nieuwe laptop kiezen

Started by jeroen_B, October 10, 2005, 18:49:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_B

Hoi,

Ik wil mijn oude laptop vervangen voor een wat sneller model.
Ik kan echter geen site vinden met vergelijkingen of goede reviews van merken als asus, acer en HP laptops.
Weet iemand een leuke site of heeft iemand zeer goede ervaringen met een bepaald model tot een 1000 euro ?

Ik wil een laptop die stil is. Geen gierende fans meer dus. Ingebouwde wireless, firewire poort.
Minimaal 512 mb geheugen en een 15 inch scherm.
Dvd brander hoeft niet persee want ik heb hier 2 externe fikkers liggen, mag een webcam bij zitten.

Jeroen

Rody

Is het de bedoeling om hem vaak mee te nemen onderweg?
Zo ja, dat is een laptop met het Centrino Platforum wel aan te raden.
Let ook op de kwaliteit van de behuizing en op bijvoorbeeld de inkijkhoek van het scherm.

Hanky Panky

Ik zou bij de grote merken blijven: Asus, HP, Sony, Toshiba of Acer. Acer lees ik regelmatig goede dingen over in computerbladen. Let vooral op de accu-uren die je uit een laptop kunt halen en eventuele upgradeability.

Al deze merken hebben wel laptops met de vereisten die jij noemt. Vooral Sony schijnt erg goede beeldschermen in zijn laptops te monteren.

@ Rody: Centrino is toch een standaard (minimum systeemvereisten + een pentium mobile CPU) en geen platform ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Durk

centrino is toch een processor? (met wifi mogelijkhede)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Rody

Quote from: hanky panky on October 10, 2005, 21:10:02
Ik zou bij de grote merken blijven: Asus, HP, Sony, Toshiba of Acer. Acer lees ik regelmatig goede dingen over in computerbladen. Let vooral op de accu-uren die je uit een laptop kunt halen en eventuele upgradeability.

Al deze merken hebben wel laptops met de vereisten die jij noemt. Vooral Sony schijnt erg goede beeldschermen in zijn laptops te monteren.

@ Rody: Centrino is toch een standaard (minimum systeemvereisten + een pentium mobile CPU) en geen platform ?

Correct, ik had niet het goede woord gebruikt


Centrino is een door Intel ontwikkelde standaard voor notebooks. Door de eisen die Intel stelt zal de notebook minder stroom verbruiken, lichter en stiller zijn. Een Centrino notebook moet volgende hardware aan boord hebben:* Intel Pentium M processor* Moederbord met een Intel 855 chipset* Intel PRO/Wireless Netwerkkaart

Bron: wikipedia.org

Durk

 :-[ had ik het al die tijf fout gedacht..
Het zal wel door dat stickertje komen.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Fransvis

Heb net een Dell voor mijn pa gekocht met 15" scherm, 60GB en 256MB RAM. Ingebouwd wireless, werkt erg prettig. Had zelf liever 512MB gehad, maar dit loopt al erg goed. Prijs 599,= met gratis verzending.

Rody

Ik zou minstens 512 erin zetten zodat je HD minder hoeft te swappen.
Een HDD in een laptop is vaak de zwakke schakel voor de snelheid.

Ik zou dus ook minsten een 5400RPM schijf erin willen, het liefst zelfs een 7200RPM.
Liever een sneller schijf dan 100-200 mhz snellere processor ;)

J.A.F._Doorhof

Je mag me altijd even mailen voor een offerte.
We hebben zeer goede ervaringen met Jewel en Promedion.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kit-kat

Een tip voor een goede internetsite is de forum van www.tweakers.net....
Ze vergelijken veel merken, en hebben erg zinnige discussies...veel mensen met veel kennis daar....
Je kan ook kijken naar de pricewatch (zelfde site).....daar staat waar je de laptop goedkoop kan aanschaffen (inclusief grafiek met prijs trends en verloop van het afgelopen paar maanden/jaar) O0.

wellicht voor velen een open deur...maar misschien ken je hem nog niet :)
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Pjotr

#10
Hoi,

Ik heb zelf 3 weken geleden een Fujitsu Siemens Amilo M1451G gekocht. Is echt een hele degelijke laptop (geen plastic rommel).
De specs:

- Intel® Centrino Mobile technology™
- Intel Pentium M processor 740 (1,73 GHz, 533 MHz, 2MB L2 Cache)
- 15,4" TFT XGA scherm (erg mooi)
- S-Video out; Firewire, 5 USB 2.0, CRT, etc.
- 1024 MB MB DDR RAM ( 2x 512 MB ) geheugen
- 80 GB SATA Harddisk
- DVD±RW Double Layer Brander
- ATI MOBILITY RADEON™ X300, 128 MB (32 MB intern) videokaart
- Onboard Soundcard, Microfoon, Speaker, SP-DIF out 
- 56K V90 Modem
- 10/100 netwerkkaart
- WLAN b/g Standaard
- Li-Ion accu
- MS Windows XP Home
- Microsoft Works 8.0, Norton Internet Security, Nero Express

Ik heb er €1199,-  voor betaald. Het scherm is werkelijk prachtig. Heb er voor de zekerheid nog wel een extra verzekering van 3 jaar bij afgesloten.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Rody

Let ook op het gewicht.

Die van mij (Acer Travelmate 803Clib) weegt 2.8 kg en dat vind ik zwaar genoeg. Terwijl het op zich nog relatief licht is.

wh-vanderpost

En let vooral op de constructie. Ik heb veel HP/Compaq laptops en ook erg veel Fujitsu Siemens gezien waarbij de toetsen en of randen van het toetsenbord in het scherm staan. De constructie van die dingen is vaak erg slecht doordacht, waardoor (als hij dichtgeklapt is) harde plastic delen tegen het scherm rusten. Dit gaat op den duur krassen geven (en geen zuinige) of zelfs het scherm naar z'n grootje helpen. En vergeet niet, het scherm is bij veel laptops het duurste onderdeel.

En als laatste tip, koop bij de Aldi (of Lidl) alleen salades en wc-papier... geen laptops ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Rody

Quote from: wh-vanderpost on October 11, 2005, 17:16:48
En let vooral op de constructie. Ik heb veel HP/Compaq laptops en ook erg veel Fujitsu Siemens gezien waarbij de toetsen en of randen van het toetsenbord in het scherm staan. De constructie van die dingen is vaak erg slecht doordacht, waardoor (als hij dichtgeklapt is) harde plastic delen tegen het scherm rusten. Dit gaat op den duur krassen geven (en geen zuinige) of zelfs het scherm naar z'n grootje helpen. En vergeet niet, het scherm is bij veel laptops het duurste onderdeel.

En als laatste tip, koop bij de Aldi (of Lidl) alleen salades en wc-papier... geen laptops ;)

Wat ook heel irritant is, is dat je dan de vingerafdrukken (vet e.d.) op je scherm krijgt zodra je het scherm dichtklapt  :-\

Dat heb ik mijn telefoon ook, Motorola V3 RAZR. Voor de rest wel een mooie telefoon uiteraard  ;D

Fransvis

Quote from: wh-vanderpost on October 11, 2005, 17:16:48

En als laatste tip, koop bij de Aldi (of Lidl) alleen salades en wc-papier... geen laptops ;)

Ik moet zeggen...de Zuid-Afrikaanse wijnen en de zalm zijn ook niet slecht bij de Aldi... ;) ;D

wh-vanderpost

Quote from: Fransvis on October 11, 2005, 17:56:18
Ik moet zeggen...de Zuid-Afrikaanse wijnen en de zalm zijn ook niet slecht bij de Aldi... ;) ;D
Haha.. ja, ze hebben wel meer prima spul daar, dat zonder meer! Maar pc's en laptops, phoe phoe .. laten we het zo zeggen "het werkt". ;D
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Fransvis

Quote from: wh-vanderpost on October 11, 2005, 18:29:57
Haha.. ja, ze hebben wel meer prima spul daar, dat zonder meer! Maar pc's en laptops, phoe phoe .. laten we het zo zeggen "het werkt". ;D

Mmm...een vriend van mij heeft daar een jaar geleden zo'n Medion pc gekocht. Nooit wat aan gehad. Altijd prima gewerkt. Hij is IT'er...btw. Ik heb begrepen dat de Medion pc's eigenlijk gewoon Gateway's zijn.

Joep

Quote from: Fransvis on October 11, 2005, 18:31:45
Mmm...een vriend van mij heeft daar een jaar geleden zo'n Medion pc gekocht. Nooit wat aan gehad. Altijd prima gewerkt. Hij is IT'er...btw. Ik heb begrepen dat de Medion pc's eigenlijk gewoon Gateway's zijn.

Ja, geef een automonteur een wrak en hij laat hem rijden! Zo ken ik er nog wel een paar! ;D ;D

Fransvis

Quote from: Proprius on October 11, 2005, 18:38:38
Ja, geef een automonteur een wrak en hij laat hem rijden! Zo ken ik er nog wel een paar! ;D ;D

;D ok..ok...

Het ging me er eigenlijk om dat hij toch als IT's bewust de pc bij Aldi kocht. Wel zo apart... ;)

jowi

Quote from: Fransvis on October 11, 2005, 18:41:19
;D ok..ok...

Het ging me er eigenlijk om dat hij toch als IT's bewust de pc bij Aldi kocht. Wel zo apart... ;)
IT-ers moeten tegenwoordig ook behoorlijk op de kleintjes letten...

jeroen_B

Boel reaktie's al  ;D

Veel geheugen en een snellere HD trekt me wel zolang de laptop maar lekker stil blijft.
Dacht dat 5400 rpm het hoogste was voor laptops ?

jeroen

wh-vanderpost

Quote from: Fransvis on October 11, 2005, 18:31:45
Mmm...een vriend van mij heeft daar een jaar geleden zo'n Medion pc gekocht. Nooit wat aan gehad. Altijd prima gewerkt. Hij is IT'er...btw. Ik heb begrepen dat de Medion pc's eigenlijk gewoon Gateway's zijn.
Ik zeg ook, "het werkt" ... op zich zal zo'n pc het best wel doen, maar ik heb al meerdere keren de meest vreemde onverklaarbaare fouten voorbij zien komen op die machines. Ik ben zelf ook een IT'er en kon het tot nu toe voor al die buren meestal wel oplossen :)

Maar laptops, nee .. de behuizingen van die apparaten komt gewoon erg nauw en de behuizingen die o.a. Medion gebruikt voldoen absoluut niet aan de toch wel zware eisen waaraan een laptop behuizing (in mijn ogen) moet voldoen. Je schaft zo'n ding toch aan omdat het wel eens mee moet en als je dan het ding oppakt en het begint al te knarsen en te kraken aan alle kanten dan geeft dat niet zo'n robuust/zeker gevoel. Als je dan na een maand of 2 - 3 al de eerste scheuren ziet komen (vooral bij de scharnierpunten van het scherm) dan wordt je vermoeden bevestigd en zeg je tegen de eigenaar terwijl je naar de verse scheur wijst: "Zie je wel!".

Nu kan het bij elk merk natuurlijk gebeuren, vooral bij de niet zakelijke series ..
Dus nog een tipje: kijk naar een laptop die voor de zakelijke markt bestemd is, dus niet naar bijvoorbeeld een Compaq/HP Presario.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Fransvis

Quote from: Fransvis on October 10, 2005, 21:42:07
Heb net een Dell voor mijn pa gekocht met 15" scherm, 60GB en 256MB RAM. Ingebouwd wireless, werkt erg prettig. Had zelf liever 512MB gehad, maar dit loopt al erg goed. Prijs 599,= met gratis verzending.

Overigens...dit toestel van Dell is geruisloos....ik hoor helemaal niets als ie aanstaat.

J.A.F._Doorhof

Het is jammer dat de naam Promedion zoveel op medion lijkt ;D
Zijn wel totaal verschillende firma's.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peppi

Waarom geen Apple Ibook of Powerbook, ben je gelijk van een hoop problemen af







Reality is an illusion caused by a lack of alcohol (Audiostatic ES300rs, 2x HYPEX NCore 400 monoblocks, NAD T758v3, LG OLED v920, 5.1.2 Gallo A'Diva Ti surrounds in Atmos, Final S200 sub, Apple TV4k, Marantz cd80)