vraagjes C.E.C. TL5100Z cd speler

Started by hifiman, August 10, 2006, 15:50:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankB

Quote from: Audioloog on August 31, 2006, 09:31:04
Ja ik heb een eenzijdig leven, elke dag thais eten  :-X  ;D

Ah bah, we hoeven niet te weten wat je elke dag in bed doet ;D ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr

Quote from: Audioloog on August 31, 2006, 09:29:41
Er volgt hier straks een verslagje van mijn bevindingen na ruim 3 uur luisteren gisteravond  ^-^

waarom straks ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

#154
Gistermiddag vertrok ik om 15:00 vanuit Den Haag richting Eindhoven om mijn CEC spelertje op te halen bij Guido Tent. En ja hoor om 15:15 stond ik alweer stil in de file bij Rotterdam.  :-\  Maar goed na net geen 2 uur karren was ik er dan toch. Guido boodt mij netjes een bakkie thee aan (hetgeen ik natuurlijk niet afsloeg).  ;D Guido liet even horen dat de speler het weer deed en na een kort gesprekje ging ik weer snel huiswaarts. Nou ja snel.. ondanks dat ik niet echt in de file gestaan heb (ja ok behalve weer bij Rotjeknor natuurlijk maar dat is standaard) weer 2 uur erover gedaan.

Eenmaal thuisgekomen was het eerste wat ik deed natuurlijk... juist de speler openschroeven.  >:D Ik moest natuurlijk toch even zien hoe een en ander eruit zag (dat is geen kwestie van wantrouwen overigens, maar pure interesse en enthousiasme voor deze hobby). Ik moet zeggen het zag er allemaal heel netjes uit en dus ging de speler snel weer dicht en sloot ik hem aan zodat hij alvast warm kon worden.

Tijdens het genot van een pizza klonken de eerste tonen en mijn vrouw was de eerste die het woord nam en ze zei: " klinkt heel mooi schat". En inderdaad het klonk gelijk al heel mooi en duidelijk anders dan voorheen. Voor ik hier over verder ga eerst nog even wat anders.

Guido heeft ook het loopwerk op mijn verzoek opnieuw afgeregeld met als doel dat de speler ook CDR zou kunnen spelen. Dat deed tie namelijk niet, nou ja sommige cdr's deden het maar dan vaak nog maar gedeeltelijk. Blijdschap dus toen de 1e cdr die ik erin stopte het prima deed.  :D Teleurstelling toen de tweede bij de 1e twee tracks flink haperde.  :-\ De haperende CDR dus even in een dvd speler gestopt en die had er dus totaal geen problemen mee. Nog even een paar CDR's geprobeerd en deze deden het weer wel prima. Afijn het lijkt er dus op dat de speler nog steeds niet "perfect" compatibel is met CDR maar in elk geval wel stukken meer dan voorheen. De komende tijd zal nog moeten blijken hoe hoog het "succes" percentage zal zijn. Misschien heb ik geluk en was de haperende cd toevallig de enige of een van de weinige die problemen geeft, tsja of niet, het zal in de praktijk moeten gaan blijken. Ik vind het jammer dat er geen 100% perfect resultaat is behaald maar ik besef ook dat meer er waarschijnlijk gewoon niet in zit met deze speler..  :P

Wel wil ik nog even opmerken dat forumlid Gydotron mij vertelde dat hij bij iemand een andere laseruit in zijn TL5100Z heeft gemonteerd en dat deze daarna probleemloos CDR afspeelt. Misschien kan Gydotron als hij dit leest nog even bevestigen of dit nog steeds 100% probleemloos is? Ook ben ik nog benieuwd wat het type van de laserunit is zodat ik er eentje als "spare" alvast kan bestellen. Dus Gydotron als je dat weet en het ons wilt laten weten dan ben ik en een aantal andere forumleden je erg dankbaar.

Ok genoeg over het CDR verhaal dan nu over naar het vanuit audiofiel oogpunt meest interessante onderdeel van dit verslagje.  O0

Guido heeft een XO3 clock met eigen XO supply (zie zijn website voor meer info) in de speler gebouwd.  8) Tevens heeft hij de diodes in de voeding vervangen door schottky types en ook de elco's zijn vervangen, dit laatste meer vanuit "verouderings" oogpunt. De verschillen die ik zo ga beschrijven zijn denk ik met name te danken aan de nieuwe rikketik (jitter free clock) en misschien ook een klein beetje aan de verjongingskuur van de voeding.

Dan nu ter zake. Bij de eerste noten was het al duidelijk, dit klonk een stuk beter zeg! Het digitale is er volledig uit, je beseft eigenlijk pas hoe digitaal het geluid was als je het opeens zonder al die door jitter veroorzaakte artefacten hoort.  :o  Het klinkt wat afgezaagd maar voor het eerst komt er een analoog geluid uit een cd speler bij mij thuis. Tegelijkertijd besef ik dat als we het over digitaal klinken hebben we het dus eigenlijk over artefacten horen hebben, zonder deze artefacten klinkt digitaal opeens ook hartstikke analoog.

De ene cd na de andere gaat erin en elke keer weer dat zelfde effect, het klinkt mooier, lekkerder, vloeiender, ruimtelijker en vooral gewoon prettiger!  :D Het lijkt wel alsof stemmen nu opeens een stukje "hoger" staan te zingen, stemmen klinken veel natuurlijker en (waarschijnlijk daardoor) ook veel "aanweziger" in de kamer. Dit is echt geweldig, ik ben hier heel blij mee! Feitelijk is het effect van de low jitter clock precies wat ik verwacht (of moet ik zeggen gehoopt had?) had maar dan nog beter!

Ik zal nog even een voorbeeld geven, bij track 3 van "On every street" van de Dire Straits hoor je links naast de linker speaker van die samba ballen schudden. Voorheen gaf dat gewoon een tsjjj tsjjj tsjjj geluid. Nu hoor ik opeens echt het zand heen en weer klotsen in die samba ballen, iets wat ik voorheen echt niet kon waarnemen! Ander  voorbeeld, japanse drums, de stokjes die tegen elkaar geslagen worden klinken nu heel erg "echt" , voorheen vond ik dat wat kunstmatig klinken. Op weer een andere cd hoor ik het geluid van een startende vrachtwagen op de achtergrond, voorheen ervaarde ik dit als wat "gebrom" en heb ik nooit kunnen vasstellen dat het om een automotor ging die gestart werd! En dan dus die stemmen, vocale stukken klinken stuk voor stuk zoveel beter.

Een aantal mensen merkten op dat de speler misschien analytischer of klinischer zou kunnen klinken na de clock upgrade.  ::) Nou meer detail is er zeker! Maar ik zou dit absoluut niet klinisch of analytisch willen noemen, integendeel, alles wat er al was is gewoon "beter" geworden en ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die deze veranderingen als negatief of "niet zijn smaak" zou kunnen zien. Tenslotte worden er ook alleen maar artefacten "voorkomen" en het lijkt me dat dat per definitie alleen maar beter kan zijn.  :)

In elk geval vind ik deze Tent clock een major upgrade, eentje die ik iedereen kan aanraden! De kosten incl. inbouw zijn schat ik een kleine 300 euro (ik heb meer laten doen dus vandaar dat het een schatting is) en als ik het vergelijk met upgrades als een duurdere cd speler of een interlink van een paar honderd euro dan is de prijs/kwaliteits verhouding van de clock upgrade vele malen beter! M.a.w. als je het kunt betalen dan is deze upgrade gewoon een no-brainer! Doen!  :)









hifiman

Quote from: Citromaan on August 31, 2006, 10:02:57
FOTO's willen we zien! ::)
Sorry ik heb geen foto's gemaakt, om een goede foto te maken had ik de speler nog verder moeten demonteren (nu keek ik er schuin in zeg maar) en daar had ik gisteren geen zin in en wil dit eigenlijk ook niet onnodig doen, mede om de murphy goden niet te verzoeken  ;D

hifiman

Dan nog even ter aanvulling. Ik vond de interlink die ik nu gebruik (zilver interlink van RScables) wat "koel" klinken. Dat lijkt nu opeens ook een stuk minder, sterker nog ik geloof dat ik er nu heel goed mee kan leven  :D

Maar goed dat neemt niet weg dat ik nog steeds zin heb in de geplande interlink shootout bij mij thuis om te kijken welke interlink nou het beste "past" in mijn set  :)

Audiofiel

Leuk verslag, Ronald. Ik had niet anders verwacht dan dat deze modificaties je heel goed zouden gaan bevallen (ik heb ze onder meer zelf ook in mijn speler). En die weigerachtige CD-R's van Phannee moet je maar in de DVD-speler stoppen. ;)

Ik denk echter niet dat je 100% van de verbeteringen toe kunt schrijven aan de low jitter klok. Het upgraden van de voeding met schotkys en black gates doet ook best wel wat. Maar de grootste hap heb je hier zeker mee te pakken. 8)

Nu rest je nog het toestel vol te plakken met bitumen platen en dan ben je voorlopig klaar voor het echte 'analoge' CD-luisterwerk. En nu even niet zo snel meer gaan switchen hoor! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#158
Quote from: Citromaan on August 31, 2006, 10:45:58
Leuk verslag, Ronald. Ik had niet anders verwacht dan dat deze modificaties je heel goed zouden gaan bevallen (ik heb ze onder meer zelf ook in mijn speler). En die weigerachtige CD-R's van Phannee moet je maar in de DVD-speler stoppen. ;)
Het niet helemal 100% compatible zijn met cd is erg jammer maar geen ramp inderdaad. Overigens is Phannee de laatste tijd ook originele thaise cd's aan het bestellen, dat blijkt tegenwoordig ook makkelijk en zelfs erg goedkoop te kunnen  :D

Quote from: Citromaan on August 31, 2006, 10:45:58
Ik denk echter niet dat je 100% van de verbeteringen toe kunt schrijven aan de low jitter klok. Het upgraden van de voeding met schotkys en black gates doet ook best wel wat. Maar de grootste hap heb je hier zeker mee te pakken. 8)
Dat zal best (overigens zitten er nu Panasonic elco's in en geen black gates), maar ik neem aan dat de klok het meeste doet, afijn doet er ook niet zoveel toe, het totaal resultaat is ik mag wel zeggen overweldigend  :)

Quote from: Citromaan on August 31, 2006, 10:45:58
Nu rest je nog het toestel vol te plakken met bitumen platen en dan ben je voorlopig klaar voor het echte 'analoge' CD-luisterwerk. En nu even niet zo snel meer gaan switchen hoor! ;D
Als daar nog plaats voor is ...  Maakt dat nou echt nog zoveel uit joh met de reeds zeer degelijke kast van deze speler?

Nee switchen doe ik niet meer, zelfs andere speakers ga ik voorlopig niet doen (ook geen geld voor dus dat scheelt  :P ). Het enige wat ik nog even serieus wil bekijken is de interlink en wellicht schaf ik dus nog een andere aan (hangt af van de bevindingen tijdens de komende shootout), maar dat is dan voorlopig echt het laaste en ik geloof dat ik dat deze keer ook wel meen  ;D Die cd speler is op zeker een blijvertje en de Ultra Tjoeb die ik voorheen had valt echt in het niet vergeleken met wat ik gisteren gehoord en ervaren heb  :D Gelukkig voor de Tjoeb eigenaars kan daar ook nog een betere klok in  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August 31, 2006, 10:52:56
Als daar nog plaats voor is ...  Maakt dat nou echt nog zoveel uit joh met de reeds zeer degelijke kast van deze speler?

Ja, echt. En er zijn nog wel meer zaakjes die je zelf kunt doen, ik vertel het je de volgende keer. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Citromaan on August 31, 2006, 10:58:48
Ja, echt. En er zijn nog wel meer zaakjes die je zelf kunt doen, ik vertel het je de volgende keer. ;)
Vertel!!! Nu!!  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August 31, 2006, 11:15:11
Vertel!!! Nu!!  ;D

Nee, ik wil eindeloze discussies vermijden. Heb geduld. >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Leuk te horen dat de modificaties zo goed voldoen! Als ik niet een echte stap wilde maken had ik m'n Arcam wellicht ook wel laten modden.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

hifiman

Quote from: Citromaan on August 31, 2006, 11:23:45
Nee, ik wil eindeloze discussies vermijden. Heb geduld. >:D
Aha dus het zit of in de voodoo sfeer of het gaan om bekabeling  >:D
Ik hoor het nog wel, zal proberen om een keer wat geduld te hebben  :P

hifiman

#164
Quote from: FrankB on August 31, 2006, 11:27:40
Leuk te horen dat de modificaties zo goed voldoen! Als ik niet een echte stap wilde maken had ik m'n Arcam wellicht ook wel laten modden.
a. Dit is een echte stap!!
b. Al ga je voor een andere speler dan zal een ander clock nog steeds een goede investering zijn!
c. De Tent clock kan je weer meeverhuizen naar een volgende speler

FrankB

Quote from: Audioloog on August 31, 2006, 11:43:37
a. Dit is een echte stap!!
b. Al ga je voor een andere speler dan zal een ander clock nog steeds een goede investering zijn!
c. De Tent clock kan je weer meeverhuizen naar een volgende speler

a) maar de stap van een cd23 naar een opus 21 is vele malen groter
b) hangt van het design van de nieuwe speler af
c) zie b

:)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: FrankB on August 31, 2006, 11:51:05
a) maar de stap van een cd23 naar een opus 21 is vele malen groter
b) hangt van het design van de nieuwe speler af
c) zie b

:)

Maar jij weet niet of de klok van de Opus beter is dan de Tent klok. ;)

Daarnaast zijn verbeteringen aan het voedingsdeel en een volledig separate voeding (incl. trafo) voor de klok sowieso een forse verbetering, naast het low jitter verhaal. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

B.J.

Lekker offtopic: Is het niet handiger als we niet steeds onze nick veranderen?  ;)

hifiman

#168
Quote from: FrankB on August 31, 2006, 11:51:05
a) maar de stap van een cd23 naar een opus 21 is vele malen groter
b) hangt van het design van de nieuwe speler af
c) zie b

:)
a. Dat is nog maar de vraag!
b. Heb je in principe gelijk in, maar ik betwijfel of er in een Opus 21 wel een betere clock zit dan het standaard design met een oscillator en 2 c'tjes.

Deleted member

Leuk verhaal Ronald, en gefeliciteerd met de upgrade!! Een schot in de roos als ik het zo lees!  :)

hifiman

Quote from: Antoine on August 31, 2006, 12:29:59
Leuk verhaal Ronald, en gefeliciteerd met de upgrade!! Een schot in de roos als ik het zo lees!  :)
Dank je Antoine! Niks voor jou zo'n klokkie? Zoals het low jitter klokkie thuis tikt tikt het nergens tenslotte  ;D

Audiofiel

Quote from: Jans Bassen on August 31, 2006, 12:27:07
Lekker offtopic: Is het niet handiger als we niet steeds onze nick veranderen?  ;)

Hoezo?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

#172
Quote from: Audioloog on August 31, 2006, 12:31:34
Dank je Antoine! Niks voor jou zo'n klokkie? Zoals het low jitter klokkie thuis tikt tikt het nergens tenslotte  ;D

Wie weet maar dit loopwerk is al een stuk beter dan m'n Tjoeb. Ook schijnt de North Star al een zeer lage jitter te produceren en heeft het een "jitter cancellation" cicuit aan boord. Ik heb dat toch nog toe niet uit kunnen proberen omdat dat circuit alleen is ingeschakeld samen met de upsampling. En dat laatste kan ik nog niet gebruiken omdat ik de nieuwe microcontroller nog niet heb. Maar ik kreeg zojuist een e-mail dat de controller gisteren op de post is gegaan vanuit Italie. Ik hoop dus op een soortgelijke ervaring als jij hebt gehad!  :)

QuoteThe anti-jitter and upsampling section is based on a Crystal CS8420 and Nippon Precision Circuits SM5849AF upsampler. The CS 8420 upsample the 44.1kHz-16bit to 96KHz-
24bit and the SM5849AF upsample until 192kHz-24bit.

Veel plezier in elk geval met je nieuwe aanwinst want zo kan je het wel noemen als ik het zo lees, super!!  :)

advr



Mooi upgrade geworden lees ik!! ;D

(even op glad eis ::))
In het vergelijk Unico cd speler  (met up-sampler en gebalanceerde uitgangen) merk ik dat details en details niet alles zeggen v.w.b. de muziek beleving!
De North Star combi speelt werkelijk de sterren van de hemel met details, plaatsing, prachtig uitstervende tonen en een mooi 3D plaatje, met beter waarneembare hoogte verschillen, en muziek lekker midden in de kamer. In alles beter dan de Unico op 1 ding, juist datgene waar ik zo veel waarde aan hecht: EMOTIE! :o :o

De NS combi speelt neutraal, voor mij misschien te neutraal. Het hele plaatje klopt wel maar ik mis gewoon iets. Misschien moet ie nog langer aan staan want het verbeterd wel, maar na 1 1/5 dag rondjes draaien is ie wel ingedraaid. De Mark Levinson 390s heeft ook die superieure, perfecte afbeelding in de ruimte maar mist wat mij betreft de emotie.

Dan maar minder details en iets sneller uitsterven van de tonen maar wel de betrokkenheid van de muziek.
Laat ik wel voorop stellen dat de NS combi een geweldige combi is en ook prachtige, schone, muziek maakt. Alleen ben IK op zoek naar nog dat extra beetje muzikaliteit met de geweldige plaatsing en details van de NS combi.
Gelukkig heb ik nog jaren de tijd om die cd speler te zoeken en heb ik een mooie Linn LP12 die dit gat bijzonder goed weet te vullen! ;D ;D

Maar neemt niet weg dat onze Audioloog, niet te verwarren met de plotseling opgedoken Audiomaan, een prachtige ge-upgradede cd speler heeft gekregen!

Ad.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Ik denk niet dat je de door jou gezochte emotie uit een betere clock haalt. Wel denk ik dat de extra details dankzij een betere klok altijd veel fijner is dan het "kunstmatig" teruggewonnen detail door upsampling, maw voorkomen is beter dan genezen  ;D