Het vervolg.....
Wat info over ESL's:
Eigenlijk is een esl een grote luchtcondensator. De twee statoren zijn hierbij grote akoustisch transparante elektroden. Daartussen is het membraan gespannen.
In de meeste commerciele ESL's (Quad, Martin Logan , Final...) gebruikt men als stator geperforeerde geleidende platen. (Door de gaatjes worden ze dus akoustisch transparant).
Een andere (eigenlijk betere) manier zijn draadstatoren. (Machinaal waarschijnlijk heel moeilijk of niet te maken).
Hier wordt de stator gevormd door allemaal naast elkaar gespannen geisoleerde koperdraden.
Een van de voordelen is de heel goede isolatie van de stator (waarop toch hoogspanning komt)
Tweede voordeel is de ronde vorm van de draad (akoustisch beter dan een gaatjesraster in een plaat)
Dit is dus de bouw van een draadstator:
Om de draden rond te spannen zal ik in de houten frames aan weerszijden een hele boel nageltjes slaan in een verzonken gleufje.
Hiervoor heb ik eerst een freesmalletje gemaakt, daarna kan er gefreesd worden. Het gleufje is 5mm diep

De akoustische opening wordt 55% (dus 45% draadbreedte en 55% opening).
De draden zijn 24AWG wire-wrap draad met buitendiameter van 1mm.
Ik heb in autocad eerst een tekening met nageltjes en draadjes getekend. Vervolgens het nageltjesmotief voor boven en beneden (dat is niet identiek hetzelfde) uitgeprint (8x) op ware groote.
Door dit papiertje uit te snijden en in de sleufjes te leggen kan ik gemakkelijk de nageltjes juist slaan.
De nageltjes zijn 1 mm dik x 15mm .
Het zijn er een hele boel

73 st per stator of dus 146 st per esl.
Op de foto zie je vaag het papiertje met de puntjes waar de nageltjes komen:

En hieronder zijn de nageltjes geklopt en het papiertje verwijderd

En dan kan het spannen van de draden beginnen. Er komen per stator dus 72 draden van 1mm naast elkaar.

Tip : hoe krijg je de draden voldoende strak???
Wel , ik span het raam in het midden met een lijmklem op de werkbank en ik steek links en rechts een blokje onder de uiteinden. Zo krijg je een boog. Als je nu de draden gewoon plaatst (handspanning), dan zal eens je nadien de klem en plankjes weghaald, de terugverende stator de draden heel erg strak trekken.

Nu ga ik dus de stator aan de buitenzijden tegen de werktafel klemmen.
De draden komen dus heel strak te staan.

detail

Vervolgens worden de draden vastgelijmd aan de houten dwarslatjes van het frame.
Ik gebruik hiervoor TEC7 van novatech.
Dit is gemakkelijk met een siliconepistool aan te brengen en met de vinger netjes glad te strijken over de draadjes. Het zet zich vast op het houten latje tussen de draadjes in. Het wordt heel erg stevig , maar blijft een beetje elastisch (rubberachtig).
Het is belangrijk dat de lijm niet boven de draadjes uitsteekt. Omdat de draadjes - membraanafstand strakjes slechts 1mm is. Nauwkeurig werken dus.

Dit is dus de binnenzijde van de stator, dit krijg je niet meer te zien eens de ESL samengebouwd is.
Detail:

en nu een nachtje uitharden:

Voila, so far so good.
Ik heb er momenteel 2 van de 8 gedaan.
Nog niet te saai?

?

Geert