Sony N80ES

Started by apollovenlo, August 7, 2006, 16:52:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apollovenlo

Hoi

Ik heb net even een sony N80ES uit de schuur gevist.
Ik wist dat hij defect was. nu moet ik even kijken wat er precies aan de hand is. De linker eind trap is al eens vervangen. En in die trap is het nu ook weer fout gegaan.

Er zitten een paar weerstandjes die helemaal zwart zijn. nu zou het dus goed kunnen dat alleen deze kapot zijn. Maar ik vrees het ergste.
De AMP is defect geraakt toen hij toch vrij zacht stond. In een keer lichtflitsen en een hoop geknetter.  :'(
Heb hem al eens naar de lokale electro fix zaak gebracht. maar die wil er niet aan beginnen omdat er al eens aan gewerkt is.  ???

Nu wil ik hem met mn electonica kennis die ik heb, hem zelf weer aan de gang proberen te krijgen. heb div meet app bij de hand dus kan wel iets meten.

Nu allen de grote vraag, heeft er mischien iemmand een schema van deze gouwe ouwe, zodat ik in iedder geval de verbrande weerstandjes kan vervangen. en en dan de zooi eens na kan meten.

Alle hulp is welkom.

Alvast bedankt, groetjes cecile
Barco data 708. Mooie 701cine, een data 800 eneen 808  Dit alles op een mooi doek van GT !! Met een marantz sr6200 4 misson m73 en een svs sub. + home made center. Nu de HT ruimte nog verbouwen :)

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

apollovenlo

Nu ben ik dus al iets verder. De eindtrap was defect die zit er al nieuwe in. maar in de bias regeling of spannings versterker is ook iets defect daar heb ik ook al veel aan gedaan. daar heb ik oa de q402 (2sc3414) q401 (2sa1383) en q312 (2sa1360) vervangen. na hem aan te schakelen branden de lampjes weer groen. alleen uit het linker kannaal komt een plop en geen muziek, ook het lampje op de print gaat niet branden.
Dus alles maar weer uit elkaar gehaald en nog eens gemeten. nu is zener diode d312 (zener 3v0) ook defect dus heb ik die ook vervangen.

Ook dit mocht niet helpen. Nu springt de amp weer in protection. en gaat de led op de zij print nog steeds niet aan.

En toen kwam het probleem. nu weet ik het echt niet meer.
Heb ook geen schema´s van de AMP dus weet ook niet meer waar ik zoekken moet.



Groet Cecile
Barco data 708. Mooie 701cine, een data 800 eneen 808  Dit alles op een mooi doek van GT !! Met een marantz sr6200 4 misson m73 en een svs sub. + home made center. Nu de HT ruimte nog verbouwen :)

apollovenlo

Nou

Effe lekker gegeten. Snel he LOL. En daarna fijn meten. kwam tot de conclusie dat r424 (10r) ook nog defect was. nieuwe er in ge soldeerd en spanning dr op. knetter knetter wat un lol. weer die zener door gefikt. Ook de diode langs de zener en nog een 10r weerstand. had ook een sluiting gesoldeerd bij een transistor.  ik hoop niet dat dat het probleem was maar heeft er natuurlijk wel aan bij gedragen. Die diode heb ik helaas niet hier dus voor vandaag houd het effe op. Hoop niet weer een paar van die transistors te hebben opgeblazen. Goedkoop zijn ze namelijk niet 
hmm

Wat is trouwens de beste methode om die transistors door te meten. doe het nu met de multi meter in de ohm stand. dan meet ik de goedde transistor op het andere kanaal. en vergelijk deze met de transistor op het defecte.

Ook heb ik de eind torren weer los gemaakt. om erger te voorkomen d8 ik.
Zou het kunnen dat daar door die bias regeling er uit vliegt`  met name dan die zener 

Groet cecile
Barco data 708. Mooie 701cine, een data 800 eneen 808  Dit alles op een mooi doek van GT !! Met een marantz sr6200 4 misson m73 en een svs sub. + home made center. Nu de HT ruimte nog verbouwen :)

wsi

He Cecile ,

Om de transistor uit te meten kan je deze beter loskoppelen .
Ik heb juist eens met mijn multimeter op een transistor voor de TA-N55ES gemeten .
Op mijn meettoestel staan een symbool van een diode .
Daar moet je hem op zetten . Is tevens ook mijn functie voor te biepen .
Als ik nu mijn zwarte meetpen op het eerste beentje zet en mijn rode op het middelste krijg ik een korte beep en een meetwaarde van 0.557 .
En als ik mijn rode meetpen verplaats naar het derde beentje  , terug de korte beep en een waarde van 0.556 .

De waarde die je +- meet is de diodespanning die max 0.7V is .
Als je dit hebt werkt de transistor .
Ik zal je ook een website PM waar je de transistoren en andere componenten heel goedkoop kunt verkrijgen .
Heb de mijne daar ook gekocht .

Grts Wim
Sony TAE-1000 ESD , 3 x SONY TA-N55ES , SONY DVP-NS900V , WHARFEDALE , QED GENESIS , VDH , OPTOMA HD70 , BEAMAX