Tjoeb versus Marantz cd6000 shoot-out

Started by wil, September 2, 2005, 09:09:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Ik overweeg zeer sterk om mijn Marantz cd6000 ki te upgraden met een buizentrap en misschien wel meer toeters en bellen. Maar eigenlijk zou ik graag eens mijn speler willen vergelijken (zoals ie nu is) met één of liefst meerdere verschillende Tjoebs zodat ik op het gehoor al een idee kan krijgen waartoe mijn speler na de ombouw allemaal in staat gaat zijn. Dan weet ik ook welke toeters en bellen grote invloed hebben en welke meer subtiele veranderingen geven.

De volgende spelers worden iig tegen het licht gehouden:
wil: Marantz cd6000 KI
ar: Super Tjoeb 4000 (opties: standaard buizenuitgang, ac noisekiller; ook mét E288CC buizen, Ultra Tjoeb 4000 dus)
Bjorn: Reference Tjoeb 4000 (opties: buizenuitgang met Siemens E288CC buizen, 24 bits/192kHz dac/upsampler, ac noisekiller)

Als interlink wordt gebruikt:
ar: Twisted pair designs-Foundation
ar: Van den Hull-The Source
Bjorn: AH!

Het panel bestaat uit:

ar
wil
audiofiel

Vanaf hier de resultaten.

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Als je wilt, kom ik er eentje bij je langsbrengen, kun je er gewoon een week naar luisteren!

wil

Quote from: garmtz on September  2, 2005, 09:14:39
Als je wilt, kom ik er eentje bij je langsbrengen, kun je er gewoon een week naar luisteren!
Dat is al een ideale start  8)  Ik heb overigens al contact gehad met je comp dus die lijntjes zijn kort en al gelegd ;). Kan jij aangeven welke mods de Tjoeb heeft die jij beschikbaar hebt? Dan kunnen we wellicht ook vergelijkingen doen tussen Tjoebs onderling.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Quote from: wil on September  2, 2005, 09:29:13
Dat is al een ideale start  8)  Ik heb overigens al contact gehad met je comp dus die lijntjes zijn kort en al gelegd ;). Kan jij aangeven welke mods de Tjoeb heeft die jij beschikbaar hebt? Dan kunnen we wellicht ook vergelijkingen doen tussen Tjoebs onderling.

wil

Dat is de Reference versie Wil... dus alle toeters en bellen ;D

wil

Quote from: bmateijsen on September  2, 2005, 09:30:56
Dat is de Reference versie Wil... dus alle toeters en bellen ;D
Super toch? Oh nee... Reference toch? ;D Nu nog een of twee mindere goden erbij en we hebben een leuke shoot-out.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiotwin

Tevredenheid!!!

bmateijsen

Quote from: wil on September  2, 2005, 09:32:50
Super toch? Oh nee... Reference toch? ;D Nu nog een of twee mindere goden erbij en we hebben een leuke shoot-out.

wil

Zeg maar wanneer je dit wil doen en ik zorg dat ie klaar staat voor je!
Zorg wel dat hij minimaal een dag mag stabiliseren!

Groet Bjorn

wil

Quote from: ar on September  2, 2005, 09:33:26
Hoi,

Lijkt me leuk,ik heb een Super-Tjoeb.

Ar
Great! Dan hebben we dus een Gewone Marantz, een Tjoeb zonder upsampler met gewone buisjes en een Tjoeb met upsampler met Siemens buisjes. Zeg ik dat zo goed? Dan kunnen we voorzichtig al een datum gaan prikken. Een dag stabiliseren... hm, dat is natuurlijk voor 'ar' lastig (tenzij hij zijn speler langer dan een dag kwijt kan, maar dat lijkt me stug) hoewel hij niet ver weg woont, misschien dat het vervoer van zijn Super-Tjoeb redelijk soepel en zonder hobbels en bobbels gaat.

Qua datum dacht ik aan ergens eind september/oktober liefst op een zaterdag of zondag. Ik zal vanavond wel een paar paar vrije weekenden uitzoeken.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Quote from: wil on September  2, 2005, 09:56:38
Great! Dan hebben we dus een Gewone Marantz, een Tjoeb zonder upsampler met gewone buisjes en een Tjoeb met upsampler met Siemens buisjes. Zeg ik dat zo goed? Dan kunnen we voorzichtig al een datum gaan prikken. Een dag stabiliseren... hm, dat is natuurlijk voor 'ar' lastig (tenzij hij zijn speler langer dan een dag kwijt kan, maar dat lijkt me stug) hoewel hij niet ver weg woont, misschien dat het vervoer van zijn Super-Tjoeb redelijk soepel en zonder hobbels en bobbels gaat.

Qua datum dacht ik aan ergens eind september/oktober liefst op een zaterdag of zondag. Ik zal vanavond wel een paar paar vrije weekenden uitzoeken.

wil

Ik ben begin oktober met vakantie, hou daar dus wel rekening mee ;)

wil

Quote from: bmateijsen on September  2, 2005, 10:00:25
Ik ben begin oktober met vakantie, hou daar dus wel rekening mee ;)
Geen probleem, heeft geen haast. Liever een goede shoot-out met een sterke conclusie dan een onduidelijke trial waar niemand wat aan heeft ;)

Maar ik zat even iets verder te denken. We hebben dus een Tjoeb Reference via Bjorn/Garmt, een Super Tjoeb via Ar en mijn ongemodde cd6000ki. Eigenlijk is de ontbrekende schakel een Heart 6000. Dat is een door Rik Stoet met buizen gemodde CD6000. Wie heeft zo'n speler en zou deze eens getest willen zien tegen de broertjes en zusjes?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

kohns

#10
De Tjoeb is tegenwoordig in trek op dit forum.
Ik ben in het kader van een upgrade vorige zaterdag gaan luisteren naar de Ah! Njoe Tjoeb 4000 reference en ik was direct verkocht.
Maar dat duurde niet lang want de verkoper drong aan om toch nog eens te luisteren naar de Consonance CD-120(ook een hybride speler op buizen). 
Deze had de warmte en de openheid/ruimtelijkheid van de Ah! maar had in mijn oren nog veel meer controle en detail.
Als ik nu moet beslissen mijn CD speler te upgraden dan is het gewoon de Consonance CD120 of zelfs Consonance Reference CD-2.2.
De Consonance CD120 is zelfs 200-300 euro goedkoper dan de Ah! Njoe Tjoeb 4000 reference en ook stukken zwaarder en steviger gebouwd.
Natuurlijk is het geen echte vergelijking voor jou want deze is geen Marantz... .
Langs de andere kant is de Tjoeb ook slechts een OEM versie van de Marantz... dus what the hell >:D
Ik zou zeggen ik breng mijn Consonance mee maar ik heb hem nog niet, met de nadruk op NOG NIET ;D
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Dirkie


wil

Quote from: kohns on September  3, 2005, 21:14:01
De Tjoeb is tegenwoordig in trek op dit forum.
Ik ben in het kader van een upgrade vorige zaterdag gaan luisteren naar de Ah! Njoe Tjoeb 4000 reference en ik was direct verkocht.
Maar dat duurde niet lang want de verkoper drong aan om toch nog eens te luisteren naar de Consonance CD-120(ook een hybride speler op buizen). 
Deze had de warmte en de openheid/ruimtelijkheid van de Ah! maar had in mijn oren nog veel meer controle en detail.
Als ik nu moet beslissen mijn CD speler te upgraden dan is het gewoon de Consonance CD120 of zelfs Consonance Reference CD-2.2.
De Consonance CD120 is zelfs 200-300 euro goedkoper dan de Ah! Njoe Tjoeb 4000 reference en ook stukken zwaarder en steviger gebouwd.

Dat de Tjoeb in trek is is wel terecht hoewel het inderdaad opvallend is dat dat nu opeens zo sterk opkomt; Tjoebs bestaan al een jaartje of zes. Tja, dat is de werking van de marketing en het schaap-effect  ;D. Daarnaast het ik de Reference Tjoeb eerder bij Bjorn gehoord. Klonk erg goed, maar ik heb daar niet gehoord dat specifiek de Tjoeb in zijn set de clou was dat het zo mooi maakte. Ik kende de hele set niet. Maar het was mooi.
Mijn keuze voor de Tjoeb is simpelweg dat ik al een Marantz heb. Het ombouwen van deze speler tot een Tjoeb is véél goedkoper dan hem vervangen door een andere speler. Bovendien is de Marantz die ik heb al een paar klassen beter dan de cd4000 waarop de Tjoeb gebaseerd is. De cd6000 is ook stukken zwaarder gebouwd dan de cd4000. Wat betreft bouw mag ie best de test met de Consonance cd120 aan  >:D

Quote from: kohns on September  3, 2005, 21:14:01
Langs de andere kant is de Tjoeb ook slechts een OEM versie van de Marantz... dus what the hell >:D
Ik zou zeggen ik breng mijn Consonance mee maar ik heb hem nog niet, met de nadruk op NOG NIET ;D

Hoe bedoel je dat dat de Tjoeb 'slechts een OEM versie is, dus what the hell?  :)

Je bent uiteraard welkom om je Consonance mee te nemen. De mogelijke data staan in de startpost; maar wordt de afstand Brussel-Amsterdam niet wat ver?

Quote from: Dirkie on September  3, 2005, 22:42:15
de cd 120 heeft geen buizen...
Klopt inderdaad (volgens de site van Opera Audio) maar omdat het hier om een volledig andere speler gaat maakt dát verschil ook niet meer uit.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiotwin

Hoi,


In principe komen mij de zondagen het beste uit.Ik neem de Twisted pairs design-Foundation interlink mee en de V/DHull-The Source interlink.De Tjoeb gaat stevig in de doos en op een luchtbed ;D bij Wil in de auto.


Groet,

Ar
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Leuke test, Wil. Juist een vergelijking in deze prijsklasse is erg interessant. En ook ik ben benieuwd naar de verschillen tussen al deze Marantz-adapten. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

Wil,ik kan elke datum die jij opnoemt.Ben trouwens ook benieuwd naar jouw set-up.

Ar
Tevredenheid!!!

kohns

Quote from: wil on September  5, 2005, 09:57:05Hoe bedoel je dat dat de Tjoeb 'slechts een OEM versie is, dus what the hell?  :)
Meer informatie hierover kan je hier vinden: http://www.hifi-planet.com/ahnjoetjoeb4000home-en.htm
Citaat:
Before we inform you about what we did with the OEM cd-4000, we suggest you read about the modifications we did on the OEM CD-38 to understand more about our general "modification" philosophy. Than read on from here.
...
What we absolutely wanted to keep is the affordable low price of the Tjoeb. We even wanted to try to improve on price/quality ratio. We carry an excellent record for reliability and after-sales service. That's something we want to keep and will keep and where possible will improve too. Most people think that the "looks" of the OEM CD-4000 are better, so that's something you get as a free extra by this change.


Quote from: wil on September  5, 2005, 09:57:05Je bent uiteraard welkom om je Consonance mee te nemen. De mogelijke data staan in de startpost; maar wordt de afstand Brussel-Amsterdam niet wat ver? Klopt inderdaad (volgens de site van Opera Audio) maar omdat het hier om een volledig andere speler gaat maakt dát verschil ook niet meer uit.

wil
Wie weet ooit  8)
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

bmateijsen

Tuurlijk is het een OEM er staat immers Njoe Tjoeb op de plaat. Echter achterop is gewoon het marantz logo te vinden. Als het geen OEM was geweest, dan had Njoe Tjoeb er zijn naam niet op mogen zetten ;)

wil

Quote from: bmateijsen on September  5, 2005, 15:53:37
Tuurlijk is het een OEM er staat immers Njoe Tjoeb op de plaat. Echter achterop is gewoon het marantz logo te vinden. Als het geen OEM was geweest, dan had Njoe Tjoeb er zijn naam niet op mogen zetten ;)
Ik snap alles, alleen... de afkorting OEM. Wat betekent het?  :-[

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Quote from: wil on September  6, 2005, 08:25:02
Ik snap alles, alleen... de afkorting OEM. Wat betekent het?  :-[

wil

Original Equipment Manufacturer ;)

Dus een component wat gemaakt is door een bepaalde fabrikant, maar merkloos wordt verkocht, waardoor een ander bedrijf zijn eigen naam erop mag plakken.

wil

Quote from: bmateijsen on September  6, 2005, 08:31:27
Original Equipment Manufacturer ;)

Dus een component wat gemaakt is door een bepaalde fabrikant, maar merkloos wordt verkocht, waardoor een ander bedrijf zijn eigen naam erop mag plakken.
AH!


;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

kohns

B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Audiotwin

Hoi,

Ik heb E288CC buisjes gekocht die ik natuurlijk gelijk wil uitproberen als ik ze binnen heb,voor de shoot-out zal ik de standaard buisjes erin zetten of toch met de E288CC?

Ar
Tevredenheid!!!

beunky

Quote from: ar on September  8, 2005, 11:22:54
Hoi,

Ik heb E288CC buisjes gekocht die ik natuurlijk gelijk wil uitproberen als ik ze binnen heb,voor de shoot-out zal ik de standaard buisjes erin zetten of toch met de E288CC?

Ar

Wellicht tijdens de shoot-out wisselen? Kun je ook direct horen wat het verschil is :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

bmateijsen

De E288EC is een no-brainer.. gewoon veel mooier dan de standaard flippers..