Sanyo Z4 vs Panasonic 900

Started by J.A.F._Doorhof, October 22, 2005, 16:18:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Vandaag zowel de panasonic als de Z4 naast elkaar gecalibreerd en bekeken.
Ik zal proberen kort en zakelijk te blijven.

Beide projectoren zijn getest op HDMI.
Beide projectoren hebben praktisch geen judder op HDMI, hoewel component nog steeds een fractie soepeler loopt kunnen we op deze 2 projectoren toch HDMI adviseren.
Beide projectoren hebben geen colordecoder fouten in de kleurinstelling.

Beide projectoren hebben een fantastisch systeem voor het bijstellen van de secondairies en primaries, dit geschied via een cursor. De uitvoering verschilt wel per projector, bij de panasonic is het een zeer uitgebreidt systeem met veel finetune mogelijkheden bij de Sanyo is het allemaal wat groffer maar nog steeds met een goed eindresultaat.

Beide projectoren scoren goed met hun secondairies en primaries, hoewel in het uiteindelijke beeld de panasonic een meer natuurgetrouw plaatje neerzet.

Beide projectoren worden volgens de fabrikanten gerate op waanzinnige contrast ratio's en dat is waar het mis gaat bij de Z4.

Eerst maar even de Panasonic.
Met een redelijke grayscale tracking komen we hier tussen de 1600:1 en 1790:1 wat ronduit een fantastische performance is.
De iris werkt zeer goed en is amper te zien, dit is voor mij een pak van het hart aangezien dit bij bv de HS50 van Sony vaak een zeer opvallend artifact was voor mij.

Bij de Z4 gaat het echter fout.
Bij de calibratie van de user settings viel me al op dat het zwart niveau enorm achterblijft bij de panasonic, lees een redelijk donker licht grijs.
Bij de instellingen van de iris is wel wat verschil te zien maar spectaculair word het allemaal niet, ook de contrast metingen komen niet boven de 800:1 uit, wat voor instellingen ik ook probeer, de auto lamp modes, de black enhancers, contrast enhancers of auto iris/open iris/closed iris, de verschillen zijn allemaal minimaal en absoluut onbevredigend te noemen.
ECHTER toen ik als test de dynamic mode selecteerde schrok ik me dood, in bijna letterlijke zin :D
De contrast meting springt direct naar een schokkende 7890:1 hoger dan ik tot nu toe ooit had gemeten (behalve een volledig getweakde HS50 op contrast alleen), en daar zit ook de kneep, hoewel het zwart inderdaad pikzwart is (ik zag mijn analyzer amper nog) en het wit letterlijk de ogen doet dichtknijpen van de lightoutput waren er ook ENORME problemen.

De grayscale is ABSOLUUT onbruikbaar geworden, op 100IRE een dikke 60% te weinig rood en 80% teveel blauw. Daarnaast duurt het welgeteld 6 seconden (geen grap) voordat vanuit een 0IRE veld eindelijk de iris gaat werken en ineens het zwart van een licht grijs in 2 stappen naar pikzwart laat vallen. Bij 100IRE gaat het geheel IETS sneller, na ongeveer 4 seconden lijkt de iris open te staan.

Bij het film kijken is het mischien leuk voor een clubhuis maar als je gewoon in een volledig verduisterde ruimte film kijkt is dit toch echt niet toepasbaar.
Daar moet dus aan gewerkt worden :D.
Na een klein half uurtje had ik de grayscale en de balans tussen CR en beeld redelijk op het niveau van de panasonic alleen was de CR terug gevallen naar rond de 1600:1, probleem in het zwart blijft echter in mijn optiek duurt het VEEL te lang voordat de iris gaat werken.

Daarnaast krijg ik in GEEN enkel geval dezelfde iris performance in mijn eigen user settings, zelfs ook al zet ik alle instellingen van dynamic over naar user, aangezien de iris bij dynamic wel goed werkt lijkt me dit dus geen hardware probleem, maar wel een behoorlijke software bug, auto iris lijkt me auto iris.
Daarnaast is het verschil tussen closed en open ook bij dynamic veel groter dan bij bv user 1, cinema of creative cinema.

De pro's en cons van de 2
De Afstandsbediening van de Sanyo is een STUK beter te gebruiken dan die van de Panasonic, ik vraag me af wanneer fabrikanten gaan inzien dat cursors gewoon uit 5 knoppen moeten bestaan (inclusief de ok) en geen minijoystickjes of pads (zoals de panasonic). De panasonic AB heeft wel een groot voordeel in de vorm dat hij voor meerdere apparaten gebruikt kan worden. Toch geef ik de voorkeur aan de kleine AB van de Sanyo.

Grote voordeel van de Sanyo is de optie voor het schoonmaken van de panelen, daarvoor is een speciale balg meegeleverd en een optie in het menu waarbij de koelers sneller gaan draaien om te helpen bij het uitblazen, dat is pas een feature waar we wat aan hebben :D.

Lens shift van de panasonic is nog steeds de kietelige joystick waar ik totaal geen fan van ben. De Sanyo heeft een zeer mooie oplossing met draaiknopjes en een lock functie. Beide werken trouwens perfect, maar ik vind de Sanyo hier de prijs pakken.

de menu structuren van beide projectoren zijn goed werkbaar en duidelijk, dat is echt een ENORME vooruitgang voor de Sanyo welke ik altijd een absoluut hopeloze keuze voor menustructuren vond hebben. Bij de panasonic is het ook een stap voorwaarts.

De grayscale calibratie kan bij de Sanyo op 9 plekken (cut off/drive/gamma) bij de Panasonic op 6 echte plekken en nog een aparte gamma laag en hoog waarmee je jammer genoeg niet de aparte kleuren kan instellen maar wel de curve.
Beide systemen werken gewoon goed, ik heb niet echt een voorkeur in dit geval omdat je met een 6 points calibratie systeem net zo goed kunt werken als de projector zelf goed is ontwikkeld.

Scherpte van de Sanyo is goed, alleen gebruik niet de aanpassingen voor scherpte, elke stand geeft al een kleine ringing en de hoogste standen geven bijna een ghosting effect.
Voor de panasonic geldt dat de bijna laagste stand de juiste is, er zijn geen artifacts en het beeld is zeer netjes, het is een stukje scherper dan de 700 maar wel iets softer dan de sanyo maar dat is logisch ivm de smoothscreen techniek.

met de nieuwe panelen kan ik me bijna niet meer indenken dat het screendoor effect nog STOREND werkt, het is nog wel te zijn van bepaalde afstanden maar het is zonder twijfel enorm verbeterd tov de oudere panelen.

En dan nu de metingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Eerst de metingen van de panasonic.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

En de voor en na colorcorrectie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

En hier de metingen van de Sanyo Z4
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

en de voor en na colorcorrectie
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Conclusie
Voor mij is op DIT moment zonder twijfel de Panasonic 900 het aankoop advies.
Ondanks de voordelen van het schoonmaken bij de Z4 en de betere AB en lensshift vind ik het iris verhaal toch veel te storend en niet doordacht bij de Z4.
Ik settle liever voor een iets lagere CR en een fantastisch beeld zonder artifacts en schommelingen.

Daarnaast is opvallend om te zien hoe ongelovelijk veel meer detail er in de kleine details te zien zijn bij de nieuwe panelen, bij the fifth element en de DVE PAL demo stukken is het fantastisch om details te zien die je op de oudere panelen amper kon zien.

De panasonic is voor mij op DIT moment de beste LCD projector op de markt onder de 2000,00.
Ik ben HEEL benieuwd naar de nieuwe Epsons.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Mooi, LCD dus weer flink vooruit.
Kun je iets vertellen over de verhouding tussen de AE900 en Benq7700 qua beeldkwaliteit? Welke heeft je voorkeur?

J.A.F._Doorhof

Moeilijk.
De BenQ heeft een IETS IETS IETS beter blacklevel
Maar het beeld van een DLP vind ik van nature wat onrustiger dan van een LCD.
Nu ik de panasonic heb gezien word het echt HEEL moeilijk om een keuze te maken, de iris werkt dermate goed dat ik er geen last meer van heb, de BenQ heeft natuurlijk van nature het contrast bereik.

Het is HEEL moeilijk.
Als IK moet kiezen gok ik op de panasonic in die prijsklasse, maar ik begrijp het 100% als iemand voor DLP gaat.
Ik vind persoonlijk alleen DLP ivm LCD gewoon net wat onrustiger.
Maar als je ALLEEN naar beeldkwaliteit kijkt dan zou DLP het nog net winnen op dynamiek maar LCD nu zeer zeker op kleurechtheid.

Het is dus geen nobrainer meer, zelfs als je geen last hebt van RBE.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

TsunamiDream

Frank,

Bedankt voor de prettige ontvangt in Emmeloord vanochtend.
Geniet met volle teugen van mijn nieuwe Pana 900.

N.B.
Het judderprobleem met mijn Oppo speler is ook opgelost, alles draait soepel.

Danny  ;D
Marantz SR8015 • NAD C298 • Cocktail Audio • Isotek • PMC •  Atlas •

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Moondust

Het lijkt wel of de door de fabrikant opgegeven contrastratio's elk jaar meer afwijken van de werkelijkheid. Kan daar geen stokje voor gestoken worden? 7000:1 opgeven terwijl je met slechts 1600:1 fatsoenlijk kan kijken, dat lijkt me toch echt misleiding.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

J.A.F._Doorhof

OFFICIEEL hebben ze gelijk ik heb een ruime 7000:1 gemeten.
er staat nergens in de specs dat het met een rechte grayscale gemeten moet worden.

Aan de ander ekant ben ik het HELEMAAL met je eens maar het is niet altijd zo.
De Qualia004 was bv gerate op 2000:1 maar ik heb na calibratie er 2750:1 uit weten te krijgen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Heideman

Waar meet je dat allemaal mee?
(color tracking, chromacity coordinates, tempature tracking enz.)

Mvg
Heideman

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

TsunamiDream

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 22, 2005, 17:11:14
Oh vertel wat was het ?

FF in het menu van de oppo van PAL naar NTSC en weer terugschakelen, daarna weer helemaal gladjes. ???
Als de speler uit is geweest, dan weer ff opnieuw deze handelingen herhalen. Beetje vaag, maar er valt mee te leven.
Marantz SR8015 • NAD C298 • Cocktail Audio • Isotek • PMC •  Atlas •

Durk

frank,

heeft de pana 2 component ingangen of net als de 700 een component en een scart ingang?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Heideman

Wat kost zo'n coloranalyzer ongeveer?


J.A.F._Doorhof

coloranalyzers heb je in alle soorten en maten.
Ze beginnen bij een kleine 3000,00 voor een goede oplopend tot 5000,00-7000,00 euro.
Ik gebruik er 2 een spectrum radio meter en een standaard censor.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Hallo Frank,

ik heb nog een vraagje i.v.m de panasonic, hoe zit het met de geluidsproductie? en de ingebouwde scaler (of deinterlacer), is die ok of is een progressive speler een must?

alvast bedankt,
Gaetan

mvdzwaan

Ik schrik toch wel van je conclusies m.b.t. contrast etc. van de Z4. Ik had dit toch niet opgemerkt uit de Cine4Home review waar toch nog wel wordt gesteld :

"Bei deaktivierter Iris-Blende belaufen sich die Maximal-Kontrastwerte auf 1800:1 (Dynamik) bzw. 1100:1 (Pure Cinema). "

mvdzwaan

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 22, 2005, 16:26:47
Ik ben HEEL benieuwd naar de nieuwe Epsons.

Al bekend wanneer die gaan komen ? En ik hoor ook bijna niemand over de "gevaarlijke outsider", de Hitachi PJ-TX200, die volgens velen vorige keer de Z3 en AE700 versloeg..

Robert - Jan

Hoi Frank,

Net als mvdzwaan schrik ook ik van jouw resultaten. Zowel cine4home als projectorcentral komen op CR's van rond de 1500 uit. Projectorcentral geeft daarbij wel duidelijk aan dat het zwart van de Z4 grijzer is dan het zwart van de Pana.....maar heeft het niet over licht grijs :o.
Zowel cine4home als projectorcentral vinden dat de AE900 en Z4 goed aan elkaar gewaagd zijn. Zo zie je maar dat ook bij projectie persoonlijke smaak een rol speelt. De Z3 werd door vele anderen ook als zeer capabel beoordeeld terwijl jij het helemaal niets vond  :-X ;)

Wat betreft de iris denk ik niet dat dit een software bug is maar meer een bewuste keuze. Op cine4home wordt uitgelegd dat er 3 modus (modi) zijn voor de auto-iris. De mode kan je niet zelf kiezen maar hangen af van de beeld-preset en de lampmodus.

QuoteModus1:

Beim ersten Programm wird die durchschnittliche Bildhelligkeit über das gesamte Bild ermittelt. Die Iris ist aktiv bei einer durchschnittlichen Helligkeit von unter 30% (30IRE). In diesem Bereich arbeitet die Iris sehr genau mit unzähligen kleinen Schritten. Ab einer Helligkeit von 30% und darüber ist die Iris ganz geöffnet und verändert ihren Status nicht mehr.


Modus2:

Das zweite Programm arbeitet wie das erste, ist aber mehr für ,,Kontrastfetischisten" mit dunklen Heimkinoräumen gedacht: Auch hier agiert die Blende zwischen 0% und 30% Helligkeit, hat aber einen größeren Dynamik-Spielraum. Sie schließt sich bei dunklen Szenen weiter als im ersten Programm, wodurch sie einen beeindruckenden Schwarzwert erzeugt.


Modus3:

Das dritte Programm wiederum schließt die Iris Blende nicht so weit wie Programm2, sondern nur zu ca. zwei Drittel. Der erzielbare Kontrastumfang ist mit dem von Programm1 zu vergleichen, allerdings mit dem Unterschied, dass die Blende zwischen 0% (Schwarz) und 10% Helligkeit nicht reagiert, sondern ,,zu" bleibt. Nur im Bereich zwischen 10IRE und 30IRE setzt sie sich in Bewegung.

Waarschijnlijk heb jij mode 3 zien werken terwijl mode 1 gewenst is ::)

QuoteBeide projectoren zijn getest op HDMI.

Heb je hem ook op component gecalibreerd?

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

bart_nl

M.b.t. de auto iris van de Z4 is ook Cine4home m.i. redelijk kritisch en verbaast mij niet dat de 2e generatie van Panasonic daarmee vergeleken beter werkt.

Lijkt mij een duidelijke review. Wel verbazen de 'color tracking' grafieken mij in negatieve zin  bij de AE900. Is dit niet beter te krijgen in het donkere deel en strakker op de 6500 lijn boven de 30 ire?

Hoe was je indruk van de combinatie Oppo en AE900? Ben ik wel benieuwd naar aangezien ik deze week hopelijk eindelijk mijn vervangende AE900 van Panasonic mag ontvangen.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik heb niets tegen Sanyo in tegendeel ik ben alleen wel inderdaad elke keer wat teleurgesteld over hun eindproduct.
Ik heb de iris standen zien werken maar nogmaals het is apart dat als je een user setting gebruikt je gewoon GEEN controle hebt over de exacte iris werking terwijl de instellingen er wel zijn.

NOGMAALS (lees aub de review goed)
Als ik de projector calibreer in de standen waar de iris werkt kom ik ook rond de 1600:1 uit voor CR dus overeenkomstig met de andere sites, en de grayscale is dan ongeveer gelijk aan die van de Panasonic, ik geef dat DUIDELIJK aan in de review.

Echter voor een kaarsrechte grayscale kom ik niet boven de 900:1 uit.
Ditzelfde probleem is er trouwens bij de panasonic en is volgens mij inherent aan de auto iris functies, ditzelfde is namelijk ook op de HS50 te zien, je kunt de grayscale volledig recht krijgen door het contrast van de panasonic terug te brengen, nadeel is dan wel dat je ook qua contrast ratio terug gaat naar rond de 1300:1 (wel hoger dan de Z4 maar goed).

Daarnaast is de performance van de panasonic zeker niet slecht, als je de grafiek ziet zie je een nette grayscale die gewoon binnen de referentie loopt, het is niet 100% vlak maar die concessie wil ik graag doen voor de winst aan CR.

Het afknappen van de Z4 is voornamelijk op de onlogische werking van de iris, maw je neemt LETTERLIJK waardes over (zoals autolamp, blackstretch etc.) van dynamic en toch functioneerd de iris niet.
Markeer dan die settings in de andere settings.

De Z4 zoals hij door mij gecalibreerd is geeft op zich een iets lagere CR dan de Panasonic en is qua kleuren wat minder maar niet veel. Het zwart niveau vind ik echter een breekpunt en de snelheid van de iris.
De panasonic iris werkt VEEL beter, en daarnaast is het blacklevel lager.

Don't shoot the messenger.

Ik lees ook wel eens reviews waarvan ik denk, "hummm dat is heel anders dan ik dat zie".
Ik ben TOTAAL onbevooroordeeld tussen panasonic en Sanyo, sterker beide projectoren heb ik zelf aan klanten verkocht die hem op gehaald hebben en nog komen ophalen, dus als ik lieg schiet ik mijn eigen duiven neer :D
Daarnaast is de conclusie dacht ik duidelijk.
Beide niet slecht maar de Panasonic heeft zeer zeker mijn voorkeur.

De deïnterlacers van beide apparaten waren matig, progressive aangestuurd zag het er goed uit.

MvrGr.
Frank

ps.
@Bart_nl.
Sinds kort doen we weer metingen tot onder de 30IRE, maar eigenlijk moet je goed gaan kijken vanaf 30IRE, daaronder kunnen er behoorlijke afwijkingen optreden.
De grayscale van de Z4 is straker omdat ik die gemeten heb met een instelling voor optimale grayscale (CR van rond de 700:1) de panasonic was gemeten met optimaal contrast combinatie grayscale.
Aangezien ik dit eerst bij de Z4 niet voor elkaar kreeg heb ik hem dus maar zo gecalibreerd, pas later kwam ik erachter dat je op dynamic wel een hogere CR kreeg, de grafiek komt dan overeen met de panasonic.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"