Schoonmaken LP platen?

Started by Gwonke, August 31, 2005, 19:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gwonke

Hallo,

Ik heb een zeer eenvoudige vraag.
Sinds kort bezit ik enkele lp's die lang op één of andere zolder gelegen hebben.
Nu krijg ik natuurlijk niet alle stof eraf en bezit ik ook geen apparaat om ze schoon te maken.

Dus mijn vraag is of hier iemand mij enkele tips kan geven om lp's eenvoudig te wassen.
Welke producten kan ik gebruiken? (bv. wat dreft? mag dat?)

Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

mvg

Gwen

Whippet

Zelf gebruik ik een apparaat, maar als je het met een zachte multivezeldoek ofzo doet moet je toch minstens verbetering kunnen bereiken. Geen heet water. Een beetje afwasmiddel lijkt me prima. Zelf gebruik ik 70% ethanol (alcohol).

De puristen zullen er misschien over vallen, maar er werd gevraagd om een simpele oplossing...
Als je toch door rood loopt, druk dan niet op het knopje.

Mr.Blue

Gebruik in elk geval gedestileerd water, gewoon water bevat teveel kalk en dat kan zich afzetten in de groef.
Ik gebruik zelf op een liter ged. water een scheutje alcohol en een drupje dreft en een microvezel doekje, werkt prima.
suc6
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

Gwonke

Aha, ik ben al iets wijzer. :)

Ook dingen die ik zeker niet mag doen zijn uitermate welkom!
Hoe zit het eigenlijk met het label?
ik ga van de veronderstelling uit dat je dat niet teveel in contact brengt met het water? :)
Hoe droog je de plaat?
Gewoon ergens ophangen?
Of eerst wat afdrogen?

Bedankt alvast voor de tips!

Gwen

EdoE

Quote from: Gwonke on August 31, 2005, 19:05:47
Sinds kort bezit ik enkele lp's die lang op één of andere zolder gelegen hebben.
Ik heb dat ze niet gelegen hebben, maar gestaan...
Quote
Nu krijg ik natuurlijk niet alle stof eraf en bezit ik ook geen apparaat om ze schoon te maken.

Dus mijn vraag is of hier iemand mij enkele tips kan geven om lp's eenvoudig te wassen.
Welke producten kan ik gebruiken? (bv. wat dreft? mag dat?)
LP's wassen doe je om rotzooi van de LP's te verwijderen, maar je moet ook zorgen dat er bij het wassen niet weer wat achterblijft. Daarom zijn "wasmachines", dat wil zeggen poetsers met een afzuigsysteem, veruit het beste. Die zijn echter ook erg duur.

Een goed alternatief is het platenwasbakje van Knosti (rond de veertig euro). Daar zit een spindeltje bij met kapjes die precies het label beschermen, en in het bakje zitten borstels waarmee de plaat flink geboend wordt. De reinigingsvloeistof van Knosti laat echter wel weer wat troep achter op je platen. Dat verdwijnt met het afspelen (naaldborstel paraat!), maar je kunt ook een extra bakje los kopen, daarin demi-water gieten en na het reinigen nog even "spoelen" in dat bakje met alleen water.

De vloeistof kun je per fles kopen, maar er circuleren ook zat "recepten" op internet om het zelf te maken. Meestal is dat half demi-water, half alcohol, een drupje vaatwasmiddel en een drupje tegen het "aanhangen". Platen reinigen is echter wel heeeel zinnig...

Cheers,

Edo

advr

Quote from: EdoE on August 31, 2005, 21:48:06
Ik heb dat ze niet gelegen hebben, maar gestaan...LP's wassen doe je om rotzooi van de LP's te verwijderen, maar je moet ook zorgen dat er bij het wassen niet weer wat achterblijft. Daarom zijn "wasmachines", dat wil zeggen poetsers met een afzuigsysteem, veruit het beste. Die zijn echter ook erg duur.

Een goed alternatief is het platenwasbakje van Knosti (rond de veertig euro). Daar zit een spindeltje bij met kapjes die precies het label beschermen, en in het bakje zitten borstels waarmee de plaat flink geboend wordt. De reinigingsvloeistof van Knosti laat echter wel weer wat troep achter op je platen. Dat verdwijnt met het afspelen (naaldborstel paraat!), maar je kunt ook een extra bakje los kopen, daarin demi-water gieten en na het reinigen nog even "spoelen" in dat bakje met alleen water.

De vloeistof kun je per fles kopen, maar er circuleren ook zat "recepten" op internet om het zelf te maken. Meestal is dat half demi-water, half alcohol, een drupje vaatwasmiddel en een drupje tegen het "aanhangen". Platen reinigen is echter wel heeeel zinnig...

Cheers,

Edo

wat is duur, tegenwoordig is er de Okki Nokki, kijk niet naar de naam, want het is een heerlijk betaalbare wasmachine. ben er zeer tevreden over.
kosten rond de 300 euro. ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Alco

Quotewat is duur, tegenwoordig is er de Okki Nokki, kijk niet naar de naam, want het is een heerlijk betaalbare wasmachine. ben er zeer tevreden over

Ik was vanmiddag bij Hanze HiFi in Zwolle, tijdens hun vinyl 5-daagse, en daar werden ook enkele LP's schoongemaakt met die Okkie Nokki.
Het zal ongetwijfeld een goed apparaat zijn, maar wat maakt ie een ongelofelijke klereherrie! :o
Beneden stond de Okki Nokkie z'n werk te doen, en ik zat boven op de 1ste verdieping bij de draaitafel demo's.
Opeens hoorde ik een kabaal, en de verkoper vertelde dat 't de Okki Nokki was die beneden aanstond.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

advr

Quote from: Alco on October 28, 2005, 21:20:20
Ik was vanmiddag bij Hanze HiFi in Zwolle, tijdens hun vinyl 5-daagse, en daar werden ook enkele LP's schoongemaakt met die Okkie Nokki.
Het zal ongetwijfeld een goed apparaat zijn, maar wat maakt ie een ongelofelijke klereherrie! :o
Beneden stond de Okki Nokkie z'n werk te doen, en ik zat boven op de 1ste verdieping bij de draaitafel demo's.
Opeens hoorde ik een kabaal, en de verkoper vertelde dat 't de Okki Nokki was die beneden aanstond.


een klere herrie maken ze allemaal, er zit een stofzuiger in  ;D ;D, maar zet hem op een handdoek en het geluid (het komt van onderen uit) is een stuk gedempt!! ;D ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Red Hot Willie Pepper

en het werkt ook!  :)

ben ook bij hanze geweest en heb twee platen laten reinigen maar oeioeioei wat een verschil! Echt geweldig.
front: Kef Q15; center: Kef Model 100C; rear: Jamo Compact 70; receiver:Sony str-de435 (helaas); (sa)cd: Sony scd-xb770; dvd: Pioneer DV-380; md: Sony mds-je640; lp: Pioneer lichtgewicht

Nu in stereo dus!

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Durk

dat platen luisteren is maar een heel gedoe dus..
platen reinigen, naald reinigen..
zowat een ritueel...


HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin

http://www.poortmusic.nl/apparatuur/analoog/vinylcleaner.htm dit is het enige middel die niet alleen reinigd maak ook een laagje achterlaat, die er voor zorgd dat hij tevens anti-statisch blijft.
Middel is niet zo duur en met een hand wasbakje gaat dit prima het middel vervliegt.
Zie hier:

Als je b.v. een 2de hands plaat net aangeschaft hebt, was deze hiermee en je zult verstelt staan wat je naald dan uit de groef los maakt.
ik heb platen gehad die moest ik het begin 4-5 maal tussendoor reinigen , allemaal witte vlokken
Je krijgt ook meer rust in je geluid ..
En dat poetsen aan je vinyl is alleen maar slecht.
Het grijs worden van de plaat lijkt het dan op.

penguin


advr


hoi Penguin,

lekker gechat met mijn dochter... ;D ;D  (pas op he, ik h ou het in de gaten 8) 8))

De Knosti vind ik lang zo goed niet als de Okki Nokki maar als je het geld niet hebt of wilt uitgeven aan de Okki Nokki dan is het wel een alternatief.
je hebt meer geduld nodig want de platen moete echt drogen. Het laagje wat achterblijft, plakt helaas wel een beetje aan je naald dus dan regelmatig schoonmaken. :o

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin

Quote from: advr on December  3, 2005, 14:14:00
hoi Penguin,

lekker gechat met mijn dochter... ;D ;D  (pas op he, ik h ou het in de gaten 8) 8))
ja maar heb ze er wel op gewezen dat er smerige mensen zijn met andere bedoelingen :S dus was ik eerst een beetje wantrouwig
Ik vindt van kinders blijven ouderen af.
ik wil niet aangezien worden als zo`n smerige chatbox ouderlijke LOL jij vatte dat gelukkig ook niet zo op pfffffff :P
Quote
De Knosti vind ik lang zo goed niet als de Okki Nokki maar als je het geld niet hebt of wilt uitgeven aan de Okki Nokki dan is het wel een alternatief.
je hebt meer geduld nodig want de platen moete echt drogen. Het laagje wat achterblijft, plakt helaas wel een beetje aan je naald dus dan regelmatig schoonmaken. :o
Dit middel die ik liet zien is binnen 5 min vervlogen op kamer temparatuur, je kan altijd nog de haardroger van je vrouw gebruiken, zet um wel op koude lucht :D
Anders het je golfplaten ipv nette vlakke ronde LP`s :P

bmateijsen

Inmiddels is BB&G dealer geworden van Okki Nokki... Vandaag de eerste platen weer eens gewassen en met volle tevredenheid geluisterd naar de eerste gewassen platen. Fantastisch apparaat!

Wij gebruiken Art du son om te mengen en dat geeft in samenwerking met gedistilleerd water echt hele schone platen op 8). Ik had graag gewild dat we veel eerder aan Okki Nokki waren begonnen! 8)

Groet Bjorn

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster