Jean Marie Reynaud OPERA

Gestart door thur, juni 24, 2006, 13:10:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thur

Dag,

Afgelopen week nieuwe (nou ja, uit 1980) luidsprekers aangeschaft: de Jean Marie Reynaud OPERA.
Daar was ik al lang (passief) naar op zoek, omdat ik (sinds 1980) de Jean Marie Reynaud SCHERZO's bezit.
Dus nu heb ik een prachtige Vintage Surround opstelling.



Zie ook mijn Private Home Theater Topic: My Audio System.

Voor wie geïnteresseerd is in JM Reynaud volgen hier twee links naar franse sites met e.e.a. aan historie:

http://audioonline.free.fr/
http://haute-fidelite.chez-alice.fr/

Ik geloof trouwens meteen dat de nieuwste JM Reynaud luidsprekers (incluis de instap: die prachtige TWIN Signature's) vele malen beter klinken dan de OPERA's ... maar mooi zijn ze wel  ;) en zwaar  ;D

Vooruit, nog een dan:



Groet,

Thur.


DA BoSS

gaaf hoor 8)
Kan je iets meer vertellen over de 'sound' van deze jongens/ je set?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

thur

#2
De 'sound' van deze jongens ??? Ja hoor, graag ...

Tsja, laat ik beginnen met te stellen dat ik, in tegenstelling tot velen op dit forum, niet op zoek ben naar het ultieme geluid. (Ik zal dat niet beargumenteren, want dan krijg ik het halve forum over me heen  ;D )
In ieder geval: het oog wil ook wat, en de ziel wil nog veel meer ... !



Wat me vooral opvalt aan deze bakken is dat ze (1) dingen laten horen die ik nooit eerder waarnam en/maar (2) dingen ook niet laten horen! Dat kan: zo weet ik nog dat ik destijds in 1980 zeer verbaasd was over het feit dat de JM Reynaud Scherzo's veel beter klonken (meer details + evenwichtiger) dan de JM Reynaud Chorus (de grotere drie-weg zuster van de Scherzo's).

Hoe ze klinken kan ik het beste uitleggen aan de hand van wat luisterproeven:

U2 ('How to dismantle an atomic bomb'): hier zijn de OPERA's voor gemaakt. Klinkt VET: en ook opeens geen brij van geluid meer, maar alle partijen los te volgen.
Patricia Kaas ('Live: Les chansons commencent'): hetzelfde ... en een veel bredere stage (letterlijk).
Stevie Ray Vaughan ('The sky is crying'): 'Little Wing' uiteraard. Alsof-t-ie vóór je zit ... sterker nog ... alsof je in die zwaar overstuurde gitaarversterker zit.
Keith Jarrett ('The Köln Concert'): je hoort de houten planken kraken onder de vleugel  ;D

Maar ook:

Juan Luis Guerra ('Bachata Rosa'): slaat nergens op. Zo plat als een duppie! Daar begrijp ik helemaal niets van  :(

Enfin, zoals ik boven schrijf: het zou best kunnen dat in een ideale opstelling (opgesteld in de lengterichting van de kamer, meer vrij van de wanden en vooral geen grote tv tussen de sprekers) zelfs de kleine JM Reynaud TWIN Signature's beter klinken dan deze bakken.
En het zou ook best kunnen zijn dat voor het grote bioscoopgenoegen mijn oude set (ELAC - HEPTA - REL - ELAC + JM Reynaud's achter) eigenlijk beter klinkt ...

Maar: ik ben héél tevreden zoals het er nu uitziet  ;D

(Is een beetje als Top Gear: allemaal flauwekul ... of beter: allemaal (en alleen) emotie ... en dus WAAR !!!)

Wat ik nog ga proberen: betere verbinding tussen bovenkast en baskast (filter zit in de bovenkast).

Ennuh ... mijn ultieme droomset (zie: The Seven Year Itch ...) kan altijd nog!

Groet,

Thur.



DA BoSS

Als ik een ding met je eens ben, dan is het wel dat ze erg mooi zijn om te zien , stijlvol  8)
En als ik je beschrijving zo lees, goed genietbaar :P

Aanvullend vraagje:
Ik heb zelf wel eens de JMR Offrande speakers overwogen.
Heb je die ook wel eens gehoord?

Die Offrande's werden omschreven als meesters in het overbrengen van gevoel/emotie van de muziek, echter ook als niet de meest accurate speakers & tikje warm. (?)
Komt aardig overeen met je beschrijving van de Opera's?

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

thur

#4
Eerlijk gezegd heb ik de OFFRANDE nog nooit gehoord, en dus kan ik je geen zinnig antwoord geven.

Ik weet wel dat ze beschreven zijn in een 'luisterbezoek' van Audiopaul aan Johan: zie het technisch luisteren voorbij.

"Na het beluisteren van de set van Johan, en dan in het bijzonder de Jean Marie Reynaud Offrande, ben ik nu nog meer overtuigd van het feit dat ook kleinere systemen uitstekend in staat zijn om een grote en realistische stage op te bouwen, gekoppeld aan een krachtige laagweergave. Hoewel deze speakers vanwege hun afmetingen in de onderste regionen wat "informatie" laten liggen, zijn het zeer complete speakers met een fantastische en geloofwaardige stage en een volledig in balans zijnde weergave."

Ook zijn ze beluisterd en besproken door Philip van Deijk op hifi.nl: Plinius en JM Reynaud.

(Nou zit er echt een hoop ongelofelijke klets tussen al die hardware besprekingen, maar die Philip lijkt me absoluut een wijs man.)

En de laatste: review in positive-feedback: Offrandes loudspeakers, revisited.

Tenslotte: ze staan te koop op MarktPlaats  :) en aan de foto te zien zouden dat best de exemplaren van bovengenoemde Johan kunnen zijn.

(Ik zie dat jij luistert naar een Quad opstelling. Ook niks mis mee, trouwens! Maar indien ik nu nieuwe luidsprekers zou willen aanschaffen (onzin, maar toch) dan bestelde ik drie sets JM Reynaud TWIN Signature's - vijf rondom en eentje reserve in de doos gelaten. Kost alles-bij-elkaar evenveel als die tweedehands Offrande's  ;D Dan zou ik voor de komende 20 jaar klaar zijn.)

Ga eens luisteren, zou ik zeggen. En daar ga ik weer: ik heb serieus nog nooit zulke mooie kastjes gezien als die nieuwe JM Reynaud TWIN Signature's. (Met de nadruk op ik, uiteraard.)



Die OPERA's hebben toch een beetje een Darth Vader kop, niet ?  ;D

Pjotr27

Grappig, ik speel ook met Jean Marie Reynaud speakers , de Concorde.
Ik heb de Offrande`s weleens gehoord en ben er erg enthousiast over.
Toen ik mijn Concorde`s aanschafte is mijn keus tussen de Concorde`s en de Offrande geweest.
De Concorde`s gaan nog wat verder in het laag en hebben een wat groter beeld als de Offrande.

Met ingang van dit jaar wordt de Offrande niet meer gemaakt. Er komt vermoedelijk wel een opvolger.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

vila

bonjour vendez vous vos enceintes jean marie reynaud opéra, je suis intéressé par ce modèle
Dag,

Afgelopen week nieuwe (nou ja, uit 1980) luidsprekers aangeschaft: de Jean Marie Reynaud OPERA.
Daar was ik al lang (passief) naar op zoek, omdat ik (sinds 1980) de Jean Marie Reynaud SCHERZO's bezit.
Dus nu heb ik een prachtige Vintage Surround opstelling.



Zie ook mijn Private Home Theater Topic: My Audio System.

Voor wie geïnteresseerd is in JM Reynaud volgen hier twee links naar franse sites met e.e.a. aan historie:

http://audioonline.free.fr/
http://haute-fidelite.chez-alice.fr/

Ik geloof trouwens meteen dat de nieuwste JM Reynaud luidsprekers (incluis de instap: die prachtige TWIN Signature's) vele malen beter klinken dan de OPERA's ... maar mooi zijn ze wel  ;) en zwaar  ;D

Vooruit, nog een dan:



Groet,

Thur.


[/quote]

thur

#7
Citaatbonjour vendez vous vos enceintes jean marie reynaud opéra, je suis intéressé par ce modèle

Bonjour Vila,

Non, ces haut-parleurs ne sont pas à vendre. Mes excuses  :-\

Sincères amitiés,

Thur.


Robert-Jan

Hoi Thur...
Wat ik zou willen weten is hoe je de Opera's hebt aangesloten?
In verband met de 3 aansluitingen........Ik ben zeer benieuwd.
Groeten rob.

thur

#9
Dag Rob,

De filter zit in de topkast. De bovenste verbinding is de luidsprekeringang.
De andere twee (onderste in topkast en die in de baskast) koppelen top- aan baskast.
Da's alles.

(Erg makkelijk bij vervoer of verplaatsing, want die dingen zijn behoorlijk zwaar  :D )

Is dat een voldoende antwoord?

Groet,

Thur.