Test jezelf: Boventonen of Ondertonen?

Started by Ettepet, January 5, 2006, 10:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ben jij gevoeliger voor Boventonen of Ondertonen?

Extreem ondertonen (-1 tot -0.5)
15 (16.1%)
Enigszins ondertonen (-0.4 tot -0.1)
17 (18.3%)
"Neutraal" (0)
21 (22.6%)
Enigszins boventonen (0.1 tot 0.4)
19 (20.4%)
Extreem boventonen (0.5 tot 1)
21 (22.6%)

Total Members Voted: 89

)p(

Quote from: jowi on February 12, 2006, 10:46:01
Haha ja, of jij hebt op je kef's bijna dezelfde score als ik op de pc speakers ;D  ;D ;D
Ik vraag me af hoe groot de invloed van de installatie/speakers is. Ik heb het idee dat het niet zoveel uitmaakt.

Denk het ook niet  ;D
Wat wel interessant is als heel veel mensen deze test doen en gegevens van hun set er bij vermelden. Wellicht dat je dan wel tot statisch siginificante correlaties kan komen tussen test scores en bijvoorbeeld de voorkeur voor bepaalde speaker merken.

peter

beunky

Ik ben wel geïnteresseerd in de link die te maken is met muzieksoorten, weet iemand dat? Welke muzieksoorten zouden mij als 'extreme boventoner' aan moeten spreken? :)
Is er trouwens iemand met de Audio waarin die test staat en de uitleg die dat wil scannen en posten (of naar mij mailen) :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

B.J.

6B en 6G maakt 0,0 op mijn pc speakers.

jowi

Dat vind ik eigenlijk nog het leukste van deze test, het ultieme bewijs dat een ieders gehoor anders is, dat er dus feitelijk mensen zijn die geluid anders ervaren dan jij, en dat rechtvaardigt een heleboel zaken van onze hobby!

Vampire

Ik had (op de computerspeakers) een score van ~0.83

11B, 1G  ::)

Extreem boventonen dus...
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

asterduc

Heb de test 2 keer gedaan;

De eerste keer als muzikant, dus luisteren naar de effectieve toonhoogte: 0,166

De tweede keer zonder te analiseren, dus gewoon op je eerste indruk met de wetenschap dat het fout is: -0,166

Volgens mij gaan ze de relatie naar muziekkeuze leggen volgens volgende beredenering:

- Bij popmuziek, populaire radiomuziek e.d. ga je de noten niet analiseren, dus de - scores (de negatieve dus) gaan voor deze richting.

- Bij Highendige muziek, Folk, Jazz, waar zeer duidelijke muzikale en artistieke accenten worden gelegd dmv solos, toon per toon aanslagen op piano en gitaar, spelen met octaafwisselingen van stemmen, syncoperende drums en percussie e.d. gaan luisteraars (proberen) meedenken en die fijnheden eruit halen. Als je dit in de hoortest doet kom je op een positieve waarde uit. Dat zijn volgens mij de uitverkorene audiofielen!!!

Als deze theorie klopt, hoe zit het dan met klassiek? ik beluister alleen vioolconcerten van Bach en contrabas van Giovanni Bottesini. Die vallen imo zeer zeker onder de positieve score. 

Hoe het met de vogeltjesdans, 4 seizoenen, zwanen en kanonnen zit heb ik geen idee van ???

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Ernst Jan

9xG en 3xB, score van -0.75 dus grondtoon waarnemer.  8)

Vampire

Quote from: asterduc on February 12, 2006, 16:06:54
Als je dit in de hoortest doet kom je op een positieve waarde uit. Dat zijn volgens mij de uitverkorene audiofielen!!!

hehe.. dan zou ik een uitverkoren audiofiel zijn, met mn 0.83 ;D

Ik heb overigens min of meer mijn eerste ingeving steeds genoteerd..  ::)
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Jordis

Quote from: Vampire on February 12, 2006, 17:29:24
Ik heb overigens min of meer mijn eerste ingeving steeds genoteerd..  ::)
Dat was ook de bedoeling van de test dacht ik zo.
Primare - Dynaudio - QED - Nordost

jasjenl

Hm, heb de test ook eens gedaan, weliswaar alleen nog maar op m'n pc speakertjes (eenvoudig Creative setje), maar ik heb een 'perfecte' boventonen score, namelijk 12 keer B ofwel een score van 1. Ben ik nu heel raar?  :P
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Ettepet

Wel veel Marantz bezitters bij de hoge Boventonen scores de afgelopen posts... :D

Volgens mij zijn er bij voldoende extra gegevens interessante conclusies te trekken. :)

Pieter-Jan

Ik blijk een gematigd ondertoner ...
Score -0.33
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Vampire

Quote from: Ettepet on February 13, 2006, 00:24:22
Wel veel Marantz bezitters bij de hoge Boventonen scores de afgelopen posts... :D

Volgens mij zijn er bij voldoende extra gegevens interessante conclusies te trekken. :)

Best interessant idd 8)
Quote from: Jordis on February 12, 2006, 18:26:11
Dat was ook de bedoeling van de test dacht ik zo.
Daarom  ;D ::)
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Ettepet

Nou, ik heb antwoord van de onderzoeker over de minimumeisen en (cruciaal) frequentiebereik van de testtonen.  Echter met deze omschrijving zou een winkelier ongetwijfeld met Bose 3-2-1 aan komen zetten:  ::) ;D

"
Hi Edwin,

You are right, an appropriate audio equipment is essential to perform the test (minimum 16 bit, hifi quality !). Otherwise the additional occurance of nonlinerar distortion products would falsify the results.

Best regards
Peter
"

beunky

Bottom line kun je daar dus nog niet zo veel mee. Ik heb de test gedaan op een (goede!) pc-geluidskaart met een Sennheiser HD-650, absoluut een top-hoofdtelefoon maar de bron/versterking laat dan wel (iets) te wensen over... is dit goed genoeg? Of moet het beter/mag het slechter?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

jowi

Quote from: beunky on February 13, 2006, 22:23:46
Bottom line kun je daar dus nog niet zo veel mee.
Nou blijkbaar wel dus. Het gaat in de test niet om hoe goed je systeem is, maar puur om hoe jouw gehoor een set van elk 2 tonen ervaart, warvan je er 2 tegelijk op- en af hoort lopen, en je gehoor geeft de voorkeur aan één van die 2. Die tonen zijn in feite zodanig simpel en statisch dat de apparatuur niet belangrijk is. Is ook wel logisch, als het een goede test is wil je zoveel mogelijk de apparatuur elimineren als afhankelijkheid. Je moet het natuurlijk niet op een mono transistor radiootje beluisteren dat niet maar als het goed is zal je resultaat op een goedkoop Pioneer setje (vrijwel) hetzelfde zijn als op die high-end set. Zet maar eens een pure sinus toon op een goedkoop setje, of op een high-end set. Aan hoe die toon klinkt, valt niets te concluderen over de overige eigenschappen en luistergenot en ervaring van die set. Daarvoor zul je echt dynamische muziek op moeten zetten waarmee alle aspecten van de set aangesproken en benut worden.

beunky

Quote from: jowi on February 14, 2006, 09:21:46
Nou blijkbaar wel dus. Het gaat in de test niet om hoe goed je systeem is, maar puur om hoe jouw gehoor een set van elk 2 tonen ervaart, warvan je er 2 tegelijk op- en af hoort lopen, en je gehoor geeft de voorkeur aan één van die 2. Die tonen zijn in feite zodanig simpel en statisch dat de apparatuur niet belangrijk is. Is ook wel logisch, als het een goede test is wil je zoveel mogelijk de apparatuur elimineren als afhankelijkheid. Je moet het natuurlijk niet op een mono transistor radiootje beluisteren dat niet maar als het goed is zal je resultaat op een goedkoop Pioneer setje (vrijwel) hetzelfde zijn als op die high-end set. Zet maar eens een pure sinus toon op een goedkoop setje, of op een high-end set. Aan hoe die toon klinkt, valt niets te concluderen over de overige eigenschappen en luistergenot en ervaring van die set. Daarvoor zul je echt dynamische muziek op moeten zetten waarmee alle aspecten van de set aangesproken en benut worden.

Wat ik dus bedoel is, met deze omschrijving 'an appropriate audio equipment is essential to perform the test (minimum 16 bit, hifi quality !)' kun je dus niet zoveel :)
Is nog niet echt heel duidelijk, maar goed een computer zou mijns inziens inderdaad ook wel voldoende moeten zijn :)
Ik ben met name heel benieuwd wat voor muzieksoorten te koppelen zijn aan boventonen/ondertonen voorkeuren :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Net op m'n laptop gedaan *kuchkuch* en ik hoorde wel bij alle 12 duidelijke verschillen. Ik kom uit op -0,166. Ik zal 'm vanavond eens proveren op m'n set, eens kijken of ik dan anders uitkom.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankB

Zojuist de test gedaan samen met m'n vriendin. Die scoorde strak -1. Met andere woorden: in alle klanken volgde zij de grondtonen. Ook wel logisch, als je professioneel bezig bent met muziek. Maar veel belangrijker is dat het verklaard waarom zij wijzigingen in m'n set niet hoort, en ik wel. Ze luistert gewoon naar hele andere dingen.

Erg leuk dit :D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Ettepet

Quote from: FrenkB on February 15, 2006, 20:22:52
Zojuist de test gedaan samen met m'n vriendin. Die scoorde strak -1.

Bleef je eigen score hetzelfde, laptop <=> "high-end"?  Of moest zei het ook met de laptop doen? :D

FrankB

Quote from: Ettepet on February 15, 2006, 20:50:57
Bleef je eigen score hetzelfde, laptop <=> "high-end"?  Of moest zei het ook met de laptop doen? :D

Mijn eigen score ging van -0.166 naar 0.5, een flinke verandering dus. Ik hoorde ook veel duidelijker verschil tussen de klanken dan op de laptop. Op de laptop veranderde er wel iets, maar het was moeilijker te horen. Op "high-end" was veel duidelijker te horen dat het meerdere tonen (twee dus) betrof die beiden veranderden. Leuk gedaan trouwens, die tonen. Heel simpel maar heel effectief.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Ettepet

Quote from: FrenkB on February 15, 2006, 21:14:19
Mijn eigen score ging van -0.166 naar 0.5, een flinke verandering dus.

Laat dat een waarschuwing zijn voor diegenen die denken dat je de test zomaar overal op kunt doen.  Voor sommigen zal het resultaat hetzelfde zijn, maar voor anderen kan het flink schelen! ;)

jowi

Quote from: Ettepet on February 15, 2006, 21:19:11
Laat dat een waarschuwing zijn voor diegenen die denken dat je de test zomaar overal op kunt doen.  Voor sommigen zal het resultaat hetzelfde zijn, maar voor anderen kan het flink schelen! ;)
[hardop denken mode aan]

Toch is dat vreemd. Je moet het met me eens zijn dat je oren en hersenen in de tussentijd niet veranderen... die hebben en houden een voorkeur voor de een of de ander (mits de test legitiem is en geen onzin). Dus dan blijft over dat de ene set jou meer laat neigen naar boventonen of ondertonen dan de ander... en dus zou de test niets waard zijn, omdat het blijkbaar niet éénduidig je gehoor- dan wel gevoelsmatige voorkeur aantoont, maar slechts aangeeft dat je bij de ene set naar ondertonen, en bij de andere set naar boventonen neigt... mmm.... de test zegt dus niets over je gehoor of ervaring, maar alleen iets over de apparatuur. En dat daar dus klankmatige- en ervaringsverschillen in zitten. Maar dat wisten we al. ;D

[hardop denken mode uit]

Randal


Quote from: FrenkB on February 15, 2006, 20:22:52
Ook wel logisch, als je professioneel bezig bent met muziek.

Ik zie de logica niet in, verklaar?
Ik ben zelf veel met muziek bezig in een band, waar nummers/ stukken regelmatig moeten worden getransponeerd  => En ik scoor neutraal.

Uitslag: GGGBBBBGGBBG
Ik vraag me af of anderen die neutraal scoren, ook dezelfde uitslag hebben. (Of waar de verschillen zitten bij mensen die iets afwijken...)



Ettepet

Quote from: jowi on February 15, 2006, 22:27:51
[hardop denken mode uit]

Ah, dat klinkt beter... >:D ;D

Logisch dat een test waarbij het gaat over welke toonhoogte voor jou dominant is vereist dat je die (deels) extremere toonhoogtes goed moet kunnen laten horen. :)