d'ondergrondse

Started by gvy, July 27, 2006, 01:53:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gvy

#350
 Voila, here we go...

Ik heb een start gemaakt met de bouw van de elektrostaten.
Eventjes getwijfeld of we het in dit topic gaan behandelen, of eerder in het hiertoegeeigende forumonderdeel, zelfbouwspeakers.
Toch maar hier , omdat ik de ESL's ontwerp specifiek voor d' ondergrondse , qua styling tenminste.

Ik heb gekozen om voor de statoren dezelfde kerselaarpanelen te gebruiken, als voor het apparatuurrack, de projectorsteun en de 6vertikale (zuil)panelen met de uplighters.
De woofer (het worden inderdaad hybrides) wordt eveneens, heel ongewoon, in een RVS buis ingebouwd.
Dit dus ook in de stijl van d' ondergrondse, denk wederom maar aan de RVS van het apparatuurrack, de projectorsteun, de plaat van de  uplighters.

Ik ben dus begonnen met de statoren.
Hiervoor heb ik 8 panelen van 1240mm x 250mm gezaagd.
Hieruit heb ik kaders gemaakt met een rand rondom van 40mm.
Alles met een handcirkelzaag, maar wel met een fijn vertand blad erop




Nadien zijn de randen afgewerkt met de geeigende kerselaar afwerkingsboord en een strijkbout



Dit geeft na twee dagen werk dus 8 kaders.





In deze kaders komen telkens 13 tussensteunen (om de 8,3mm) lengte 170mm.
Deze zaag ik uit geschaafde hardhouten latten doorsnee 18mm x 7mm.



Ze worden vervolgens met 2 componenten PU lijm (bison combipower) in de kaders gelijmd.

.

Nu is het van heel groot belang dat dit met grote nauwkeurigheid gebeurd.
Op deze latjes zullen namelijk later de draden die de draadstator gaan vormen gelijmd worden.
Nu wordt de afstand stator-membraan, straks 1mm. Indien de latjes dus niet mooi perfect op 1 lijn liggen, kom je later in de problemen. (esl met slecht rendement of nog erger).

Daarom verlijm ik de latjes met het kader vlak op mijn werkbank. (die is van heel effen betonplex plaat gemaakt).

Het zal wel enige dagen duren eer dit klaar is omdat ik helaas slechts 2 statoren per keer kan doen (aantal lijmklemmen) en er moet een nachtje uitgehard worden per keer.

Afijn.... wordt vervolgd.

groeten
Geert

reza

#351
Sooo...
Je bent wel handig geloof ik :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

LittleNinja

Quote from: reza on December 30, 2006, 23:59:52
Sooo...
Je bent wel handig geloog ik :D

Je mag niet liegen Reza!  ;)

Maar inderdaad. Je bent een echte doe-het-zelver!! Wel handig bij deze hobby!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

S60t

Erg gaaf....krijg je inspiratie door :)
Samsung Q8FN 55", Epson EPM-TW5000, searching for mobile screen, Yamaha RX-A1040, Yamaha DVD-S2700, Playstation 4, Kef Q5, KEF Q4, Dali sub, Kef CODA 80, Kef 1 Eitje.

WMC

Dit wil ik wel volgen! Ik heb nog nooit zelfbouw ESL's gezien...
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

gvy

#356
Quote from: WMC on January  1, 2007, 15:51:14
Dit wil ik wel volgen! Ik heb nog nooit zelfbouw ESL's gezien...

Helemaal niet high tech....
eerder ambachtelijk, zul je zien.
nageltjes slaan, draadjes spannen , spanraam maken...membraantje spannen en coaten.

Ik ga geen ingewikkelde berekeningen op jullie loslaten. (Er bestaat nogthans nogal wat wiskunde ivm ideale ESL's).
De gebruikte afmetingen voor het membraan zijn gebaseerd op vorige ervaringen met hybrides.
De gekozen stator-membraan (mylar) afstand van 1mm is eveneens gebaseerd op eigen ervaring en gegevens uit boeken van Sanders, Fikier ea.
De prestaties van de step up trafootjes zijn nog af te wachten. Het zijn exemplaartjes van NSS03 Newton Sound systems. Dat was een zelfbouwkloon van de final03.
De alu woofertjes komen tenander ook uit zo'n NSS03 pakket.
Nu  voor alle duidelijkheid, ik bouw geen zelfbouwpakketje. De panelen worden volledig van scratch opgebouwd.
Nu even een aantal cruciale punten opsommen bij de bouw :

1. Nauwkeurigheid : Er wordt gewerkt met heel nauwe toleranties (zie oa membraan-statorafstand)
    Er wordt gewerkt met statische hoogspanningen tot 3000V en opgetransformeerde muzieksignalen van     meer dan 1500V. Er moet dus heel proper, vetvrij gewerkt worden vanaf een bepaald punt, zodat lekstromen zo weinig mogelijk een kans krijgen.

2. lijm : Inderdaad lijm. Keuze van juiste lijmen voor de montage van de statoren, om de draden straks op   de stator te verlijmen, om de Neopreen afstandhouders op de frames te lijmen , om de mylar membraan onder hoge trekspanning op de afstandshouders te verlijmen, ja zelfs de geleidende coating die ik straks op het mylarmembraan spuit met de airbrush maak ik van lijm.

3. membraan en opspannen van het membraan en coaten van het membraan.
Het opspannen vind ik telkens weer een rotjob, een beetje stressy.

4. De elektronica :
Dit bestaat in hoofdzaak uit een hoogspanningsunit, opgebouwd uit trafootjes, diodes, condensatoren en weerstandjes : een cockcroft- walton cascadeschakeling. Hier is eigenlijk weinig aan gelegen. Normaal maak ik hiervoor zelfs geen printje, maar lijm ik alles op een plexiplaat en hardwire ik het geheel. In dit geval echter zal ik het printje meegeleverd met een NSS03kit gebruiken (is echter helemaal geen noodzaak)

Het bestaat verder uit de step up transfo, die het muzieksignaal van de versterker optransformeerd (1/75 tot zelfs 1/150 afhankelijk van de transfo)
Nu deze transfo is soms wel de achilleshiel van een ESL.
Het is ook doorgaans het enige dure onderdeel, dat moet aangekocht worden om een DIY ESL te bouwen.
Er zijn mensen die hiervoor al wel eens twee goedkope gewone ringkernen (30VA) 240/6V per paneel voor gebruikt hebben. I dont know. Ik heb tot nog toe enkel met echte signaaltrafo's geexperimenteerd van oa Amplimo, audio4, final en zelfs een exemplaar gewikkeld volgens specificaties van een kennis. Deze laatste was veruit de beste tenandere. Nu ga ik dus de NSS03 ringkerntrafootjes gebruiken (ze lijken mij wat klein???)

Tenslotte is er de filter tss woofer en ESL paneel.

Afin,
Er is nog werk aan de winkel. Het zal niet zo snel gaan vermits ik 4 luidsprekers tegelijk bouw.

Geert


       

fgroen

Gaaf!!

Mijn notifier staat aan....  8)

Heb je misschien wat linkjes naar bruikbare ESL info? Ik ben wel benieuwd naar de wiskunde achter ESL's  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

gvy

Quote from: fgroen on January  2, 2007, 11:18:00
Gaaf!!

Mijn notifier staat aan....  8)

Heb je misschien wat linkjes naar bruikbare ESL info? Ik ben wel benieuwd naar de wiskunde achter ESL's  ;D

Yep,

Hier ben je waarschijnlijk een tijdje mee zoet  ;)
http://home.planet.nl/~faaverwaal/index.html

geert

gvy

Zo,
even updaten:

Momenteel liggen de laatste 2 statorhelften op de werkbank uit te harden (lijmverbinding blijkbaar ong 24 uur)

Kleine opmerking: ( het meubelpaneel is nogal glad, er moet dus geschuurd worden waar de lijmverbinding komt)



En een kleine foto van 6 statorhelften (2 resterende liggen op de werkbank)




Geert

Eriks


mikeske

Ziet er echt goed uit  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

christian19

Gaaf!!!

Ziet er goed uit, als ik zoiets zie, dan krijg ik zelf ook zin om te klussen ;)

gr,

christian.

S60t

Samsung Q8FN 55", Epson EPM-TW5000, searching for mobile screen, Yamaha RX-A1040, Yamaha DVD-S2700, Playstation 4, Kef Q5, KEF Q4, Dali sub, Kef CODA 80, Kef 1 Eitje.

gvy

Bedankt voor de steun jongens

Keeps me going.
Ik ben ondertussen aan het frezen geslagen, maar da's voor morgen.

nacht
Geert

S60t

Samsung Q8FN 55", Epson EPM-TW5000, searching for mobile screen, Yamaha RX-A1040, Yamaha DVD-S2700, Playstation 4, Kef Q5, KEF Q4, Dali sub, Kef CODA 80, Kef 1 Eitje.

Del member

Benieuwd naar het eindresultaat, de panelen die je nu al hebt zien er erg goed uit !
Grote uitdaging wordt wellicht ook de integratie van het paneel met de woofers.

gvy

#367
Het vervolg.....

Wat info over ESL's:
Eigenlijk is een esl een grote luchtcondensator. De twee statoren zijn hierbij grote akoustisch transparante elektroden. Daartussen is het membraan gespannen.
In de meeste commerciele ESL's (Quad, Martin Logan , Final...) gebruikt men als stator geperforeerde geleidende platen. (Door de gaatjes worden ze dus akoustisch transparant).
Een andere (eigenlijk betere) manier zijn draadstatoren. (Machinaal waarschijnlijk heel moeilijk of niet te maken).
Hier wordt de stator gevormd door allemaal naast elkaar gespannen geisoleerde koperdraden.
Een van de voordelen is de heel goede isolatie van de stator (waarop toch hoogspanning komt)
Tweede voordeel is de ronde vorm van de draad (akoustisch beter dan een gaatjesraster in een plaat)

Dit is dus de bouw van een draadstator:

Om de draden rond te spannen zal ik in de houten frames aan weerszijden een hele boel nageltjes slaan in een verzonken gleufje.
Hiervoor heb ik eerst een freesmalletje gemaakt, daarna kan er gefreesd worden. Het gleufje is 5mm diep



De akoustische opening wordt 55% (dus 45% draadbreedte en 55% opening).
De draden zijn 24AWG wire-wrap draad met buitendiameter van 1mm.
Ik heb in autocad eerst een tekening met nageltjes en draadjes getekend. Vervolgens het nageltjesmotief voor boven en beneden (dat is niet identiek hetzelfde) uitgeprint (8x) op ware groote.
Door dit papiertje uit te snijden en in de sleufjes te leggen kan ik gemakkelijk de nageltjes juist slaan.
De nageltjes zijn 1 mm dik x 15mm .
Het zijn er een hele boel  :o   73 st per stator of dus 146 st per esl.

Op de foto zie je vaag het papiertje met de puntjes waar de nageltjes komen:


En hieronder zijn de nageltjes geklopt en het papiertje verwijderd


En dan kan het spannen van de draden beginnen. Er komen per stator dus 72 draden van 1mm naast elkaar.



Tip : hoe krijg je de draden voldoende strak???
Wel , ik span het raam in het midden met een lijmklem op de werkbank en ik steek links en rechts een blokje onder de uiteinden. Zo krijg je een boog. Als je nu de draden gewoon plaatst (handspanning), dan zal eens je nadien de klem en plankjes weghaald, de terugverende stator de draden heel erg strak trekken.  8)



Nu  ga ik dus de stator aan de buitenzijden tegen de werktafel klemmen.
De draden komen dus heel strak te staan.



detail



Vervolgens worden de draden vastgelijmd aan de houten dwarslatjes van het frame.
Ik gebruik hiervoor TEC7 van novatech.
Dit is gemakkelijk met een siliconepistool aan te brengen en met de vinger netjes glad te strijken over de draadjes. Het zet zich vast op het houten latje tussen de draadjes in. Het wordt heel erg stevig , maar blijft een beetje elastisch (rubberachtig).
Het is belangrijk dat de lijm niet boven de draadjes uitsteekt. Omdat de draadjes - membraanafstand strakjes slechts 1mm is. Nauwkeurig werken dus.



Dit is dus de binnenzijde van de stator, dit krijg je niet meer te zien eens de ESL samengebouwd is.
Detail: 



en nu een nachtje uitharden:




Voila, so far so good.
Ik heb er momenteel 2 van de 8 gedaan.

Nog niet te saai????>:( >:( >:(

Geert

Chimera

te saai? zeker niet :D
Mooi werk, kijk uit naar het vervolg.

donaldk

Geisoleerde draden, hmm ik kende eigenlijk alleen de uitvoeringen van 20.000 gulden die ik in mijn jeugd een of tweemaal zag, die hadden metaalkleurig draad en daarvan werd gezegd dat je uit de burt moet blijven omdat er hoogspanning opstaat. Gigantische vliegenvanger, dus. Die waren volgens mij dus niet geisoleerd en zonder stof ervoor.

gvy

Quote from: donaldk on January  4, 2007, 22:33:22
Geisoleerde draden, hmm ik kende eigenlijk alleen de uitvoeringen van 20.000 gulden die ik in mijn jeugd een of tweemaal zag, die hadden metaalkleurig draad en daarvan werd gezegd dat je uit de burt moet blijven omdat er hoogspanning opstaat. Gigantische vliegenvanger, dus. Die waren volgens mij dus niet geisoleerd en zonder stof ervoor.

Tja,
k'weet niet precies over welk type dat gaat .
In ieder geval kan je bij mijn panelen in alle veiligheid de draden aanraken.

Geert

Del member

Wat ik me afvraag : hoe trekt zo'n draadje de vermogens die een normale eindtrap kan leveren ?
Is dit één grote lus ?

Kom je er met een dunnere draad omwille van omhoog transformatie van je signaal ?
Of heb je meerdere 'runs' in parallel lopen om zo de load te verdelen ?

gvy

Quote from: ub4b on January  5, 2007, 01:43:53
Wat ik me afvraag : hoe trekt zo'n draadje de vermogens die een normale eindtrap kan leveren ?
Is dit één grote lus ?

Kom je er met een dunnere draad omwille van omhoog transformatie van je signaal ?
Of heb je meerdere 'runs' in parallel lopen om zo de load te verdelen ?

Hoy,
Ook nog wakker. ;D

De stromen in die kring zijn inderdaad minimaal.
Eigenlijk zet je een wisselspanning (muzieksignaal) op de twee statoren.
Verder loopt er niet echt een stroom door de draden. In mijn geval is het per stator een lus die aan weerszijden aan elkaar geknoopt is (kortgesloten dus) en vervolgens aan 1 secundaire zijde van de signaaltrafo hangt. Je mag de draden dus eigenlijk vergelijken met die geperforeerde plaat. waarop een potentiaal aangelegt wordt.
Op de tweede stator komt dan de andere kant van de secundaire zijde van de signaal trafo en dus het tweede potentiaal.

Geert

daxie

Mooi werk Geert.

Ik ken eigenlijk niks van ESL's, leuk om dit te lezen. (En hopelijk eens te horen :-))

fgroen

Hoi Geert,

Gaaf gedaan. Ook een hoop nuttige tips & tricks. Dat ESL bouwen is toch een heel ander kopje koffie dan "gewone" kasten voor dynamische luidsprekers.

Ik heb intussen een beetje de achtergrond sites door zitten snuffelen.

Ga jij je statoren nog segmenteren of blijft het gewoon een enkele transducer?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.