Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Randal

Alleen jammer dat de cijfers niet up-to-date zijn gehouden....

bellecoupe

Hoe zit het dan met de levensduur van bijvoorbeeld de Sony's met de Xenon lampen.

Daar wordt toch geen gebruik van een gloeidraad gemaakt.

DJ-Foxx

Quote from: MaartenvdS on June 15, 2006, 11:13:18
Een beetje gerelateerd aan dit topic:
Bij de klant waar ik momenteel werk hebben ze in de vergaderkamers overal (DMD/LCD) projectoren hangen die 'lekker gemakkelijk' met een schakelaar in de voedingskabel worden uitgezet  :o :o
Na een presentatie wordt er een klap op die schakelaar gegeven en de projector staat uit. Makkelijk...
Afgelopen week is er al een projector vervangen die stuk was, ik hoef jullie niet uit te leggen waarom denk ik. Ik heb proberen uit te leggen dat dit niet handig is en waarom maar 'het werkt toch' ? :o

wij lopen soms tegen de zelfde problemen, onze vergaderruimtes in ons ziekenhuis worden vaak gebruikt door externe firma's en artsen, komt ook wel eens voor dat ze de AB niet kunnen vinden en ook gewoon de verlichte schakelaar aan de wand misbruiken, klik uit dus :-X hoop met geen geduld en onwetenheid te maken, ze zijn er al eens een sim2/epson's/panasonics gesneuvelt :-\

je probeert de mensen op te voeden maar dringt vaak niet tot zo door. >:(




Kjelt

Begin post ge-update met heet van de pers nieuwtje!


Quote from: bellecoupe on December  3, 2008, 16:56:42
Hoe zit het dan met de levensduur van bijvoorbeeld de Sony's met de Xenon lampen.
Daar wordt toch geen gebruik van een gloeidraad gemaakt.
In geen enkele projectorlamp zit een gloeidraad. De UHP en Xenon lampen bevatten een keramisch containertje (burner) met metaalzouten. Deze worden door een hoge spanningspuls in geleiding gebracht (2kV en hoger) waarna er vermogen ingestopt wordt (afhankelijk van de lamp 200-300W) Als de lamp koud is dan is de lampspanning laag en als hij op temperatuur is dan staat er ongeveer 100V over de lamp en loopt er dus afhankelijk van het type tussen de 2 en 3A stroom.
Als de lamp ouder wordt zal de lampspanning stijgen waardoor op een gegeven moment de elektronica uit voorzorg de lamp niet meer goedkeurt, dit gebeurt dus pas een tijdje na ontsteking (als de spanning is opgelopen).
Enigste verschil tussen de Xenon en UHP lampen (zover als ik weet) is de kleurtemperatuur, de Xenon komt iets beter bij de 6500K uit en heeft daardoor een wat hogere lichtopbrengst en betere kleurweergave echter kost het veelvoudige van een UHP lamp.

gijsnoorlander

Hmm dan ben ik best wel benieuwd naar hoe ze dat speciale aansturen doen.
Verwisselen ze periodiek de polariteit? Dan niet zo vaak als met wisselstroom, want dat lijkt me niet zo handig bij projectoren (vooral DLP), maar bijvoorbeeld per keer ontsteken.
Ze zullen ook wel het ontsteken wat rustiger doen lijkt me.

Kjelt

Quote from: gijsnoorlander on December  4, 2008, 21:02:44
Hmm dan ben ik best wel benieuwd naar hoe ze dat speciale aansturen doen.
Ik weet er het exacte fijne niet van en als ik het wel wist dan mocht ik het je nog niet vertellen tot al het papierwerk rond is  ;)
Maar je zit wel warm.

gijsnoorlander

Quote from: Kjelt on December  4, 2008, 22:54:55
Ik weet er het exacte fijne niet van en als ik het wel wist dan mocht ik het je nog niet vertellen tot al het papierwerk rond is  ;)
Maar je zit wel warm.
Papierwerk?
Als in patent/octrooi?
Misschien is het dan geen gek idee om er even bij te melden dat het idee van ompolen al eens genoemd is in een ontwerp van een gelijkstroom-gasontladingslamp in de Elektuur van omstreeks 1980.

Kjelt

Update openingspost 14 december

kermit

Dit heb ik gevonden . Stond bij de Faq van de Infocus X1.



powering off - cool down - low noise when off
"The X1 is designed so you can simply power it off without running the fans. The lamp and the parts around it have no trouble handling the heat. The lamp is actually happier cooling off slowly than quickly (as most really hot things are), and it just means that you need to wait a bit longer before you turn it on again.
2-3 minutes is pretty much all you need to wait. The lamp needs to be cool enough to successfully re-strike. Lamp life will be slightly degraded each time it does not strike properly."

Could a firmware upgrade be used to allow people to totally power down the projector via remote?
"Unfortunately, to do this would require some additional circuitry inside the projector. When we designed the X1, we felt that the cost tradeoff for this feature did not allow it."


Kjelt

Hoi Kermit,
dat kan voor de X1 goed gelden, als ze genoeg ruimte rond de lamp hebben gedesigned is er niets aan de hand. Het wordt pas vervelend als de projectorfabrikanten nauwelijks ruimte hebben gelaten rond de lamp, je kunt je voorstellen dat dit dan nogal warm wordt als er geen voldoende luchtstroom langskomt. In theorie zou er dus geen probleem mogen optreden echter als de ruimte zeer klein is en de warmte niet wegkan......

kermit

Quote from: Kjelt on December 15, 2008, 23:27:23
Hoi Kermit,
dat kan voor de X1 goed gelden, als ze genoeg ruimte rond de lamp hebben gedesigned is er niets aan de hand. Het wordt pas vervelend als de projectorfabrikanten nauwelijks ruimte hebben gelaten rond de lamp, je kunt je voorstellen dat dit dan nogal warm wordt als er geen voldoende luchtstroom langskomt. In theorie zou er dus geen probleem mogen optreden echter als de ruimte zeer klein is en de warmte niet wegkan......

Oke. Helder!

gijsnoorlander

#61
Ik kan me voorstellen dat die extra componenten hooguit een extra temp-sensor zal zijn. Bijvoorbeeld dat de fan aangezet wordt bij het starten van de beamer en dat de processor dan gaat kijken of de beide temp-sensoren gelijke temperatuur laten zien.
Als de sensor bij de luchtinlaat dan een veel lagere temperatuur laat zien dan die aan de andere kant, weet je dat de lamp nog te warm is om aan te zetten.
De hoeveelheid ruimte rondom de lamp lijkt me dan niet uit te maken. Als je de projector(lamp) uitzet, maakt de ruimte eromheen niet veel uit, de temp zal niet toenemen als er geen warmte wordt toegevoegd. Hooguit heeft dat invloed op de snelheid waarmee een lamp afkoelt en dus op de temp van de omliggende componenten (zoals je in de startpost aangeeft), maar niet op de lamp lijkt me.

Kjelt

Quote from: gijsnoorlander on December 20, 2008, 23:48:55
De hoeveelheid ruimte rondom de lamp lijkt me dan niet uit te maken. Als je de projector(lamp) uitzet, maakt de ruimte eromheen niet veel uit, de temp zal niet toenemen als er geen warmte wordt toegevoegd. Hooguit heeft dat invloed op de snelheid waarmee een lamp afkoelt en dus op de temp van de omliggende componenten (zoals je in de startpost aangeeft), maar niet op de lamp lijkt me.
Dat zou kunnen ja. Alleen als de lamp net uitgeschakeld is de burner (niet de hele lamp) echt gloeiend heet (dacht iets van 800 graden dat is dus 3x een normale oventemperatuur  :o ) en als het een zeer beperkte ruimte is zal deze ook een hoge temperatuur krijgen. Want een projectorlamp heeft best wel een behoorlijke glasmassa (voornamelijk de reflector) en deze koelt dan ook niet echt snel af. Doordat de luchtstroom stopt zal de restwarmte van de lamp dus in die kleine ruimte blijven hangen en afgegeven worden aan de omgeving. Dit kan dus ook schadelijk zijn voor de zoals je zegt omliggende componenten.

Ik heb net gisteren een HD350 binnen en daar staat dit expliciet in de handleiding:
QuoteThe cooldown mode is a function to cool down the lamp for aprox 60 seconds after projection is complete. This function prevents the internal parts of the unit from deformation or damage due to overheating of the lamp. It also prevents lamp blowout and premature shortening of lamp life. Do not pull the power plug during cool down mode. This may shorten lamp life and cause a malfunction.

Er staat dus echt letterlijk to prevent lamp blow out. Wellicht gewoon om zich in te dekken  ;)

kermit

Quote from: Kjelt on December 21, 2008, 00:02:40
.

Ik heb net gisteren een HD350 binnen en daar staat dit expliciet in de handleiding:
Er staat dus echt letterlijk to prevent lamp blow out. Wellicht gewoon om zich in te dekken  ;)


Staat in meedere handleidingen te vinden. Maar tot op heden heb ik nog niemand horen klagen dat zijn lamp stuk gegaan is. Bij heel veel  data projectoren heb je helemaal geen cooldown meer. 

eddy135

Schokkend allemaal!  :dry:
M'n H78 is net over de 1000 uur, en moet toch steeds vaker op brightmode.  :(
Zijn er eigenlijk geen ontwikkelingen op led gebied, wat beamerlampen betreft?
Scheelt toch een hoop warmte/energie/ruimte/kosten...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Kjelt

Quote from: eddy135 on December 31, 2008, 15:28:28
Zijn er eigenlijk geen ontwikkelingen op led gebied, wat beamerlampen betreft?
Scheelt toch een hoop warmte/energie/ruimte/kosten...
Ja die zijn er zeker alleen wordt het dan een ander verhaal, je gebruikt dan 3 led's in de kleuren R, G en B.
Probleem met led's op dit moment is nog:

- geven nog steeds minder licht / Watt
- Rode led's verliezen binnen 1000 uur zeker 30% van hun licht terwijl dit bij G en B veel langer duurt oftewel je zult continu moeten bijstellen en dat kan alleen als de projector zichzelf calibreert. Dat is nog erg lastig.
- Led's stralen hun warmte niet met het licht mee uit, hierdoor heb je om de overtollige warmte af te voeren behoorlijk grote koellichamen nodig (kijk bv eens naar de eerste living colors, die aluminium trechter die daar in zit zit er dus niet voor de show maar om de warmte af te voeren van de 4 led's. En deze led's zijn veel te lichtarm om te kunnen projecteren.

Maar de ontwikkelingen gaan snel en er komt een tijd dat we led projectoren gaan krijgen, wanneer durf ik niet te zeggen maar niet binnen een paar jaar in ieder geval (althans niet die de moeite waard zijn voor HT enthousiasten).

Oftewel resumerend jouw argumenten:
- warmte en ruimte: gaan zeker voor led's (nu) niet op.
- energie wel, leds kunnen efficienter zijn dan de uhp lampen en zeker als je de filtering dus niet meer hoeft te gebruiken.
- kosten voor de fabrikant: zeker niet, led's die je voor projectie nodig hebt zullen veel duurder zijn dan de uhp lamp + ballast die ze nu gebruiken, koeling en koellichamen zullen break even zijn met het filtersysteem (schatting).
- kosten voor de consument: het zal zeker op de lange duur gunstiger zijn.

danielo

Hai,

Als er behoefte aan is kan ik de cijfers (tot aan de wissel) van de H78/H79

tijd, low-lux, high-lux, ansi (met gain 1.2) low and high.

50   101   135   429   569
80   98   128   414   540
100   90   124   379   523
144   86   120   362   506
157   85   119   358   502
185   84   117   355   493
208   83   115   350   485
240   83   114   350   481
300   80   108   338   456
350   78   102   329   431
400   73   96   308   405
480   70   94   295   397
545   68   91   287   384
659   65   87   274   367
760   56   77   253   338
890   53   71   224   300
1360   28   38   120   160

Als mensen het leerzaam vinden ben ik ze ook aan het bijhouden voor de rs20/HD750 maar dan doe ik dan maar 1 setting want met al die modes is het wat lastig (ik zal high mode, isf, open iris bijhouden) cijfer tot nu toe :

uur, luxlow, lux high, ansi (met gain 1.2) low en ansi high.

6   135   191   716   1013

De rs20 start (isf) dus op een iets van 850lumens (zonder gain) en is dus aanzienlijk meer dan de H79 (welke start op 460 a 500 met de lampen die ik gehad heb).

Daniel.


denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

Hartelijk bedankt Danielo voor de data, ga zo aub door met de H350.  :thumbs-up:

Als ik jouw data dan weer in een grafiek (grafiek 1) weergeef zie je volgens mij een aantal interessante zaken:

1) de lichtopbrengst van de lamp duikt de eerste pak m beet 250 uur heel snel in elkaar (grafiek2), waarbij hij in die korte tijd 20% verliest daarna gaat het wat rustiger.
Na 450 uur is hij 30% kwijt, hierna gaat het per 200 uur met -10% omlaag: (700 uur -40%, 900 uur -50%, 1100 uur -60%, 1300 uur -70%)

Oftewel het laatste stuk (grafiek 3) is lineair. Zo kun je dus redelijk vantevoren inschatten wanneer je je lamp wilt vervangen tenzij je natuurlijk pech hebt.
Wel gelden weer dezelfde zaken als in de openingspost vermeld.

Wat ik niet kan verklaren is de meting rond de 240 uur (praktisch hetzelfde als bij 208 uur) en de uitschieter bij de high ansi rond de 400 uur (dat dalletje). Dit zou te maken kunnen hebben met de tijd na opstarten waarop de meting is gedaan? Of omstandigheden (licht/donker).

eddy135

Quote from: Kjelt on December 31, 2008, 15:39:09
Ja die zijn er zeker alleen wordt het dan een ander verhaal, je gebruikt dan 3 led's in de kleuren R, G en B.
Probleem met led's op dit moment is nog:

- geven nog steeds minder licht / Watt
- Rode led's verliezen binnen 1000 uur zeker 30% van hun licht terwijl dit bij G en B veel langer duurt oftewel je zult continu moeten bijstellen en dat kan alleen als de projector zichzelf calibreert. Dat is nog erg lastig.
- Led's stralen hun warmte niet met het licht mee uit, hierdoor heb je om de overtollige warmte af te voeren behoorlijk grote koellichamen nodig (kijk bv eens naar de eerste living colors, die aluminium trechter die daar in zit zit er dus niet voor de show maar om de warmte af te voeren van de 4 led's. En deze led's zijn veel te lichtarm om te kunnen projecteren.

Maar de ontwikkelingen gaan snel en er komt een tijd dat we led projectoren gaan krijgen, wanneer durf ik niet te zeggen maar niet binnen een paar jaar in ieder geval (althans niet die de moeite waard zijn voor HT enthousiasten).

Oftewel resumerend jouw argumenten:
- warmte en ruimte: gaan zeker voor led's (nu) niet op.
- energie wel, leds kunnen efficienter zijn dan de uhp lampen en zeker als je de filtering dus niet meer hoeft te gebruiken.
- kosten voor de fabrikant: zeker niet, led's die je voor projectie nodig hebt zullen veel duurder zijn dan de uhp lamp + ballast die ze nu gebruiken, koeling en koellichamen zullen break even zijn met het filtersysteem (schatting).
- kosten voor de consument: het zal zeker op de lange duur gunstiger zijn.
Die kleurverschuiving onderling lijkt me inderdaad een lastig punt.
Warmte is inderdaad wel grappig; heb laatst m'n vingers zowat gebrand aan een highpower fiets verlichtingsetje.
Had 'm op tafel gelegd om de brandduur uit te testen; het verhaal dat led's niet warm worden gaat zeker niet op! ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

danielo

Quote from: Kjelt on December 31, 2008, 18:29:27
Hartelijk bedankt Danielo voor de data, ga zo aub door met de H350.  :thumbs-up:

Als ik jouw data dan weer in een grafiek (grafiek 1) weergeef zie je volgens mij een aantal interessante zaken:

1) de lichtopbrengst van de lamp duikt de eerste pak m beet 250 uur heel snel in elkaar (grafiek2), waarbij hij in die korte tijd 20% verliest daarna gaat het wat rustiger.
Na 450 uur is hij 30% kwijt, hierna gaat het per 200 uur met -10% omlaag: (700 uur -40%, 900 uur -50%, 1100 uur -60%, 1300 uur -70%)

Oftewel het laatste stuk (grafiek 3) is lineair. Zo kun je dus redelijk vantevoren inschatten wanneer je je lamp wilt vervangen tenzij je natuurlijk pech hebt.
Wel gelden weer dezelfde zaken als in de openingspost vermeld.

Wat ik niet kan verklaren is de meting rond de 240 uur (praktisch hetzelfde als bij 208 uur) en de uitschieter bij de high ansi rond de 400 uur (dat dalletje). Dit zou te maken kunnen hebben met de tijd na opstarten waarop de meting is gedaan? Of omstandigheden (licht/donker).

Ik denk dat je conclusies redelijk correct zijn. Ik verwacht bij de rs20/hd750 (heb geen HD350 !!) het zelfde beeld. Dat ik bij 1250 a 1500 uur van lamp moet wisselen dan zal ik op een 6 a 7 lambert op het scherm zitten. Maar met wat mazzel kan ik de eerste 1000 uur doorkomen met een redelijke >10 waarde. De vreemde spikes kan van alles zijn bijvoorbeeld dat de lichtboog net iets anders brand of omdat die dan een paar uur in bright/low heeft gestaan (als een lamp wat flickered is dat meestal de beste oplossing dan brand de boog net iets anders). Verder heb ik ook geen super meter.

Doel was mensen een idee geven hoe het normale verloop is vreemd genoeg houden zeer weinig mensen dat bij.Ik zal het voor de rs20/hd750 ook doen zal vanavond de 2e meting doen zit alweer op meer dan 50 uur gok ik. Voordeel is dat ik veel uren maak zodat we over een maand of 2 al redelijk weten wat de eerste verlopen zijn. Zal ook eens kijken wat er maximaal uit te halen is (niet inde ISF mode).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

QuoteDoel was mensen een idee geven hoe het normale verloop is vreemd genoeg houden zeer weinig mensen dat bij
Doel is denk ik goed geslaagd. Bijna niemand heeft zo'n lichtmeter (ik ook niet). Bovendien bestaat dan het gevaar dat je de lamp wil verwisselen omdat het technisch zo gedaald is terwijl je er eigenlijk nog best met plezier naar kijkt  ;)
Ik ken iemand die 3000 uur op zijn projector heeft zitten en beweert dat het nog prima is, alleen toen ik ging kijken (en dat zal je niet verbazen) was het mij veel te donker, zwart liep helemaal dicht, alleen de overdag scenes waren redelijk. Als je zo'n lamp na 2000 uur gebruikt voor straat verlichting prima  ;D maar om film te kijken  :-X

Ik hoop eigenlijk dat de H750 (excuus voor de verkeerde id) lamp het langer volhoudt, oftewel een minder stijle curve vertoont.
Reden hiervoor zou de nieuwe elektronica kunnen wezen. Ik ben dus zeer benieuwd zeker omdat JVC 2500 uur opgeeft als lampduur zou je in de praktijk dus zeker 1500 "goede" uren verwachten.

riwi

Quote from: danielo on January  1, 2009, 12:43:29
Verder heb ik ook geen super meter.

Welke meter heb je? Lijkt me ook wel eens leuk om met zoiets te spelen.

No-ne(e)D

Die vraag wilde ik dus ook stellen. Bij conrad.nl bieden ze er vijf aan (zoekterm luxmeter) in de prijsklasse van €37,- tot €415,-.
De tweede vraag die ik heb is hoe je moet meten. Daar zal ook wel een bepaalde procedure voor zijn.
ijkt me grappig om dit te meten.
[Denon AVR-3808, DVD-2500BT] [Elac FS247.A (bi-amping), Elac FS207.A (rears), Elac CC201.2, Elac SUB 2040 ESP] [Van den Hul "The Cleartrack"] [Sanyo PLV-Z700] [Projecta ProCinema High Contrast S 102x180]

gijsnoorlander

Quote from: No-ne(e)D on January  1, 2009, 15:43:59
Die vraag wilde ik dus ook stellen. Bij conrad.nl bieden ze er vijf aan (zoekterm luxmeter) in de prijsklasse van €37,- tot €415,-.
De tweede vraag die ik heb is hoe je moet meten. Daar zal ook wel een bepaalde procedure voor zijn.
ijkt me grappig om dit te meten.
In deze situatie lijkt het me niet van belang wat de werkelijke lichtopbrengst is, maar puur en alleen de relatieve lichtopbrengst.
Dus als je de meter altijd op dezelfde plek houd en dat bijvoorbeeld doet na het kijken van een film.

Trouwens nog even over LED's als lamp voor beamers.
Voor DLP-beamers is LED-verlichting niet goed geschikt. De lichtbundel moet namelijk heel nauw zijn en dat krijg je met LEDs vrijwel niet voor elkaar. Bij de traditionele beamer-lampen heb je namelijk echt een hele mooie punt-lichtbron, oftewel het licht komt echt uit een heel klein punt. Bij LED's van een beetje vermogen is de lichtbron veel groter.

danielo

#74
Quote from: riwi on January  1, 2009, 13:56:39
Welke meter heb je? Lijkt me ook wel eens leuk om met zoiets te spelen.

Ik gebruik die van 36 euro. Zo precies hoeft het allemaal niet. Zet een 100% wit test signaal op en meet ligt op het scherm ergens in het midden of een aantal punten en pak het gemiddelde. Dan heb je het aantal lux en moet je even rekenen voor de goeie ansi waardes/gain etc etc maar daar kan ik je wel een speadsheet voor geven.

Ok dan hier de 2e set waardes voor de RS20/HD750 niet schrikken want zoals ik al verwachte gaat het hard (heb even de nummers anders gedaan anders is het teveel werk) :

hour     ansi+gain   lux        ansi lumens       110" wide lambert (1.2 gain)   
6         1013           191           845            21
54       849             160           707            18

Zoals je ziet loopt de JVC (denk alle 4 de models) in de eerste 50 uur al 140lumens af, niet onverwacht en als alles goed is gaat zit straks een stuk langzamer hoop ik. Dit is in high lamp mode met iris open. Zo gebruik ik hem niet (gebruik hem op iris -8 dan zit ik op 14 a 15 lambert).

Zag met dat we deze thread al in 2006 gestart zijn, mischien is een sticky over dit onderwerp inderdaad niet gek want er zoveel is er op lamp gebied niet gepost over de afgelopen 3 jaar.


Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.