Test jezelf: Boventonen of Ondertonen?

Started by Ettepet, January 5, 2006, 10:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ben jij gevoeliger voor Boventonen of Ondertonen?

Extreem ondertonen (-1 tot -0.5)
15 (16.1%)
Enigszins ondertonen (-0.4 tot -0.1)
17 (18.3%)
"Neutraal" (0)
21 (22.6%)
Enigszins boventonen (0.1 tot 0.4)
19 (20.4%)
Extreem boventonen (0.5 tot 1)
21 (22.6%)

Total Members Voted: 89

Ettepet

Bij het Januari-nummer van het blad "Audio" zat een test-cd waarmee je je gehoor kon laten klassificeren.  Onlangs zouden er vorderingen zijn gemaakt in het begrijpen hoe mensen waarnemen, en een belangrijke oorzaak zijn gevonden voor de grote verschillen tussen muzikale en audiofiele voorkeuren.  Hebben anderen op het forum deze test uitgevoerd?  En zoja, wat waren de bevindingen? :)

De test bestaat uit 12 toonparen die je als oplopend of dalend in toonhoogte ervaart.  De bevindingen kun je invullen op de site van Audio, maar je kunt 'em hier ook zelf bepalen (zie linkjes hieronder).  De voorkeur die je gehoor heeft zou aangeboren zijn en onafhankelijk van allerlei andere factoren, en deels je voorliefde bepalen voor violen, fluit, gitaar, symphonie-orkest, jazz enz. enz.

Op kleinere schaal is gekeken naar hersenactiviteiten en omvang van het deel van de hersens dat zich met het gehoor bezighoud.  De test maakt onderdeel uit van een onderzoek naar verbanden en gevolgen met een grote testgroep.  In het tijdschrift 'Nature' heeft een artikel gestaan over de achterliggende neurale werking (zie ook: link Heidelberg en link naar artikel in 'Nature').
--

Hier kun je de test en score vinden:
- Test "Boventonen / Ondertonen"
- Bepaal je Score

ps: Het lijkt erop dat er geen extreme eisen zijn aan de weergaveapparatuur die je gebruikt.  Ook lijkt de test zondermeer herhaalbaar, ondanks suggesties van het tegendeel in de bijgeleverde tekst.  Test jezelf dus rustig onder verschillende omstandigheden om te zien of je score wel klopt. ;)

Ettepet

Oh, vergeten: mijn score was -0.3 (=ondertonen). ;)

B.J.

Quote from: Ettepet on January  5, 2006, 10:49:16


Weet iemand een (gratis) linkje waar je de testtonen van het net kunt plukken, zodat iedereen de test kan maken? ???

Als jij de CD hebt, dan kan jij toch die tonen omzetten naar bijvoorbeeld .flac? Het hosten is erg makkelijk te regelen  :D

Martin_M

Die test gaat er dan wel vanuit dat je set een rechte frequentiekarakteristiek heeft ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Ettepet

Quote from: Bas Janssen on January  5, 2006, 11:02:29
Als jij de CD hebt, dan kan jij toch die tonen omzetten naar bijvoorbeeld .flac? Het hosten is erg makkelijk te regelen

LOL, ik zal eens kijken... ;)

Maar mogelijk hebben die onderzoekers uit Heidelberg zelf ook al een linkje staan.

Quote from: Martin_M on January  5, 2006, 11:04:28
Die test gaat er dan wel vanuit dat je set een rechte frequentiekarakteristiek heeft

Ja, nu blijven er nog maar een paar plekken in Nederland over waar je de test betrouwbaar kunt uitvoeren, zucht...  :D ;D

reMC

Ik heb de test niet gedaan maar ik vind boventonen in ieder geval interessanter. Die kunnen instrumenten laten 'zingen' en dat maakt het voor mij heel echt. Het is overigens natuurlijk een en-en verhaal. Zonder het een wil je het ander niet ;)

Audiofiel

#6
Quote from: Martin_M on January  5, 2006, 11:04:28
Die test gaat er dan wel vanuit dat je set een rechte frequentiekarakteristiek heeft ;D

Onzin. Zonder rechte karakteristiek hoor je natuurlijk ook die boventonen of ondertonen.

Het gaat immers om de verschillen. ;)




Ik heb zelf de CD ook, maar nog niet geluisterd (binnenkort meer ;D)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martin_M

#7
Quote from: Audiofiel on January  5, 2006, 16:35:06
Onzin. Zonder rechte karakteristiek hoor je natuurlijk ook die boventonen of ondertonen.

Let ook even op de 
Quote;D
;)

QuoteDe test bestaat uit 12 toonparen die je als oplopend of dalend in toonhoogte ervaart.
Dat zal echt wel goed gaan.

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Quote from: Martin_M on January  5, 2006, 16:40:24
Let ook even op de   ;)

Ik zie je  ;D wel, maar denk dat anders toch mensen op het verkeerde been worden gezet. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ettepet

Zometeen zijn we er helemaal uit wat voor een smaak iedereen heeft en hoe het zit: :D

http://www.tweakers.net/nieuws/40667

QuoteAnalyse muzieksmaak leidt tot luistertips

Naast systemen voor het voorspellen van de hitpotentie van muziek, wordt er ook hard gewerkt aan een technologie om op geautomatiseerde wijze computers muziek te laten omschrijven zoals menselijke luisteraars dit doen. Vijf wetenschappelijke instituten zijn bezig met een systeem dat muziek kan analyseren en definiëren wat betreft klankkleur, ritme, tempo en variaties. Dit systeem, Semantic Interaction with Music Audio Contents (SIMAC) genaamd, is getraind op basis van miljoenen muzieknummers uit de collectie van Sony's platenmaatschappij.

SIMAC kan de via een computer of mp3-speler beluisterde muziek analyseren, vergelijken met de eigen muziekbibliotheek, en vervolgens de luisteraar nieuwe muziek aanraden die overeenkomt met het profiel van de geluisterde muziek. Het opbouwen van het luisterprofiel en het aanraden van nieuwe muziek doet SIMAC ook door middel van zoektochten op internet naar recensies en omschrijvingen van het door de gebruiker afgespeelde nummer. Daarnaast kan SIMAC helpen om een muziekdatabase doorzoekbaar te maken op basis van een muziekprofiel in plaats van op naam of mappenindeling.

Het is de bedoeling om de technologie op commerciële basis te verkopen aan geïnteresseerde partijen. Momenteel is Philips bezig met de implementatie van SIMAC-software in zijn mp3-spelers om gebruikers hun muziekcollectie eenvoudiger en intuïtiever te laten indelen. Ook is er een website in het leven geroepen, Foafing the Music, die de technologie van SIMAC combineert met het interesse- en audioprofiel van de gebruiker. Geregistreerde gebruikers kunnen gegevens over interesses (via Livejournal), afgespeelde muziek (via Audioscrobbler) en online muziekplaylists (via Webjay) aan SIMAC voeren, waarna dit systeem op basis hiervan nieuwe muziek aanraadt.

(copyright www.tweakers.net)

JürgenW

Ik kom op 6 x oplopend, 6 x dalend.
Oplopend zijn voor mij de paren, waarvan de eerste toon al wat hoger begint.

Ettepet

Quote from: JürgenW on January  9, 2006, 20:46:25
Ik kom op 6 x oplopend, 6 x dalend.
Oplopend zijn voor mij de paren, waarvan de eerste toon al wat hoger begint.

Als je op de audio-site je keuzes invoert krijg je je score te zien. :)

Ettepet

Ik heb een van de onderzoekers gemaild (2x ::)), en heb nu een gratis beschikbare kopie van de test die ook bij het blad Audio zat. :)

Het is een redelijk complete set (mp3-bestand + omschrijving met score-bepaling via eenvoudige formule) van in totaal 2,5MB.  Heeft iemand ruimte om het (gezipte) mp3-bestand beschikbaar te zetten voor forumleden? ???

De test levert zeker nuttige informatie op lijkt me. ;)

patrick_vdb

Hi Ettepet,

Mail het me maar, dan zet ik het wel ergens beschikbaar.

mvrg

Patrick

Movievault

Quote from: Ettepet on February  8, 2006, 22:59:30
Ik heb een van de onderzoekers gemaild (2x ::)), en heb nu een gratis beschikbare kopie van de test die ook bij het blad Audio zat. :)

Het is een redelijk complete set (mp3-bestand + omschrijving met score-bepaling via eenvoudige formule) van in totaal 2,5MB.  Heeft iemand ruimte om het (gezipte) mp3-bestand beschikbaar te zetten voor forumleden? ???

De test levert zeker nuttige informatie op lijkt me. ;)
Mail het ook maar naar mij ik kan het dan beschikbaar stellen op een dl server.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

FrankB

Ik heb eventueel ook nog wel snelle webspace beschikbaar.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Marcel_T.

Gaat helemaal goed komen dit!

Staat het al online?
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Ettepet

Quote from: Marcel_T. on February  9, 2006, 11:02:36
Gaat helemaal goed komen dit!

Staat het al online?

Ben op mijn werk, vanavond zal ik het doormailen. :)

patrick_vdb

Hoi,

Ik heb gister-avond de files van Ettepet ontvangen, zal ze vanavond online zetten want om een of andere reden lukt het nu niet (op m'n werk).

mvrg

Patrick

patrick_vdb

#19
Hi,

Hier dan eindelijk de linkjes naar de bestanden :D

QuoteThis is a short version of a longer test (162 items), used in a recent publication (Nature Neuroscience vol. 8, 1241-1247 (2005)

korte test
score

De url is rechtstreeks gelinkt naar het zipbestand, dus direct te downloaden.

Tevens had de onderzoeker aan Ettepet gevraagd de volgende links te vermelden:

Quotelinks to refer to the neural basis of fundamental versus spectral pitch perception, (University Hospital in Heidelberg, Departement of Neurology):

http://www.klinikum.uni-heidelberg.de/index.php?id=5503&L=1
www.nature.com/neuro/journal/v8/n9/full/nn1530.html

Bij deze dus.

Have fun!

mvrg

Patrick

Ettepet

Quote from: patrick_vdb on February 10, 2006, 17:33:31
test-bestand

Huh?  Bij mij staan er de volgende bestanden, waarvan één .WAV met 12 testtonen, zie plaatje:

patrick_vdb

Hi Ettepet,

Zoals je had gevraagd heb ik de test met uitleg en de score-bestanden opgedeeld in twee zip files. Beide bij elkaar zouden hetzelfde moeten zijn als wat je hierboven laat zien?

mvrg

Patrick

Ettepet

Bij mij staan er minstens 25 bestanden in jouw zipje... als jij kijkt niet? ??? :)

patrick_vdb

Hi Ettepet,

Ah, ik zie het al, winrar is wat te fanatiek geweest met het bestand en heeft de gehele audiofile in losse delen geplaatst ;D

Heb 'm vervangen, als het goed is krijg je nu een zip bestand binnen die hetzelfde is als wat je hierboven laat zien.

mvrg

Patrick

jowi

"Ihr persönlicher Hörtypus ist: Obertonhörer mit einem Index von 0,2"

Nu nog weten wat dat precies betekend zonder dat ik het blad lees :-\