Avalon speakers

Started by visitor, April 10, 2006, 13:31:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visitor

Ik ben altijd al erg gecharmeerd geweest door de klank van Avalon speakers en na het beluisteren van de Avalon Opus op de High Fidelity Antwerpen 2006, ben ik weer aan het dromen van Avalon speakers.  ;)

Ik dacht er zo aan om eventueel de Avalon Symbol eens te proberen omdat die tweedehands af en toe voor een redelijke prijs te vinden is. Ik heb de Symbol echter nog niet kunnen beluisteren en vandaar mijn vraag. Is de Avalon Symbol een goede instap in de Avalon reeks en is die qua klankkleur/karakter gelijkaardig aan de duurdere Avalon modellen? Zwakke punten van de Avalon Symbol? Bepaalde ervaringen, ... ?

Erwin

beunky

Symbol is een zeer, zeer, zeer matige speaker. En way overpriced.

Het zet een idioot preciese stage neer, eentje waar je helemaal knettergeschift van wordt en wat totaal niet strookt met de werkelijkheid (of met dezelfde opnames op veel duurdere Avalons). Daarnaast komt er geen laag uit. En dan bedoel ik echt geen laag... je moet met een sub draaien wil je ook maar enige vorm van body krijgen.
Absolute afrader, voor dat geld zijn er veel mooiere dingen te krijgen en voor iets meer ook wel Avalon :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

visitor

Quote from: beunky on April 10, 2006, 15:06:23
Symbol is een zeer, zeer, zeer matige speaker. En way overpriced.

Het zet een idioot preciese stage neer, eentje waar je helemaal knettergeschift van wordt en wat totaal niet strookt met de werkelijkheid (of met dezelfde opnames op veel duurdere Avalons). Daarnaast komt er geen laag uit. En dan bedoel ik echt geen laag... je moet met een sub draaien wil je ook maar enige vorm van body krijgen.
Absolute afrader, voor dat geld zijn er veel mooiere dingen te krijgen en voor iets meer ook wel Avalon :)

Oeps, dat is wel een heel negatieve mening.  ???

pch

Quote from: Erwin on April 10, 2006, 16:04:45
Oeps, dat is wel een heel negatieve mening.  ???

Iets TE negatief naar mijn mening.
Als ik jou was zou ik gewoon eens bij een dealer een afspraak maken om ze te beluisteren.

Gr. Paul.

sauron

Quote from: beunky on April 10, 2006, 15:06:23
Symbol is een zeer, zeer, zeer matige speaker. En way overpriced.

Het zet een idioot preciese stage neer, eentje waar je helemaal knettergeschift van wordt en wat totaal niet strookt met de werkelijkheid (of met dezelfde opnames op veel duurdere Avalons). Daarnaast komt er geen laag uit. En dan bedoel ik echt geen laag... je moet met een sub draaien wil je ook maar enige vorm van body krijgen.
Absolute afrader, voor dat geld zijn er veel mooiere dingen te krijgen en voor iets meer ook wel Avalon :)

hier sluit ik me dus helemaal bij aan, voor dat geld is meer, veel meer moois te krijgen
Groet sauron
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

pch

Goedkoper en mooier is b.v. de Audio Physic Tempo voor 3000,- per set.
Vergeet ook niet dat de Avalon Symbol pas mooi(er) gaat klinken met zeer serieuze en goede apparatuur!

Gr. Paul.

pch

Quote from: Fineermannetje on April 10, 2006, 16:51:23
Tip! Als je een mooi open en neutraal (vind ik) klinkend speakertje wilt. Probeer dan eens de audio physic Spark of de Lua con anima, laatste verrassend goed voor die 3000 euro/set, spark kost geloof ik 1500euro/set. Tempo is ook fraai maar persoonlijk vind ik die in het laag iets teveel van het goede.

Of bouw het zelf ;) Leuke hobby hoor.

Spark kost 2000,-

Gr. Paul.

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

sandervg

Heb ze geluisterd naast de (niet meer leverbare Avalon Avatar). De avatar was beter op bijna alle fronten. Beide hadden 'last' van de precieze staging. Moet je van houden, maar niet my cup of tea. Ze hebben een héle potente versterker nodig om er leven in te blazen (spectral oid) en dan nog vind ik het niet muzikaal klinken. Niet betrokken en emotioneel. En ben je dus wel tig duizend euro kwijt voor je eindversterker. De symbols klonken overigens wel iets 'makkelijker' dan de avatar. Van het bas had ik overigens geen last. Ik bedoel: misschien wel minder dan uit de avatar, maar dat was voor mij niet storend. Ik had niet het gevoel om er een sub bij te moeten aansluiten, maar ik ben dan ook niet zo'n liefhebber van overdreven veel bas. Het mid-laag was niet zo sterk bij de Symbols. Dat vond ik wel storend. Hierdoor klonken stemmen (bv. de stem van Norah Jones kan ik me nog herinneren) niet zo natuurlijk. Wat kaaltjes.

Tja, als je écht houdt van de Avalon kwaliteit (dus dat droger, afstandelijke maar wel super precies en gedetailleerd geluid), dan zou je het eens kunnen proberen. Toch zou ik dan ook eens kijken of je geen avator 2e hands kunt kopen. Overigens heb ik iemand eens horen zeggen dat de Symbol het heel erg goed zou doen met een Linn Classic of Linn Movie... Weet niet meer waar ik het gelezen/gehoord heb. IK persoonlijk zou het geld niet richting Avalon stoppen, maar voor een speaker kiezen die meer muzikaliteit biedt voor hetzelfde geld. Mijn Elipsons die ik uiteindelijk heb gekozen zijn eigenlijk een beetje het tegenovergestelde van de Avalons. Niet zo precies, maar geweldig muzikaal en natuurlijk!

Suc6!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

beunky

Quote from: pch on April 10, 2006, 16:50:08
Goedkoper en mooier is b.v. de Audio Physic Tempo voor 3000,- per set.
Vergeet ook niet dat de Avalon Symbol pas mooi(er) gaat klinken met zeer serieuze en goede apparatuur!

Gr. Paul.

Met alle respect maar als naast de al niet goedkope Meridian apparatuur (G-52 eindversterker, G-02 voorversterker (of G-01, weet ik niet meer helemaal zeker) en G-08 cd-speler) ook een set van Spectral met de Symbols niet goed klinkt, vraag ik me af wat er dan wél goed mee kan klinken...
Daarnaast ben ik lang niet de enige met die mening...
Voor het geld van een Avalon Symbol kocht ik mooi een set wat oudere Avalons.
Maar inderdaad, het is mijn mening ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: sandervg on April 10, 2006, 20:28:23
Heb ze geluisterd naast de (niet meer leverbare Avalon Avatar). De avatar was beter op bijna alle fronten. Beide hadden 'last' van de precieze staging. Moet je van houden, maar niet my cup of tea. Ze hebben een héle potente versterker nodig om er leven in te blazen (spectral oid) en dan nog vind ik het niet muzikaal klinken. Niet betrokken en emotioneel. En ben je dus wel tig duizend euro kwijt voor je eindversterker. De symbols klonken overigens wel iets 'makkelijker' dan de avatar. Van het bas had ik overigens geen last. Ik bedoel: misschien wel minder dan uit de avatar, maar dat was voor mij niet storend. Ik had niet het gevoel om er een sub bij te moeten aansluiten, maar ik ben dan ook niet zo'n liefhebber van overdreven veel bas. Het mid-laag was niet zo sterk bij de Symbols. Dat vond ik wel storend. Hierdoor klonken stemmen (bv. de stem van Norah Jones kan ik me nog herinneren) niet zo natuurlijk. Wat kaaltjes.

Tja, als je écht houdt van de Avalon kwaliteit (dus dat droger, afstandelijke maar wel super precies en gedetailleerd geluid), dan zou je het eens kunnen proberen. Toch zou ik dan ook eens kijken of je geen avator 2e hands kunt kopen. Overigens heb ik iemand eens horen zeggen dat de Symbol het heel erg goed zou doen met een Linn Classic of Linn Movie... Weet niet meer waar ik het gelezen/gehoord heb. IK persoonlijk zou het geld niet richting Avalon stoppen, maar voor een speaker kiezen die meer muzikaliteit biedt voor hetzelfde geld. Mijn Elipsons die ik uiteindelijk heb gekozen zijn eigenlijk een beetje het tegenovergestelde van de Avalons. Niet zo precies, maar geweldig muzikaal en natuurlijk!

Suc6!

Ik heb de Avalons van bijvoorbeeld Jack van Dijk ook gehoord en van iemand anders (ander model, weet niet meer precies welke, de Opus of zo, die is wel wat duurder zeg maar ;D) en die klinken beslist vele malen beter dan de Symbols, ze hebben beslist niet die idiote staging van de Symbols en het geheel is veel evenwichtiger, een aantal klassen hoger. Voor niet gek veel meer geld dan een tweedehands Symbol :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz

Ik deel de mening van beunky. Voor weinig geld vind ik de Avatar best mooi. Maar dan wel liefst met bijv. Audio Research of iets anders minder onverbiddelijks. Anders wordt het mij TE precies en te bloedeloos.

sandervg

Ik denk dat, los van welke generatie of in welke prijsklasse, dat je in elke Avalon wel de visie van de ontwerper zult horen (ik heb zelf alleen de symbol en de avatar beluisterd). En zijn prioriteit ligt toch meer bij precisie, fasecorrectheid etc. dan bij emotie en betrokkenheid. Niet goed, niet slecht, maar een bepaalde filosofie waar je wel of niet voor valt. Daarbinnen kun je natuuriljk meer geld spenderen waarbij de visie beter is uitgewerkt.

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

beunky

Allicht. Maar ik blijf erbij dat de andere Avalons die ik gehoord heb goed zijn en de Symbol slecht, ondanks de goede versterking en bron :)
De Symbol is naar mijn idee gewoon een vreemde eend in de bijt, maar goed dat is natuurlijk slechts mijn mening, een ander mag daar heel anders over denken :)

@ TS: ik zou gewoon een afspraak maken bij een dealer om ze eens te gaan beluisteren. En daarnaast wat andere speakers in die prijsklasse laten zetten :)
Dan ben je er snel genoeg achter of het je smaak is of niet :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

BSAudio

Avalon Symbol overprecies?

De Symbol is, zoals elke Avalon, heel gevoelig voor plaatsing (zowel tov. de ruimte als tov. elkaar) en reageert heftig mee met de kwaliteit van het aangeboden signaal. Als je ze goed plaatst, en aanstuurt met kloppende electronica (kan solid state of buizen) is dit wel degelijk een volwaardige Avalon. Het laag is niet waanzinnig diepgaand, maar zeker vergelijkbaar met de Audio Physic Spark bijv. De soundstage wordt achter en buiten de speakers opgebouwd en is GROOT!. Avatar is preciezer maar vraagt meer van de keten ervoor.

Groeten, BSAUDIO




citac

Beunky, weet niet wat je tegen de Symbol hebt, maar ik ken meerdere mensen die overgelukkig zijn met de Symbol.
Op een belgische forum staat verder dit clubverslag :
"Le moment suprême dan... Het bestuurlijk voorwoord? Naaahh, de demo! We begonnen te draaien met de Ayre integrated en instap cd-speler (wat noem je instap). Bekabeling? NBS Monitor III powercords, Monitor II interlinks en speakerkabel. De sprekers of vertalers der muziek: de Avalon Symbol. Tijdens het warmdraaien hadden we de doekjes (frontjes) van de speakers weggenomen, omdat het geluid ons nogal donker overkwam. Wat bleek? Bij Avalon moet je die dingen netjes laten hangen: die frontjes zijn voorzien van serieus dempingsmateriaal... Oeps! De tweeter kietelde soms iets te fel onze oren, vandaar deze verontschuldigende uitleg. Wat de heilige drievuldigheid ons presenteerde had ik nog nooit gehoord! Waaaaauuuh! Wat een snelheid, een ongekende openheid, een superniveau van micro-detaillering, ongelooflijke dynamiek! Superlatieven, werkelijk! De muziek (welke dan ook) werd helemaal ontleed: het was echt een nieuwe manier van luisteren. Je hoorde zoveel meer dan op andere, vorige sets. De speakers verdwenen compleet, er was enkel één groot gordijn met muziek, wat een soundstage! Je broek zakte er echt van af! Die Avalons vulden probleemloos de hele zaal, terwijl ze eigenlijk niet bestemd zijn voor zo'n ruimte. Petje af. Nu werd ons duidelijk wat men in het milieu dikwijls bedoelt met 'synergie'. Men spreekt er vaak over, maar gebruikt het woord dikwijls ten onrechte. Nu, op clubdag 14, met NBS, Ayre en Avalon was er voor de eerste keer echt sprake van synergie. Op een bepaald ogenblik draaiden we een track van Suzanne Vega (Tom's diner). Het werd muisstil. De track was gewoon de zanglijn, niets meer niets minder. Het was net of Suzanne stond bij ons in de Athos! Wat een stemtextuur: je hoorde de bewegingen van haar mond, het speeksel, ongelooflijk! NBS haalt werkelijk het beste uit de muziek, geen andere kabels brachten ons zo'n betrokkenheid, zo'n 'involvement'".

Zelf heb ik de Symbol meerdere malen gehoord.
Dat je Symbols niet goed vind klinken is een , maar je hoeft derhalve een speaker niet helemaal de grond in te stampen.
Trouwens tijdens je zoektocht naar je nieuwe speaker ,een tijdje geleden ,was je helemaal niet zo negatief....., toenertijd had je het over een "prachtig ruimtelijk beeld".
Mag ik vragen wat er sindsdien is voorgevallen?



Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

beunky

Quote from: citac on April 28, 2006, 09:57:00
Beunky, weet niet wat je tegen de Symbol hebt, maar ik ken meerdere mensen die overgelukkig zijn met de Symbol.

Helemaal niets. Maar het is absoluut niet mijn speaker, hij is mijns inziens way overpriced en zet een geluid neer dat niets meer met concertzaalrealisme te maken heeft maar meer met een typisch audiofiel geluid. En dat is jammer want alle andere Avalons die ik ken zijn juist fantastisch...

Quote from: citac on April 28, 2006, 09:57:00
Zelf heb ik de Symbol meerdere malen gehoord.
Dat je Symbols niet goed vind klinken is een , maar je hoeft derhalve een speaker niet helemaal de grond in te stampen.
Trouwens tijdens je zoektocht naar je nieuwe speaker ,een tijdje geleden ,was je helemaal niet zo negatief....., toenertijd had je het over een "prachtig ruimtelijk beeld".
Mag ik vragen wat er sindsdien is voorgevallen?

Ik heb hem ten eerste een paar keer vaker gehoord, daarnaast heb ik toen al direct de kantekening gemaakt dat er gewoon geen laat uit komt... helemaal niets... dus dat je er wel een sub bij MOET zetten.
Die keren dat ik hem vaker hoorde heb ik mij steeds meer geërgerd aan het ding in stereo, ondanks dat er fantastische apparatuur op stond in een redelijk goede akoestiek... hij mist alle laag dus is ie niet geschik voor groot orkestwerk, daar mis je veel kracht. En daarnaast is het beeld veel té goed zeg maar, als ik in de concertzaal zit kan ik op de tiende rij onmogelijk de violisten stuk voor stuk voor, achter en naast elkaar plaatsen. Dat doet de Symbol wel... typisch audiofiel trekje.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

citac

No offence Beunky  :D.
Viel alleen op ,dat je nu veel negatiever spreekt over de Symbols.
Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

beunky

Nee snap ik, no offence taken ;)
Tsja ik uit mij nu ook wel wat directer... als ik iets niet mooi vind zeg ik dat ook gewoon zo, dat deed ik zeg driekwart jaar geleden minder stevig... en daarnaast is mijn mening ook negatiever geworden, dat moet ik er wel bij zeggen :)

Maar als jij of iemand anders tevreden is met de Symbols, wie ben ik dan om daar over te oordelen ;)
T is ook maar een mening he :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

rojo

hoi,


speel al jaren met de avatars en vind ze nog steeds geweldig en ze groeien echt met je set mee. speel nu met audio research ref 2 en de
vt 200. heb nog nooit avatars gehoord die zo'n sound neerzetten en zoveel strak laag weergeven. bij avalon is het zeker heel belangrijk dat je front goed is want de speakers liegen echt niet.


rojo

Incognito

Deze post komt er een beetje laat achteraan, maar ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen wat een setje Avalon Avatars en Avalon Eidolon's (het oudere model) mogen kosten?

Thanks :)

Groeten,

Lucas.