Wilson Audio Sophia

Started by Markaudio, October 12, 2005, 13:54:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markaudio

Amai zeg je hebt gelijk! Als iemand deze units te koop heeft  :P
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

DennisG

#26
Op de tweeter na kun je gewoon bij Speaker en Co terecht.

Als tweeter zou je, als je de centen hebt natuurlijk, deze ook kunnen overwegen:



Dit is de Focal Beryllium uit de Car Audio serie. Erggggg fraai, maar ook kostbaar. Ik dacht iets van €800,- voor een paartje.

Groet,
Dennis

Markaudio

#27
Quote from: DennisG on October 15, 2005, 13:17:40
Op de tweeter na kun je gewoon bij Speaker en Co terecht.

Als tweeter zou je, als je de centen hebt natuurlijk, deze ook kunnen overwegen:



Dit is de Focal Beryllium uit de Car Audio serie. Erggggg fraai, maar ook kostbaar. Ik dacht iets van €800,- voor een paartje.

Groet,
Dennis

Veelbelovend die tweeter maar idd erg prijzig. Bovendien werkt Wilson zelf ook met de Focal TC120TD5. En die kan ik ergens nieuw op de kop tikken voor 85,- p.s. Dan blijft het zelfbouwen nog leuk he  ;D

Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Bart_M

Ik heb mijn 5 TC120TD5 's voor €75 per stuk gekocht. Er zit dus wel wat rek in de prijs.

Markaudio

Quote from: Krunk on October 15, 2005, 18:39:33
Ik heb mijn 5 TC120TD5 's voor €75 per stuk gekocht. Er zit dus wel wat rek in de prijs.

Das netjes. Helaas zijn er niet veel meer van. Waar heeft u deze kunnen kopen?

Mvg
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Nog nergens ben ik de hoeken van de bovenkant van deze speakers tegengekomen. Kan iemand me hierbij helpen?

Mvg

P.s. De speaker units zijn besteld:

2x Focal TC120TD5
2x Scanspeak 18W8531G00
2x Scanspeak 25W/8567-SE
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Heeft er iemand een tip voor de (verstelbare) spikes onder de speakers? Keuzes genoeg  ::), welke is aan te bevelen  ???

Mvg
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

DennisG

#32
Dit wordt een mooi project.... ik krijg bijna de kriebels om mee te doen......

De hoeken van het bovenste deel zul je moeten afleiden van het beschikbare fotomateriaal.



Je kunt natuurlijk ook een meetlintje meenemen naar een dealer. Ik weet dat Multifoon op het Doelenplein in Rotterdam ze heeft staan. Je hebt slecht een minuutje onbewaakt nodig, om ze na te meten.

Heb je al ideeen over de kastopbouw? ik zou je in ieder geval een sandwich willen aanbevelen. MDF met spaanplaat werkt naar mijn ervaring erg goed. Ga je zelf de kasten bouwen?

Groet,
Dennis

Markaudio

#33
Quote from: DennisG on October 17, 2005, 10:58:56
Dit wordt een mooi project.... ik krijg bijna de kriebels om mee te doen......

De hoeken van het bovenste deel zul je moeten afleiden van het beschikbare fotomateriaal.

Je kunt natuurlijk ook een meetlintje meenemen naar een dealer. Ik weet dat Multifoon op het Doelenplein in Rotterdam ze heeft staan. Je hebt slecht een minuutje onbewaakt nodig, om ze na te meten.

Heb je al ideeen over de kastopbouw? ik zou je in ieder geval een sandwich willen aanbevelen. MDF met spaanplaat werkt naar mijn ervaring erg goed. Ga je zelf de kasten bouwen?

Groet,
Dennis

Je mag helpen hoor  ;D. Een beetje hulp is altijd welkom! Ik ben idd bang dat ik de hoeken zal moeten meten. Dit is natuurlijk niet de meest betrouwbare manier. Vooralsnog denk ik dat de kasten gemaakt gaan worden van 2x30mm MDF, maar ik zal de sandwich met spaanplaat zeker in overweging nemen. Heef dit voordelen t.o.v. 2 lagen MDF? De kasten ga ik samen met een vriend (meubelmaker) maken en de reflexpijpen wil ik zelf gaan draaien uit alluminium.

Mvg,


Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Edo

Mooi project Mark,

Blijf zeker volgen hoe de bouw verloopt.
Wat betreft die hoek. Als je de foto's die Dennis geplaatst heeft eens bekijkt en even in een tekenprogramma opend, kom je op een hoek uit van (ongeveer) 17 graden. Opmeten geeft natuurlijk meer zekerheid, maar ervan uitgaande dat de speaker recht staat op de foto kun je al grofweg bepalen hoe groot die hoek moet zijn.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

DennisG

#35
Quote from: Markaudio on October 17, 2005, 11:12:28
Je mag helpen hoor  ;D. Een beetje hulp is altijd welkom! Ik ben idd bang dat ik de hoeken zal moeten meten. Dit is natuurlijk niet de meest betrouwbare manier. Vooralsnog denk ik dat de kasten gemaakt gaan worden van 2x30mm MDF, maar ik zal de sandwich met spaanplaat zeker in overweging nemen. Heef dit voordelen t.o.v. 2 lagen MDF? De kasten ga ik samen met een vriend (meubelmaker) maken en de reflexpijpen wil ik zelf gaan draaien uit alluminium.

Als je dan toch aan het draaien gaat, draai dan meteen even de hoge spikes. Een sandwich in combinatie met een bracing heeft inderdaad een voordeel ten opzichte van 2 lagen MDF. Kijk eens op de volgende pagina: http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm

Ik heb het zelf voor het eerst toegpast bij mijn Avalon Eidolon clones (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=22976.0) en ben zeer tevreden.

Groet,
Dennis



FFF

De hoeken zijn heel makkelijk te berekenen, je zoekt gewoon een plaatje van voor en zei aanzicht.

Je kijkt bij de specs hoe hoog dat ding is. En je rekent zo alle hoogtes en maten uit. Je ken het plaatje van een goed zij aanzicht uitprinten en met een geodriehoek of gradenboog de hoek bepalen.

Als kast zou ik je eerder een sandwich aanraden van MDF en Multiplex.
Ik heb zelf nu ook een kast gemaakt van 30mm mdf en front is 2x 30 mm. Alleen hoe dikker de MDF hoe lager de dichtheid. Multiplex is heel erg stijf en is ook een stuk zwaarder. als je gaat spuiten kun je overwegen de MDF aan de buitenkant te plaatsen.

Ik ga zelf mijn kasten waarschijnlijk ook nog bekleden met 18mm multiplex.

Er mooi project en als je niet bezuinigd op de filter componenten kan dit een heel succesvol project worden.

Markaudio

#37
Het is een complot! Jullie willen me in de war maken  ;). Wat is aan te bevelen Multiplex, spaanplaat of nog iets anders? Het idee is nu om de kast van 30mm MDF te maken en de frontplaat een extra 30 mm "iets" (MDF, Multiplex, spaanplaat, etc.)
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

voodooless

#38
Ik denk niet dat het zoveel uit zal maken. die 30 mm is prima, of dat nu MDF, multiplex of spaanplaat is. De verschillen zijn echt marginaal. Vaak gebruikt men ook een combo van 2x18 mm, of natuurlijk 3xwhat the hell.. Denk dat een combo idd het beste zal werken.

Met interne bracing valt veel meer winst te halen dan de buitenkant van de kast dikker te maken. Een dikke frontplaat is natuurlijk nooit slecht, maar bij die excessen van 60 mm vraag ik me af of het nog wel zin heeft (ook al is het een leuk gezicht op de foto's :D )

DennisG

Quote from: Markaudio on October 17, 2005, 12:59:58
Het is een complot! Jullie willen me in de war maken  ;). Wat is aan te bevelen Multiplex, spaanplaat of nog iets anders? Het idee is nu om de kast van 30mm MDF te maken en de frontplaat een extra 30 mm "iets" (MDF, Multiplex, spaanplaat, etc.)

Meningen.......

Spaanplaat in combinatie met MDF of multiplex in combinatie met MDF; het kan beide. Zie de eerder gestuurde link naar de website van HSI voor een impressie van de verschillen. Nogmaals, ik ben zeer tevreden met mijn oplossing. Mijn kast is zo dood als een pier. Geen tot nauwelijks trilling te bespeuren. Zelfs niet op hogere volumes. Ik zou er in ieder geval niet voor kiezen om de wanden van enkel 30mm MDF te bouwen. Gebruik dan 18mm MDF verlijmd met 12mm spaanplaat of multiplex. Eventueel kun je er nog lood tussen of aan de binnenzijde op plakken. Een uitgebreide bracing is naast het materiaalgebruik even belangrijk.





Peerless Monster

QuoteGebruik dan 18mm MDF verlijmd met 12mm spaanplaat of multiplex. Eventueel kun je er nog lood tussen of aan de binnenzijde op plakken

Ik denk een heel goed ingebracht punt.
Ook MDF van de bouwmarkt links laten liggen.
Ik heb gemerkt in de bouw van mijn speakers, dat het verschil van de houthandel in MDF errug verschilt met dat van de bouwmarkten... De stijfheid van het MDF wordt natuurlijk verhoogd hoe meer lagen je tegen elkaar aanplakt.
Ik zou zeggen doe liever 12+12+12... Veel betere stijfheid...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ruud2

doe er maar een laagje ander materiaal tussen , dit "breekt de ingebrachte geluidsgolf". doordat het een andere structuur heeft. bv. berkenmultiplex.
vermijdt spaanplaat aan de buitenzijde (ivm. afwerking, het beschadigd te snel).

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Peerless Monster

Sorry was niet duidelijk.
Idd dat materiaal laagje bijv lood is een hele mooie optie of multiplex...
Komt allemaal ten goede van het geluid, ipv vol MDF...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

FFF

Mijn inziens de belangrijkste aangehaalde punten:

- Je moet iig een sandwich behuizing nemen.
- Ik zou voor de buitenkant een afwerking gebruiken van een dunne (dus hardere en stootvastere) MDF bij. 8 mm.
- Ik ga bij voorkeur voor multiplex & MDF simpelweg omdat ik spaanplaat prut vind en je schroeven etc ook minder houden.
- Je kan zelf je kast dikte bepalen wat in je ontwerp past. Bijvoorbeeld mijn kast is helemaal 30mm mdf, het front is 60 en daaroverheen wil ik nog multiplex (12 of 18mm) doen.
- En idd het belangrijkste aangehaalde punt : Bracing aanbrengen!! (dit doet heel veel)
- De dichtheid en kwaliteit van plaat en plaat verschilt nogal tussen diverse winkel dus kan je het beste van te voren bekijken.

fgroen

Waarschijnlijk heeft Wilson dedicated OEM versies van die units. Andere TS-parameters, zodat de volumes anders worden.

Je zult hier een beetje je eigen lijn moeten trekken ben ik bang.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Markaudio

Wilson zegt zelf dat ze de units bewerken maar of het benodigde kastvolume hierdoor zo sterk af kan nemen??? Misschien heeft het iets met de grote basreflexpoorten van doen? Is dit mogelijk?
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

voodooless

VAS != benodige volume!!!

Gooi de units ff in winISD en bekijk wat je nodig hebt, daar heb je veel meer aan, dan alleen naar specs kijken.

Markaudio

#47
Quote from: deepspace on October 18, 2005, 10:25:14
VAS != benodige volume!!!

Gooi de units ff in winISD en bekijk wat je nodig hebt, daar heb je veel meer aan, dan alleen naar specs kijken.

Dat Vas benodigd volume (edit: niet) is weet ik en volgens ScanSpeak zijn dit de door mij genoemde waardes. Met winISD heb ik geen ervaring maar mijn units komen hier niet in voor.

Mvg
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

voodooless

#48
Quote from: Markaudio on October 18, 2005, 10:33:02
Dat Vas benodigd volume is weet ik en volgens ScanSpeak zijn dit de door mij genoemde waardes. Met winISD heb ik geen ervaring maar mijn units komen hier niet in voor.

He, wat klets je nu? VAS is NIET het benodige de volume, en als je met het simuleren van kasten geen ervaring hebt, hoe wil je dan ueberhaupt een speaker bouwen? Enige moeite moet je er toch wel in steken! Unit's kun je gewoon invoeren. Helpen kunnen we je daar bij natuurlijk wel. Ander simulatie pakket is natuurlijk ook prima.

Walter_PPK

Vas is equivalent eigen volume en dus niet het benodigde volume. De units kunnen zonder problemen gesimuleerd worden in Winisd. Heb je al een idee hoe de speaker er vanbinnen uitziet.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer