Verhoging sub voor het verkrijgen van een (nog)strakker laag

Started by sauron, January 30, 2006, 21:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sauron

Hoi Forumgenoten,

Ik heb een verhoging gemaakt voor mijn DD12 voor het elimineren van een staande piek op 40Hz. De rest erg goed in balans alleen na wat inregelwerk van Garmtz en Bjorn bleek dat er nog een correctie op 40 hz plaats kon vinden, maar dan in de hoogte.
Door de inregelmicrofoon omhoog te houden werd de frequentielijn vlakker dus logisch zou dan zijn wanneer de sub wat hoger komt te staan dan ongeveer hetzelfde effect bereikt wordt.
Het laag was echter al errug strak en mooi maar ja je wil het toch uitproberen toch  ;D
Zo gezegd zo gedaan.
Er werd een kubus gemaakt van MDF, met de exacte afmetingen van de DD12.(alleen de hoogte dus niet , deze is 20cm) Deze kubus werd vervolgens gefineerd met hoogglans formica waardoor hij exact dezelfde uitstraling als de DD12 krijgt.(zie ook berichtje bij rubens meubel)
Bovenin zit een gaatje waardoor je hem kan vullen met zilverzand waardoor hij toch een respectabel gewicht van ongeveer 30KG krijgt en ook lekker "dood" is. Hierop de sub geplaats en draaien maar.....


you never know how strong you are, until being strong is your only choice

sauron

QuoteMaar de hamvraag is dan natuurlijk.. hoe klinkt het? Merk je verschil?

Groet Bjorn

Tja..... de eerste indruk is eigenlijk hetzelfde als zonder die verhoging wat eigenlijk niet zou mogen  ???
Het laag wordt niet slechter en blijft superstrak. Echter dat het een stuk beter klinkt kan ik ook niet zeggen. Ik denk dat hier de meetapparatuur erbij moet komen en die zal wel uitkomst bieden of het probleem op 40 hz( wat eigenlijk zowat niet hoorbaar was) gereduceerd is.....

Het ziet niet slecht uit en je hebt een leuke demper eronder staan maar of het echt zoden aan de dijk heeft gezet is discutabel. Toch kan ik me voorstellen dat bij heel veel subs en ruimtes dit wel een serieuze oplossing voor bepaalde laagproblemen kan zijn.  ;) (gelukkig heb ik die bijna niet) :D
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

HJ

waarom heb je dat dan niet eerst geprobeerd met een emmer oid onder je sub?
ik ga proberen om hetzelfde te doen met mijn sub(als dat nut heeft,ga eerst meten)
gr,
hans

garmtz

Even wat achtergrondinformatie (wist niet dat je gelijk ging bouwen!  :D): staande golven in een kamer bevinden zich op vaste plekken, dus ook een 'buik' (node) in de hoogte is niet door een andere subhoogte op te lossen. WEL kun je de invloed van die buik verminderen door de sub in een knoop te zetten qua hoogte. Maar dan moet je wel weten op welke hoogte die zit!

Vraag is dus: hoe hoog is je ruimte precies en hoe hoog zitten je oren (waarschijnlijk 90 cm)?

sauron

Quote from: hans. on January 30, 2006, 23:49:32
waarom heb je dat dan niet eerst geprobeerd met een emmer oid onder je sub?
ik ga proberen om hetzelfde te doen met mijn sub(als dat nut heeft,ga eerst meten)
gr,
hans

Hier heb je natuurlijk een punt ;) Dit had idd wat kosten gespaard . Maar het ziet niet slecht uit en ik moet ook nog eens gaan meten. Trouwens als de meetresultaten voor een sub ergens beter zijn wil dit niet zeggen dat het per defenitie ook beter klinkt.
Ik had de sub ook een keer in het midden van de kamer staan tegen de linker muur, en hier waren de meetresultaten aanzienlijk beter dan waar hij nu staat. Echter ik kon hem hier echt horen en de integratie was minder. Ik heb hem dus weer rechts naast mijn frontspeaker gezet waar hij tot nu toe de beste resultaten geeft qua performance en hij perfekt matched met mijn luidsprekers. Hij draait tot nu toe altijd mee en dat is wel eens anders geweest.
Echter dat je door het verhogen van je sub je geluid kan verbeteren is in veel gevallen wel een feit en een kwestie van uitproberen. Ben benieuwd of er nog meer mensen dit uitgeprobeerd hebben...

groet sauron
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

sauron

Quote from: garmtz on January 31, 2006, 09:02:56
Even wat achtergrondinformatie (wist niet dat je gelijk ging bouwen!  :D): staande golven in een kamer bevinden zich op vaste plekken, dus ook een 'buik' (node) in de hoogte is niet door een andere subhoogte op te lossen. WEL kun je de invloed van die buik verminderen door de sub in een knoop te zetten qua hoogte. Maar dan moet je wel weten op welke hoogte die zit!

Vraag is dus: hoe hoog is je ruimte precies en hoe hoog zitten je oren (waarschijnlijk 90 cm)?

Ruimte is 2.50mtr hoog en mijn oren zitten zo rond de 1 meter schat ik...
Ik was er in eerste instantie al blind vanuit gegaan dat door het verhogen van de sub de staande golf al minder zou worden. Ik begin idd nu te bedenken dat ik misschien iets te enthousiast gereageerd heb... ;) en idd eerst wat voorinformatie had moeten vergaren. Maar ja hij staat er nu en het is er niet slechter op geworden.
Hoe zou je dit het beste aan kunnen pakken volgens jouw Garmtz? om de beste resultaten te bereiken...
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

Grindtegel

Quote from: sauron on January 30, 2006, 21:57:18
...

Door de inregelmicrofoon omhoog te houden werd de frequentielijn vlakker dus logisch zou dan zijn wanneer de sub wat hoger komt te staan dan ongeveer hetzelfde effect bereikt wordt.

.....


Maar zou je dan de sub juist niet lager moeten plaatsen om te kunnen compenseren (je oren zitten dan op de juiste plek) ?


even voor de slimmerikken hierzo: ja ik snap dat je de sub niet lager kan plaatsen  :P ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

sauron

Quote from: Grindtegel on January 31, 2006, 09:55:23
Maar zou je dan de sub juist niet lager moeten plaatsen om te kunnen compenseren (je oren zitten dan op de juiste plek) ?


even voor de slimmerikken hierzo: ja ik snap dat je de sub niet lager kan plaatsen  :P ;)

hier heb je dus theoretisch wel gelijk in en ik had het dus helemaal mis  :-[
QuoteMaar dan moet je wel weten op welke hoogte die zit!
dit weet ik niet en was gewoon een gok , ik heb nu ook het idee dat ik iets gedaan heb wat eerst beter onderzocht had moeten worden.....
Lager gaat idd niet dan moet de vloer eruit  ;D

you never know how strong you are, until being strong is your only choice