Wilson Audio Sophia

Started by Markaudio, October 12, 2005, 13:54:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markaudio

#50
Quote from: deepspace on October 18, 2005, 11:04:09
He, wat klets je nu? VAS is NIET het benodige de volume, en als je met het simuleren van kasten geen ervaring hebt, hoe wil je dan ueberhaupt een speaker bouwen? Enige moeite moet je er toch wel in steken! Unit's kun je gewoon invoeren. Helpen kunnen we je daar bij natuurlijk wel. Ander simulatie pakket is natuurlijk ook prima.

Sorry tikfout. Niet is weggelaten  >:(. Ik zeg dat ik geen ervaring heb met winISD. Wel met AudioCAD. Dit programma heb ik helaas niet meer.

Maar als je me zou willen helpen met winISD graag  :)
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Quote from: Walter_PPK on October 18, 2005, 11:11:16
Vas is equivalent eigen volume en dus niet het benodigde volume. De units kunnen zonder problemen gesimuleerd worden in Winisd. Heb je al een idee hoe de speaker er vanbinnen uitziet.

Ben nog druk aan het tekenen. denk vooralsnog aan een kruismatrix met ronde doorgangen van ongeveer een diameter van 15cm.
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

voodooless

Sure :) Als je wat anders al kent is WinISD denk ik niet zo lastig. Invoeren van de gegevens is ff tricky, maar als je deze volgorde aanhoudt gaat het wel goed meestal:

Qes, Qms, fs, Vas, Mms, Rs, Le, Xmax, Pe

rest leeglaten en door WinISD zelf laten invullen. De rest is eigenlijk erg simpel en wijst zich vanzelf.

Markaudio

Quote from: deepspace on October 18, 2005, 11:22:58
Sure :) Als je wat anders al kent is WinISD denk ik niet zo lastig. Invoeren van de gegevens is ff tricky, maar als je deze volgorde aanhoudt gaat het wel goed meestal:

Qes, Qms, fs, Vas, Mms, Rs, Le, Xmax, Pe

rest leeglaten en door WinISD zelf laten invullen. De rest is eigenlijk erg simpel en wijst zich vanzelf.

Thnx, ik zal vannavond eens even gaan kijken.
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Gisterenavond met winISD aan het spelen geweest. Weet alleen niet wat ze met available alignments for current driver/box bedoelen? Weet iemand dit?
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

voodooless

Dat is gewoon de Q van je alignment bij een gesloten box, een bepaalde afstemming bij Bassrelfex. Die kun je later nog altijd aanpassen. Probeer het gewoon uit :) Beetje mee spelen kan nooit kwaat. Gebruik trouwens wel de Pro alpha versie he, want die kan veel meer, en heeft een beter reken model!

Markaudio

Quote from: deepspace on October 19, 2005, 10:16:38
Dat is gewoon de Q van je alignment bij een gesloten box, een bepaalde afstemming bij Bassrelfex. Die kun je later nog altijd aanpassen. Probeer het gewoon uit :) Beetje mee spelen kan nooit kwaat. Gebruik trouwens wel de Pro alpha versie he, want die kan veel meer, en heeft een beter reken model!

Owhk, dat is me nog niet helemaal duidelijk maar zal even spelen. Ik heb idd de pro alpha versie gebruikt. Heeft iemand nog andere programma's die aan te bevelen zijn?

Mvg
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

DennisG

Ik heb ook een beetje zitten spelen met zowel het ontwerp van de Sophia als met de 25cm Scanspeak driver. Volgens mij heb je een probleempje....... Op grond van de opgegeven maten van de Sophia kom ik op zo'n 55 à 60 liter beschikbaar volume voor de laagunit. De Scan Speak 25W8567SE heeft echter volgens simulaties met WinISD ruim 100 liter nodig.......

voodooless

Tja, de SE is nu eenmaal meer geschikt voor een gesloten kist.

Betere optie is misschien dan toch de 26W/8867T0, die in 60 liter@19Hz een mooie curve geeft! Extreem strak, lage group delay, sluit mooi aan op de room gain, en met een maxSPL van zo'n 100 dB bij 20 Hz is het met de dynamiek ook zeker wel in orde.

Markaudio

Quote from: DennisG on October 19, 2005, 12:41:14
Ik heb ook een beetje zitten spelen met zowel het ontwerp van de Sophia als met de 25cm Scanspeak driver. Volgens mij heb je een probleempje....... Op grond van de opgegeven maten van de Sophia kom ik op zo'n 55 à 60 liter beschikbaar volume voor de laagunit. De Scan Speak 25W8567SE heeft echter volgens simulaties met WinISD ruim 100 liter nodig.......

Een goede 110 liter idd. Maar hoe kom je bij die 55, 60 liter? Volgens mijn berekeningen/tekeningen kom ik rond de 100 liter uit!

Maten:

H 1042mm (totaal)
W 305mm
D 457mm

De onderste kast is ongeveer 2/3 van de totale hoogte dus dat is ongeveer 100 liter. Of zie ik nu iets over het hoofd  ???

Bedankt voor het meedenken!
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

voodooless

Bedenk wel dat je de binnenkant moet uitrekenen, je wil ook nog dikke wanden, en natuurlijk bracing... Dan vliegen de litertjes heel snel het raam uit hoor ;)

Markaudio

Verek, dat zijn natuurlijk wel de buitenmaten, en dan moet de matrix en het filter er ook nog af. FF opnieuw berekenen.  :(
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Quote from: deepspace on October 19, 2005, 13:22:55
Bedenk wel dat je de binnenkant moet uitrekenen, je wil ook nog dikke wanden, en natuurlijk bracing... Dan vliegen de litertjes heel snel het raam uit hoor ;)

Je was me net voor  ;D
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Houston we've got a problem.

Even grofweg berekend: 50 liter!!!!
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

voodooless

Nouja, met wat extra demping komt daar nog zo'n 10 % bij, kom je al op 55 liter ;)

Maar ik zou eerst eens even echt kijken hoeveel volume je echt gaat krijgen. Een exacte berekening is altijd beter dan een beetje natte vingerwerk. Zeker met dit soort kasten zit een foutje in een klein hoekje.

En anders geen ramp, SS heeft nog wel meer mooie units die passen :)

DennisG

Quote from: Markaudio on October 19, 2005, 13:32:33
Houston we've got a problem.

Even grofweg berekend: 50 liter!!!!

Dat zeg ik.......  ;)

Ik zou inderdaad eens kijken naar een andere unit. De 26W/8867T0 lijkt inderdaad een mooie optie.

voodooless

Maar 50 liter is ook voor deze een beetje krap, liever ietsje meer dus ;)

Markaudio

Quote from: DennisG on October 19, 2005, 13:56:20
Dat zeg ik.......  ;)

Ik zou inderdaad eens kijken naar een andere unit. De 26W/8867T0 lijkt inderdaad een mooie optie.

Quote from: deepspace on October 19, 2005, 14:01:30
Maar 50 liter is ook voor deze een beetje krap, liever ietsje meer dus ;)

Idd, 66 Liter. Dit lijkt me wel haalbaar. Maar geeft winISD bij jullie ook zulke belachelijk lange refexpoorten op? Als dit klopt moet er een rioolbuis in ofzo  :o
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

DennisG

#68
Quote from: Markaudio on October 19, 2005, 14:15:23
Idd, 66 Liter. Dit lijkt me wel haalbaar. Maar geeft winISD bij jullie ook zulke belachelijk lange refexpoorten op? Als dit klopt moet er een rioolbuis in ofzo  :o

De lengte van de buis hangt samen met de diameter van de buis. Hoe kleiner de diameter, hoe korter de buis. Je moet dus op zoek naar een optimum.

De 26W/8867T00 kan in een gesloten box vanaf zo'n 37 liter (Qtc=0,7). Bij een Qtc van 0,58 hoort een box van 62 liter. Voor basreflex met QB3 afstemming heb je een kleine 60 liter nodig. Dit lijkt mij prima te doen.   

Markaudio

Quote from: DennisG on October 19, 2005, 14:40:08
De lengte van de buis hangt samen met de diameter van de buis. Hoe kleiner de diameter, hoe korter de buis. Je moet dus op zoek naar een optimum.

Dat begrijp ik maar als ik ee redelijke diameter invoer wordt de lengte bijzonder groot. en als er een redelijke lengte wordt ingevoerd heb je een rioolpijp nodig.
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

voodooless

Rioolbuis is idd erg goed toepasbaar ;) Let er wel op dat je het volume van de buis van het kastvolume aftrekt :P

DennisG

Quote from: Markaudio on October 19, 2005, 14:44:03
Dat begrijp ik maar als ik ee redelijke diameter invoer wordt de lengte bijzonder groot. en als er een redelijke lengte wordt ingevoerd heb je een rioolpijp nodig.

Dat begrijp ik niet.... kleine diameter=korte buis, grote diameter=lange buis.

Markaudio

Quote from: DennisG on October 19, 2005, 14:52:11
Dat begrijp ik niet.... kleine diameter=korte buis, grote diameter=lange buis.

IDD, en winISD geeft juist aan: Lange/dunne buis of dikke/korte buis  ???
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

DennisG

Dan heb ik zeker een andere WinISD....... Kijk nog eens goed......

Markaudio

Quote from: DennisG on October 19, 2005, 14:57:55
Dan heb ik zeker een andere WinISD....... Kijk nog eens goed......

Nu 3 maal achterelkaar opgestart en berekend. Telkens hetzelfde. Nieuwe download loopt nu  :(
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!