d'ondergrondse

Started by gvy, July 27, 2006, 01:53:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gvy

#525
Quote from: reza on March  7, 2007, 19:08:18
;D

alle vooruit,
Ik heb niet alles bijgehouden, maar zo ongeveer:

Voor de de 2 SUBS:

1 plaat MDF 22mm 2m44x1m22 : 20€  (gekocht aan de prijs van 18mm)
2 platen kerselaar meubelpaneel 2m50 x 40cm :25€
afboord afwerking kerselaar: 5 €
Houtlijm: 4 €
zwart tapijt ??? ( overschot van mijn podiumpke en dat was ook al een rolrestje )
2 aansluitrozetten :5€
draad: 4€
De twee shiva woofers : tweedehands in perfecte staat 180€ voor de twee  ( normaal 200€/stuk)
geluidsisolatie (akoestische rotswol): overschot van d'ondergrondse : 6€
pruts: soldeer, houtvijzen,freesjes die verslijten, zaagbladen ........ 20€
de reflexbuis : Is gemaakt van de rol waarop mijn tapijt van d'ondergrondse zat. Alles wordt gerecycleerd ;D, Die was 10cm binnen diam en dat was perfect.
rol dubbelzijdige tape: 6€
rol schuurpapier:2€
Dus: ik heb 2 mooie subs voor : 277€
Pas op : hier zit geen versterker bij, want ze worden aangestuurd door een pioneer versterker in mijn rack.

Voor de elektrostaten.

Nu niet , ik heb geen zin om nog te rekenen ::)

Geert

gvy

#526
Quote from: bmateijsen on March  7, 2007, 18:48:00
Geert,

Kan je vanuit je huidige pre-pro stereo bassmanagement doen?

Dat even apart... wat waarschijnlijk een mooiere opstelling is, is de subs naast de luisterplek te plaatsen. Volgens Dr. Lexicon, is dat 1 van de mooiste setups. Experimenteer er eens mee!

Groet,

Bjorn

Hoy Bjorn,

Bedankt, Ik heb het nu gedaan en het is inderdaad veel beter. Ze blijven zo staan.

Een woordje uitleg.
Toen ik gisterenavond metingen aan het verrichten was , zat er een probleem in de bassectie.
Ik mat een steile dip ergens tussen 40Hz en 80Hz.
Het had niets met faseopheffing tov de hoofdspeakers vandoen, want die had ik stilgedraaid, dus enkel de subs.

close mike meting aan de subs toonde mij dat deze OK waren.

Nu is een dip nog niet zo erg. Het stoort minder dan een steile piek,en je hoort het niet zo direkt in die lage frequenties, maar anderzijds kan je er weinig aan doen.
Equalizen is nutteloos. Je steekt te veel energie, versterker wordt overbelast enz...
Ik had er vandaag over nagedacht en was van plan, toch wat met plaatsing van de subs te experimenteren, maar waar beginnen, en zou het hoegenaamd wel nut hebben als het een ruimteknoop( dal) is?

Dus toen ik de post van Bjorn zag, vond ik dit een mooi uitgangspunt ,waarom niet proberen en eigenlijk had ik vrij recent met iemand anders op het forum dezelfde discussie, of tip gekregen.

Ik heb de twee subs dus netjes naar achter geschoven langs de lange wand, tot mijn kabels strak stonden  >:(
Nu niet getreurd . Dit is juistekes voor de luister/meetplaats.

En guess what. Er verscheen een zo goed als perfecte bascurve op mijn RTA. Geen pieken, en weg dal/dip.
Gewoon schitterend.
Ik heb dan maar mijn kabeltjes netjes weggewerkt in de plinten en vervolgens de elektrostaten samen met de subs ingeregeld.... en geluisterd.
En dat zat helemaal OK.

Dus , waar een forum al niet goed voor is he  :D
Bedankt voor de tip Bjorn.

Geert


LittleNinja

Als je de kabels wil sparen, kun je ook gewoon je luister positie verplaatsen...  :P  ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

gvy

Quote from: LittleNinja on March  8, 2007, 06:21:04
Als je de kabels wil sparen, kun je ook gewoon je luister positie verplaatsen...  :P  ;D

;D ;D

gvy

#529
Quote from: bmateijsen on March  7, 2007, 18:48:00
Geert,

Kan je vanuit je huidige pre-pro stereo bassmanagement doen?


Bjorn

Bjorn,

De ROTEL prepro laat het volgende toe.

Per luidsprekergroep (fronts/rears/surrounds/center/subs) kan small of large worden ingesteld.
Ingeval van small kunnen dan de crossoverfrequentie worden ingesteld.
Ik kan dus andere crossoverfrequenties instellen voor respectievelijk de fronts, rears,centers of subs
mogelijke crossovers beginnen bij 40Hz - 60Hz - 80Hz - 100Hz - zo door tot 220Hz.
( feitelijk dus voor de subs laagdoorlaatfilters en voor de andere hoogdoorlaatfilters)

Verder kan er per individuele luidspreker een afstand tot de luisterplaats ingevuld worden (feitelijk een delay dus)

Per luidspreker kan er tenslotte een relatieve versterking of verzwakking worden ingesteld: -6dB tot +6dB in stappen van 1dB.

Een en ander is dan ook nog eens anders instelbaar, afhankelijk of je stereo, dolby surround....enz kiest.

Het enige wat ik een beetje mis , is de mogelijkheid om voor de SUBS basextentie ( Linkwitz Riley) in te stellen. vb een sub die op 25hz afvalt, kunstmatig door te trekken naar 20Hz.

Bij mij staat  na metingen, de laagdoorlaat van de sub, niet op dezelfde waarde als de hoogdoorlaat van de fronts.
Dit omdat de gesloten kastjes van de midbaswoofertjes ( welliswaar heel strak zijn), maar reeds hoger beginnen afvallen,dan waar ik het hoogdoorlaat wil instellen.
Als ik de sub iets verder laat doorgaan ( grotere overlap) compenseert dit mooi en krijg ik een heel mooie vlakke (gemeten op de luisterplaats) overgang van SUBS naar hybride ESLs.

Het achterpaneel laat de aansluiting toe van 2 subs (pre outs natuurlijk, het is een prepro).
Ik vermoed wel dat deze beide hetzelfde somsignaal aangeleverd krijgen, vermits er in de instellingen slechts sprake is van 1 sub.
Nu , om eerlijk te zijn, ik zou sowieso liever een somsignaal naar de twee subs sturen , dan een stereosignaal.
In ieder geval gaan de beide uitgangen naar het linker en rechter kanaal van een dikke Pioneer A717 amp, die dan linker en rechter sub aanstuurt.

Geert

reza

Hoi,


DAs nog eens een mooie prijs, voor mooi spul!! Harstikke goed gedaan man O0
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

LittleNinja

Quote from: reza on March  8, 2007, 16:29:56
Hoi,


DAs nog eens een mooie prijs, voor mooi spul!! Harstikke goed gedaan man O0

Idee voor huize Reza?  ;)   ( twee kleintjes ofzo )
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

reza

Ja bv is geen geld, voor zeer mooi spul toch??
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

gvy

#533
OK dan ,
We gaan verder in op de kostprijsvragen van sommigen :

De 4 hybride ESL's.
Hier ga ik vanalles vergeten, vermits er een hele verscheidenheid aan materialen gebruikt zijn.

2 NSS03 sets (goed voor 4 ESL's): 400€ ( tweedehands op de kop getikt)
Die omvatten: 4 alu lyeco woofertjes, 4 stepup trafo's, 4 printplaten met alle componenten voor de HS unit en het filter ( wel nog te solderen uiteraard)
4 aansluitrozetten: 10€

De panelen :
6 platen kerselaar meubelpaneel 2m50 x 40cm :75€
afboording kerselaar :15€
18m hardhouten geschaafde latjes 7x18mm :15€
1 plaat ps 2mx1mx25mm :12€
draad voor statoren :ong 800m( ik had nog een rol) maar schatting: 70€
nageltjes: 3€
schroeven : 4€
2 componenten PU lijm :14€
Mylarmembraan: ik heb een gratis bron ;D, maar schatting :25€
schoollijm als coating:3€
dubbelzijdige tape : 10€
tec7 montagekit: 8€
Cu tape : 10€

pneumatisch spanraam om mylar te spannen:
meubelpaneel: 10€
geschaafde balkjes:5€
2 fietsbinnenbanden : 15€
tube lijm : 2€

De wooferbehuizing:
tja, hier heb ik RVS buis van grote diameter gebruikt. Dat is natuurlijk heel moeilijk verkrijgbaar en verwerkbaar in de normale handel en ook wel duur, maar ik zit aan de bron dus. overschot niewaar  ;D
Laten we voor die behuizing dus rekening houden met 4 standaard MDF kastjes. Dat kan mits een mooi ontwerp natuurlijk ook wel.
Dus het volgende zijn ramingen.
2 Platen MDF: 80€
houtlijm : 4€
rol schuurpapier:2€
akoestische isolatie: 9€
pruts: soldeer, houtvijzen,freesjes die verslijten, zaagbladen ........ 20€
afwerking/fineer/verf: zo gek je maar wil : 20€

TOTAAL voor de 4 hybride elektrostaten :800€ aan materiaal of dus 200€/speaker

Wel rekening houden met heel veel werk  ;D

Nu Ikzelf zorg ervoor dat de elektrostaten nauwkeurig en dus een goed rendement en stabiel zijn.
Ik ga niet uitgebreid segmenteren enz, vermits ik sowieso steeds kies voor actieve equalizing.
een deq2496 kost ongeveer 300€

Geert

happy, beste Reza? ;D

gvy

#534
.

bmateijsen

Waarom heb je liever dat beide subwoofers hetzelfde signaal krijgen?

Quote from: gvy on March  8, 2007, 10:05:29

Het achterpaneel laat de aansluiting toe van 2 subs (pre outs natuurlijk, het is een prepro).
Ik vermoed wel dat deze beide hetzelfde somsignaal aangeleverd krijgen, vermits er in de instellingen slechts sprake is van 1 sub.
Nu , om eerlijk te zijn, ik zou sowieso liever een somsignaal naar de twee subs sturen , dan een stereosignaal.
In ieder geval gaan de beide uitgangen naar het linker en rechter kanaal van een dikke Pioneer A717 amp, die dan linker en rechter sub aanstuurt.

Geert

gvy

#536
Quote from: bmateijsen on March  8, 2007, 19:40:31
Waarom heb je liever dat beide subwoofers hetzelfde signaal krijgen?


Een echte sub (afgefilterd op80Hz of lager) krijgt het LFE signaal (mono)  + eventueel bij muziekcd's de allerlaagste frequenties voorgeschoteld.
Hier zit volgens mij sowieso geen stereoinformatie meer in. De golflengtes zijn hiervoor veel te lang.
Een bastoon kan uiteraard wel stereoinfo bevatten in zijn hogere harmonischen, maar die worden dan ook door de gewone speakers weergegeven.

DUS,
Stel dat je toch stereo informatie op die frequenties steekt (dus verschillen links en rechts), zal dit volgens mij alleen tot uitdovingen en bijkomende problemen zorgen. Dan liever niet

Pas op , ik ben geen expert, dus ik sta open om bij te leren.

Bovenstaande heb ik wel ooit ergens "geabsorbeerd" en de logica lijkt mij wel te kloppen. ;D

Geert

gvy

Hoy,

Ik heb even wat foto's genomen om de huidige en waarschijnlijk definitieve subwooferplaats in de HT te tonen.

Op aangeven van Bjorn zijn de subs dus tegen de lange wand aan weerszijden van de luisterplaats beland.
Hier meten ze perfect en luisteren ze goed.

De eerste foto is genomen met het fototoestel op de linkersub geplaatst en gericht naar de rechtersub.
Ik heb uiteraard de luisterstoel ertussenuit gehaald.


En de volgende net omgekeerd, dus vanop de andere sub


Dan eentje waarop je nog net de surround en de front ziet staan.


En eentje om het af te leren (rechterzijde)


Geert

Li-unit

Volgens mij heb jij heel vaak naar "Eigen Huis en Tuin" gekeken. Knap hoor!!

tiptop

PFFFF :o

Wat een mooi theater geworden man!

Ben erg jaloers op je  :-*
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

knillis

Hele mooie ruimte, ik hoop dat het bij mij ooit daar maar een klein beetje op gaat lijken!
Yamaha + Wharfedale + Denon + Optoma + Van den Hul = Puur plezier!

Roksan

Dit ziet er heel mooi uit. Respect voor het mooie werk dat je gedaan hebt  8) 8)
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

LittleNinja

Geert,

Ooit weleens aan gedacht om concurrent te worden van Gé??  ;D

Erg mooi hoor. Zelfbouw kan behoorlijk lonen. Ik denk als meer mensen wisten wat voor resultaten je kan boeken, dat veel meer mensen dit zouden doen! Echt vakwerk!!

8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

reza

Hoi, bedankt voor de uitleg ;) Komt echt een hoop bij kijken. Maar je hebt wel heel mooi spul gemaakt! En al zou je het moeten kopen, was je veel meer kwijt geweest!!

Het word tijd dat ik maar eens met je gaat afspreken voor een Meet&Greet Ik wil die electrostaten wel een horen ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bmateijsen

Ze meten niet alleen beter, maar doordat je daadwerkelijk druk voelt, zal je ook merken dat ze minder hard staan dan daarvoor en je veel beter de gelaagdheid van frequenties gaat horen.

Quote from: gvy on March  9, 2007, 00:08:30
Hoy,

Ik heb even wat foto's genomen om de huidige en waarschijnlijk definitieve subwooferplaats in de HT te tonen.

Op aangeven van Bjorn zijn de subs dus tegen de lange wand aan weerszijden van de luisterplaats beland.
Hier meten ze perfect en luisteren ze goed.

De eerste foto is genomen met het fototoestel op de linkersub geplaatst en gericht naar de rechtersub.
Ik heb uiteraard de luisterstoel ertussenuit gehaald.


Geert

lampie1979

Is de kaartverkoop al gestart ;) Vet hoor, respect....
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

christian19

Mooi ''setje'' voor een nog mooier prijsje :o Als het daarvoor in de winkel lag ;D

gr,
christian.

OscarTango

Wordt het niet eens tijd voor wat zitmeubilair ? Of ga je dat ook zelf maken  ;) :D

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar wil je een sofa, relax-fauteuils of bioscoopstoeltjes ?..of wat anders...
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

SpeedyAndré

Quote from: OscarTango on March 11, 2007, 10:14:42
Wordt het niet eens tijd voor wat zitmeubilair ? Of ga je dat ook zelf maken  ;) :D

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar wil je een sofa, relax-fauteuils of bioscoopstoeltjes ?..of wat anders...

Quote from: gvy on March  3, 2007, 12:51:56
Normaal wordt volgende week mijn nieuwe zitbank geleverd voor in het salon, dus kunnen eindelijk de huidige koningsblauwe lederen sofas naar d'ondergrondse verhuizen.
Heb ik daar ook mijn definitieve zitmeubilair.

Geert

Slechts één pagina eerder >:D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

gvy

#549
Quote from: OscarTango on March 11, 2007, 10:14:42
Wordt het niet eens tijd voor wat zitmeubilair ? Of ga je dat ook zelf maken  ;) :D

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar wil je een sofa, relax-fauteuils of bioscoopstoeltjes ?..of wat anders...

Inderdaad,

ik heb vanmorgen mijn zetels naar d'ondergrondse verhuisd.

Binnenkort wel wat foto's.
Ook de akoustiek verandert nogal, door de plaatsing van het zitmeubilair.

Tot later,
'k'moet naar een feestje  ;D ;D ;D

Geert