Douane-vragenforumulier PTT Post bij ebay-zending - advies gevraagd

Started by Audiofiel, February 3, 2006, 14:21:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Voor mij de eerste keer dat ik een ebay-zending uit 'verweggistan' heb laten komen, dus niet op de hoogte van alle regeltjes. Maar enkele forumgenoten misschien wel, dus ik hoop dat iemand anders wat raad kan geven op dit gebied. Het gaat om een tweedehands versterker (prepro) van een paar jaar oud.

Ik heb een brief gekregen van PTT Post International Mail Centre Schiphol, afdeling In- en Uitklaring. Daarin staat dat mijn pakket is binnengekomen en wacht op aangifte bij de douane (door PTT Post). Mij wordt verzocht een vragenlijst in te vullen en te ondertekenen en terug te sturen. Tevens willen zij een factuur zien van het product. Uiteraard ben ik erg benieuwd wat de (financiële) consequenties zijn van wat ik invul.

- De vragenlijst wil uiteraard weten wat er in zit en hoeveel het waard is. Moet ik daarvoor uitgaan van de waarde als de uiteindelijke prijs op ebay?

- Kosten van verzending, verpakking, etcetera willen zij weten. Die zijn nogal fors vanuit Australië, dus is het misschien raadzaam dat leeg te laten. In de toelichting staat dat die alleen ingevuld hoeft te worden indien in rekening gebracht (wat wel zo is, via paypal).

- De ondertekening van het formulier impliceert volgens PTT Post dat je tevens toestemming geeft dat het pakket geopend mag worden. Moet ik me daar zorgen over maken?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Gewoon alles netjes invullen...
Omschrijving tweedehands...enz
Bij waarde totale waarde + verz.kosten e.d. vermelden

Het is gewoon omdat de TGP/Douane het zelf niet juist kan inschatten en jou voor die classificering aansprakelijk wil maken..

Zij zullen vervolgens de bijbehorende kosten erbovenop gooien die jij dan weer als een verhoogd bedrag bij de deur/aflevering moet betalen..

Kopie van email communicatie waar bedragen in staan is ook handig...had ik ook erbij gestopt..

rickk

Hoi,

Op http://www.douane.nl/ kan je kijken wat de evt. invoerbelastingen zijn die je moet betalen (is in een berg wazige categorieen ingedeeld), heb je een idee van wat je kwijt gaat zijn.

In principe is de waarde gewoon wat je totaal via Ebay betaald hebt, dus inc. verzendkosten.

Maar als je het niet al te onrealistisch maakt kan je wel een beetje smokkelen, heb ik nooit problemen mee gehad. Houdt er rekening mee dat de douane ook vrij simpel de verzendkosten kan achterhalen, dus...

- Rick
Panasonic 50PV70 - Cambridge Audio 540R & 540D - MythTV Linux HTPC

searcher

Hi,

Je omschrijft datgene wat er in het pakket zit.
Je vult de waarde in ( wat jij er op ebay voor betaald hebt ) en de verzendkosten staat op het pakket :D

Een buitenlandse verzending dient altijd een waarde vermelding te hebben op de groene sticker of de bijgevoegde factuur. ;)


De douane is altijd gemachtigd om het pakket te openen en de inhoud te checken op de actuele waarde.

Je betaald invoerrechten + BTW ook over de verzendkosten en administratie kosten

Veelal heb je na juiste invulling je pakket vrij snel binnen.

                                                                                  Gr Searcher



philflow

eeen tweedehands versterker?
vul dan 40 euro in, dat lijkt me redelijk ;D

searcher

Quote from: philflow on February  3, 2006, 16:26:37
eeen tweedehands versterker?
vul dan 40 euro in, dat lijkt me redelijk ;D

Als het goed is heeft de verkopende partij dat al netjes ingevuld ;)
Mocht dat bedrag te laag zijn  ;D dan kun je een vraag van zoals nu van de douane krijgen.

                                                                                        Gr Searcher



FrankB

Volgens mij is de wet zo dat je over 2e hands goederen geen btw & invoerrechten hoeft te betalen. Helaas is de wet ook zo dat je het toch eerst moet betalen en een terugvorderingsprocedure lang is en veel mensen daar geen zin in hebben.

Verzendkosten KUNNEN erop staan, hoeft niet. Als ze er niet opstaan, hoef je er ook geen btw & invoerrechten over te betalen. Daarnaast kan de verzendende partij ze voor zijn of haar rekening hebben genomen, dus dan hoef jij er al helemaal niets over te betalen.

De ebay (paypal) factuur meesturen is het compleetst, maar dan ben je ook over dat bedrag btw en invoerrechten verschuldig. Indien er een email is met alleen het bedrag van de amp, dan super. Scheelt je weer.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

@FrenkB: Probleem is inderdaad dat de verzendkosten vrij hoog waren, 230 AU$, dus als je ook daar kosten over betaald, dan loopt het aardig snel op... :-\

Ik heb geen factuur van ebay natuurlijk met het oorspronkelijke bedrag, maar wel de emails van het gewonnen object met het te betalen originele bedrag er in.



@searcher: kennelijker heeft de verkopende partij de waarde niet ingevuld, ik zie in ieder geval op het slecht leesbare kopietje van de vrachtbrief niet zoiets staan. Wel zie ik een getal van 150 of zo staan bij shipping, dus ik weet niet of dat de verzendkosten zijn of de aangegeven waarde? Dat een bedrag door de douane te laag wordt gevonden, kan nu nog niet van toepassing zijn, pas als ik het formulier heb teruggestuurd mogen ze hem openen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

gu22i

als je privé iets koopt, betaal je alleen btw en invoerrechten wanneer je van een bedrijf koopt.
dit kan behoorlijk oplopen.
zorg altijd dat als je iets via ebay koopt, dat de verkopende partij het niet als merchandise verstuurt, maar als junk of present
je hoeft dan niets aan te geven en te betalen.

sandervg

Quote from: gu22i on February  6, 2006, 14:58:57
als je privé iets koopt, betaal je alleen btw en invoerrechten wanneer je van een bedrijf koopt.
dit kan behoorlijk oplopen.
zorg altijd dat als je iets via ebay koopt, dat de verkopende partij het niet als merchandise verstuurt, maar als junk of present
je hoeft dan niets aan te geven en te betalen.

Ik heb laatst de douane gebeld en ze gaven aan dat je altijdbtw en invoerrechten moet betalen. Maakt niet uit of het van een prive persoon of bedrijf afkomstig is. Zelfs als het van familie komt moest je volgens de douna nog betalen... De regelgeving is volgens mij tamelijk vaag...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

searcher

Heren,

Het zijn fabels dat je geen invoerrechten / BTW zou moeten betalen over 2e hands goederen,of als je present,cado,toy,ect op de factuur of groene custom sticker is ingevuld.
:(

Je betaald het dus wel natuurlijk kun je proberen of de verzender het als een cado ect,.. wil verzenden met een lagere waarde. :-\
Je loopt dan een risico dat de douane het pakketje eruit pikt en controleert of zoals nu om de factuur vraagt. :'(

De ebay verkoper is verplicht om een factuur bij te sluiten of de juiste waarde op de groene sticker aan te geven

De douane mag altijd het pakket openen bij binnenkomst,... :-X

Natuurlijk kun je een bewijs van betaling overhandigen nl je pay-pal betaling of je cc copie overzicht ect

Lagere waardes kunnen lijden tot een pak kans wat een boete oplevert nl valsheid in geschrifte,... :-X

Nee ik werk niet bij de douane maar ik shop nog al eens around the world,..... ;D

                                                                                                    Gr Searcher




Audiofiel

Wauw, wat een hoop vetgedrukt zeg. :o

Gisteravond is de verklaring opgestuurd. Ik heb de werkelijke shipping costs ingevuld die ook op de inklaring staat en de werkelijke waarde van het object (met ebay print er bij).

Nu wachten op het pakket en de extra financiële schade. :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

searcher

Quote from: Audiofiel on February  6, 2006, 16:36:23

Wauw, wat een hoop vetgedrukt zeg. :o



;D Zien is geloven,.... 8)

                                                          Gr Searcher



gu22i

ik heb dus wel goede ervaringen.
eerst kocht ik spullen uit amerika ook bij dealers(motoronderdelen)en de kosten waren hoger dan de waarde van de spullen, nu laat ik alles oipsturen als present en junk en nog niet één keer gecontroleerd en ik handel erg veel op ebay amerika
dus doe er je voordeel maar mee of niet