Sony 1272 NO POWER

Started by Roeland, January 12, 2006, 17:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeland

Dag heren,

Gister ben ik onaangenaam verast door een een stroomuitval in mijn wijk.
Op het moment dat de stroom weer aangeschakelde stond de sony op standby en plofde.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=39322.0

Helaas pindakaas, maar hoe nu verder?

Ik heb de crt van het plafond afgehaald en de voeding onder lampen eruit gehaald en opgeschroefd.
Hoopte natuurlijk op en zekering, maar de zekering die ik heb gevonden lijkt in orde.


Roeland

#1
De zekering die heb gevonden zat bij de ingand van de 230-250 (rode kader).
Verder is er niets optisch te zien aan beide voedingboards, dus maakt het niet makkelijker om te vinden wat het euvel is

Weet iemand of er nog meer zekering inzitten en wat ik nog meer kan doormeten?

konniekip

Zijn dat gebakken condensatoren?  :o

Roeland


Touw

lijtk mij een gevalletje verzekeringsschade... misschien kun je de energieleverancier hiervoor aansprakelijk stellen... Tis ten slotte door hun toedoen gebeurt

boersmaster

Verzekeraar zal dit zeker niet dekken. Je moet dan een beveiliging in hebben gebouwd. Dan pas kan een verzekering uitkeren. Maar dat is volgens mij hier niet het geval. Het is gewoon een risico dat je loopt met alle ht apparatuur. Niets aan te doen ben ik bang, alleen repareren kan nog wel eens helpen.

BarcoCRT

Een algemene maatregel die men kan treffen is om apparatuur niet op standby te laten staan.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Roeland

Quote from: rbauer on January 14, 2006, 18:20:06
Een algemene maatregel die men kan treffen is om apparatuur niet op standby te laten staan.

Ben het met Reinier eens, maar ja
1 keertje op standby laten staan.... en dan bedoel ik ook echt 1 keertje
pech zit gewoon in een klein hoekje

boersmaster

En wat moet je als je aan het kijken bent en het gebeurt?

Touw

pcies... lijkt me toch net zo waarschijnlijk als dat ie in standby staat

BarcoCRT

#10
Quote from: Touw on January 15, 2006, 21:39:12
pcies... lijkt me toch net zo waarschijnlijk als dat ie in standby staat
Natuurlijk niet. Bij iemand die er voor kiest zijn projector alleen via de ab uit/aan te zetten zal de projector veel langer op standby staan dan dat hij daadwerkelijk aan staat. Bij 1 film per dag kan je zo de kans met 95% reduceren door de projector netjes uit te zetten.

Daarnaast zitten er in CRT projectoren behoorlijk 'heftige' voedingen, ze leveren gemiddeld zo'n 500-800W en de onderdelen die continue onder spannig staan zullen toch sneller verouderen dan wanneer de projector netjes uitgezet wordt, dat scheelt zo maar een factor 20.

Bovendien hebben niet alle projectoren een stand-by voeding waardoor er nog meer onderdelen continue onder spanning staan. Daarnaast is het opgenomen vermogen van deze projectoren in standby vrij hoog, tot wel enkele tientallen watts, reken dat meer eens uit op jaarbasis.

Ik weet wel dat men tegenwoordig verwacht dat alles met de ab op afstand bedient kan worden, maar je ziet pas recent dat apparatuur daar daadwerkelijk voor ontworpen wordt. Hedendaagse tv's hebben soms een ultra laag standby-verbruik van 1,6W, en de CRT projectoren die wij gebruiken zijn ontworpen in een andere tijd en voor een andere doelgroep.

Waar Roeland waarschijnlijk last van heeft gehad is een zgn brown-out. Dat is geen totale black-out waarbij de netspanning direct volledig wegvalt, maar bij een brown-out blijft de netspanning langere tijd onder de minimum waarde en/of valt te langzaam weg. Hiervoor wordt apparatuur in de regel niet ontworpen. Bij het ontwerp wordt er alleen rekening gehouden met een netspanning die onmiddelijk opkomt of direct wegvalt. Bij een brown-out moet je dus min of meer geluk hebben om daar ongeschonden doorheen te komen. De meest defecten treden ook op nav een brown-out. Enige bescherming hiertegen is een UPS. Om dit verhaal enigzins te nuanceren is het goed om te weten dat de netspanning in Europa (Nederland) veel stabieler is dan in de USA. En alle lovende verhalen op het internet over de toegevoegde waarde van een UPS komen dan vaak ook uit dat land.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Roeland

#11
Inmiddels er een andere voeding in gestouwd en de 1272 draait weer pfffff  :P
Waarschijnlijk ook de storende factor gevonden.
De mosfets tussen de koelelementen zijn de gevoeligste punten van de voeding. Deze hebben het waarschijnlijk begeven. Ik had alles al doorgemeten en er leek niet aan de hand met de voeding. Mijn broer (electromonteur) heeft mijn knullige meten bevestigd en dat de travo nog intact is. Allebeide kwamen we erop dat het relais geen voeding kreeg, vandaar de gok van ong 90% dat het wel de koelelementen moeten wezen gezien de rest allemaal keurige metingen vertoond.
Of het idd aan hetgene ligt wat Reinier verteld zou kunnen, maar mijn logica zegt toch dat het om een piekstroom gaat.
Ik hoop dat ik de voeding nog ergens kan laten doormeten door iemand met iets meer knowhow

BarcoCRT

#12
Quote from: Roeland on January 16, 2006, 23:20:23
Inmiddels er een andere voeding in gestouwd en de 1272 draait weer pfffff  :P
Mooi O0
Quote from: Roeland on January 16, 2006, 23:20:23
Waarschijnlijk ook de storende factor gevonden.
De mosfets tussen de koelelementen zijn de gevoeligste punten van de voeding. Deze hebben het waarschijnlijk begeven. Ik had alles al doorgemeten en er leek niet aan de hand met de voeding. Mijn broer (electromonteur) heeft mijn knullige meten bevestigd en dat de travo nog intact is. Allebeide kwamen we erop dat het relais geen voeding kreeg, vandaar de gok van ong 90% dat het wel de koelelementen moeten wezen gezien de rest allemaal keurige metingen vertoond.
Halfgeleiders hebben het altijd het meeste te verduren, maar dat zijn dan ook de componenten die het 'echte' werk doen, het zijn tenslotte de actieve componenten.
Quote from: Roeland on January 16, 2006, 23:20:23
Of het idd aan hetgene ligt wat Reinier verteld zou kunnen, maar mijn logica zegt toch dat het om een piekstroom gaat.
Ik wilde slechts aangeven dat door de waarschijnlijke brown-out de schakeling in een toestand is gekomen waarvoor hij niet ontworpen is, een zgn onbekende toestand, en dat is het gewoon afwachten wat er mis is gegaan. Als dan een FET op een ongeschikt moment wordt opengestuurd kan hij zichzelf zondermeer kapot schakelen.

Mijn ervaring met het repareren van schakelende voedingen is dat problemen aan de primaire kan relatief eenvoudig te verhelpen zijn. Problemen aan de secundaire kant, zoals in jouw geval zijn vaak lastiger omdat er vaal veel meer electronica 'mee defect gaat'. Maar een enkele grote halfgeleider vervangen is natuurlijk altijd het proberen waard.
Probeer de voeding wel eerst uit in de donorprojector.
Tip: Schakel tijdens het testen van je voeding wel alle andere stroomverbruikers uit, want als het misgaat wil de automaat er wel eens uitspringen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

BarcoCRT

#13
Let goed op bij het doormeten van FET's. Bij het doormeten wordt er namelijk een beetje lading op de FET gezet.
Dat kan genoeg zijn om hem open te sturen, en bij het meten van de volgende overgang van de FET kan je een doorgang meten die is veroorzaakt door de lading van de vorige meting en dan heb je een foutief meetresultaat.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Roeland

Quote from: rbauer on January 17, 2006, 21:03:38
Let goed op bij het doormeten van FET's. Bij het doormeten wordt er namelijk een beetje lading op de FET gezet.
Dat kan genoeg zijn om hem open te sturen, en bij het meten van de volgende overgang van de FET kan je een doorgang meten die is veroorzaakt door de lading van de vorige meting en dan heb je een foutief meetresultaat.

Reinier

Heel erg bedankt Reinier!!!
Ik zal je goede adviezen zeker toepassen
Dit verhaal is nog niet afgelopen ;)