modificeren cross-over filters (nieuwe foto 18-09-2006)

Started by hifiman, May 31, 2006, 13:40:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August  4, 2006, 10:57:17
Dus als ik het goed begrijp dan zijn de filters helemaal hetzelfde, op de spoel, de condensator en de weerstand na  >:D LOL  ;D

Nee, de spoel en de condensator zijn anders, dat is het enige (en de kleur van de kast). Maar met een andere spoel is er ook een iets andere weerstand, zij het dat dat verschil minimaal is (0,25 versus 0,26 ohm).

Ik zal even met mijn twee gezinsleden overleggen ;D en dan spreken we wel wat af binnenkort.

P.S. Ik ben het wel een beetje met Ar eens: misschien moet je wel andere speakers hebben en is die zoektocht van al die maanden wel helemaal de verkeerde kant op gegaan: alle apparatuur vervangen behalve de speakers... >:D ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

Quote from: Audioloog on August  4, 2006, 11:38:54
Hoho hier wil ik even tegen in gaan. HET probleem blijft zeg je. Dat is nogal generaliserend. Ik heb op dit moment maar 1 probleem en dat is het sublaag probleem (akoustiek inderdaad), dat is het enige probleem wat "blijft", de rest is opgelost (maar kan altijd beter...).

Andere apparatuur zit er om financiele redenen voorlopig helaas even niet in.. Andere speakers (en dan monitors ipv vloerstaanders) is in de toekomst inderdaad een optie.

Ronald

Ik meende dat het laag al een tijdje niet helemaal optimaal was,dempen van baspoorten etc ;) Het verhaal is best wel herkenbaar,zelf heb ik zowat alles vervangen wat een grote vooruitgang bracht maar het sublaag blijft een probleem bij mij,in mijn geval zal de grootste vooruitgang andere luidsprekers en/of aanpassing akoestiek zijn.

Ar
Tevredenheid!!!

hifiman

#127
Quote from: Audiofiel on August  4, 2006, 11:58:29
Nee, de spoel en de condensator zijn anders, dat is het enige (en de kleur van de kast). Maar met een andere spoel is er ook een iets andere weerstand, zij het dat dat verschil minimaal is (0,25 versus 0,26 ohm).
O bedoel je het zo  ;D

Quote from: Audiofiel on August  4, 2006, 11:58:29
Ik zal even met mijn twee gezinsleden overleggen ;D en dan spreken we wel wat af binnenkort.
Leuk!  :D

Quote from: Audiofiel on August  4, 2006, 11:58:29
P.S. Ik ben het wel een beetje met Ar eens: misschien moet je wel andere speakers hebben en is die zoektocht van al die maanden wel helemaal de verkeerde kant op gegaan: alle apparatuur vervangen behalve de speakers... >:D ;D
Mwaaahhh verkeerde kant op ben ik het niet mee eens. Die Krell kon ik zowiezo niet mee leven en dus moest er een andere versterker komen. De andere upgrades zijn finetuning geweest die verder niks met dat laagprobleem te maken hadden.

Ik zou dus eerder zeggen dat ik nog niet uit-geupgrade ben ipv te stellen dat het de verkeerde kant op is gegaan.

Daarnaast is dat laagprobleem niet continu aanwezig, eigenlijk maar bij enkele cd's. Dit itt tot bijvoorbeeld het irritante hoog van die krell dat continu een bron van ergernis was.


hifiman

#128
Quote from: Ar on August  4, 2006, 12:02:39
Ik meende dat het laag al een tijdje niet helemaal optimaal was,dempen van baspoorten etc ;)
Dat klopt, maar dat staat dus los van al mijn upgrades van de laatste tijd want die hadden niet specifiek het doel om dat laag probleem op te lossen.

Quote from: Audiofiel on August  4, 2006, 11:58:29
Het verhaal is best wel herkenbaar,zelf heb ik zowat alles vervangen wat een grote vooruitgang bracht maar het sublaag blijft een probleem bij mij,in mijn geval zal de grootste vooruitgang andere luidsprekers en/of aanpassing akoestiek zijn.
Mee eens, als geld geen rol speelde dan ging ik vanmiddag nog andere speakers halen. Als ik andere zeg dan bedoel ik ook gelijk een stapje hoger want anders vind ik het teveel kapitaalvernietiging. En dus zal ik even een tijd moeten wachten tot ik daar weer de financiele middelen voor heb.

Akoestiek aanpassen is weer lastig ivm het feit dat het een huiskamer betreft  :-\

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August  4, 2006, 13:09:16
Ik zou dus eerder zeggen dat ik nog niet uit-geupgrade ben ipv te stellen dat het de verkeerde kant op is gegaan.

Er stond natuurlijk ook een  >:D achter, Ronald. Niet te snel happen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on August  4, 2006, 14:15:38
Er stond natuurlijk ook een  >:D achter, Ronald. Niet te snel happen. ;D
Ik had honger  ;D

searcher

#131
Hoe is het geluid nu als je dat vergelijkt met de duurste paradigm die je hebt beluisterd ;D

De Lyngdorf kan ook open  ;D

                                                                          mvg Searcher



hifiman

Quote from: searcher on August  4, 2006, 18:26:29
Hoe is het geluid nu als je dat vergelijkt met de duurste paradigm die je hebt beluisterd ;D
De signatures klinken nog steeds mooier maar mijn studio 60's zitten er nu wel een stuk dichterbij  :)

Quote from: searcher on August  4, 2006, 18:26:29
De Lyngdorf kan ook open  ;D
Haha daar begin ik toch maar niet aan  ;D Verder valt er aan klasse D weinig zelf te sleutelen..  :P

Deleted member

#133
Quote from: Audioloog on August  4, 2006, 18:38:00
Haha daar begin ik toch maar niet aan  ;D Verder valt er aan klasse D weinig zelf te sleutelen..  :P

Dat dacht je!  ;) Zie hier wat er allemaal mogelijk is voor de Amerikaanse broertjes van Lyngdorf (Tact): http://www.mauimods.com/TacTAudio.htm  :o

Edit: nog een link voor de TDA2200: http://www.un-audio.dk/tweak/tda2200/english.aspx

Voor de SDA(i)2175 ben ik nog niks tegengekomen.

hifiman

Haha het is toch niet te geloven  ;D

hifiman

Quote from: Audioloog on July 27, 2006, 08:27:02
- bij de woofer sectie zit een weerstand, dit is een piepklein weerstandje , 100x kleiner dan de grote 15 watt weerstanden die in de andere 2 secties zitten. Waarom is deze zo megaklein  ??? Voor de weerstand zie de foto (rood omcirkelt).

Deze "weerstand" had ik dus laten "opmeten" bij Speaker & Co, de conclusie was 0,5 Ohm. Ik heb er toen dus een 0,47 Ohm mox weerstand voor in de plaats gezet. Echter ik bleef mijn twijfels houden... Gisteravond zat ik met mijn simpele multimeter nog eens te meten aan dat weerstandje en de display gaf aan 0,4 Ohm. Echter toen ik de meetsnoeren tegen elkaar hield gaf dat ook 0,4 Ohm. Met andere woorden deze weerstand kan nooit een half ohm zijn dacht ik, hij moet dicht tegen de nul ohm aanzitten of is het dan misschien toch geen weerstand  ???

Afijn ik het weerstandje meegenomen naar een electronica onderdelen zaak hier in de buurt en die beste man (een oude rot in het vak) zei gelijk, O dat is een nul ohm weerstand. Hoe weet je dat vroeg ik, en hij zei dat zie je aan die ene zwarte band in het midden. Voor de zekerheid nog even doorgemeten met een betere multimeter en inderdaad, nul ohm dus :P

Warom gebruikt iemand een nul ohm weerstand vroeg ik, om fabricage redenen was het antwoord, als je al een machine hebt die weerstanden kan plaatsen dan hoef je niet iets extra's aan te schaffen om een draadbrug te kunnen plaatsen.

Afijn het klonk allemaal logisch en bevestigde wat ik al vermoedde. Vanmiddag dus de filters in de fronts weer aangepast en de o,47 ohm weerstanden verwijderd (en condensator omgesoldeerd zodat een draadbrug niet nodig was).

Echt veel verschil hoor ik niet (maar wel iets! het klinkt net even beter) maar het is in elk geval een prettig idee dat het filter nu weer "klopt".  :)

hifiman

#136
En toen was het tijd om het filter van de centerspeaker aan te pakken  ;D

Itt bij de frontspeaker was het hier een stuk lastiger om bij het filter komen. Via de achterkant kon ik vergeten (filter bleek vastgeschroefd aan de bovenkant). Ik heb dus beide mid/laag drivers moeten verwijderen om het filter te kunnen losmaken.


hifiman

#137
Bah weer die bipolaire elco troep  :P Op weer naar Speaker & Co dus om betere componenten te halen. Ik besloot om alleen de condensatoren en de weerstanden te vervangen. (had eerst uiteraard weer even een schema getekend). De spoelen vervang ik niet bij deze speaker omdat:
- de center is uit een goedkopere serie (Paradigm Monitor) en het mag niet teveel gaan kosten
- de spoelen zouden dicht tegen de drivers aankomen te liggen en dat lijkt me nou niet zo een strak plan (magnetische velden, wederzijdse beinvloeding)
- met de fronts zat de grootste klankmatige winst in de condensatoren

hifiman

Het filter bleek geen 2de orde maar 3de orde te zijn, dit betekent 2x zoveel condensatoren. Tevens moet ik de waarde van 12 uF maken uit 2 condensatoren van 10 uF en 2,2 uF. Mijn punt is, ik heb alleen al voor de hoogsectie 4 condensatoren nodig, en als dat Audyncap plus zou worden zou het een (te) dure grap worden tov de nieuwprijs van deze center speaker. Ik koos er dus voor de weerstanden te vervangen voor MOX exemplaren en alle bipolaire elco's te vervangen voor Audyncap. De totaal kosten kwamen nu op 30 euro en dat vind ik alleszins acceptabel voor deze speaker.

hifiman

#139
Wegens plaatsgebrek kwamen alle condensatoren aan de onderkant van de print.

Het moge duidelijk zijn dat het filter niet meer opnieuw tegen de bovenkant van de kast aangeschroef kan worden, ik zal hem ditmaal achter de tweeter (zover mogelijk naar de achterkant toe) neerleggen.

hifiman

En nog wat foto's van het eindresultaat.

hifiman

#141
En de boel nog even netjes fixeren met wat tie-wraps  ;D

hifiman

Overigens ga ik de rear speakers (Paradigm mini monitor) binnenkort ook nog onder handen nemen. Wellicht vervang ik hier weer wel een spoel, maar dat zal ik even moeten bekijken (heb hem nog nooit opengemaakt).

hifiman

En hoe klinkt het  ???

Het verschil is goed hoorbaar  :D Stemmen (ik gebruik de center eigenlijk alleen voor film kijken). klinken duidelijk beter verstaanbaar en wederom natuurlijker. Voor 30 euro weer de moeite waard geweest in elk geval  ;D

dre73

als je zo doorgaat is straks je stofzuiger aan de beurt ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Quote from: dre73 on August  5, 2006, 18:53:21
als je zo doorgaat is straks je stofzuiger aan de beurt ;D
Die klinkt al optimaal  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August  5, 2006, 17:49:57
De spoelen vervang ik niet bij deze speaker omdat:
- de center is uit een goedkopere serie (Paradigm Monitor) en het mag niet teveel gaan kosten
- de spoelen zouden dicht tegen de drivers aankomen te liggen en dat lijkt me nou niet zo een strak plan (magnetische velden, wederzijdse beinvloeding)
- met de fronts zat de grootste klankmatige winst in de condensatoren

Dat zal wel meevallen. Zo te zien zijn je units magnetisch afgeschermd. ;)

Overigens heb je bij een 2-weg ook niet zulke hele gekke dure spoelen nodig omdat de overgangsfrequentie veel hoger ligt. Misschien iets voor later...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#147
Quote from: Audiofiel on August  6, 2006, 09:44:24
Dat zal wel meevallen. Zo te zien zijn je units magnetisch afgeschermd. ;)

Overigens heb je bij een 2-weg ook niet zulke hele gekke dure spoelen nodig omdat de overgangsfrequentie veel hoger ligt. Misschien iets voor later...
Verrek je hebt gelijk, het staat zelfs op de achterkant (magnetically shielded), en het zal niet het hout zijn dat afschermt  :P
Maar inderdaad wat niet is kan nog komen en dan kan ik volstaan met 2 gewone luchtspoelen ( < 10 euro per stuk).

hifiman

Even ter info. N.a.v. dat nul ohm weerstands verhaal, ik heb het schema zoals dat op pagina 2 van dit topic staat gecorrigeerd zodat het nu klopt met de werkelijkheid.

hifiman

Jullie zaten er natuurlijk allemaal met spanning op te wachten  ;D Bij deze dan het schema van het filter van de center speaker.

De waarden van de spoelen zijn nog niet bekend, maar als ik ze eruit gesoldeerd heb kan ik ze (laten) meten.