d'ondergrondse

Started by gvy, July 27, 2006, 01:53:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gvy

#700
Hallo,

Ik heb 2 vintage B&W DM2 series2 luidsprekers te koop.  ;D

Nee grapje.

Ik kan me wel vinden in jullie redenering maar ik hoop dat je ongelijk hebt.
Wat betreft de plaatsing zit het wel goed.
De reden waarom ik het graag wil testen is omdat ik in d'ondergrondse de unieke mogelijkheid heb om de achterspeakers ook echt achter te zetten.
Mijn luisterplaats is in deze 9.5m lange kamer centraal ietje naar voor en achter mij is nog een ruimte van ruimschoots 5m. De backs staan dus niet in mijn nek .
Ik kan maw een heel degelijke 6.2 opstelling realiseren, die effecten achter mij toelaat met nog veel lucht en ruimte tussen.
Een 7.1 opstelling wordt inderdaad wel afgeraden in een kleine huiskamer, maar dat is d'ondergrondse dus niet.

Waar ik inderdaad meer schrik voor heb is de integratie van deze luidsprekers met de elektrostaten.
Ik heb al wat lopen testen en meten met de luidsprekers in front en puur straight zitten ze compleet anders dan de elektrostaten.
Ik ben dan aan de slag gegaan met de PEQ in de Yamaha en met mijn RTA en meetmicrofoon (DEQ2496) en samengevat is het volgende mogelijk:

Ik kan de klankkleur van de B&W's beinvloeden zodat ze matchen. Met klankkleur bedoel ik dat de frequentiecurve qua weergave in dezelfde lijn ligt.
Wat onmogelijk is , is om dezelfde transparantie en impact te verkrijgen die de elektrostaten geven.
Wat ik bedoel is : Voor muziek, stereoweergave is dit niets en ik zou zoals eerder gezegd zeker niet durven een dynamische center plaatsen tussen de twee elektrostaten . Je krijgt de transparantie en dynamiek van een menselijke stem nooit gelijk, maar voor effecten en dan vooral achteraan krijg ik hoogstwaarschijnlijk de klankkleur van de luidsprekers, mits voldoende meten ,instellen PEQ en luisteren wel gematched.
Ik ben dus niet zeker dat die "soundbubble" zal geschaad worden.
K'zal het maar eens proberen zeker.

Overigens, ik ben echt ontzettend blij tot nu toe met mijn Yamaha als vervanger van de ROTEL. T'kan raar lijken maar dit is zelfs op muziekgebied echt geen stap achteruit, integendeel.
De mogelijkheden van YPAO zijn zeer krachtig, maar manueel bijstellen , vooral van de subs is echt nodig. En dat doe ik  met metingen en veel luisteren.
Ik mis wel een aantal instelmogelijkheden, zo had ik graag zelf de crossover van de subs flexibeler kunnen kiezen. Nu moet ik bij de fronts een cross over ingeven en daarmee wordt automatisch die van de sub ingesteld. Ik werk liever anders.
Vermits momenteel de luidsprekers op "groot" staan ingesteld, kan ik ook kiezen voor ondersteuning door de SUBs, dus de subs nemen dan het laag + het LFE kanaal , maar ook hier kiest YPAO zelf de crossover.


Anderzijds lukt het me wel om met mijn RTA en meetmic de subs bijna naadloos te laten aansluiten. t'is soms een beetje zoeken.
Ik vind het alleszins beter klinken als vroeger.

Geert





gvy

#701
Et voila.

Ik heb een beetje doorgewerkt.
De kabel is geplaatst, een hele klus: Alle plinten zijn verwijderd en achter de kasten heb ik met een trekveer gewerkt. Alles is onzichtbaar weggewerkt.
Aan weerszijden koppen gemaakt en gelabeld en aangesloten.

En dan ben ik aan de slag gegaan.
Eerst is de opstelling van alle luidsprekers nog eens gecontroleerd.
Ik ben daar rigoureus in. Alle luidsprekers staan perfect (cm werk) symmetrisch en ook symmetrisch ingedraaid tov de luisterplaats. Elektrostaten zijn daar heel gevoelig aan, vanwege hun smalle sweet spot.
Daarna heb ik met de Yamaha en YPAO een 8 posities multimeting uitgevoerd. Vermits ik dat ondertussen gewoon ben gaat dit snel ( 10 tal minuten werk ) . Ook hier is de opstelling van de meet microfoon 8 keer heel nauwkeurig gebeurd. De 8 meet plaatsen zijn eveneens perfect symmetrisch rond de sweetspot .
Het resultaat van de meting controleert  volgende zaken :
1. type luidspreker : bij mij worden alle luidsprekers op "large" gezet.
2. fasecorrecte aansluiting van de bekabeling : uiteraard foutloos  O0
3. afstand tot meetpunt : en hier zie ik dat mijn opstelling inderdaad echt wel symmetrisch is. Even nameten toont dat YPAO juist werkt.
4. aanpassing geluidsniveau van alle luidsprekers tov elkaar.
En in een ander menu kan ik dan ook gaan zien hoe YPAO de parametrische equalizers per luidspreker instelt rekening houdend met de ruimte. Het is overigens ook hier dat de achterste luidsprekers worden bijgestuurd om te matchen met de fronts.

Nadat alles is opgeslagen, gebruik ik mijn RTA met meetmicrofoon en stuur een ruissignaal door het systeem. Het resultaat is OK. De enige aanpassing zit hem in de twee subs die manueel bijgeregeld worden.

En dan ga ik luisteren.

Met muziek is de instelling 9 kanaals stereo zeer aangenaam.
Hier stuurt de Yamaha het stereo signaal voor 100% naar de fronts, voor 50% naar de surrounds en voor 30% naar de rears. Het resultaat is dat de stemmen heel gefocust blijven in het midden vooraan. Er is een podium. Maar de instrumenten en effecten gaan breder dan 2 kanaals stereo. Niets , maar dan ook werkelijk niets hangt aan de luidsprekers. De muziek wordt geplaatst vooraan in de ruimte.

Achterin d' ondergrondse staat nog een vintage flipperkast en een tafelvoetbalspel, waar de kinderen vaak spelen en de ruimte wordt op feestjes ook gebruikt. Ik moet zeggen dat in partymode, de achterste luidsprekers zeer welkom zijn. De elektrostaten zijn perfect op de luisterplaats, maar minder vergevensgezind als je rondloopt. De twee B&W's achteraan focussen veel minder en vullen de ruimte aangenaam.
Ze mogen blijven  ;D

En nu nog film. Dat zal niet voor vandaag zijn.
I 'll be back.

Geert

bmateijsen

Waarom large? Gaan al jouw luidsprekers vlak tot 20 hrz?

Groet,

Bjorn

gvy

#703
Dag Bjorn,

Ik heb twee reuzen van subwoofers staan met adire audio shiva drivers en zelfs die gaan niet vlak tot 20 Hz.
Ik neem dus aan dat je mij voor onozel houd met deze vraag ?   >:(

Afijn,
Ik heb mijn hybrides destijds zo ontworpen dat ze zouden gaan samenwerken met de twee grote subs.
De lagetonen behuizing van de hybrides is inderdaad niet gemaakt om vlak heel laag te gaan, welintegendeel. Ik heb gekozen voor een sealed systeem (air suspension) . Heel erg ouderwets, want tegenwoordig zijn 90% van de luidsprekersystemen ported , oa omdat ze zonder al te groot te worden (waf)voldoende laag zouden gaan en efficienter zijn enz....
De eigenschap van mijn sealed systeem is wel dat deze vrij vroeg beginnen afvallen, maar dat ze dat heel geleidelijk en lineair doen en in tegenstelling tot ported systemen gaan ze ook niet plots fladderen als ze frequenties onder hun resonantiefrequentie ( van de poortinstelling) voorgeschoteld krijgen. Ze zijn heel strak ( lage Q) wat beter matched met het elektrostatisch mid en hoog.De Adire audio subs ( die wel ported zijn ) vullen het langzaam afvallende laag vrij natuurlijk aan.
Voor muziek stel ik duidelijk vast dat het net mooi is om geen filtering op die ported systemen te gaan toepassen en ze die natuurlijke luchtdemping te laten gebruiken. Ze gaan echt niet fladderen.

Ik heb een aantal jaar wel met een filter gespeeld ( electronisch crossover ) en dat was ook niet verkeerd, maar toch.
Voor film kan het zijn dat ik een instelling maak met een filter, maar alleen als er zich een probleem voordoet. En uiteraard gaat het LFE kanaal naar de 2 subs.
Ik zal terzijnertijd eens een fotootje van de frequentiekarakteristiek van enkel de sealed speaker uit de hybride plaatsen.

Geert

PS , dit geldt inderdaad niet voor de backs (de 2 B&W 's)

Geert

gvy

#704
Quote from: gvy on October 19, 2012, 18:20:04

Ik zal terzijnertijd eens een fotootje van de frequentiekarakteristiek van enkel de sealed speaker uit de hybride plaatsen.

Geert



Even de daad bij het woord voegen.
Ik heb een close microfoon meting gedaan van enkel de dynamische lagetonen speaker in de gesloten behuizing van mijn hybride elektrostaten.



Alle andere luidsprekers en subwoofers staan uit, ook het ESL paneel staat uit.
De bedoeling van een close microfoon meting is om te laten zien wat de werkelijke output is van deze luidspreker in zijn behuizing.
De kamereigenschappen spelen bij dergelijke meting niet mee.  De room gain dus ook niet, wat betekent dat het -3dB en -8dB punt gemeten op de luisterplaats door invloed van roomgain een stukje lager zal liggen.



Je kan zien dat het -3dB punt reeds vroeg op 56Hz zit.
Maar je kan ook zien dat dit een gesloten behuizing met een geleidelijke afval is :van nature akoustisch een 2e orde highpass , 12dB/octaaf. (een sealed is namelijk 4e orde highpass 24dB/octaaf)
Door de lage Q houdt de versterker heel veel controle over de woofer, wat een heel strakke weergave geeft.
Dit is de reden dat ik momenteel op "large" sta en niet bijkomend elektronisch filter.

Uiteraard wordt dit langzaam afvallend hoog in d'ondergrondse dan bijgestaan door de 2 subwoofers.


Geert

bmateijsen

Quote from: gvy on October 19, 2012, 18:20:04
Dag Bjorn,

Ik heb twee reuzen van subwoofers staan met adire audio shiva drivers en zelfs die gaan niet vlak tot 20 Hz.
Ik neem dus aan dat je mij voor onozel houd met deze vraag ?   >:(


Onnozel?, welnee!

Waar ik op doel is dat je met large en geen large luidsprekers gewoon content weg gooit, maar misschien had ik mijn vraag anders moeten stellen. Heb je met film ooit weleens met een small setting gespeeld en een lage x-over?

Het voordeel van laag routeren naar een subwoofer is simpelweg ook dat de versterker voor de 6 luidsprekers meer over heeft, als deze het laagste laag niet hoeft te doen. ;).

Groet,

Bjorn

gvy

#706
Nu ik toch weer wat aan het meten ben, heb ik de in room respons van de subs doorgemeten.

De meetmicrofoon is op de luisterplaats centraal opgesteld.
Ik heb alle luidsprekers afgezet, behalve de twee subwoofers die links en rechts van de luisterplaats zijn opgesteld.
Dit is dus geen close microfoon meting, maar een meting die de ruimte meeneemt.



Vervolgens heb ik op twee plaatsen in d'ondergrondse de SPL levels opgemeten.

Eerst centraal op de luisterplaats en dan vooraan in de hoek van de ruimte :


centraal




In de hoek





En neen dit zijn geen twee dezelfde foto's van de metingen  ;D
Ik ben de kamer rond gegaan en met deze opstelling van mijn twee subs heb ik nauwelijks knopen en bulten in de subweergave. Dit is echt zeer aangenaam.
Dat was met een opstelling vooraan van de subs wel eventjes helemaal anders. Toen heb ik enorme drukopbouw in de hoeken van de kamer gemeten en een knoop op de luisterplaats

Geert


bmateijsen

Hmm.. zou op zich fijn zijn als de subwoofers iets meer onderkant zouden hebben, maar hoe betrouwbaar is je meting beneden 40 hrz?

gvy

#708
Bjorn,
De opstelling van de frequenties onder de balkjes is een beetje veraderlijk. Op een andere pagina in mijn toestel kan ik de cursor instellen op een bepaalde frequentie en de dB aflezen.
In room meet ik ongeveer F8 op 22Hz.
Ik moet de gegevens van de meetmic eens nazien, want ik ben zeker dat ook daar iets verloren gaat.
De sub heeft eigenlijk een alignment waarbij de in room F8 op 17 Hz zou moeten zitten

EDIT :
Op het net is dit te vinden over de microfoon:

Leg deze curve (55 gemeten mic's) op mijn meting en het sublaag ziet er een stukje dieper uit.

Er zit dus een zekere afval vanaf 35hz naar 20hz van 3dB a 5dB, wat maakt dat de subweergave inderdaad een F8 in room van ongeveer 19Hz zal hebben.

gvy

#709
En dan nog even over de "large"instelling van de hybride elektrostaten, gecombineerd met de ondersteuning linker en rechterfront door de subwoofers (instelling in YPAO) :.
Ik heb daarnet even Inhaler van hooverphonic gespeeld. Een (prachtig) nummer met een extreem geprononceerde en sublage synthbass. ( is ook zichtbaar op de RTA )
Ik heb gespeeld in 6.2 kanaals stereomodus. De geluidsdruk, gemeten op de luisterplaats , op ongeveer 92dB ( wat voor mij te luid is om lang te luisteren, hooguit goed om eens een nummer uit de bol te gaan) en eigenlijk wordt geen enkele speaker echt gestresseerd en is de basweergave strak te noemen.

Geert

gvy

#710
*


gvy

#712
yep.

De shivas zijn eigenlijk niet zo extreem, maar ik vond het heel erg goede drivers om te kunnen gebruiken in diverse ontwerpkeuzes.
ik had er al eentje als subondersteuning in mijn muziekinstallatie in de woonkamer. Dat is een downfiring sealed ontwerp met een hypexmodule. En ik had er ook al een sub mee gebouwd voor een vriend als aanvulling op zijn full range elektrostaten (ook door mij gemaakt)
En ik was heel blij toen ik tentijde van mijn bouw van d'ondergrondse er nog twee stuks tweedehands op de kop heb kunnen tikken (vond ze niet meer nieuw) , waarmee ik dan de 2 stuks 85liter ported uitvoeringen voor in het HT heb gemaakt.
Het zijn echt leuke drivers. Ze hebben overigens een dubbele spoel, waar ook nog dingen mee kunnen geprobeerd worden. (demping met weerstanden etc...)

Geert

Raymond187

Gave HT  :thumbs-up:

Uit intresse.

Waarom Electrostaten ipv dynamische speakers?

gvy

#714
Wel,

Elektrostaten zijn zo van die luidsprekers met een heel eigen beleving.
Sommigen houden er van, anderen hebben een afkeer, maar ze zijn anders dan dynamische luidsprekers.
Ik ben verslaafd aan hun karakter. Ze hebben een transparant midden en hoog. Heel direkt in your face dat wel, maar met veel detail en dynamiek. Er zit geen crossover vanaf  400Hz tot helemaal bovenin 20kHz. Als je een zangeres hoort zingen in een goede opname en je sluit je ogen, dan staat ze bijna fysiek voor jou.
Ze hebben uiteraard een aantal mindere kantjes ook, maar dat is ze wat mij betreft vergeven. Ik kan ze vb niet rechtstreeks aansluiten op mijn receiver (nogthans een stevig ding) omdat ie niet stabiel genoeg is om ze aan te sturen. Ik gebruik dus aparte eindversterkers die zeer stabiel blijven bij lage impedanties.

Ik heb me een aantal jaar verdiept in hun techniek, heb boeken en papers gelezen en ben naar bijeenkomsten geweest van de ESL club. In die periode ben ik ook veel aan het experimenteren geweest met de bouw van panelen vanaf scratch , ik heb een quad ESL63 ontmanteld en hersteld en heb geleerd waar de valkuilen en limieten zitten in het ontwerp van een elektrostaat en de step up transformator van de elektrostaat . De elektrostaten in mijn HT, maar ook in mijn zitplaats zijn  zelfbouw.

het was een hele tijd een echte passie. Nu geniet ik er vooral van. (mijn laatste zelfbouw ligt al een aantal jaren terug)

Geert


morca

Electrostaten klinken imo oog geweldig.
Mooie afwerking ook,maar dat had ik al eens gezegd  :)

Die sub,s zijn best bruut,mooi voor het verzameltopic DIY sub,s ALs jij dat goed vind  ;)
Heb ik alleen wel nodig:

- inhoud kist
- model (open, gesloten, ib, dual opposed,...)
- gebruikt materiaal (dikte mdf)
- gebruikte driver (s)
- meting of -3db punt in room
- totaalprijs
- gebruikte versterker
- bouwtopic



Raymond187

Quote from: gvy on January 15, 2013, 16:01:52
Wel,

Elektrostaten zijn zo van die luidsprekers met een heel eigen beleving.
Sommigen houden er van, anderen hebben een afkeer, maar ze zijn anders dan dynamische luidsprekers.
Ik ben verslaafd aan hun karakter. Ze hebben een transparant midden en hoog. Heel direkt in your face dat wel, maar met veel detail en dynamiek. Er zit geen crossover vanaf  400Hz tot helemaal bovenin 20kHz. Als je een zangeres hoort zingen in een goede opname en je sluit je ogen, dan staat ze bijna fysiek voor jou.
Ze hebben uiteraard een aantal mindere kantjes ook, maar dat is ze wat mij betreft vergeven. Ik kan ze vb niet rechtstreeks aansluiten op mijn receiver (nogthans een stevig ding) omdat ie niet stabiel genoeg is om ze aan te sturen. Ik gebruik dus aparte eindversterkers die zeer stabiel blijven bij lage impedanties.

Ik heb me een aantal jaar verdiept in hun techniek, heb boeken en papers gelezen en ben naar bijeenkomsten geweest van de ESL club. In die periode ben ik ook veel aan het experimenteren geweest met de bouw van panelen vanaf scratch , ik heb een quad ESL63 ontmanteld en hersteld en heb geleerd waar de valkuilen en limieten zitten in het ontwerp van een elektrostaat en de step up transformator van de elektrostaat . De elektrostaten in mijn HT, maar ook in mijn zitplaats zijn  zelfbouw.

het was een hele tijd een echte passie. Nu geniet ik er vooral van. (mijn laatste zelfbouw ligt al een aantal jaren terug)

Geert
Duidelijk  :thumbs-up:

Ik heb nooit ELS gehoord. Ken ook alleen de bekende Martin logan van internet. Ik had ik meen een x gelezen van Garmtz dat je wel op de juiste plek moet zitten in de ruimte om optimaal te genieten van het geluid. is dat bij jou ook?

gvy

#717
Het klopt dat elektrostaten een hot spot hebben , waar ze echt holografisch worden.
Het is niet zo dat als je niet op die plaats zit, ze slecht klinken.... Dan klinken ze eerder als gewone luidsprekers.

Een van de redenen van het holografisch beeld is dat elektrostaten lijnbronnen EN dipolen zijn en geen puntbronnen (zoals dynamische luidsprekers).
Een lijnbron heeft een ander afstralingspatroon dan een puntbron. Elektrostaten stralen gerichter . Op de "hotspot" is de verhouding direct signaal tov indirect gereflecteerd signaal groter dan bij dynamische luidsprekers. Het geluid is minder "versmeerd"
Bovendien is er over een heel breed frequentiegebied (midden hoog) geen crossover en tenslotte het membraan.... Het membraan van de elektrostaat , die uiteindelijk de trillingen en luchtverplaatsing veroorzaakt is een 6 micron dik mylarfolie van ongeveer 20cm x 100cm, die "niets weegt", zelfs minder dan de lucht die ze in beweging zet en veel minder dan het gewicht van een tweeter en middentoonconus . Dit membraan wordt in beweging gebracht en gecontroleerd door een zeer evenredig verdeelde electrostatische kracht.( geen spoel, geen magneet)  Dit zorgt voor een heel erg snelle, gecontroleerde weergave. Er is zo goed als geen inertie en dat zorgt mee voor die realistische open weergave van de afgespeeld opname, met zo goed als geen toevoeging van de luidspreker zelf.

Geert


morca

Quote from: gvy on January 15, 2013, 22:37:18
Het klopt dat elektrostaten een hot spot hebben , waar ze echt holografisch worden.
Het is niet zo dat als je niet op die plaats zit, ze slecht klinken.... Dan klinken ze eerder als gewone luidsprekers.

Een van de redenen van het holografisch beeld is dat elektrostaten lijnbronnen EN dipolen zijn en geen puntbronnen (zoals dynamische luidsprekers).
Een lijnbron heeft een ander afstralingspatroon dan een puntbron. Elektrostaten stralen gerichter . Op de "hotspot" is de verhouding direct signaal tov indirect gereflecteerd signaal groter dan bij dynamische luidsprekers. Het geluid is minder "versmeerd"
Bovendien is er over een heel breed frequentiegebied (midden hoog) geen crossover en tenslotte het membraan.... Het membraan van de elektrostaat , die uiteindelijk de trillingen en luchtverplaatsing veroorzaakt is een 6 micron dik mylarfolie van ongeveer 20cm x 100cm, die "niets weegt", zelfs minder dan de lucht die ze in beweging zet en veel minder dan het gewicht van een tweeter en middentoonconus . Dit membraan wordt in beweging gebracht en gecontroleerd door een zeer evenredig verdeelde electrostatische kracht.( geen spoel, geen magneet)  Dit zorgt voor een heel erg snelle, gecontroleerde weergave. Er is zo goed als geen inertie en dat zorgt mee voor die realistische open weergave van de afgespeeld opname, met zo goed als geen toevoeging van de luidspreker zelf.

Geert
Dit heb ik ooit op een demo ervaren,daarom is mijn wens ooit een set te bezitten.
Maar of dat gaat lukken......of ik moet ook zelf gaan bouwen.
Maar denk dat het de nodige kennis en tijd gaat kosten,en ook best nog wel wat geld zal kosten.

gvy

#719
het klopt dat er valkuilen zijn , waar bijna iedere nieuwe DIYer inloopt bij de bouw van zijn eerste panelen.
Anderzijds hoeft het niet zo duur te zijn. Dat is het mooie . Meer nog dan bij dynamische luidsprekers kan je bij de zelfbouw van elektrostaten een set bouwen die commercieel het 5 tot 8 voudige zou kosten.
Toen ik in een ver verleden mijn eerste panelen had gebouwd en voor de eerste keer ging luisteren, dan had ik nog nooit een andere set (commerciele , noch zelfbouw elektrostaten) gehoord. Ik wist dus niet wat ik kon verwachten. En ik was de kluts kwijt. Het was een bizarre ervaring die ik niet ben vergeten. Er zaten heel wat problemen aan die panelen, maar dat holografisch beeld was er direkt en ik was van slag. Dan ben ik pas echt in gang geschoten. Ik wil wel vermelden dat ik in die tijd niet echt ervaring had met high end sets dynamisch ook.

Prijs.... In dit topic heb ik een raming gemaakt van de kostprijs van de elektrostaten die ik gebouwd heb voor deze HT. Kijk eens op pg 22 van dit topic. Daar vind je overigens ook de raming van mijn subwoofers.
Reken wel op meer kosten , omdat je eerste bouwsel mogelijk niet direkt zal zijn zoals je het wil.
Er zit wat meer techniek in dan in de bouw van een dynamische luidspreker, die in principe bestaat uit een berekening, een kastje bouwen, een filter maken en klaar.

In dit topic zitten heel wat foto's en uitleg bij de bouw van deze elektrostaten.(pg 15 -20 ) Dit zou je toch een helder beeld moeten geven van wat je kan verwachten.

Geert


gvy

Hallo,

Voordat ik terechtkom in het topic "verloren forumleden", hier nog een kleine update.
Ik heb me de voorbije maanden beziggehouden met het bekijken van hoe ik verder wou gaan met het afspelen van films.
Zowel in d'ondergrondse als elders in huis.
Ik was het zat met het vullen van een kast met DVD's en ik had nog geen blue ray speler, maar had ook geen zin meer om met schijfjes verder te gaan. Dus het is een hele tijd stil geweest .

De keuze is gevallen op centrale opslag, streaming, htpc.
Ik heb overal in huis een bedraad cat5E  netwerk netjes naar een patchpaneel in de garage. Hier staat ook een Dlink DIR825 router, dus de basis voor HDstreaming in huis zit wel goed
Ik heb op dezelfde locatie een synology DS213+ geplaatst
Vervolgens ben ik aan de slag gegaan op mijn PC.
Eerst met PLEX en PLEXserver, maar hier bleef ik maar problemen hebben met allerlei zaken. Soms geen ondertitels, dan geen geluid, dan weer schokkerige beelden en soms ging het gewoon goed, maar ik kreeg dan weer mijn muziekbibliotheek niet gestreamed. te veel ergernissen. Alles er af.
Dan ben ik overgestapt op XBMC en dat was eigenlijk direkt er boenk op. Ik heb echt fantastische ervaring en weinig problemen gehad hiermee.

Recent heb ik dan een dedicated PC gekocht voor in d'ondergrondse.
De keuze is gevallen op een Acer Aspire XC-603  i3900 met reeds geinstalleerd windows 8.1 . Deze PC was in duitsland met zijn 250€ wel zeer scherp geprijsd. In Belgie en Nederland gaat deze voor minstens 350 a 360 tot zelfs 400€ over de toonbank of webshop.
De troeven voor mij waren oa
kant en klare pc , geen gepruts met zelfbouw.
HDMI uitgang uiteraard
zeer zuinige Intel quad-core Pentium-processor J2900 ( niet al te krachtig , maar dat is ook niet nodig voor XBMC) Dit speelt probleemloos 1080p full HD  content.
DVD lezer schrijver aanwezig
Hij is stil
Mooi zwart kastje
windows 8.1 geinstalleerd.

Eerst heb ik al de nodeloze reclame erafgezwierd en de opstart van windows 8.1 direct voorbij het paswoord geloodst. De automatische opstart van software bij opstarten pc is tot het absolute minimum teruggebracht, waardoor de PC eigenlijk in geen tijd opgestart is.

Ik heb er XBMC Gotham versie op geinstalleerd, die streamt vanaf de synology, verder is de telenet yellotv app geinstalleerd, zodat ik sporadisch eens TV kan kijken en tenslotte ga ik via firefox op het internet.
via XBMC kijk ik dus films en series, luister muziek, kan ik onze foto's bekijken, kunnen er DVD's afgespeeld worden en kan er eventueel online gestreamed worden via vb icefilms of andere, hoewel ik dat maar zelden gebruik.

Voor de bediening vanuit de zetel heb ik er een logitech K400 draadloos klavier/touchpad bijbesteld.

Ook op een andere plaats in huis is een zithoek met TV en PC/logitechnic klavier geinstalleerd, waar gestreamed kan worden vanaf de Nas
Ik ben best wel tevreden met de open mogelijkheden van de combinatie Nas, bedraad netwerk,HTPC

Voorlopig kan ik weer even verder.

Geert


djaxx

Wat een pooie ruimte, geniet ervan!  :headbanging:

gvy

#724
Thanks,

Ik merk dat het nu reeds 8 jaar geleden is dat ik aan dit project begon en ik heb er nooit spijt van gekregen.
De ruimte heeft ons al veel filmplezier verschaft.
Er zijn maanden geweest dat er weinig gebruik van gemaakt is, maar de voorbije maanden leeft dit weer helemaal op.

Een HTPC opent een heleboel mogelijkheden, maar ik had aanvankelijk ook schrik dat het ontoegankelijker zou zijn voor de medegezinsleden. (tov dvd of bluerayspeler of zelfs een mediaplayer), die niet geinteresseerd zijn in de bestaande technieken en gewoon een fillm of serie willen kijken.  Ik wou met de installatie er voor zorgen dat het allemaal gebruiksvriendelijk blijft voor hen.
Ze kunnen allemaal een PC starten en XBMC zelf is ook enorm gebruiksvriendelijk.
Zij hoeven zich , met de Synology NAS, niet af te vragen of er ergens een andere PC moet opstaan en ze moeten ook niet rondlopen met een stickje, met een film (hoewel dit perfect kan, want er zijn USB3 poorten vooraan op de PC), die dan hopelijk in het goede formaat staat. Ze moeten niet op een of andere locatie op een harde schijf gaan zoeken waar de film,muziek,serie of foto staat.
En bovendien biedt het prachtige skins, die het filmkiezen zoveel aangenamer maken

Geert