Eerste Audio Show van BB&G voor Audioclub Oost-Brabant

Started by garmtz, July 21, 2006, 11:11:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Een tijdje geleden vroeg HSN (Jan) ons of wij geinteresseerd waren om een demo te geven voor Audioclub Oost-Brabant. Dit leek ons gelijk wel wat en na wat gepuzzel over wat we wilden gaan demonstreren werd de datum vastgesteld.

Eerst even de officiele aankondiging op de site van Audioclub Oost-Brabant:

QuoteDonderdag 20 juli 2006 om 20.00 uur (stipt): Garmt van der Zel en Bjorn Mateijsen van
Beter beeld en geluid uit Almere vertegenwoordigen een breed scala aan audio en video apparatuur. De planning is om de volgende apparatuur mee te nemen:

Set 1:

Wilson Benesch Arc speakers
Lyngdorf TDA 2200 versterker
Lyngdorf CD-1 CD-speler
2x Velodyne DD-12 subwoofers

Set 2:

Living Voice OBX-R2 speakers
Lavardin IT versterker
Michell Gyro platenspeler 
Benz Ace low element 
Lehmann Black cube RIAA voorversterker 

Met set 1 zullen ze hun merk subwoofers, Velodyne, presenteren en o.a. RoomPerfect en de Digital Drive room-eq software demonsteren en de mogelijkheid om crossovers en subwoofers te gebruiken met de TDA 2200.
Door velen wordt de invloed van de akoestiek van de kamer onderschat.
Met de Lyngdorf apparatuur is het mogelijk met een aantal metingen een gigantische verbetering te krijgen doordat de kamereffecten voor een groot deel teniet worden gedaan door correctie.

Set 2 is vooral bedoeld als demonstratie van Living Voice, een luidsprekermerk dat ze sinds kort zelf importeren. Deze hoog-rendement luidsprekers blinken uit door hun extreem makkelijke aanstuurbaarheid (gebruik van laag-vermogen buizenversterkers is geen probleem) en hun muzikale karakter.
Met deze tweede set zal volledig analoog gedraaid worden. 

De sets zullen bekabeld worden met vooral Nordost, maar wellicht ook met een nieuw merk kabels, dat ze willen gaan vertegenwoordigen in Nederland.

We waren al rond 13:00 uur in Cafe zaal 'De Gouden Leeuw' in Vessem. Een prachtlocatie in een leuk dorpje en vooral met een werkelijk prachtige zaal met dito akoestiek. Dit was erg veelbelovend!

Ik was erg laat thuis (2:00 uur), maar ik vond het het allemaal waard! Jan, bedankt voor het regelen!

Ik laat de beschrijvingen over aan de aanwezige(n). In ieder geval is hier het officiele topic! ;D

Wil wel kwijt dat de Living Voice + Lavardin + Michell + Lehmann set ongelooflijk goed presteerde in die ruimte. Was dus erg jaloers op de grootte en akoestiek van de zaal... :)

Er zijn veel foto's gemaakt, maar helaas niet door ons, dus we moeten wachten op het verslag van de vice-voorzitter op de http://aob.hifi.nl/ site.

R

Klinkt echt gaaf. Prachtige sets om te demoën. Kan niet wachten op het verslag.

Maaruh, nieuw merk kabels ???, tell us more.

bmateijsen

Ook nog last gehad van de file op de A2?? Ik ben helemaal anders gereden uiteindelijk...

bmateijsen

Quote from: Ruben on July 21, 2006, 11:13:20
Maaruh, nieuw merk kabels ???, tell us more.

Die waren er nog niet..... en daarom is er nog niets te vertellen :P

R


Deleted member

Klinkt goed, ik ben ook erg benieuwd naar het verslag met foto's!  :) Waren er veel mensen op afgekomen?

En offtopic, een nieuw merk kabels? Wat zal het worden? Rscables, Anticables, Pearcable, anders? Nee hoor, we horen het vanzelf!  ;)

bmateijsen

Quote from: Antoine on July 21, 2006, 11:23:32
En offtopic, een nieuw merk kabels? Wat zal het worden? Rscables, Anticables, Pearcable, anders? Nee hoor, we horen het vanzelf!  ;)

Als het wat wordt dan hoor je het wel, anders niet... maar het zijn no-cables ;)

Deleted member

Quote from: bmateijsen on July 21, 2006, 11:24:25
Als het wat wordt dan hoor je het wel, anders niet... maar het zijn no-cables ;)

Fair enough!  ;)

Jean Sibelius

Aangezien het nu een officieel topic is geworden, zal ik maar meteen reageren ;).

Normaal worden de recensies geschreven door onze webmaster en onze voormalige voorzitter. Ik zal proberen om hun recensie hier zo spoedig mogelijk op de site te krijgen.

Hier dan even (uit de losse pols) een korte beschrijving van mijn bevindingen ;).

Er was afgesproken om reeds rond 13:00 in Vessem te verzamelen, mede omdat het inregelen en perfect klaar zetten van twee sets toch altijd meer tijd kost als gepland. Na een drankje en gezellig bij kletsen zijn we rond 13:30 begonnen met de 2 auto's uitladen en de spullen klaar te zetten. Eerste indruk van de zaal bij Bjorn en Garmt was OK, wel wat groot maar dat mocht géén problemen opleveren.

Omdat set 1 het meeste tijd zou kosten om alles in te regelen is daar mee begonnen. Er werd besloten om de twee sets op 1 rack te zetten (hetgeen er uiteindelijk erg netjes uitzag). In eerste instantie was het even lastig om een goed stopcontact te vinden, waarmee niet tevens een brom in de zaal werd veroorzaakt door de reeds aanwezig apparatuur (deze zaal wordt vaak voor feesten en partijen gebruikt), dus overal Bose 901's aan het plafond :-X.

Zoals verwacht bleek de akoestiek erg mee te vallen: weinig storende resonanties, dus het inregelen van de twee DD-12's was snel gebeurd. Tijdens het spelen met deze sub's bleek dat er toch eentje niet helemaal correct functioneerde (dat was het exemplaar van Garmt). Normaal speelt deze slechts op volume 4 terwijl in dit geval een standje 21 à 22 nodig was om deze hele ruimte met laag te vullen. Er bleek wat lucht te ontsnappen uit de Velodyne, wat met name dichtbij de speaker duidelijk hoorbaar was. Gelukkig zouden er twee heren van Audio Excellence sowieso langs komen, dus die hebben na een telefoontje van Bjorn een extra DD-12 meegenomen (dit betekende wel, dat eerst verder gegaan moest worden met het opbouwen van set 2). Ondertussen was het 15:00.

De opbouw van set 2 verliep zonder problemen. De gebruikte speakerkabel en powercables kwamen me overigens bekend voor: de demo Heimdall en Brahma :D. Tijdens het inspelen met deze set werd al meteen duidelijk wat het potentieel was van deze set. Deze apparatuur in deze ruimte was hemels! Muziek, muziek en nog eens muziek. Zoals Garmt al aangaf misschien niet 100 [%] audiofiel verantwoord, maar wat een genot om naar te luisteren. Tijdens de demo van de tweede set is me enkele malen gevraagd of de sub's nu óók aan stonden, maar nope al dat geluid kwam uit de twee Living Voice speakers. Zoals ik begrepen heb een tweeweg systeem met twee perfect gematchte filters buiten de behuizing, om mogelijke invloeden van de speakers zoveel mogelijk te elimineren. Helaas voor de tweakers onder ons: aan deze filters valt niets meer te tweaken... Er zijn de best verkrijgbare componenten gebruikt, maar wees eerlijk: als je dit had gehoord, wat wil je dan nog veranderen?

Tijdens het wachten op de heren van Audio Excellence hebben Bjorn en Garmt alvast CD's en LP's uitgezocht, waarbij is gekeken naar lekkere muziek, maar niet het standaard spul (óók dit viel erg goed in het publiek en er werd driftig meegeschreven).

Nadat de 2e DD-12 binnen was zijn beide subs afgeregeld en is de roomperfect ('globaal' afgesteld; dus overal een vergelijkbare prestatie van de set waarbij de kamerakoestiek zoveel mogelijk is geëlimineerd). Omdat de ruimte al erg goed is, valt hier niet zoveel eer te halen, maar ik kan je verzekeren dat b.v. bij mij thuis de Velodyne hard nodig is.

Omdat het vakantie was, helaas géén maximale opkomst, maar met zo'n 25 aanwezigen een leuke groep.

De synergie tussen de Wilson Benesch en Velodyne's was prima en een veel gehoorde opmerking was dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat een sub zo goed integreerde met de front speakers. Ik denk zelf dat de kracht van Lyngdorf een klein beetje teniet werd gedaan door de ruimte, maar ondanks de kleine afmetingen van de monitors vond ik de afbeelding van het geluid erg mooi. Ik heb helaas zelf maar 3 à 4 nummers gehoord, omdat ik vond dat mijn vriendin die tweede set moest horen (ben dus even op en neer gereden naar huis om haar op te halen) -> omdat het allemaal een beetje tegen zat was ik niet meer thuis geweest en zat ze zonder auto.

De analoge demo knalde er meteen in. Een goede muziek keuze in combinatie met een prachtige set in een goede ruimte... Mede omdat de speakers lekker ver uit elkaar konden staan was er een enorme stage met erg veel diepte zonder dat er ergens gaten vielen. Tevens vond ik de detaillering van de set erg mooi. Met name de afstand vanaf de speakers kon wel invloed hebben hoe de muziek werd ervaren, maar ik had mezelf al direct op de hotspot geïnstalleerd ;D.

Tja, wat moet ik er nog meer van zeggen... een erg muzikale set, die zelfs mij doet twijfelen of ik niet ooit een platenspeler wil hebben. Mooie droge bas, enorm veel diepte en detail en overal mee knikkende kopjes op de muziek... dat was lang geleden dat we dat hier mee hadden gemaakt.

Natuurlijk maken we óók wel eens slechtere demo's mee, en dan kan het best rumoerig in de ruimte zijn, maar de hele avond was het muisstil en werd er echt naar muziek geluisterd -> een compliment waard (zelfs de meest kritische luisteraars zaten vol verbazing naar deze set te luisteren)!

Rond 22:45 was het tijd om af te ronden en om de spullen weer in te pakken. In de auto hoorde we inderdaad dat er een file stond op de A2 (balen omdat Bjorn en Garmt nog zo'n eind moesten rijden).

Vanaf deze zijde Bjorn en Garmt nogmaals bedankt voor deze SUPER-demo (en we zullen zeker nog een keertje aan jullie denken)!!!

Groetjes, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

bmateijsen

Leuk stukje Jan! Voor mij was het ook genieten... en het is altijd leuk om vooraf al veel van de muziek te plannen, want er is zoveel keuze ;). Voor mij was 1 van de toppers van de avond 'Black - Pearl Jam' vanaf Vinyl...... kippenvel! (tot 2x toe..)

myself

Leuk verslag ! ben benieuwd naar de foto's

Quote from: HSN on July 21, 2006, 12:08:15
Nadat de 2e DD-12 binnen was zijn beide subs afgeregeld en is de roomperfect ('globaal' afgesteld; dus overal een vergelijkbare prestatie van de set waarbij de kamerakoestiek zoveel mogelijk is geëlimineerd).
he, is jullie 2200 RP upgrade wel gelukt?
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bmateijsen

Quote from: myself on July 21, 2006, 14:12:58
Leuk verslag ! ben benieuwd naar de foto's
he, is jullie 2200 RP upgrade wel gelukt?

Ook die van ons staat nog op de band van de technische dienst. Dit was een demo unit van de importeur.

Groet,

Bjorn

garmtz

Bedankt voor het mooie verslag Jan! Weinig aan toe te voegen! Het is werkelijk ongelooflijk wat de Living Voice OBX-R2 kon presteren in die ruimte met slechts 55 W van de Lavardin. Amazing stuff, al zeg ik het zelf. Ja, soms kan ik mezelf nog verbaasd laten staan (gelukkig)... ;)

Enne, ik had geen last van de A2, ik ging over de A58.

Jenkins

Nou...
't Is wel weer duidelijk...
Dat ik een heeeel fraaie demo gemist heb.  :'(
(maar daarvoor in de plaats had ik een andere geslaagde avond  8))

Ach... Hopelijk wordt ik t.z.t. eens door Jan uitgenodigd...

De combinatie van
* Veel BB&G spullen met
* Toine's invloeden op de ruimte...

Dat zou op bovengenoemd gemis een boel goed maken.

Toch? Jan?  ;)

Jean Sibelius

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins


Bart_M

Klinkt al een leuke dag.
Is er een lijstje van de gebruikte muziek? :)

bmateijsen

Het is absoluut bijgehouden, dus dat zal vanzelf op de website van AOB verschijnen.

Quote from: Bart_M on July 24, 2006, 09:06:15
Klinkt al een leuke dag.
Is er een lijstje van de gebruikte muziek? :)

Jean Sibelius

Quote from: bmateijsen on July 24, 2006, 09:08:51
Het is absoluut bijgehouden, dus dat zal vanzelf op de website van AOB verschijnen.


Hij staat ondertussen op de website van de audioclub (zie: AOB), maar voor degene die niet website willen swappen hieronder de play-list ;)

Playlist op cd:
John Lee Hooker - the Heeler
Supertramp - Long way home
Lhasa - The living road (www.lhasadesela.ca)
New Cool collective - Trippin (DOX 016, http://www.doxrecords.com)
Heather Novo - Siren
David Sylvian - Café Europa (van Dead bees on a cake)
Erik Truffaz - Salouuua (Whispering) (http://www.eriktruffaz.com)

Playlist op lp:
Ricky Lee Jones - Chucky's in love
Holly Cloe - One trick pony (180 grams plaat)
Jeff Buckley - Grace (Halleluja)
Phil Collins - In the air tonight
Pearl Jam - Black
Frank Zappa - Watermelon in easter hay (Joe's garage acts II & III
Gregorio Pania Gua - La Folia Harmonia Mundi)
Paul Simon - Homeless (Graceland)
Prince - ?
Pink floyd - Southampton dock (Final cut)
Slint - Spiderland (Washer) (Touch & Go records)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Deleted member

Heather Novo moet Heather Nova zijn denk ik!  ;D

BTW. De Jeff Buckley uitvoering van Hallelujah (origineel Leonard Cohen) is fantastisch!  :)

bmateijsen

Prince was Alphabet street van het Love, Sexy album

Jean Sibelius

Quote from: bmateijsen on July 28, 2006, 08:35:00
Prince was Alphabet street van het Love, Sexy album
OK, bedankt voor de aanpassing(en). Ik zal het doorgeven aan onze webmaster, want het staat nu ook fout bij ons op de website ;)

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

bmateijsen

Het is overigens ook Holly Cole van het Romantically helpless album

Quote from: HSN on July 28, 2006, 16:32:52
OK, bedankt voor de aanpassing(en). Ik zal het doorgeven aan onze webmaster, want het staat nu ook fout bij ons op de website ;)

Groetjes, Jan

Jean Sibelius

Quote from: bmateijsen on July 28, 2006, 16:33:39
Het is overigens ook Holly Cole van het Romantically helpless album
Ok, ik heb Cuno naar deze site 'gestuurd', dan ziet hij vanzelf wat er nog aangepast moet worden.

Ik heb de CD met de foto's gisteren gezien, helaas heb ik deze hier niet thuis liggen, anders zou ik nog wat foto's plaatsen... Ik ga er achteraan (dan spreekt het allemaal nog wat meer)!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Tube-freak

Quote from: HSN on July 21, 2006, 12:08:15

De synergie tussen de Wilson Benesch en Velodyne's was prima en een veel gehoorde opmerking was dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat een sub zo goed integreerde met de front speakers.

Ik was dan wel niet op de demo maar ik kan bevestigen dat die Velodyne DD-series erg mooi integreren met front speakers.  Ik heb zelf een DD-10 in combinatie met Diapason Adamantes 3.  Ik hoor eigelijk pas dat ik een sub heb als ik hem uit zet zeg maar, beetje dat idee.

Vind het leuk om te horen dat andere mensen het ook zo ervaren.  Misschien dat ooit het vooroordeel verwijnt dat een sub niet mag in een stereo set-up zoals sommige auiofielen denken.  Dat denk je niet meer als er een Velodyne tussen staat....

Wil verder geen reclame maken voor Velodyne ofzo maar denk wel dat er wat mensen waren die na de demo zo een ding op hun verlanglijstje hebben staan.  Ook al was ik er niet bij ik weet gewoon zeker dat dat zo is.

Groeten
Marc

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai