Shootout Classé, TAG McLaren & Lexicon processoren

Started by Incognito, January 25, 2006, 13:36:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Incognito

Donderdag heb ik van audiofiel een db-meter geleend. Daarmee kwamen er toch wat andere metingen naar voren dan de standaardmetingen van de Denon... Ik wil straks nog even kijken of ik het wel goed vind klinken in meerkanaals, dan zal ik ze nog even posten (of niet), hoop dat jullie nog tijd hebben om dit te veranderen.

Routebeschrijving komt straks.

Groeten,

Lucas.

Audiofiel

Het zou inderdaad handig zijn vandaag de juiste afstanden en dB's in te voeren in alle prepros. Als we dat morgen moeten doen, vrees ik dat we 2-3 uur kwijt zijn aan alleen het aansluiten, meten en instellen van alle prepros in de test.

Een eventueel (algeheel) volumeverschil tussen de prepros onderling is geen enkel probleem. Om te vergelijken kunnen we het volume gewoon op een bepaalde stand zetten en 1x met het begin van de film de SPL in dB's meten. Zo voorkomen we dat de ene prepro harder staat dan de andere en daarom indrukwekkender zou klinken.

Misschien niet onbelangrijk: subwoofer moet op GEEN staan, aangezien Lucas geen sub heeft. ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Incognito

#177
Ik ben redelijk tevreden over mijn db metingen, misschien dat ik er hier of daar een half db-tje naast zit, maar denk dat het aardig klopt. De instellingen zijn als volgt:
Alle speakers op large en geen subwoofer.
Delay time en channel level:
FL: 3,7m en 0,0db
FR: 3,6m en +0,5db
C: 3,7m en -1,0db
SL: 3,2m en -1,5db
SR: 3,7m en -0,5db

Succes met het instellen! De routebeschrijving komt op de email, ik ga even de lekkere hapjes halen voor morgen  ;D Heb er zin in!

Als jullie trouwens nog leuke cd's of dvd's hebben (met name muziekdvd's), graag meenemen!

Groeten,

Lucas.

EDIT: Kleine correctie in de Center van -0,5 naar -1,0

Incognito

Update:

De routebeschrijvingen zijn verstuurd.

Ik was eigenlijk nog van plan om een dagindeling te gaan maken en misschien een beoordelingsschematje, maar gezien ik het nogal druk had en ik toch vond dat het misschien een beetje overdreven was... maw, laten we het morgen met zijn allen maar uitvogelen :).

Ik heb er in ieder geval zin in!

Tot morgen,

Groeten!

Lucas

Jean Sibelius

Hoi Lucas,

Ik heb er óók zin in ;). Gisteravond maar wat minder pilsjes gedronken...

Neem in ieder geval de onderstaande CD´s:

Erykah Badu - Baduizm live
Nils Lofgren - Acoustic Live
George Michael - Ladies & Gentlemen
Seal - Best 1991 - 2004

DVD's (live):
Eric Clapton - Unplugged
Eagles - Hell freezes over
Diane Krall - Live in Paris
Roger Waters - In the flesh

en de Arcam FMJ AV8 natuurlijk!!! Tot straks (ben erg benieuwd).

Groetjes, Jan


The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Smitsmans

Hoi Lucas,

Ik kan gelukkig toch meedoen vandaag. Ik verwacht ergens in de helft van de middag te kunnen instappen. Ik kijk er naar uit.

Tot straks,

Guido

Martin_M

#181
En wij nemen mee:

CD's:
Lynni Treekrem - Haugtussa
Yello - Pocket Universe
Brotherhood of the Wolf - Soundtrack
Opeth - Ghost Reveries
After Forever - Prison of Desire
Arcturus - Sideshow Symphonies
Seal - Best 1991 - 2004
De laatste dus dubbel doordat Jan deze ook meeneemt, maar ik weet niet of hij de tweede acoustische CD erbij heeft (en daar gaat het mij juist om).

DVD's:
David Gilmour - In Concert
Stomp - Out Loud
Giuseppe Verdi - Messa da Requiem
Opeth - Lamentations

Roger Waters heb ik door bovenstaande mail weer terug in het rek gezet ;D

Tot later....

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

beunky

Quote from: Martin_MGiuseppe Verdi - Messa da Requiem

8) 8) 8) 8) 8)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Jukie

Zo, dat was een lange  8) maar gezellige en leerzame dag   O0

Nu eerst een Bavaria Hertog Jan  ;D

Martin_M

#184
Ik wilde gisteravond nog snel wat neerpennen hier over de ervaringen van gisteren maar nadat we met de honden waren uitgeweest (ging allemaal goed, we hoefden niet te dwijlen ;)) zijn we toch vrijwel meteen naar bed gegaan.

In de eerste plaats was het weer hartstikke gezellig. De 'catering' was meer dan uitstekend verzorgd door Lucas (Incognito). De tafel werd een paar keer echt te klein ;D.
Ik zal later nog even mijn ervaringen vertellen over de verschillende prepro's.

En natuurlijk hebben wij weer eens iets laten liggen. Deze keer niet zo opzichtig want het hoesje van de dvd die nog doodleuk in de speler zat hadden we wel mee :P.

Er is wel één ding wat jammer was. Smitsmans (die later kwam) heeft de TAG AV32R DP niet goed gehoord. Als het goed is hebben jullie met z'n allen nog de twee andere versies van TAG met elkaar vergeleken maar de eerste (onze DP dus) klonk de laatste keer wat raar. Lucas was het met me eens toen ik zei dat ik het wat geknepen en met het effect van [hand voor de mond] vond klinken. Veel minder open dan tijdens de eerste keer. Maar het was meer voor de lol dus verder geen aandacht aan besteed en losgekoppeld.
In de auto zaten wij er nog over na te denken wat er nu anders was aan de situatie vergeleken met de eerste keer. Ten eerste was het later op de avond en wellicht waren we meer (luister)moe. Maar het verschil vond ik te groot en te duidelijk dat het dat eigenlijk niet kon zijn. Tot ik ineens erachter kwam dat we de tweede sessie draaiden met het XTC netsnoer aan de prepro i.p.v. de MIT Z-cord. Deze hadden we verwisseld met de Aragon om te kijken of deze invloed had op de basweergave. Dit bleek toen niet of nauwelijks uit te maken (in positieve of negatieve zin) en hebben 'm er toe opgelaten. Voor de TAG maakt deze verandering dus wel erg veel uit. Maar goed, ik ben al blij dat we bij de gewone shootout niet van de XTC gebruik hebben gemaakt want ik vond dit dus echt een stuk minder.

Goed, later op de dag even meer van mij.

Lucas, harstikke bedankt voor de leuke dag en het erg goed verzorgen daarvan.
Ik zie je later weer als ik de dvd kom ophalen ;)

M&M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

hifiman

Kom op jongens met die verslagen, ik brand van nieuwsgierigheid  ;D

Jean Sibelius

Quote from: tingtong5 on February 20, 2006, 09:29:43
Kom op jongens met die verslagen, ik brand van nieuwsgierigheid  ;D
Tsss... er zijn óók mensen die moeten werken  ;D

Lucas vanaf deze zijde bedankt voor de gastvrijheid en de catering! (ik was overigens rond 23:15 thuis).

En het was natuurlijk sowieso een harstikke leuke ervaring om wat fanatieke HT-ers te ontmoeten.
(ik heb in ieder geval weer wat leuke muziek gehoord voor mijn eigen CD/DVD-verzameling).

Ik hoop later op de dag óók mijn bevindingen op te kunnen schrijven.


Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Martin_M

#187
Set van Incognito:
Bron - Denon DVD2910
Amp - Classé CAV-75
Front - B&W DM604s3
Rear - B&W DM602s3
Center - LCR600

Prepro's:
Arcam FMJ AV8
Aragon Soundstage
TAG McLaren AV32R SP
TAG McLaren AV32R DP
Lexicon MC-1
TAG McLaren AV32R Originale

Software:
dvd - David Gilmour - In Concert (intro Shine on You.... en High Hopes).
dvd - The Fifth Element Superbit (scenes Aziz light! en Diva).
cd - Opeth Ghost Reveries (The Grand Conjuration tot hoelang men het volhield ;D)
cd - Seal - Best 1991 - 2004 (Killer acoustic version)
cd - Mana - MTV unplugged
cd - Allan Taylor - The Beat Hotel

En natuurlijk is er nog meer gebeurd. Zo hebben we nog wel meer muziek geluisterd maar bovenstaande nummers/scenes hebben we eigenlijk wel op alle prepro's gehoord. Ook is de Denon van Lucas er weer even tussengezet voor het contrast.

Geweldig, wat een huis. Volgens mij kwam ik twee praatpalen tegen op de oprijlaan ;D. Lucas mag daar slechts een slaapkamer bekleden maar dan wel één van zo'n 5,5 bij 7,5 meter met een schuin dak waarvan de nok op een dikke 4 meter zit. Voor de audiohobby een keurig uitgangspunt. Wellicht zou het beter zijn om de set aan de lage kant neer te zetten maar i.v.m. de glazen schuifdeur naar het balkon is dat interieurtechnisch een mindere oplossing.

Mike en Guido zouden wat later komen. Nadat de rest aanwezig en aan elkaar voorgesteld was zijn we begonnen met de Arcam aan te sluiten.
Op deze prepro hebben we wat verschillende digitale interlinks geprobeerd om te bepalen met welke we de shootout in zouden gaan. Uiteindelijk bleef er een Transparent (phonokabel ;)) en een Artspeak van Arjen over. We hebben besloten met de Artspeak verder te gaan. De Transparent gaf een erg breed beeld op de set van Lucas waardoor je wellicht eerst weer met de speakers moest gaan draaien/schuiven.
Netsnoeren hebben we niet geprobeerd en zijn meteen op de Z-cord van MIT over gegaan (waar de Arcam normaal ook mee draait).

Disclaimer; onderstaande mening is puur die van mij persoonlijk, opgedaan met de ervaring van gisteravond op de set van Lucas. Aangezien smaken, aandachtspunten, ervaringen en referenties per persoon verschillen kan er geen absoluut waardeoordeel over de verschillende prepro's worden opgemaakt ;).

Arcam FMJ AV8 van HSN (Jan).
Het werd al vrij snel duidelijk dat de Arcam in de set van Lucas niet best huwelijkt. Het was net of het gehele frequentiegebied wat omhoog werd getilt waarbij er ook nog weinig controle over de tweeters was. Hierdoor ontstond erg veel onrust in het hoog wat ik overigens wel van meer combinaties met B&W speakers ken.
Wanneer het hoog behoorlijk werd aangesproken ontstond soms een onaangenaam gespetter wat niet veel meer met de bron te maken heeft. De ene opname had hier meer last van dan de ander.
Het gevolg hiervan is dat je bij het intro van 'Shine on You....' van David Gilmour wel verschikkelijk veel hoort maar het wordt wat opgedrongen waarbij luistermoeheid snel kan optreden.
Ondertonen en bas werd erg gemist naar mijn smaak.
Ik ken deze Arcam ook van een andere set waar van dit fenomeen totaal geen sprake is. Ook Jan vertelde dat hij thuis van een veel gebalanceerder geluidsbeeld geniet (we werden al uitgenodigd ;)). Ik geloof dit best. Dit leek me typisch een geval van mismatch.

Aragon Soundstage van Audiofiel (Arjen).
Dit was al meteen een ander verhaal. Met deze prepro waren de tweeters van de B&W wel goed onder controle. Ook was er veel meer bas (ook dieper) en ondertonen aanwezig. Het geluid was meer 'analoog' en natuurlijk. Het geluidsbeeld was grootser en losser met meer oplossend vermogen. De stage werd meer 3d (voor zover dat met de opstelling van Lucas mogelijk was) met meer ruimte voor de verschillende instrumenten.
Enige minpuntjes van mij persoonlijk vond ik het iets meer forward karakter en de basweergave.
In de set van Lucas werd dit gewoon wat té waardoor ik vond dat er wat controle en detail mistte. Arjen zelf had hier minder problemen mee waaruit weer blijkt dat dit een smaakkwestie is.
Bij de scene uit de Fifth Element heb ik opgelet op de ruimtelijkheid in de kamer. Met deze Aragon waan je jezelf meer in de stenen ruimte dan bij de Arcam. De dialogen stonden keurig los.
Kortom, een prepro waarvan ik best wel nieuwsgierig ben hoe dit bij ons thuis zou uitpakken.

TAG McLaren AV32R SP van Jukie (Marcel)
Na de Aragon was deze TAG duidelijk minder naar mijn smaak. Wel viel gelijk de TAG eigenschap op dat het gehele geluidsbeeld meteen een stuk naar achteren werd geplaatst. De afstand tot de stage is hier een stuk groter. Dit is smaakafhankelijk of je dat mooit vind. Ikzelf, Miranda en Marcel gaan hier duidelijk voor (ik dacht dat Lucas dit ook wel aanstond) terwijl anderen de artiest echt dichterbij willen hebben om betrokkenheid te ervaren. Arjen zit hier weer tussen. Hij wil een gedeelte voor de speakers en achter de speakers kunnen horen.
Ik snap nu wat sommigen 'analytisch' vinden aan de TAG. Hier hoorde ik het ook duidelijk terwijl ik thuis deze ervaring niet heb. Hier was er technisch gezien niet veel om aan te merken maar je mist wat echtheid en levendigheid. De geluidsbalans was wel ok (beter dan met bijv. de Arcam). Maar het geluidsbeeld was een stuk dunner, minder groots en minder gelaagd dan bijv. met de Aragon.
Dus ook hier weer een geval van matchen want mijn ervaring met deze processor (ik heb 'm immers ook een tijd gehad) is toch anders.


TAG McLaren AV32R DP van Martin_M & Pantera (Martin & Miranda)
Een spannend moment voor Marcal want hij wilde graag weten wat het verschil zou zijn tussen de SP en DP versie.
Hier was te horen dat het verschil niet gering is. Hier stond duidelijk een andere processor te spelen. Wel met dezelfde eigenschappen (afstand van de stage, geluidsbalans) maar met meer openheid, diepere stage en meer gelaagdheid. Vooral de ruimtelijkheid op het podium (zwart tussen de instrumenten) viel op met deze prepro.
Persoonlijk vond ik de bas beter onder controle (strakker) dan met de Aragon.
Het ruimtelijke gevoel bij The Fifth Element was hier ook erg goed voor elkaar. De dialogen waren iets minder forward wat ik in de kamer van Lucas beter bij het beeld vind passen.
Met de drumsolo van Mana werd de snelheid van deze prepro erg duidelijk.

Lexicon MC-1 van  ??? (Mike)
Het viel meteen op dat deze Lexicon kwalitatief gewoon mee kon komen met de Aragon en TAG DP (nogmaals, zoals ervaren op deze set). Wel was het zo dat er relatief veel meer hoog aanwezig was. Gelukkig wel met meer controle dan met de Arcam waardoor het niet verzandde in 'gekrijs' maar in deze set veel te veel aanwezig naar mijn smaak. Deze prepro gaf het meest forward geluidsbeeld van de dag. Dat is een kwestie van smaak. Ik houd er niet van.
In surround viel bij the Fifth Element op dat er geen bol van geluid ontstond maar meer een niervorm (deze vergelijking door Arjen geopperd ;)). Mike verwachtte dat dit kwam door de instelling. Thuis heeft hij een 7.1 opstelling. De extra kanalen waren wel uitgezet in de setup maar de Lexicon heeft nog meer instellingen die het geluidsbeeld kunnen bepalen welke nu niet aangepast waren.
Deze processor had wel een merkbaar verschil in kwaliteit tussen stereo en surround. In surround is deze prepro gewoon beter dan in stereo. Dit werd ook door de eigenaar bevestigd.


Daarna zijn we lekker aan de chinees gegaan en hebben we het nog over HT gerelateerde onderwerpen gehad.

Hoewel er best veel verschil zit tussen de verschillende prepro's, werd het voor Lucas op het laatst toch best wel moeilijk. Ik heb begrepen dat hij de TAG DP en Aragon beide goede eigenschappen vond hebben voor zijn set. Volgens mij wil hij het kleinere broertje van de Aragon (die Audiofiel thuis heeft staan) nog eens proberen maar daar moet Lucas zelf maar meer over vertellen als hij dat wil.

Mijn conclusie is dat de Arcam en de TAG SP minder tot hun recht kwamen in deze setup. De lexicon, Aragon en TAG DP lieten hier meer kwaliteiten horen waarbij voor mij de Aragon en TAG DP de voorkeur hebben.
De Aragon zit qua afstand van stage tussen de TAG en de Lexicon in en heeft een wat analoger karakter. De TAG DP heeft de bas dan weer beter onder controle en liet de meeste spaciousness op het podium horen.

Als ik zou moeten kiezen naar aanleiding van deze ervaring zou ik een prepro willen die de eigenschappen van de Aragon en TAG DP zou combineren. De geluidskarakter van de Aragon (want die vond ik toch wel heel erg mooi) met de podiumprestatie, bascontrole en snelheid van de TAG DP.

Wij waren als eerste weg i.v.m. het uitlaten van de honden. De rest is nog even doorgegaan met het verschil tussen de TAG AV32R SP (met 192 Khz DAC's) en de TAG AV32R originale (met 96 Khz DAC's). Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Jammer is het dus dat de TAG AV32R DP net daarvoor niet uit de verf kwam met de XTC netkabel. Ik vond het verschil nl. best groot.

Je ziet dus maar weer dat de keuze van bekabeling voor een shootout best belangrijk is. Je kan tijdens het wisselen van componenten echt niet extra variabelen erbij gebruiken maar het kan gemakkelijk zo zijn dat je dan niet naar een component luistert in zijn optimale doen. Het blijft een moeilijke maar o zo leuke hobby ;)

Ohja, Lucas en Arjen hebben foto's gemaakt dus die zullen wel geplaatst gaan worden.


Martin (& Miranda ook een beetje)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Die vent op de gitaar? Ik denk dat je Nils Loffgren bedoeld. Of bedoel je de CD van mij met Allan Taylor?

Het was een reuze gezellige meeting. Een lange zit, maar meer dan waard. Bovendien een unieke kans om eens een paar prepros naast elkaar te kunnen horen.

Ik hoop vandaag een stukje af te hebben over gisteren. De chinees was heerlijk. Bedankt voor de gastvrijheid, Lucas.

De Aragon heet trouwens Soundstage. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martin_M

Quote from: Audiofiel on February 20, 2006, 10:44:13
Die vent op de gitaar? Ik denk dat je Nils Loffgren bedoeld. Of bedoel je de CD van mij met Allan Taylor?

Bedankt, het was Allen Taylor. Kan je nog even de titel van de CD en het nummer aangeven?
Post is aangepast.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Quote from: Martin_M on February 20, 2006, 10:59:15
Bedankt, het was Allen Taylor. Kan je nog even de titel van de CD en het nummer aangeven?
Post is aangepast.

De CD die ik meehad is een sampler van Stockfish Records:
http://www.stockfisch-records.de/CDs_SF/SF_Sampler2003.jpg

Het nummer is Allan Taylor - The Beat Hotel (Hotels & Dreamers SFR 357.6028.2)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jukie

Het was zeker erg gezellig.

Alleen jammer dat die tafel met hapjes zover weg stond  ;D


Quote from: Martin_M on February 20, 2006, 10:22:56
cd - Manna (braziliaanse percussie) Jukie help me out here ???

De band heet Mana, de cd die ik mee had was "MTV Unplugged" en het is een Mexicaanse band  ;D

Martin_M

Quote from: Jukie on February 20, 2006, 11:10:58
Het was zeker erg gezellig.

Alleen jammer dat die tafel met hapjes zover weg stond  ;D


De band heet Mana, de cd die ik mee had was "MTV Unplugged" en het is een Mexicaanse band  ;D
:-[ Aangepast ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Incognito

#193
Zo, dat gaat alweer hard, ik dacht dat ik normaal een email kreeg als er een nieuw bericht is in dit topic, maar goed :P

Allereerst wil ik even vermelden dat ik het een super geslaagde dag vond. Erg gezellig en ook erg leerzaam. De verschillen tussen de verschillende processoren waren erg duidelijk, hetgeen mijn verwachtingen wel overschreed, ik had wel verschillen verwacht, maar niet zo groot als gisteren naar voren is gekomen.

Verder mijn hartelijke dank aan alle deelnemers. Het was voor mij echt een kans en ik ben zeer zeer blij dat ik deze shoot-out heb georganiseerd, dit gaat mijn plezier met ht/hifi in de toekomst zeker extra fundament geven!
Het nadeel is dat ik nu flink wat op mijn plezier met de Denon heb ingeleverd, maar goed, dat staat snel te veranderen ;), no problems :P, dat staat te veranderen ;).

Ik vind het zelf ook wel even leuk om wat de vertellen over mijn setup en de ervaringen hiermee gedurende de dag:
Als toevoeging op Martin, de kamer is nog net ietsjes groter, 5,5 bij 7,5. Ik vond het erg leuk dat ik een complimentje kreeg van Martin over de opstelling van de speakers. Gezien de ruimte ben ik in staat vanaf de sweetspot zo goed als even ver van de voorspeakers als van de achterspeakers af te zitten; dit geeft een mooi geluidsbeeld.
Verder vond ik het leuk dat, terwijl de speakers toch nieuw slechts €650,- per stuk hebben gekost (de fronts), de verschillen tussen de verschillende processoren zeer goed hoorbaar waren en dat de medeshoot-outers het erover eens waren dat de speakers (volgens jan "een koopje") de apparatuur waard waren, alhoewel zij nu wel de zwakste schakel vormen. Echter, volgens mij was iedereen van mening dat voor betere speakers zeker diep in de buidel getast zou moeten worden (daarbij denk ik zelf bijv. aan de 8-serie). Een modificatie van de 604's, LCR600 en de 602's zou hierbij een slimme afweging zijn.

De enige duidelijke nadelen die, afgezien van dat je van de B&W sound moet houden, opvielen gedurende de dag waren:
• de neiging van schelheid van de tweater (ligt aan de match);
• het "vollopen" van de speaker bij sommige zware muziekstukken waardoor alle afzonderlijke instrumenten niet goed neer werden gezet (vooral bij Opeth was dit erg het geval (echter refereert Martin natuurlijk aan zijn set thuis, die niet in verhouding staat met mijn opstelling), bij een heftige passage uit Giuseppe Verdi - Messa da Requiem, was dit echter toch niet het geval);
• Een "bas-probleem" (welke waarschijnlijk bij de akoestiek ligt).

Mijn ervaringen met de processoren zal ik later posten. Eerst hier nog wat foto's:
De processoren aan het begin van de shoot-out, later zijn hier nog een TAG originale en Lexicon MC-1 bij gekomen

De deelnemers aan het begin van de shoot-out; Vlnr, Jan, Marcel, Arjen, Martin en Mariska. Later zijn Smitsmans en Mike (de verkoper van de Lexicon hier nog bij gekomen). Dit is trouwens de 2e versie van de foto omdat Martin wel erg fotogeniek ;D op de eerste foto stond, hier lacht hij in ieder geval wel erg lief  :P

Met zijn alleen lekker aan het thee-/koffieleuten onder het genot van David Gilmour.

De Aragon Soundstage van Arjen boven op mijn Classé CAV-75, wat een beest is dit!!! Gelukkig weet ik dat de CAV-75 tot meer in staat is dan dat zijn uiterlijk doet verklappen.

Arjen die het verschil tussen een Tag processor en zijn Aragon écht even vast moest leggen  ;D, toch werd wel duidelijk dat aan grootte van een processor de kwaliteit niet afgeleid kan worden.

De 3 TAG's, vond ik toch wel een gaaf gezicht :)


Groeten & later meer,

Lucas.

Raphie

Niemand met de verkeerde TAG naar huis gegaan? ;D
JBL PRX Power!

Audiofiel

Leuke foto's! Ik zal die van mij ook plaatsen.

Eén ding snap ik niet helemaal:
Quote from: Incognito on February 20, 2006, 12:34:09
Arjen die het verschil tussen een Tag processor en zijn Aragon écht even vast moest leggen  ;D, toch werd wel duidelijk dat aan grootte van een processor de kwaliteit niet afgeleid kan worden.

Volgens mij waren er unaniem twee winnaars, waarbij alleen verschil van mening was over plaats 1 en 2. Voor mij was de keuze makkelijk: Aragon op 1 zowel in stereo als surround, met de TAG DP heel dichtbij op de tweede plaats. Voor jou was de Aragon in stereo 1 en de TAG DP in surround 1 en voor (wie ook alweer?) was de TAG DP in stereo 1 en de Aragon in surround 1. Voor de anderen was volgens mij meestal TAG DP 1 en Aragon 2 (correct me if i'am wrong).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Incognito

#196
Quote from: Audiofiel on February 20, 2006, 13:16:07
Eén ding snap ik niet helemaal:
Volgens mij waren er unaniem twee winnaars, waarbij alleen verschil van mening was over plaats 1 en 2. Voor mij was de keuze makkelijk: Aragon op 1 zowel in stereo als surround, met de TAG DP heel dichtbij op de tweede plaats. Voor jou was de Aragon in stereo 1 en de TAG DP in surround 1 en voor (wie ook alweer?) was de TAG DP in stereo 1 en de Aragon in surround 1. Voor de anderen was volgens mij meestal TAG DP 1 en Aragon 2 (correct me if i'am wrong).
Als ik er achteraf op terug kijk denk ik dat ik de Aragon in surround op één vond staan en de TAG in stereo, als je hier echter de prijs bij neemt, 3000 voor de TAG en 2000 voor de Aragon, dan is de Aragon wat mij betreft zeker de winnaar.
Die tekst die ik bij de foto heb geschreven; met vastleggen bedoelde ik gewoon het maken van een foto. Met de grootte van de processor en kwaliteit bedoel ik niet dat ik de Aragon niet super vind, wat ik ben/ was zwaar onder de indruk. Echter vond ik dat ondanks dat de TAG DP zoveel kleiner is, ik ook van die processor zeer onder de indruk was, daarom de opmerking grootte staat niet gelijk aan kwaliteit, dat bedoelde ik er in ieder geval mee, daarmee beledig ik niemand toch?

Groeten,

Lucas.

Audiofiel

Je beledigt mij er sowieso niet mee hoor. Hij ziet er ook wel vrij lomp uit, de grootte is eigenlijk ingegeven door de modulaire opbouw met 6 printplaten. Achterop is hij dus extreem overzichtelijk. ;)

Ik vond het erg leuk om ook anderen eens de Aragon te laten horen. Heel misschien is dit immers wel de enige in Nederland. En als er meer zijn, houdt het wel op bij 3... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martin_M

#198
Eigenlijk zijn we best een stelletje 'nerds' bij elkaar.

Ik moest vreselijk lachen toen Lucas ineens zij; 'Zo, dat is ver....!'.

Hij was nl. bij de verschillend prepro's aan het vergelijken hoever het water kwam bij het leeggooien van een beker in een scene van the Fifth Element.

WAAR HEBBEN WE HET OVER ;D ;D ;D

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jukie

#199
Even in het kort omdat ik eigenlijk aan het werk ben  ;D:

Ik wilde beginnen met te zeggen dat dit voor mij de 1e keer was dat ik zo'n bezoekje deed en dat ik het erg geslaagd vond. Om deze reden durf ik echter wel te stellen dat mijn luisterervaring niet op het niveau van b.v. Martin of Arjen ligt. Ik had bijvoorbeeld duidelijk langer nodig om bepaalde subtiele verschillen te onderscheiden waar die voor hun meteen duidelijk waren. Dat zal mij echter niet tegenhouden mijn mening eventjes geven  ;D:

Voor mij stond zowel in stereo als in surround de Tag DP op 1. Vrij simpel omdat ik de extra diepte die de Tag toevoegt prettiger vind om naar te luisteren. (schaduwpianomanzinnetje anyone?  ;D). Verder was de Tag ook iets strakker in het laag en was hij ook net even iets sneller, wat voor mijn gevoel met het nummer van Mana duidelijk naar voren kwam.

Op de 2e plaats stond de Aragon. Mooi breed geluidsbeeld, maar minder diepte dan de Tag. Artiesten en instrumenten staan wat dichterbij, maar zijn nog steeds erg duidelijk uit elkaar te houden en erg muzikaal. Of de DP of de Aragon nou muzikaler is durf ik zo niet echt te zeggen.

En dan op de 3e plaats de Tag SP, wederom door de diepte die de Tag neerzet. Echter verliest de Tag ten opzichte van zowel de Aragon als de Tag DP zoveel in muzikaliteit dat ik die 2 duidelijk boven de SP plaats.

De arcam matched zoals eerder genoemd niet goed met de overige apparatuur die Lucas heeft staan. Te veel hoog, te rommelig laag. Ik ben echter erg benieuwd hoe deze in de eigen set van Jan presteert en laat me dan ook graag bij hem thuis uitnodigen  ;)

De Lexicon kon wat mij betreft in surround goed meekomen met de rest, maar verloor het op stereo gewoon duidelijk van de andere pre's. Voor mijn gevoel (smaak?) veel te upfront en rommelig.

Dan als laatste nog het verschil tussen de SP en de 96 Khz variant van Smitmans. De Tag 96 had voor mijn gevoel duidelijk een "gordijn" tussen de speaker en de luisteraar zitten. Deze was bij de SP niet te bekennen. Verder was de stap van SP naar 96Khz versie een stap in dezelfde lijn als die van DP naar SP, alleen dan iets kleiner.

Al met al was het een erg gezellige dag en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar!  O0