Buizen dempers - wat doen ze precies?

Started by fikszo, October 28, 2005, 10:15:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fikszo

Ik kwam vandaag een stukje over buizendempers tegen, en was benieuwd wat deze nu precies doen, of het een zinvol iets is om aan te schaffen, en zo ja, welke dempers ''beter'' zijnd an anderen....

MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

beunky

Quote from: fikszo on October 28, 2005, 10:15:57
Ik kwam vandaag een stukje over buizendempers tegen, en was benieuwd wat deze nu precies doen, of het een zinvol iets is om aan te schaffen, en zo ja, welke dempers ''beter'' zijnd an anderen....

Ze gaan microfonie tegen doordat ze de trillingen dempen :)
Het lijkt me op zich wel zinvol ja...
Welke dempers goed zijn weet ik niet, ik kan me niet voorstellen dat daar levensgrote verschillen tussen zitten eigenlijk :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

bmateijsen

#2
HOE WERKEN BUIZENDEMPERS EIGENLIJK? (gekopieerd van de www.analogueaudio.com site)
In het hart van de elke audiobuis loopt een spiraal, genaamd "rooster". Op die spiraal komen de fragiele muzieksignalen te staan. Via het glas en de mica steunplaten komt het rooster en ook de andere buisonderdelen in trilling omdat de muziek de lucht in beweging brengt. De trillingen van het rooster veroorzaken vervorming, kleuring, enz. Dus als de trillingen gedempt worden, is de versterking zuiverder. Duende Criatura ringen zijn gemaakt van teflon met een titaniumklemring. De zeer hoge temperaturen worden met gemak doorstaan.

De mooiste: Duende Criatura

FrankB

Mooie beschrijving, duidelijk! Weer wat geleerd :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr

mooi zijn de duende criatura, echter ben ik er laatst achter gekomen dat ik de http://herbiesaudiolab.home.att.net/halo70x.jpg van herbie's lab eigenlijk iets beter zijn.
maar verschillen zijn minimaal tussen de dempers.  ;D

de duende's moet je altijd bovenop de buis plaatsen, die van Herbie's lab niet. Deze kn je naar beneden schuiven tot precies tussen de micra plaatjes. hierdoor worden de trillingen effectiever gedempt. herbies dempers zijn ook zeer hittebestendig en hebben geen last dat de warmte van de buis niet weg kan.
de duendes kunnen alleen geplaats worden bovenaan de buis ivm warmte afgifte..

invloed hebben dempers wel maar het is ook weer niet altijd goed te horen. het heeft een kleine invloed met een rustiger geluidsbeeld en wat strakker laag. kwestie van proberen en alle kleine beetjes bij elkaar maar weer veel uit.

op eindbuizen heb ik het nog niet geprobeerd maar dat ga ik binnenkort eens doen. in verhouding trillen die het meest omdat ze zwaarder belast worden.

tevens heeft de ene buis meer last van microfonie dan de ander zodat ook de uitkomst weer anders is.

zoals altijd dus, eerst uitproberen of het resultaat oplevert.. ;D ;D

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

fikszo

Bedankt, heldere uitleg.
Ga er eens mee experimenteren....

Waar zijn deze te koop?
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

bmateijsen

Check even de site die hierboven genoemd wordt voor dealers.

Groet Bjorn

advr

welke bedoel je dan? ???

de duendes via Bjorn,  ;D
de herbie's via (http://herbiesaudiolab.home) zijn site rechtsreeks. geschikte vent die Steve Herbelin. veel contact mee gehad. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

bmateijsen

Quote from: advr on October 28, 2005, 14:05:16

de duendes via Bjorn,  ;D


Om eerlijk te zijn... wij zijn nog geen dealer ;)

advr

Quote from: bmateijsen on October 28, 2005, 14:06:35
Om eerlijk te zijn... wij zijn nog geen dealer ;)
jullie doen toch zaken met Wim van Kraanen. Ik dacht ik stuur ze naar jou toe ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

bmateijsen

Quote from: advr on October 28, 2005, 14:08:49
jullie doen toch zaken met Wim van Kraanen. Ik dacht ik stuur ze naar jou toe ;D ;D

Nog te weinig ad... Maar daar gaat wel verandering in komen! Hij heeft prachtige producten!

advr


sorry Bjorn, ben ik even te vroeg geweest. :P


vertel mij wat ;D ;D zeer mooie producten. :D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

fikszo

Quote from: bmateijsen on October 28, 2005, 14:04:33
Check even de site die hierboven genoemd wordt voor dealers.

Groet Bjorn

Bedankt, mail is onderweg ;)
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

fikszo

Ik heb deze week voor mijn 12BH7 & E88CC buizen dempers besteld, en kreeg van de levrancier het volgende bericht over mijn vraag of hij ook dempers leverde voor de 300B buis.

I don;t think 300B tubes need tube dampers  since not microphonic , especially when using Full Music globe shape 300B

Weet iemand wat hij hiermee bedoelt? En wat zijn jullie ervaringen/ meningen over deze stelling?
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

bmateijsen

Quote from: fikszo on November 11, 2005, 13:32:03


I don;t think 300B tubes need tube dampers  since not microphonic , especially when using Full Music globe shape 300B

Weet iemand wat hij hiermee bedoelt? En wat zijn jullie ervaringen/ meningen over deze stelling?


Buizendempers op de voorversterkingsbuizen hebben heel veel nut, op grote buizen zoals een 300B is het resultaat veel minder...

Kronzilla

Niet alleen daarom,maar een ring rond een 300B "globe" hangen zou ook maar een raar zicht zijn, en als hij al blijft zitten,want het is gn cylindrische vorm zoals een EL34 en consoorten. Trouwens alleen al voor het esthetische aspect zou dit op nix trekken (als het al zou passen),op een mooie 300B een ring hangen...

fikszo

Aha, helder

Bedankt voor de uitleg.
Inderdaad vroeg ik me al af hoe de dempers zouden zitten op m'n 300B buizen, en of het niet een erg afzichtelijk verhaal ging worden...

Goed, dan ga ik eerst eens kijken wat de dempers gaan doen op mijn vv buizen :)
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

fikszo

Cool, kreeg dit mailtje van de kerel waarvan ik de versterker heb gekocht ( en nu ook de dempers)

I will send you Mullard CV2492 / 2493 (equivalent ECC88) free for you to play... 

Dus zowel nieuwe buisjes als dempers voor alle 5 :)

Komt volgende week binnen, ben benieuwd wat het allemaal uit kan richten ...
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

advr

Quote from: fikszo on November 11, 2005, 23:51:38
Cool, kreeg dit mailtje van de kerel waarvan ik de versterker heb gekocht ( en nu ook de dempers)

I will send you Mullard CV2492 / 2493 (equivalent ECC88) free for you to play... 

Dus zowel nieuwe buisjes als dempers voor alle 5 :)

Komt volgende week binnen, ben benieuwd wat het allemaal uit kan richten ...

ik had je set even bekeken, erg mooi zeker met de 300B buizen. Als je echt ooit teveel geld hebt zou je de WE 300B eens kunnen "proberen" die klinken fantastisch... ;D ;D

ook zie je Cabasse niet vaak voorbij komen, een mooie keus. dat zal heerlijk klinken allemaal ;D ;D

welke dempers gebruik je nu? de deuendes of de herbies?

gr.
Ad
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

fikszo

Quote from: advr on November 12, 2005, 10:54:26
ik had je set even bekeken, erg mooi zeker met de 300B buizen. Als je echt ooit teveel geld hebt zou je de WE 300B eens kunnen "proberen" die klinken fantastisch... ;D ;D

ook zie je Cabasse niet vaak voorbij komen, een mooie keus. dat zal heerlijk klinken allemaal ;D ;D

welke dempers gebruik je nu? de deuendes of de herbies?

gr.
Ad

Thanks :)

Ik heb de standaard buizen idd. al vervangen door Full Music Globe GolD Plated, wat me 600 USD kostte, maar het resultaat mag er zeker zijn :)
De dempers zijn: Herbie's Audio Lab ,  met Teflon

Zijn dit weekend verzonden, dus zullen van de week wel aankomen..

MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

advr

Quote from: fikszo on November 12, 2005, 17:05:17
Thanks :)

Ik heb de standaard buizen idd. al vervangen door Full Music Globe GolD Plated, wat me 600 USD kostte, maar het resultaat mag er zeker zijn :)
De dempers zijn: Herbie's Audio Lab ,  met Teflon

Zijn dit weekend verzonden, dus zullen van de week wel aankomen..



nice allemaal, de Herbie's  heb ik ook in gebruik. Vind ze iets beter dan de Duendes en zijn makkelijker te plaatsen. ;D ;D

Hoe bevallen de Cabassen? Zou die wel eens willen horen 8)

Heb veel contact gehad met de Steve Herbelin. Met hem heb ik de LP mat ontwikkeld. Ik heb daarvoor diverse testen gedaan met gewichten en zo. Erg leuk, verder ook wat dingen getest voor de cd mat. geinig was dat.

De foto op zijn site van de TT mat is van mijn LP12 ;D ;D Tevens zwerven hier en daar foto's van mij van zijn dempers op een paartje Siemens E288CC op mijn oude Audio Innovations 500 MKII. Zal hem weer eens mailen, ik heb nog een paar dempers nodig.

veel luisterplezier.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Lucase123

De trillingen van het rooster veroorzaken vervorming, kleuring, enz. Dus als de trillingen gedempt worden, is de versterking zuiverder.

goh,kan het nog korter door de bocht?
en dat word door de mensen hier ook zo zonder pardon als waarheid opgenomen?
pure onin,dat signaal word niet aangetast door trilling.
net zo als een toslink niet door emi/rfi aan word getast.

mensen die een coax voor digitaal out de voorkeur geven zijn niet goed snik.

de converters die het lichtsignaal naar digitaal omzetten zijn uitermate competent.
deze kunnen gig per seconde aan, de uitgestuurde data en inkomende kan gechecked worde, en is foutloos.
optisch is op ieder vlak beter dan coax.
een geluids/dvd signaal stelt geen fuck voor in verhouding met de data die over netwerken gaan,die de zelfde verbindingen gebruiken.

net als mensen die beweren dat een digitale coax ook een klank karakter heeft,
als dat zo zou zijn dan zou de kabel dus het 0/1 signaal moeten aantasten en een 0 een 1 maken of vice versa.
een analoog signaal zou enigzins aangetast kunnen worden maar digitaal gaat zo snel niet over zo'n klein afstandje.
mensen die denken dat coax digitale kabel klank eigenschappen heeft -> dom

advr



heerlijk antwoord Lucase123, maar ik ga daar absoluut niet in mee.
het is een kwestie van uitproberen en luisteren of er verandering in treedt en zo ja, als die verandering jou zelf kan bekoren dan laat het zitten. ;D

dat geldt voor buizendempers en alle kabels in je set!  8)

maar goed ieder zijn eigen, zolang ik verbetering hoor in detaillering, plaatsing, diepte enz. vind ik het heerlijk om al die tweeks uit te proberen en toe te passen.. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

graafke

Advr zou dit ook werken bij mijn versterker?

advr

Quote from: graafke on November 13, 2005, 17:12:26
Advr zou dit ook werken bij mijn versterker?

Hoi Eric,

Dat moet je gewoon een keer uitproberen. De dempers kosten rond de 8 dollard per stuk voor de kleine buisjes. Het geeft bij mij een subtiele verbetering in wat strakker laag en iets meer details en plaatsing.

Gewoon een paar bestellen, het zijn de kosten niet. Als je besteld dan doe ik ook mee, heb er nog een aantal nodig voor mijn eindbuizen en voortrap buizen.

Bestellen we samen(als je wilt) scheelt in transport kosten. ;D ;D

groet,
Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster