modificeren cross-over filters (nieuwe foto 18-09-2006)

Started by hifiman, May 31, 2006, 13:40:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#75
Quote from: Antoine on July 28, 2006, 11:04:48
Dit heb ik destijds ook gedaan, althans, ik heb de spoel aan de zijkant geplakt. Volgens speaker en co was het geen probleem al adviseerden ze me de spoel 90gr. op de rest te positioneren. De grote trafo voor het laag heb ik wel op de bodem van de speaker geschroeft en hun verzilverde kabel met teflonisolatie gebruikt om de draden naar de print te verlengen.
Inderdaad, je moet zorgen dat de spoelen onderling niet in hetzelfde vlak liggen anders beinvloeden ze elkaar.

Ik denk dat ik het ook zo maar ga doen Antoine (vatschroeven en dat draad van hun gebruiken)  :)

Deleted member

Misschien adviseren ze voor de spoel wel kit te gebruiken hoor, dat weet ik niet. Ik ben zeker geen expert.

hifiman

Quote from: ThingMan on July 27, 2006, 19:13:50
Men gaat er bij dit soort upgrades vanuit dat als het component duurder is, het vast ook gehoormatig beter zal zijn. Dat is een dubieus geloof, naar mijn mening en die mening is dan gebaseerd op daadwerkelijke experimenten aan pakkumbeet 45 paar speakers sinds 1979.
Het heeft bij mij in elk geval (heel) goed uitgepakt  :D

hifiman

#78
Quote from: Antoine on July 28, 2006, 11:08:14
Misschien adviseren ze voor de spoel wel kit te gebruiken hoor, dat weet ik niet. Ik ben zeker geen expert.
Ja daar zeg je wat, je wilt tenslotte niet weer een metalen kern in je spoel creeeren (schroef!).

Ach neerleggen kan ook, je moet ze dan alleen nooit ondersteboven houden, maar dat was ik met die 36 Kg ook niet van plan  ;D

SiR-ROUND

QuoteDaarnaast ben ik daar niet bang voor aangezien het elektrische schema en de waarden van de componenten niet gewijzigd zijn.

Ik bedoel ook dat je de fabrikant moet corrigeren. Filters zijn vaak consessies. Wat je gewijzigd hebt doet er niet toe, hoe is het aanvankelijke filter en de werking? Slopes etc.

hifiman

#80
Quote from: SiR-ROUND on July 28, 2006, 11:10:27
Ik bedoel ook dat je de fabrikant moet corrigeren. Filters zijn vaak consessies. Wat je gewijzigd hebt doet er niet toe, hoe is het aanvankelijke filter en de werking? Slopes etc.
Ok, blijft het feit dat het even geen optie is voor mij om ze mee te gaan slepen.
En op dit moment ben ik alleen maar erg gelukkig met de wijzigingen in het geluid, overigens hoor ik ook geen enkel verschil in de balans tussen hoog midden en laag, de verbetering die ik hoor zijn puur op het vlak van "echtheid", "autoriteit" en "detail".

Daarnaast zit je ook nog met een stuk akoustiek die meer invloed heeft op je frequentiekarateristiek dan wat dan ook, maar goed dat mag dan weer geen excuus zijn om genoegen te nemen met speakers die geen rechte karakteristiek meer hebben na een wijziging.

Niet actief

Quote from: Audioloog on July 28, 2006, 10:31:34
Er is nog wel een praktisch probleempje, die Tritec gevallen zijn veel te groot om op het bestaande filter te passen, tsja hoe ik dat ga oplossen weet ik nog even niet. Eerste wat me te binnen schiet is ze op de bodem van de kast neer te leggen (op een stuk schuimrubber ofzo) en dan met een stukje draad op  het filter aan te sluiten. Wat denken jullie is dit een goed of een slecht plan  ???

Niet met een los stukje draad, maar met een afgerold stukje spoeldraad zelf, lijkt mij.
Toine.

Niet actief

Quote from: Audioloog on July 28, 2006, 10:34:42
Er zit toch helemaal geen weerstand parallel aan de woofer  ???

Wat is dan dat ding met het vraagtekentje hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45154.msg689036#msg689036, waarvan je zelf schreef: "bij de woofer sectie zit een weerstand, dit is een piepklein weerstandje , 100x kleiner dan de grote 15 watt weerstanden die in de andere 2 secties zitten.." Dat is de parallelweerstand volgens mij.
De serieweerstand is de opgetelde weerstand van de spreekspoel van de woofer plus die van de laagdoorlaatspoel. Die vormt samen met de parallelweerstand een weerstandsdeler. Elke weerstand in serie met de woofer verlaagt de dempingsfactor van de versterker. Ook de weerstand van de spreekspoel zelf (waar niets aan te doen is uiteraard) en die van de laagdoorlaatspoel (waar wel iets aan te doen is).

Toine.

hifiman

Quote from: ThingMan on July 28, 2006, 11:18:24
Niet met een los stukje draad, maar met een afgerold stukje spoeldraad zelf, lijkt mij.
Toine.
Maar dan wijzig je weer de waarde van de spoel  :-\

hifiman

#84
Quote from: ThingMan on July 28, 2006, 11:24:16
Wat is dan dat ding met het vraagtekentje hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45154.msg689036#msg689036, waarvan je zelf schreef: "bij de woofer sectie zit een weerstand, dit is een piepklein weerstandje , 100x kleiner dan de grote 15 watt weerstanden die in de andere 2 secties zitten.." Dat is de parallelweerstand volgens mij.
Nope zie het schema op  pagina 2, die weerstand staat in serie met een condensator!

Niet actief

Quote from: Audioloog on July 28, 2006, 11:38:53
Maar dan wijzig je weer de waarde van de spoel  :-\

Dat denk ik toch niet; waar hebben we het dan over? Met een beetje creativiteit hoef je toch niet meer dan 3 decimeter draad van de spoel af te wikkelen? Dat kan nooit veel uitmaken bij een wooferspoel, reken maar uit hoeveel meter erop zit.....

De mogelijkheden zijn:
Je wikkelt zelf je spoel (niet aan te raden);
Je kiest twee gematchte spoelen die bovenaan de toleranties zitten zodat je best een halve meter kunt afwikkelen;
Je kiest een spoel met een hogere waarde en wikkelt 'm vervolgens zelf af tot de gewenste waarde en je hebt dan zoveel draad over als je maar wil.

Toine.

hifiman

Quote from: ThingMan on July 28, 2006, 12:34:35
Dat denk ik toch niet; waar hebben we het dan over? Met een beetje creativiteit hoef je toch niet meer dan 3 decimeter draad van de spoel af te wikkelen? Dat kan nooit veel uitmaken bij een wooferspoel, reken maar uit hoeveel meter erop zit.....

De mogelijkheden zijn:
Je wikkelt zelf je spoel (niet aan te raden);
Je kiest twee gematchte spoelen die bovenaan de toleranties zitten zodat je best een halve meter kunt afwikkelen;
Je kiest een spoel met een hogere waarde en wikkelt 'm vervolgens zelf af tot de gewenste waarde en je hebt dan zoveel draad over als je maar wil.

Toine.
Je hebt gelijk, het is best een goed idee bij nader inzien  :)

hifiman

Quote from: BMW850 on July  1, 2006, 19:23:11
De zaal akoestiek in de muziek is nu veel meer aanwezig en gitaren klinken nu veel echter plus de instrumenten zijn veel beter te plaatsen.
Dat is precies wat ik nu ook ervaar na de filter modificatie  :D

dre73

in ieder geval gefeliciteerd met je upgrade,en die condensators moeten echt wel een maand of 2 inspelen 8)voordat het maximale eruit komt.
als ik draadjes moet verlengen doe ik dit altijd met puur zilverdraad(3,5 euro p/m)wel 2 stuks twisten,dit geeft als bedrading in de hoogsectie ook een aanzienlijke winst zonder scherpte,dit doet het zilver/teflon draad bij speaker en co duidelijk wel.
en een tritec spoel is ook een hele mooie aanwinst zeker doen O0
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

BMW850

#89
Quote from: Audioloog on July 28, 2006, 23:07:41
Dat is precies wat ik nu ook ervaar na de filter modificatie  :D

Toch maar weer goed dat je de draad weer opgepakt hebt om wat aan je filter te doen en je zult horen dat het na een uurtje of honderd nog beter gaat klinken, ik heb toen mijn versterker een week aan laten staan met Internet radio van mijn Dreambox.
Volgende week wil ik de Allan Bradley weerstanden eens proberen.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

hifiman

Quote from: dre73 on July 29, 2006, 07:50:38
in ieder geval gefeliciteerd met je upgrade,en die condensators moeten echt wel een maand of 2 inspelen 8)voordat het maximale eruit komt.
Dank je  :) Ja ik weet het, maar het is nu al een enorme verbetering en dat is toch wel erg fijn  :D

Quote from: dre73 on July 29, 2006, 07:50:38
als ik draadjes moet verlengen doe ik dit altijd met puur zilverdraad(3,5 euro p/m)wel 2 stuks twisten,dit geeft als bedrading in de hoogsectie ook een aanzienlijke winst zonder scherpte,dit doet het zilver/teflon draad bij speaker en co duidelijk wel.
Ik heb uiteindelijk alleen 1 spoel (woofer sectie) een stukje moeten verlengen en heb hier Wyrewizard Spellbinder voor gebruikt, de kabel die ik ook als luidsprekerkabel gebruik.

Quote from: dre73 on July 29, 2006, 07:50:38
en een tritec spoel is ook een hele mooie aanwinst zeker doen O0
Die is er ook gekomen, daarover zo meer!

hifiman

Quote from: BMW850 on July 29, 2006, 12:23:44
Toch maar weer goed dat je de draad weer opgepakt hebt om wat aan je filter te doen en je zult horen dat het na een uurtje of honderd nog beter gaat klinken, ik heb toen mijn versterker een week aan laten staan met Internet radio van mijn Dreambox.
Volgende week wil ik de Allan Bradley weerstanden eens proberen.
Hoi Rudy,

Welja, het filter is ondertussen klaar, foto's volgen zo. Ik ben erg benieuwd hoe het na 100 uur zal klinken. Ik durf op dit moment de boel niet continu aan te laten staan (het is 30 graden in de huiskamer), zelfs de koele SDAi2175 wordt dan erg heet  ::)

Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn met die weerstanden!!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Vanochtend ben ik dus wederom bij Speaker & Co geweest, ditmaal om 4 spoelen te halen (de seriespoelen in de mid en laag sectie). Ik heb gelijk ook maar MOX versies gehaald voor de overige weerstanden. Al met al zijn nu ALLE onderdelen in het filter vervangen, behalve de spoel in de hoog sectie. De reden dat deze spoel mocht blijven is:
- het is al een luchtspoel
- het is geen serie spoel

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

hifiman

Hier een foto van de nieuwe spoelen, een Tritec voor de mid sectie en een HQ spoel voor de laag sectie. Een Tritec voor de laag sectie zou gezien de waarde echt te groot en te duur worden.

Links zie je de oude spoelen en rechts de vervangende nieuwe spoelen.

hifiman

En dan wat foto's van het eindresultaat. Het meest tijd koste het verwijderen van de oude spoelen die goed vastgelijmt zaten aan de print.

Ik heb de condensatoren van de onderste print van de vorige modificatie na het verwijderen van de spoelen weer op ipv onder de print gemonteerd, omdat de spoelen verwijderd waren was daar nu plaats voor. De nieuwe spoelen komen op de bodem van de speakerkast te liggen. (het filter zit bijna tegen de bodem aan).

hifiman

Nog een foto.

hifiman

En de laatste.

hifiman

Quote from: beunky on July 29, 2006, 18:29:16
En hoe klinkt het?
Allereerst moet ik even opmerken dat het te heet is om lang binnen te zitten dus heel erg lang heb ik nog niet kunnen luisteren.

De verschillen die ik nu hoor zijn "anders" dan de verschillen die ik hoorde nadat de condensatoren waren vervangen.

Ik hoor nu een strakker (maar zeker niet minder aanwezig) laag. Ik hoor allerlei geluiden nu veel beter "uitsterven" hetgeen ook weer voor meer detail zorgt maar op een andere manier dan met de condensatoren. Al met al zijn mijn speakers er stukken beter door de totale filter modificatie gaan klinken dat is een ding wat zeker is! Misschien nog even leuk om te vermelden ik was in totaal 70 euro per speaker kwijt.

dre73

en ik hoop dat er nog velen je voorbeeld zullen volgen,echt mooie upgrades voor leuk geld.
ben zeer benieuwd naar een uitgebreide review over een paar weken 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.