SPL-R werd DD-10 en is uiteindelijk na DD-12 een DD-15 geworden

Started by relax, December 4, 2005, 22:03:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

relax

In mijn zoektocht naar een eerste HT-surroundset wilde ik in ieder geval dat het laag perfect geregeld zou zijn. Dit mocht dus qua uitgaven balance zijn tov de overige componenten.

Door veel te lezen op forums was ik enthousiast op pad gegaan om een aantal subs te gaan beluisteren. Mijn ervaring was dat een aantal van de merken die ik toen gehoord had (allen tot 1.000 euro) vooral voldeden aan MEER laag, en niet zozeer mooier of dieper. Op zich niet erg, maar daar gaat mijn smaak niet echt naar uit.

Op dit forum kwam ik voor het eerst Velodyne tegen. De SPL-R was qua prijs wel iets duurder, maar dit zou qua prestaties wel een stuk beter zijn. Al heel las ik ook de reviews van de DD serie. Een kostbaar maar zinvolle les... Voor een eerste luisterafspraak ben ik op pad gegaan voor een SPL-R. Vast niet verkeerd, maar nu ik al veel had gehoord over het verschil tussen een SPL-R en een DD wilde ik dat zelf ook maar eens ervaren.

Een tweede afspraak om een DD-10 en een DD-12 te vergelijken was voor mij een logisch vervolg. Veel gekker wil ik het financieel absoluut niet maken.
Als eerste werd de grote kracht van de DD serie gedemonstreerd, namelijk het EXACT aan kunnen pakken van probleemgebieden in de luisterruimte. De bijgeleverde microfoon kun je op de luisterplek plaatsen en vervolgens: gaan. Geheel ondersteund door een handige user interface is het (na een korte uitleg) toch redelijk eenvoudig om de belangrijkste probleempunten en basisinstellingen zelf te kunnen maken.
Een sweep (die op repeat staat) laat exact up to date zien waar de sweep op dat moment is en wat de frequencie respons daar is (als dat een juister term is).
De slider is exact op de probleemfrequentie te plaatsen en mbv de Q setting kun je eventueel meer of minder frequenties rond de probleemfrequentie meefilteren.

Het eerste vergelijk was met audio CD's (2 electrostaten op de front).
Zonder sub hoorde ik een stuk waarin vrijwel geen bas zat. De sub stond op dat moment uit en het stemgeluid klonk wat te wollig en ingepakt in te veel lage klanken.
Hetzelfde stuk is vervolgens afgespeeld met de sub aan, en het stemgeluid kwam direct los van het plakkerige laag en was dus veel mooier. Voor mij was dit de eerste keer dat ik had meegemaakt dat een sub zelfs ook het middengebied kon opknappen.
De DD-10 & DD-12 scoorden naar mijn idee beiden erg goed en ivm de prijs en het iets kleinere formaat had op dit moment de DD-10 mijn voorkeur.

Vervolgens hebben we een stukje surround bekeken, geluisterd, maar voor 'ervaren'.
De film was 'House of the Flying Daggers'. Als eerste was de DD-10 aan de beurt. Zeer zeker was dit een geweldige ervaring. Erg gecontroleerd en krachtig laag, waardoor het stukje met de 'bonen op de drums' een behoorlijk overdonderende ervaring werd.

Als laatste mocht de DD-12 bewijzen waarom dit nu net een maatje meer was. Hetzelfde stuk werd wederom opgezet. Ik heb lang gedacht dat ik alleen maar DACHT dat er nog LAGER geluid, meer controle, meer geluid maar wel 'rustiger in de luisterruimte geplaatst'. Na 5 minuten was ik uit de waas dat dit alleen maar gedachten waren, oftewel: ik heb een DD-12 in bestelling gezet en daar zou ik over 2 weken van kunnen genieten (mooooi: kerstvakantie  :)).

Budgetteren is inderdaad niet mijn sterkste kant, maar ik denk dat de factor 'genieten' drastisch gaat toenemen  :D.

Wanneer ik de DD-12 thuis heb staan plaats ik wel weer wat ervaringen.

Groeten!
HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...

R

Leuk verhaal. Ik vind het ook erg mooi spul. Blijft een hoop geld voor een sub, maar wat je er voor terug krijgt...

p.s. je moet nog even je sig aanpassen.

relax

Hahaha idd.. had ik al gemeld dat ook administratie niet mijn sterkste kant is??

Groeten en ik ga t even aanpassen.
HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...

Grindtegel

Hoe groot is de ruimte waar de sub in komt te staan?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Staaled

#4
Quote from: Grindtegel on December  5, 2005, 08:55:58
Hoe groot is de ruimte waar de sub in komt te staan?
Is een vraag waar ik al een tijdje op broed.
Hangt de  ondergrens van de laagste frequentie in een kamer samen met de afmetingen van de ruimte?
Of is het alleen maar een kwestie van prestaties van de sub?
Saludos,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

relax

Zo kan er in een weekje erg veel gebeuren....

Door een aantal (in ieder geval voor mij) gunstige omstandigheden is het uiteindelijk een DD-15 geworden. Mijn vriendin went al aan het idee 'niet functioneel bijzettaffeltje'.

De kamer waarin de DD-15 staat is 9 meter lang en 4 meter diep. Wel zijn er een aantal hoeken die qua oppervlakte wegvallen.

Nu de sub nog niet juist geplaatst en is afgesteld is het nog zeker niet optimaal, maar ik heb overal in de huiskamer een extreem geweldig laag geluid.

Nu zal de inhoud van de kamer zeker belangrijk zijn voor de accoustiek, maar het gedeelte waarvoor mijn keuze naar een zwaarder model is gegaan heb ik hierboven gemeld.
In het kort: de DD-10 had ook geweldig laag, alleen klonk dit onrustiger dan bij de grotere modellen. De DD-12 liet ook nog eens wat meer 'druk' horen. Het geluid kwam intenser over zonder vermoeiend te klinken.
Een DD-15 is dus nog wat gekker, alleen de afmeting moet wel plaatsbaar zijn, want het is echt bijna een bijzettafeltje. De DD-10 & DD-12 daarintegen zien er zeer bescheiden uit.

Toch zit er een glimlach op mijn gezicht gebakken.. en dat heeft alles te maken met de DD-15.
HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...

B.J.


relax

Niet echt noodzaak hoor ;-), soms zit het weleens mee zeg maar :-).

De dealer moest trouwens ook erg lachen dat ik voor een SPL binnenkwam en uiteindelijk een DD-15 in huis had staan...
HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...

Kerstmanno


relax

Nu kan ik eindelijk optimaal genieten van de DD-15!

Wat een sensatie......

Hoeveel informatie er zit in die laatste paar herzen!!!!!!
Gelukkig hoef ik mijn budget niet evenwijdig te laten lopen per herz...

De sub heb ik links van de fronts geplaatst. Kees Jan van Audio Excellence heeft de sub afgeregeld.
De Denon X-over hebben we eerst ingesteld op 80 hz, vervolgens de sub afgeregeld.
Het laag was te overdadig aanwezig en er bleken wat vreemde dalen in de laagcurve te zitten.
Later hebben we daarom 60 hz ook geprobeerd, maar hierdoor werd het probleem groter.

Dus toch maar 80 hz aangehouden om een beter eindresultaat te krijgen. Bij het iets terugschroeven van het volume van de Velodyne was het probleem nagenoeg opgelost. Muziek klinkt erg erg erg mooi compleet zonder dat de bas overheersend klinkt. Toch is zelfs de basedrum duidelijk waar te nemen, zelfs op erg lage volumes. Er is dus geen sprake meer van autoriteitsverlies van het lage geluid op lagere volumes.

Vooral bij muziek is het bijna niet mogelijk om waar te nemen dat er een losse sub staat mee te draaien.
Bij films is het LFE kanaal toch al redelijk richtingsongevoelig dus ook daar een geweldige ervaring :-).

TO DO:
Enige wat me soms opvalt in bepaalde hoeken van de kamer is dat er een regelmatige hoem hoem hoem puls te horen is. Deze is er ook als de sub los staat (zonder kabels). Ik vermoed een aardlus, dus ga ik kijken of ik een aarde kan trekken naar het betreffende stopcontact van de sub.

Verder piept mijn Fing Pong dvd speler zo hard dat het boven normaal muziek / film uit komt. Ik voel dat hier een update aan zal moeten gaan komen. Waarschijnlijk wordt het een losse DVD speler en een losse CD speler.

Omdat ik op dit moment nog te veel kan genieten van wat ik nu heb wil ik betere bekabeling nog even uitstellen. Waarom meer uitgeven als je nu ook al kan genieten :-).

Verder komt kerstmis eraan en hopelijk ook wat vrije dagen, ik heb al wel een invulling gevonden denk ik......
HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...

garmtz


papaleo

Quote from: relax on December 21, 2005, 20:53:52
Nu kan ik eindelijk optimaal genieten van de DD-15!

Wat een sensatie......


Reken maar dat je er van gaat genieten....

Met gevoel je ervaring verwoord,welkom bij de "DD" club   ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

danielo

Hai,

Hoe strak hebben jullie de curve kunnen krijgen ?, Het leuke van de het DD systeem dat je erg snel en makelijk zelf op onderzoek kan uitgaan
met de mic i  de hand en de testtonen (door je versterker heen!) echt kan zien wat er gebeurd. Indien je het eenmaal zo vlak mogelijk hebt kan je 5 curves aanmaken voor smaak of omdat de source afwijkt (bv willen radio stations nog wel eens wat extra bass erin zetten).

Zelf heb ik de basis nu vlak van 15 hz tot 125hz binnen de 3dB (vooral mazzel met de maat van de ruimte) maar de toevoeging van de DD software (in de vorm van een sms-1) heeft zoveel meer inzicht in wat er in je kamer gebeurd dat ik het mensen kan aanraden.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

relax

De afgelopen weken heb ik een aantal ruimtes met een DD ingeregeld zien worden.

In de testruimte was het (uit mijn hoofd) op 30 hz na (met een minimale en een te corrigeren dip) vlak (+/- 3 db).

Bij mij thuis waren een aantal hardnekkige dips (nog niet eens echt rekening gehouden met de plaatsing).
Op de 2 dips na (die gedeeltelijk te corrigeren waren) was de curve ook zo vlak dat er geen hoorbare pieken of dalen in zaten.

Bij een tweede locatie waar ik mocht kijken bij het instellen zag ik dat de DD uit de doos al een perfect vlakke curve gaf!!!
Wellicht een lucky shot met plaatsing van de sub tov de luisterpositie.
Een zeer kleine correctie op 60 hz met een Q van 4,2 gaf een curve die bijna meetlat recht was van 15 hz tot 80 hz!!!!
Bizar om te zien dat de microfoon een meter verplaatst kon worden voordat er dips en pieken ontstonden.

Uiteindelijk gaat het naast de zichtbare curve nog veel meer om het uiteindelijke geluid.
Op alle 3 de locaties was/is het geluid erg mooi geworden. Kippevel bij het horen van het uiteindelijke geluid is belangrijker dan een perfect vlakke curve volgens de meettool vind ik persoonlijk ;-). Nu is de meettool wel een hulpmiddel om bij het luisteren kippevel te krijgen dus is het cirkeltje rond toch?

Zomaar een vraagje van mij als leek:
Welke frequenties meet de SMS?
En hoe nauwkeurig zie je alles boven de 100 hz?


Maar het blijft leuk om ermee te spelen (grote glimlach....)
HOME THEATHER: Denon 3806  |  Monitor Audio 4xRS8 & 1xRS-LCR  |   Velodyne DD15  |  Wanted: CD speler / DVD speler / meer vrije tijd...
LARGE SCALE ACTIVE THEATER: 4 x Tecnare V15PC | 4 x Logic System ND218 (ahh, mag ie nog even hard?)...