niet geschikt voor de Pronto?
Kan je de Pronto ook RF signalen leren?

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Rooz,

Daar heb je een uitbreidings module voor nodig, en je raadt het nooit, die is niet leverbaar in Nederland.

Voor de Marantz RC-5200 wel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Frank,

Bedoel je om de RF signalen te leren of om uberhaupt de RF signalen te kunnen versturen. Als het laatse mogelijk is, dan zou je dus klik aan klik uit kunnen aansturen met pronto (misschien zijn de frequenties via remotecentral te downloaden)?

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Hi,

RF en IR zijn 2 totaal verschillende dingen, de Pronto kan standaard alleen maar IR.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Dat weet ik, maar ik dacht dat ik zojuist had gelezen dat de Pronto ook RF aan kan (standaard), maar daar heb je dus die extra module voor nodig!?!

Jij bestuurd je X-10 dus aan met je Pronto via de IR X-10 module en niet via RF?

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Klopt,
Ik gebruik een IR ontvanger voor X-10.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Volgens mij gebruikt de Pronto als hij RF kan dat alleen om de uitbreidingsmodule te sturen. Deze heeft dan IR zenders die weer IR uitzenden.
Dat heb ik bij mijn RC5200 van Marantz. Ik heb het nog niet geprobeerd.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Ja klopt, zo werkt het ook voor de Pronto.

abduijm

Is het nu mogelijk om het klik aan klik uit systeem te bedienen met je Pronto? Of niet?

Als ik het goed begrijp kan de Pronto alleen IR signalen sturen en ontvangen en geen RF-signalen.

Maar bestaat daar niet een makkelijk omzeiling voor? De model zoals overgesproken wordt, maar zoals met de Marantz kan het kennelijk wel!

Wat is TX 10 ? waarschijnlijk de super Pronto!!


RubenP

Voor de duidelijkheid:
het is NIET mogelijk om het "klik aan klik uit" systeem met een pronto te bedienen. Ook NIET met een pronto pro die wel RF kan verzenden.

De RF van de pronto (en de marantz, die onderhuids een pronto is) kan alleen worden gebruikt met het eigen pronto RF systeem (een extra kastje wat RF ontvangt en dan omzet in infrarood) om apparatuur in bv een afgesloten kast of andere kamer te bedienen.
De frequentie van het pronto RF systeem is anders dan van het "klik aan klik uit" systeem.

Alleen een X10 systeem is te combineren met een pronto.
Dit doe je door een infrarood-ontvanger te plaatsen die infrarood omzet naar X10 codes. (en dit moet ik nog aanschaffen :) )


Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

hifiman

Misschien een beetje een spuit elf opmerking, maar ik heb ook dat gamma klik aan klik uit spul en het bevalt me uitstekend! Ik heb 3 dimmers en 1 aan uit schakelijk met een afstandsbediening en ik kan er geen minpunten aan ontdekken, het werkt gewoon prima..

Overigens is het RF en de gamma medewerker aan wie ik het vroeg wist dat nog feilloos te vertellen ook :) IR had ik niks aan gehad daar ik 2 dimmers uit het zicht van de AB heb liggen :P

Groetjes,

Ronald.

VlisChris

Even een ver_schrik_ke_lijke schop geven aan dit topic.
Volgens mij heb ik nog niet eerder een schop van 9 jaar en 2 maanden gezien :o

Maar, zijn er onderhand nog meer ervaringen met KAKU gekomen? Ik ben mijn huis aan het opknappen, en uiteraard kwam ik er te laat achter dat ik 1 lichtschakelaar vergeten ben aan te passen. Nu wil ik dat eigenlijk via KAKU doen, maar graag ben ik eerst op zoek naar wat huidige ervaringen. 9 jaar in electra land is lang, heel lang.

Dus wie heeft er recentere ervaringen?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BarcoCRT

Gebruik het op verschillende plaatsen in mijn huis, langer dan de 'kick' van dit topic. Werkt probleemloos, en heb nog nooit een batterij in een wandschakelaar hoeven te vervangen. Heb er recent een 12V halogeendimmer bijgeplaatst, ook die werkt perfect.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

VlisChris

Dat geeft de burger moed, dat je het al langer gebruikt dan dit topic stil is geweest.
Dank!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BJF

En om de burger nóg een hart onder de riem te steken: ook hier al heel wat jaartjes een dergelijk systeem tot volle tevredenheid in gebruik.
NAD M10 V2
Elac FS247

VlisChris

Is het onderhand ook met de iPhone te bedienen eigenlijk?
Volgens mij officieel niet, maar wel via een omweg?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

sr7000

Gebruik het zelf ook: werkt probleemloos. Ideaal om uit je bed een koffiezet apparaat aan te zetten. Of om in een keer al het licht uit te zetten bij een filmavondje. :popcorn:

VlisChris

Quote from: sr7000 on May 21, 2012, 19:21:57
Gebruik het zelf ook: werkt probleemloos. Ideaal om uit je bed een koffiezet apparaat aan te zetten. Of om in een keer al het licht uit te zetten bij een filmavondje. :popcorn:

ROFLOL. Dat is wel heel erg :P
Licht uit bij film kijken is dan weer wel lekker makkelijk inderdaad ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Atmoz

#21
Quote from: Christiaan S on May 21, 2012, 18:31:07
Is het onderhand ook met de iPhone te bedienen eigenlijk?
Volgens mij officieel niet, maar wel via een omweg?

Dat is mogelijk ja.
Er zijn kastjes op de markt die je hierbij helpen. (sorry, heb even geen link bij de hand)
Ik ben (nog) niet zo goed in iPhone/iPad apps programmeren, maar ik heb me zelf wel al een App voor mijn Android telefoon gemaakt (i.c.m. een zelfgemaakt kastje) waarmee ik mijn lampen (en alles wat Klik Aan, Klik Uit te bieden heeft) kan bedienen. Werkt als een tierelier moet ik zeggen  O0

Met vriendelijke groet,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

VlisChris

LOL. Dat zal Atmoz inderdaad niet zijn nee ;) Weer heerlijk zelf aan het prutsen.
Ik ga er eens over denken. Heb gelukkig nog een paar weken vermoed ik voor ik iets moet ondernemen. Klussen schiet op, maar de lijst met dingen te doen wordt maar langzaam kleiner :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Atmoz

Quote from: Christiaan S on May 22, 2012, 00:31:18
LOL. Dat zal Atmoz inderdaad niet zijn nee ;) Weer heerlijk zelf aan het prutsen.
Ik ga er eens over denken. Heb gelukkig nog een paar weken vermoed ik voor ik iets moet ondernemen. Klussen schiet op, maar de lijst met dingen te doen wordt maar langzaam kleiner :P

:)

Ik ben overigens verder ook super tevreden over het KaKu systeem. Werkt uitstekend (nooit haperingen of wat dan ook) en de batterijen gaan inderdaad SUPER lang mee!!

Succes met klussen in/aan je huis Christiaan!

Greetz,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

VlisChris

Top. Fijn om te horen dat er na al die jaren mensen zijn die er al tijden met plezier gebruik van maken :)
Dat klussen gaat wel goedkomen. Zie maar in mijn topic wat er gedaan is, en wat er nog gedaan moet worden. Nog voldoende om me nog een tijdje te vermaken ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.