Panasonic CRT Model PT-102(N geloof ik)

Started by dipswitch, September 25, 2005, 19:05:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dipswitch

Dag beste kijkbuisvriendjes, weer een nieuwe aflevering van de fabeltjes-crt. Ome Dennis heeft voor heeel weinig een panasonic crt kunnen aankomen. Hij lijkt 7" buizen te hebben, waarvan één buis schijnbaar een lek glycol reservoir heeft. Ook geven de buizen geen licht; het lijkt alsof de hoogspanning staat te "hikken", niet op gang komt.

Heeft er iemand ervaring met deze apparaten? Hij is erg verschillend dan mijn Barco Data 600. Ik ben op zoek gegaan naar Glycol, mogelijk krijg ik volgende week een litertje. Dus ik dacht alvast de betreffende buis eruit te halen. Is nagenoeg helemaal gelukt, alleen krijg ik de hoogspanningsleiding niet los. Ik dacht dat dat normaal een kwestie was van de zuignap van de buis halen (zoals bij tv's), maar dit lijkt verlijmd te zijn. Het andere uiteinde van de hoogspanningsleiding zit op een, zoals het er naar uitziet, hoogspanningsverdeler. Daar krijg ik die kabel ook niet los. Heeft er iemand ervaring hiermee?

Ben zo vrij geweest alvast foto's te maken, deze volgen spoedig.

Groetjes,

Dennis[/img][/img][/img]

dipswitch


dipswitch


dipswitch


dipswitch


dipswitch

Zo, de hoogspanning heb ik los weten te krijgen..., het blijkt dat deze alleen aan de verdelerkant los te maken is door een soortement van bajonetkoppeling los te maken; deze zit wel onder een rubbertje verstopt zodat dit in eerste instantie niet te zien is.

Nou het tricky gedeelte, de buis eruit halen. Dit had ik nog nooit gedaan en het was dan ook even een spannende operatie. Goed kijken naar bevestigingspunten was voor mij de clue. Nadat de buis eruit gehaald was moest er nog een aluminium frame en loden afdekking verwijderd worden, maar toen was de buis toch echt helemaal vrij.

En dan blijkt dat de glycol aan de voorzijde door de kit waarmee het glasplaatje op de buis zit gekit heeft gelekt. Ik zal dus het glasplaatje in z'n geheel moeten verwijderen, door heel voorzichtig de bestaande kit te verwijderen, het geheel met ammoniak te reinigen, en de zaak weer in elkaar te lijmen. Vooraf natuurlijk ff de rest glycol die er nog in zit verwijderen ;).

Tsja, allemaal leuk en aardig, maar hoe kom je aan glycol? Ik ben ondertussen te weten gekomen dat ik "Triethyleenglycol" nodig heb. Fijn dat hier mensen zijn die de stof precies weten te benoemen, gezien ik op mijn zoektocht naar glycol vele varianten ben tegengekomen welke allemaal net een andere eigenschap hebben.

WAARSCHUWING VOOR AL DIEGENE DIE MET GLYCOL GAAN WERKEN: HET SPUL IS GIFTIG!  ..DUS WERK MET HANDSCHOENEN EN EVENTUEEL EEN MONDKAPJE VOOR!

Deze waarschuwing heb ik van een aantal chemische fabrikanten gekregen; elke keer word ik hier weer op gewezen, het zal dan dus ook niet voor niets zijn. Laat voorop staan dat ik absoluut niet bekend ben met het spul, en er geen verstand van heb.

Na lang te hebben gezocht, en geen glycol te hebben kunnen vinden heb ik de stoute schoenen maar 's aangetrokken en Bayer Merck gebeld (ach, waarom niet). En waarempel, zit willen het goedje leveren. Ik pin hieronder ff een deel van het mailtje van Merck; de vraag is of iemand nog even voor de zekerheid kan verifiëren of ik het goede spul te pakken heb......

Geachte Heer Flapdrol ;D,

Naar aanleiding van uw telefonisch onderhoud met de heer Adriaan, bieden wij u onderstaand vrijblijvend aan:

01.   01488.08245.1000   MERCK Triethylene glycol for synthesis 1000 ml   € 24.68

02.   014828752.291      PROLABO Triethyleneglycol 1000 ml         € 29.96

03.   161751.01000      PANREAC Triethyleenglycol PS 1000 ml (15A882)   € 17.11

Door u opgegeven toepassing: koelvloeistof voor (oude) projector. Gelieve aan de hand van bijgaande veiligheidsinformatiebladen na te gaan of deze stof voor uw toepassing geschikt is.

PRIJZEN   : per verpakking (zie omschrijving), exclusief eventuele verwijderingsbijdrage en
  exclusief 19 % B.T.W. Geldig t/m 30.11.2005;
CHEMICALIEN   : wij verzoeken u deze schriftelijk te bestellen. Eventuele accijnzen worden aan u
  doorberekend. Ook maken wij u attent op het feit dat chemicaliën niet worden
  retour genomen;
LEVERTIJD   : 01. ca. 1-2 weken na ontvangst van uw betaling;
  02. ca. 3 weken na ontvangst van uw betaling;
  03. ca. 3-4 weken na ontvangst van uw betaling (zie ook onder BETALING en
  OPMERKING);
LEVERING   : franco huis vanaf € 300.00 netto goederenbedrag;
  orders onder € 100.00: € 15.00 kosten;
  orders onder € 300.00: € 8.00 kosten op rekening;
BETALING   : na ontvangst van uw schriftelijke bestelling ontvangt u vooraf onze factuur. Na
  ontvangst van de betaling wordt uw opdracht in behandeling genomen;
OPMERKING   : de beschikbaarheid en onze leveringsmogelijkheden zijn afhankelijk van de
  medewerking van onze toeleverancier(s). Gezien de aard van sommige stoffen
  kan het zijn dat aanvullende formulieren en/of certificaten gevraagd worden. Ook
  bestaat de mogelijkheid dat door de leverancier(s) bepaalde zekerheden gevraagd
  worden ten aanzien van het gebruik van deze stoffen. Eventuele kosten die hier aan
  zijn verbonden zijn voor uw rekening.

Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest,

met vriendelijke groet,

de kijkbuisvriendjes van het grote bos...


ow ja, voor degene die het niet opgevallen was, heb het meeltje iets aangepast  ;D

jowi

Volgens mij heb ik zo'n panasonic crt nog in de schuur staan... dat was mijn eerste crt. Hij lijkt er erg veel op, ik zal eens kijken. Ik weet wel dat ie niet werkt, hij heeft het een tijdje gedaan, lang genoeg om mij ervan te overtuigen dat crt mijn ding was ;D en toen stopte hij er plots mee. Heb hem nog opengehad maar kon niks zien. Toen is ie al snel in de schuur beland en ging ik op zoek naar een Barco 600.

Ik zal eens kijken in de schuur wat voor type het precies is. Ik vond al wel een paar foto's :


dipswitch

ahhhhhh, interesting ;) ...dat was iets geweest!

jowi

Nou ik heb hem nog staan, ik ga hem maar eens van beneden halen en kijken of er nog iets van te maken is ;D

dipswitch

'k begin nou wel errug nieuwschierig te worden :D

jowi

Ja want hij heeft gewoon goed gewerkt, alle 3 de buizen deden het, kon er dvd op kijken, totdat ie op een gegeven moment er ineens mee ophield. Ik moet er zelfs nog ergens zo'n afstandsbediening-aan-een-kabel voor hebben...

Ik hou je op de hoogte.

dipswitch

graag! ik was een beetje vastgelopen met mijn panasonic, maar dit zou me mogelijk weer op gang kunnen helpen :D

dipswitch


jowi

Oeps totaal vergeten.... sorry... zal er van de week even naar kijken.

dipswitch

ik ben ongeduldig; kweet het...., denk, ff horen hoe het er mee staat ;)

jowi

Quote from: dipswitch on October 16, 2005, 16:04:41
ik ben ongeduldig; kweet het...., denk, ff horen hoe het er mee staat ;)
;D Ik ga zometeen even de berging in... even wat puin ruimen en dan weten we meer!

jowi

Ok, wat ik heb staan is een Panasonic PT-302y... dus ik denk wel iets uit dezelfde serie.

Ik zal eens kijken of ik hem vanavond ofzo even naar boven sjouw, dan kan ik hem openschroeven, eens kijken wat er allemaal inzit en wat nu eigenlijk de staat is...

jowi

OK, hij staat boven.... Er zitten 180AVB22 buizen in, 3 stuks ;D Het slechte nieuws is dat de rode en de groene buis een spotburn hebben... het goede nieuws is dat ze wel maagdelijk wit zijn en de blauwe er vooralsnog dus nog perfect uit ziet. Voor de rest is er niet veel aan te zien.

Hieronder groen, rood en als laatste blauw :

jowi

Nog een paar met flits :

dipswitch

ziet er goed uit! nu de slotvraag...., wat had je in gedachten?, 'k zou er erg mee geholpen zijn...

jowi


jantje112

Er heeft hier nog ergens een user een CRT staan met dezelfde tubes!!

Dus daar maak je dan weer een prachtige werkende combi van :)

dipswitch

Nou, na een lange periode van stilte een update van hetgeen er gebeurd is. Ik heb ondertussen twee nagenoeg identieke panasonics in huis. De "lekke" buis is vervangen door één uit de tweede "donor" crt. Dit is prima gelukt. Nou blijft het probleem bestaan dat er een fout zit in de schakelende voeding, deze staat te "hikken"; komt dus niet op gang.

Als eerste heb ik de printen doorgelopen op losse soldeercontacten, om vervolgens de hoogspanningscondensatoren te vervangen. En dan komt het grote moment; de crt wordt dan voor het eerst weer aangezet nadat deze zorgzuldig terug in elkaar gezet is. Maar nee hoor, de voeding wil nog steeds niet op gang komen.

Is er iemand bekend met schakelende voedingen? Ik zie wel enkele sper-diodes achter de trafo in de voeding zitten, vergezeld door een aantal zener- en reguliere diodes. Maar waar het precies aan kan liggen... Typisch is dat, toen ik de twee (donor) crt in huis kreeg en er nieuwe zekering in geplaatst had, deze nagenoeg hetzelfde defect vertoonde als de eerste crt, met het verschil dat de buizen wel even brandde maar meer een soort van stoplicht effect vertoonden. Dus knipperen, dwz. ook weer die schakelende voeding die niet op gang komt.

Errug irritant dit. Daarbij werk ik zonder schema of diagram, en zit ik ook verlegen om een goed halfgeleider database programa, zodat ik praktisch niet weet wat de waarde van de te meten componenten moeten zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over melden. En, is het iemand bekend wat de verschillen zijn tussen de Panasonic crt's modellen PT-102N, PT-102Y en PT-302N.

Dennis