VOX 200 KE maar dan cremona-achtig verkocht!!!

Gestart door franks, februari 23, 2006, 23:02:06

Vorige topic - Volgende topic

snikkeltje

Dit is weer echt vakmanschap, dit gaan juweeltjes worden in de woonkamer!
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Movievault

Volgens mij kun je niet wachten totdat er het eerste geluid uitkomt ;)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

B.J.

Wat geef je eigenlijk in totaal uit aan deze speakers?

Ben benieuwd of ze ook erg goed klinken, dt weet je natuurlijk nooit met zelfbouw. Je kan ze nu eenmaal niet van te voren beluisteren  :D

Sander Sassen

Hi Bas,

CiteerBen benieuwd of ze ook erg goed klinken, dt weet je natuurlijk nooit met zelfbouw. Je kan ze nu eenmaal niet van te voren beluisteren

Da's wel erg kort door de bocht, alsof een kant-en-klaar product wel die garantie geeft. E.a. hangt samen met de keuze van de drivers, gekozen filterhellingen en overnamepunten, kastontwerp etc. etc. Als je je huiswerk goed hebt gedaan werk je zeker naar een bevredigend eindresultaat toe dat in de meeste gevallen aanmerkelijk beter presteert dan een kant-en-klare luidspreker in dezelfde prijsklasse.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

B.J.

Citaat van: Sander_Sassen op augustus 10, 2006, 11:18:05
Hi Bas,

Da's wel erg kort door de bocht, alsof een kant-en-klaar product wel die garantie geeft. E.a. hangt samen met de keuze van de drivers, gekozen filterhellingen en overnamepunten, kastontwerp etc. etc. Als je je huiswerk goed hebt gedaan werk je zeker naar een bevredigend eindresultaat toe dat in de meeste gevallen aanmerkelijk beter presteert dan een kant-en-klare luidspreker in dezelfde prijsklasse.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sander, ik bedoelde het zeker niet negatief.

Kant en klare speakers kan je nu eenmaal thuis (of in de winkel) beluisteren. Degene die je besteld zal 'precies' hetzelfde klinken als degene die je beluisterd hebt. Dat lijkt mij toch wel een garantie. Bij zelfbouw, hoeveel je ook op papier berekent je weet niet hoe het gaat klinken tenzij je exact een andere na bouwt, toch?

Sander Sassen

Hi Bas,

Je kan drivers prima selecteren op karakter hoor, maar kan je ook het karakter aanpassen door bv. het spelen met de filterhellingen, dus exact voorspellen is lastig, maar je kan wel van te voren een aantal bewuste keuzes maken die de uiteindelijke klank beinvloeden. Ook van kant-en-klare luidsprekers is het lastig voorspellen hoe ze 't in jouw huiskamer gaan doen, alleen wanneer je diverse luidsprekers thuis kunt beluisteren kan je echt een goede keuze maken, anders blijft 't toch voor een deel een gok, de akoestiek in de winkel is nu eenmaal anders dan bij je thuis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

BernHardN

mooi,
maar ging je de achterkant niet anders maken met een los stuk hout of andere kleur?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

B.J.

Citaat van: Sander_Sassen op augustus 10, 2006, 11:30:01
Hi Bas,

Je kan drivers prima selecteren op karakter hoor, maar kan je ook het karakter aanpassen door bv. het spelen met de filterhellingen, dus exact voorspellen is lastig, maar je kan wel van te voren een aantal bewuste keuzes maken die de uiteindelijke klank beinvloeden. Ook van kant-en-klare luidsprekers is het lastig voorspellen hoe ze 't in jouw huiskamer gaan doen, alleen wanneer je diverse luidsprekers thuis kunt beluisteren kan je echt een goede keuze maken, anders blijft 't toch voor een deel een gok, de akoestiek in de winkel is nu eenmaal anders dan bij je thuis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sander, we zijn het compleet eens. Als je thuis kan beluisteren dan weet je wat je in huis haalt (voor een bepaalde prijs) en bij zelfbouw blijft het voorspellen en niet zeker weten (maar wellicht meer kwaliteit voor een lagere prijs). Ik vind wat Frank (en alle andere zelfbouwers op dit forum) maakt er erg mooi uitzien, het afwerkingsniveau is heel hoog. Degene die op luisterbezoek zijn geweest zijn meestal ook lovend over de geluidskwaliteit (ookal vraag ik mij af of ze compleet eerlijk zijn).

Graag kom ik een keer luisteren naar deze 'vox 200 KE maar dan cremona-achtig'  :D

(ps: op jouw site krijg ik een popup, gebruik je een webstats4u teller?)

franks

@frankg: Ik zal nog even moeten wachten tot er geluid uit komt maar dat vind ik niet zo erg, ik heb me bij de start van het projekt voorgenomen om overal de tijd voor te nemen en niks gehaast te doen om zo fouten te voorkomen, ik wordt wel steeds benieuwder en het wordt ook wel steeds spannender.
Misschien schuif ik het moment van de eerste tonen wel onbewust naar achter , omdat ik het resultaat van alle inspanningen dan te horen krijg, en misschien valt het wel  tegen ????

@ bas Janssen:Ik heb nu al  de vox 200 KE luidsprekers en hierover ben ik zeker tevreden, ik weet dus hoe ze klinken.
In de kasten die ik nu gemaakt heb zitten een aantal verbeteringen tov de oude kasten dus slechter kan het volgens mij niet worden.

@BernhardN: dat losse stuk hout was in het begin maar dat is al snel gewijzigd, ik heb wel een massief gedeelte aangebracht aan de binnenzijde  aan de achterkant.

Verder heb ik vandaag het grootste gedeelte van het fineerwerk afgemaakt, het enige wat nog gedaan moet worden zijn 2x2 kleine stukjes aan de onderzijde , dit heb ik nog niet kunnen doen omdat de kasten nog op de grond staan.
Ik ben eigenlijk best wel trots op het eindresultaat, ze lijken net echt ;D ;D, het fineren ging ook steeds beter, je wordt er steeds handiger in, het enige nadeel vind ik de prijs van het fineer, ik was hiervoor bijna  meer kwijt als voor de gehele kasten. :(.

De volgende etappe wordt het solderen van het filter, ik wil in principe de componenten gebruiken van mijn originele visaton filter wat ik helemaal uit elkaar ga halen en dan opnieuw hardwire ga solderen.
Dit zal wel moeten omdat het nu op een grote printplaat zit die ik niet in mijn kasten wil hebben.
Ik ben wel aan het overwegen om enkele caps tbv tweeter en evt spoel tbv woofer te vervangen door betere exemplaren, maar hoe weet ik nu nog even niet.
Gister heb ik een e-mail gestuurd naar Visaton met de vraag of ik het filter verder aan moest passen ivm de andere kastvorm, de lagere plaats van de woofer en de br-poort aan de voorkant ipv aan de achterkant, maar volgen Herr Dipl.-ing. Daub was dit niet nodig, hij vond het trouwens een erg mooi projekt en dat is weer leuk om te horen.

Nog even wat reclame, ik heb mijn huidige Vox 200 KE kasten te koop staan op de markt van dit forum, wie heeft interesse??
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47729.0

groet frank

Martijn M

Wat een ongelofelijk mooie kasten! :o Ik heb al veel zelfbouwkasten gezien, maar deze gaat voor de hoofdprijs wat betreft schoonheid! Respect! :) 8)
Dutch & Dutch

Wowly

Heel erg mooi!!
Dat fineer duurder is dan een andre afwerking....lat deze kasten maar eens fatsoenlijk spuiten, ben je ook minimaal 200 euro kwijt.......

Daarbij is fineren gewoon erg leuk om te doen!!toch? zeker met contactlijm!!

Wowly

franks

Kon het even niet laten  ;D ;D.

groet frank

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

mluyben

Het worden hele mooie kasten Frank 8)
Ik ben benieuwd wat het verschil in geluid zal zijn met de originele kasten.
Ga je het ook nog wagen om de filters in betere onderdelen uit te voeren zonder te meten?

franks

Gisteravond stroken van 3 mm mdf in de sponningen van de kasten gelijmd ivm met een kleine aanpassing.
De met skaileer beklede baffles vallen aan de bovenzijde net iets te ver in de sponning vond ik, ik vind het mooier als het leer er wat uitsteekt, daarom heb ik over het gehele oppervlak van de sponning een 24 mm brede strook gelijmd, waarop nu de baffles gelijmd kunnen worden, later meer.. .

groet frank

franks

Gisteravond was het zover dat ik de bestaande voxen ben gaan strippen :'(, alle units eruit gehaald zo ook de printplaat met het filter.
Alle filter onderdelen heb ik vanavond losgesoldeerd want ik kan hem toch niet in de nieuwe kasten plaatsen.
Het nieuwe filter ga ik op een stukje hout maken en dan het laag en het mid/hoog gedeelte gescheiden van elkaar.
Zoals ik er nu over denk zal ik 4,7 mH ferrietkernspoel in het laag en de 4,7 uF caps in het hoog gaan vervangen door "betere"exemplaren , maar helemaal zeker is dit nog niet omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben of de kosten hiervan opwegen tegen het resultaat, ofwel, ga ik dit horen?
Het mooiste zou zijn om mbv metingen tot het meest ideale filter voor deze kasten/units te komen, maar dat kan ik niet en ik ken ook niemand die dit voor mij zou kunnen/willen doen  ???

Verder heb ik nog 1 vraag, wie weet waar ik Danish oil kan kopen in de omgeving van 's-Hertogenbosch??

Groet frank

dre73

de condensators voor het hoog vervangen doet het altijd goed,de danish oil heb ik bij baptist besteld.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Martijn M

Ferrietkernen kunnen verzadigen. De inductantie is daardoor niet lineair bij het veranderen van de stroomsterkte. Ik zou deze zeker door een luchtspoel vervangen. Of het loont tri-tec of bandspoelen te nemen? Daarover veschillen de meningen.
Dutch & Dutch

jeroenkv

Let wel op dat als je een spoel neemt met een andere weerstand het rendement van een unit verandert.....

WMC

Je kunt anders ook een poging wagen het filter nieuw te ontwerpen, misschien dat er wel wat verbetering te behalen is...
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

franks

Ik houd het voorlopig alleen even bij betere caps in het hoog (audyn mkp+,die witte) ivm met de kosten, ik kan later altijd nog gaan opwaarderen.
Ik ben gisteravond begonnen met het solderen van het laagfilter van de eerste last, vanavond verder.
Na het fineren ,wat nu helemaal klaar is, heb ik de bodemplaat en de uitstekende voetjes op aanraden van mijn buurman bekleed met een rubber-achtig ruw materiaal, zo is de bodemplaat mooi zwart en ook nog stootvast(stofzuiger enzo).

Verder is eergisteravond door even niet opletten , 1 baffle omgevallen en daarbij is het skaileeer beschadigd, maar gisteravond het ik het er helemaal afgetrokken en vanavond komt er een nieuwe skaileerlaag op.

Foto's volgen!!

groet frank

graafke

franks

Hier wat fotos van mijn eerste soldeerwerkzaamheden, de bodemplaat en weer een naakte baffle :o

groet frank

Martijn M

Na het zien van deze plaatjes ben ik opnieuw met stomheid geslagen :o!
Uitzonderlijk professioneel uitziende high-end kast.
Dutch & Dutch

advr

het worden byzinder mooie exemplaren!! :o
petje af :D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A