CineBasement kelder HT, eindelijk 4K!

Started by cinebasement, April 6, 2006, 21:31:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cinebasement

Hallo allemaal!

Na hier heel veel gelezen te hebben, af en toe een berichtje geplaatst te hebben, beamer gekocht, scherm gekocht, hebben we nu eindelijk een huis gekocht met een hele mooie grote kelder erin!  ;D
Dit VRAAGT dus gewoon om een home theater... de stoelen zijn al gekocht bij bseated, en ze liggen al te wachten (4 loveseats).
De ruimte is 6,88 x 3,90 x 2,10... prima dus... Met de bouw op zich moet nog begonnen worden maar we hebben wel al heel veel ideeen. We hebben ook al wat decoratie liggen van poppicture.nl. De speakers worden hoogswaarschijnlijk Wharfedale Diamonds.

Maar mijn vraag gaat over de verwarming: De muren worden donkerrood, en tegen die muren zullen 2 radiatoren geplaatst worden... Je zult begrijpen dat het niet de bedoeling zal zijn dat deze radiotoren wit blijven... We willen ze natuurlijk ook rood, en het liefst donker-rood... Maar BESTAAT er eigenlijk wel radiatoren lak in die kleur? Op internet kan ik zoiets maar niet gevonden krijgen? Heeft er iemand hier een oplossing voor? (Ik wil ze liever niet achter een lambrizering verbergen...)

Alvast bedankt!!

(Bijgevoegd plaatje geeft aan hoe het ongeveer zou moeten worden...)

SpeedyAndré

Ergens op het net (Hubo.be) opgevist:

"Beste, specifieke radiatorverf bestaat meestal enkel in het wit omdat de hoge temperatuur die een radiator kan hebben, de verf gaat laten vergelen. Deze vergeling is natuurlijk het best zichtbaar als men wit gebruikt. Dit fenomeen gebeurt bij alle alkydverven (synthetische verven dus verdunbaar met white spirit e.d.). Gebruikt men een acrylaatlak dan zal dat vergelen zich niet voordoen. Daarom dat bij Levis de Ferro Radiatorlak ook op acrylaatbasis is. Een verwante kwaliteit aan deze Ferro Radiatorlak is de acrylaatlak in het assortiment van Easymix bij Hubo welke kan aangekleurd worden op de mengmachine."

Dus het kan wel, ook zonder dat de lak later gaat verkleuren :)
Je kan eenzelfde RAL kleur kiezen voor zowel de muur als de radiator.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Arno P

Ik zou de banken overigens "versprongen" opstellen aangezien de achterste kijkers het hoofd van de voorzitters teveel zien (tenzij je het achterpodium een hoofdhoogte + extra hoog gaat maken)

cinebasement

Quote from: Arno P on April  7, 2006, 08:32:48
Ik zou de banken overigens "versprongen" opstellen aangezien de achterste kijkers het hoofd van de voorzitters teveel zien (tenzij je het achterpodium een hoofdhoogte + extra hoog gaat maken)

Op het plaatje is het inderdaad niet te zien, maar de eerste rij staat op een podium van 10 cm hoog en de tweede rij komt nog eens 10 cm hoger... ik moet nog even testen of dat hoogteverschil voldoende is...

jowi

Houd je wel rekening met ruimte voor je achterspeakers? Beter een stukje achter je dan hoog naast je... ik zou de stoelen wat naar voren zetten om zo achter meer ruimte te krijgen.

cinebasement

Quote from: jowi on April  7, 2006, 09:02:57
Houd je wel rekening met ruimte voor je achterspeakers? Beter een stukje achter je dan hoog naast je... ik zou de stoelen wat naar voren zetten om zo achter meer ruimte te krijgen.

Tja, misschien word het weer eens tijd om mijn 3d tekeningetje te updaten  ;)
Ik wil hoe dan ook wat ruimte achter de laatste rij houden, want hoogstwaarschijnlijk komen daar de dvds te staan, de apparatuur, en inderdaad komen daar ook de achterspeakers te hangen, ik denk dat het deze gaan worden: http://www.wharfedale.co.uk/model.php?model_id=65# )

Is het trouwens beter om ze tegen de achterwand te hangen of kunnen ze eventueel ook aan de zijwanden?


jowi

Ik zou ze het liefst schuin achter me hebben, en dan liefst dezelfde speakers als die je als fronts gebruikt ;D Voor een 7.1 opstelling zou je dan nog 2 (kleinere) zij speakers op kunnen hangen naast de zitplaatsen, want je hebt fysiek geen plaats om daar ook vloerstaanders voor te gebruiken denk ik.

Ik heb noodgedwongen mijn 'rears' dus eigenlijk vrijwel naast de zitplaatsen, en dat is mij te direct.

jaco

Je kunt wellicht eens kijken de beste acoustische verhoudingen van een ruimte die binnen deze maximale maten past.
Als je niet per-se met heel veel kijkers in de ruimte wilt zitten, zou dat best wel eens optimaler kunnen zijn.

Als je zo ver naar achteren gaat zitten, moet je scherm wel vrij groot zijn, dus je luidsprekers staan tegen de zij muur aan.
Ga je iets dichter op het scherm zitten, en maak je het scherm wat kleiner, is toch de kijkhoek even groot, en wellicht is dat veel beter voor het geluid.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

CineSmurf

Ik heb ook een HT in mijn kelder en vloerverwarming aangelegd. Ideaal. Tegenwoordig kan bijna alle vloerbedekking gewoon op vloerverwarming.

Zoals al eerder in dit topic genoemd kan je radiatoren gewoon verven. Wit geeft alleen wel de meeste warmte af. Het is handig om dan een radiator te nemen die makkelijk te verven is. Het lukt je nooit goed traditioneel radiator goed aan de binnenkant te verven.

Succes.

Dick
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

keldermania

ik vind het een geweldig plan wat je wilt,tekening ziet er goed uit.Ik heb ook de 1 ste rij op de vloer en de 2de 10 cm hoger en inderdaad kijk ik nu tegen het achter hoofd,maar ik kon niets anders omdat ik een beperkte stahoogte heb van 220cm dacht ik ik doe het 10 cm maar achteraf had ik ook die 20 cm moeten doen.Maar wat niet is kan nog komen.

Stress!!!!!

Je tekening ziet er goed uit. Waarmee heb je die gemaakt? Sketchup?
Ook mijn kelder is bijna klaar. Dan kan ik ook beginnen! "the Underworld" gaat de mijne heten.
Ben heel benieuwd naar je bouwactiviteiten... Vooral veel foto's plaatsen!!! Wij zijn hier namelijk nogal visueel ingesteld!

Wat betreft je vraag; Ik heb mijn verwarmingen gewoon heel licht geschuurd en ontvet met thinner. Daarna met een sigma schakelverf afgelakt. Nadat de verf droog is even het geheel afnemen met een spons met koud water (tip van een autospuiter). Het is wel zaak dat je de verwarming ongeveer 1-2 weken uitlaat. Dat geeft de verf de gelegenheid om te harden. Daarna gewoon in het systeem meedraaien. Zal de eerste keren nog wel iets stinken maar daarna is het over.
Hoop dat je hier iets aan hebt...
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

cinebasement

#11
Keldermania: Als ik me niet vergis is onze kelder 2,10 meter (geisoleerd plafond). Het achterste podium wordt dus 20 cm hoog, en dan blijft er dus 1,9 meter over... Zo groot zijn wij zelf niet dus dat gaat voor ons geen problemen opleveren, we moeten alleen niet gaan springen ofzo, dat zou eventueel WEL voor problemen kunnen zorgen  ;D
Ik had in jou topic een foto van onze "stoelentest" geplaatst. Ik zal die hier binnenkort ook eens neer gaan zetten...

Stress!!!: Die tekening heb ik gemaakt in Caligari Truespace. Alles zelf moeten ontwerpen met behulp van bollen, cilinders en kubussen enzo... daarom zien de stoelen er ook een beetje blokkerig uit  ;) Verder zal ik binnenkort inderdaad eens wat foto's plaatsen van de ruimte enzo... We hebben de rest van het huis bijna klaar, DUS zullen we binnenkort aan de bouw van ons HT gaan beginnen!   ;D
Die verwarmingen gaat ook wel goed komen, in ieder geval bedankt voor je oplossing!!

mzl!

cinebasement

#12
Ik weet het, ik weet het... Het gaat hier om de foto's  O0

2 Foto's van de ruimte (6,88 x 3,90 x 2,10)
En een foto van onze "StoelenTest" (In de foto zijn 2 loveseats te zien, maar er komen er dus 4... Dus twee rijen van 4 zitplaatsen...):

Eerste test:
rij 1 op 10 cm, rij 2 op 20 cm
resultaat: rij 2 kijkt tegen het achterhoofd van rij 1

Tweede test:
rij 1 op de vloer, rij 2 op 20 cm
resultaat: een HEEL stuk beter

Conclusie:
Het verschil bij optie 1 is inderdaad te klein...
We gaan dus voor de tweede optie...

wil

Prachtige ruimte  :). Ik zou het advies van jaco wel ter harte nemen. Zó ver van het scherm zitten is eigenlijk zonde van de kijkhoek (die weer kleiner wordt) en nog zondeder van de akoestiek. Je komt in een soort slurf te zitten in plaats van de gewenste bubble.

Mooi project!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

robbie12345

Poe hey, wat een ruimte....
Daar gaan mijn vingertjes van kriebelen!! Ideale ruimte voor een ht!!

Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Starred

Welke projector neem je? En hoe groot wordt je scherm?

Stadium III

Om ff op je verwarming terug te komen .
Doe je verder iets aan de vloer anders zou ik gaan voor vloer verwarming
Doe je niks aan je vloer dan kun je altijd wel aan radiatorlak komen die donker rood is
Of je kunt voor een paar mooie disign radiatoren kijken en daar is ook zat keus in

suc 6

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

cinebasement

#17
Aan de vloer gaan we niks meer doen... Het worden dus gewoon twee radiatoren (een opzij en een achter). De aansluitingen hebben we al gemaakt, dus dat gaat goed komen  :)

De beamer wordt gewoon mijn Sanyo Z2, die ik toch al heb. En het scherm zal waarschijnlijk ongeveer 2,5 meter breed gaan worden (16:9)... Ik heb er nog een tijdje over zitten denken om het doek los aan te schaffen en vervolgens zelf een frame te bouwen... Maar het zou zo maar eens kunnen dat ik gewoon een kant en klaar spanscherm aanschaf... Maar zo ver zijn we nog niet  ;)
Bij mijn post die voorzien was van foto's zie je bij "kelder1" links en rechts een soort muurkastje met daartussen een gele muur... Daar komt het scherm dus te hangen...

Verder nog wat details (ben net ff (ruwweg) de resultaten van de stoelentest op gaan meten):

Voorste rij:
afstand tot scherm: 4,3 m
afstand tot achtermuur: 2,6

Achterste rij rij:
afstand tot scherm: 5,7 m
afstand tot achtermuur: 1,2

Ruimte tussen twee rijen: 60 a 70 cm (beenruimte genoeg in ieder geval)

Ruimte achter achterste rij: 1 m

Je zult begrijpen dat de voorste rij de belangrijkste gaat worden  ;D

Nog tips voor de plaatsing van de surround speakers? (Ik zal ze waarschijnlijk aan de zij-muren moeten gaan hangen, en ik zit te denken aan deze: http://www.wharfedale.co.uk/model.php?model_id=65 )

Nog een plaatje erbij om het een beetje te verduidelijken:

HTR

had je al speakers? of ga je ze kopen voor je ht? goed idee van dat podium!

cinebasement

Momenteel heb ik alles in de huiskamer staan met een Sony Pascal Speakerset... In de kelder worden het Wharfdale Diamond speakers (die ik inderdaad nog moet aanschaffen) met als Fronts de 9.6, de center 9.CS, de surrounds dus waarschijnlijk 9.DFS en de subwoofer ben ik nog niet helemaal uit...

TheSpeedSkater

#20
Waarom kies je voor Wharfdale Diamond speakers?

Geen kritiek hoor, gewoon nieuwsgierig!  ;D

Trouwens, een mooie ruimte!!
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

HTR

van mijn kant dezeflde vraag, waarom? heb je ze wel es gehoord? ik was dr ook verliefd op (uiterlijk) tot ik ze hoorde, toen was ik behoorlijk teleur gesteld... maargoed, smaken verschillen

cinebasement

Nou kijk, ik ben niet echt wat je noemt een audio-purist... Ik wil gewoon goeie speakers, en daar wil ik niet de hoofdprijs voor neerleggen... En dan zit je bij Wharfedale toch niet niet echt slecht volgens mij...?

TheSpeedSkater

Quote from: cinebasement on July  9, 2006, 21:40:53
Nou kijk, ik ben niet echt wat je noemt een audio-purist... Ik wil gewoon goeie speakers, en daar wil ik niet de hoofdprijs voor neerleggen... En dan zit je bij Wharfedale toch niet niet echt slecht volgens mij...?
Wat voor budget heb je in je hoofd voor je nieuwe speakers?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog