Afgelopen vrijdag, 25 mei, naar Emmeloord afgereisd om mijn Epson TW2000 te laten calibreren. Dat ik geen afspraken moet maken vlak na de spits heb ik nu weer geleerd... Om 16.45u vertrokken uit Den Haag met de verwachting om 19.00u in Emmeloord aan te komen en tussendoor nog snel een hapje te eten werd niet helemaal gehaald door een tweetal ongelukken op de A6. Het werd dus een snelle mcdrive en veel wachten. Frank, nogmaals mijn excuses voor mijn late aankomst.
Enfin, ISF calibraties. Toen ik aankwam kon ik meteen de beamer plaatsen op het daarvoor aangewezen plateau. Frank heeft, zoals elders te lezen, net nieuwe uitrusting gekocht om de calibraties nóg scherper te kunnen doen en, ook niet onbelangrijk, ze sneller te kunnen uitvoeren. Vooral het opbouwen van het voorrapport verloopt hierdoor vele minuten sneller dan vroeger.
Allereerst wordt er dus gekeken naar de huidige stand van zaken. Mijn oordeel was dat ik vooral details in het zwart aan het verliezen was (en veel ook). Verder had ik eigenlijk geen noemenswaardige klachten.
Bij het uitvoeren van de calibratie bleek (uiteraard) dat er flink met de settings gesleept kon worden. De kleurbalans klopte niet (meer), waardoor er teveel blauw, te weinig geel en te weinig groen in het palet aanwezig was. De kleurtemperatuur over het gehele gamma lag iets te hoog en de gammapunten waren bij deelbelichting te sterk aanwezig (dit ook omdat het iris dit corrigeert bij minder dan maximum output, aldus Frank).
Ik zal niet pretenderen dat ik, zelf na Franks uitleg, heb onthouden hoe het nou precies zat met alle grafieken in het meetrapport en de onderlinge verbanden. Wel begrijp ik wat mijn ogen registreren. Ik ben nu 2 films, een demostukje en een aflevering van 24 verder. Nu mag ik concluderen dat het beeld er absoluut op vooruit is gegaan! Zwart detail is weer aanwezig, het beeld is weer wat matter, rustiger geworden. Af en toe heb ik wel het idee dat scenes wat overbelicht zijn, bijvoorbeeld in de film Sahara. Maar dan realiseer ik me later dat dit voor het grootste deel waarschijnlijk gewoon in de film zit. Want bij de andere stukjes merk ik hier niets van.
Conclusie: de calibratie heeft mijn kijkervaring weer een stuk plesanter en, vooral, echter gemaakt!
Frank, enorm bedankt voor je gastvrijheid, je uitleg, ons praatje over fotografie en natuurlijk de geweldige calibratieprijs! Ik weet nu waar de volgende calibratie/lamp/beamer vandaan gaat komen. En wellicht zie ik je een keer op een fotografiecursus!