Percentage volumevergroting door dempingsmateriaal gesloten behuizing.

Started by Hi-man, August 16, 2005, 11:54:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hi-man

Hi,

Ben momenteel nog steeds aan het denken wat voor sub te bouwen ter vervanging van mijn Rel Q200. Om wat berekeningen te kunnen maken voor de kastinhoud bij een gesloten subwoofer, heb ik wat gegevens nodig over dempingsmateriaal.
Wie weet welk dempingsmateriaal je het best toe kunt passen bij een gesloten behuizing en wat voor volumevergroting dit materiaal geeft. Met deze gegevens kan ik dan berekenen hoe groot de kast bij een bepaalde unit wordt.

Mijn plan is om een sub te bouwen die goed aansluit op de roomgain van mijn huiskamer. Door de plaatsing in de hoek geeft een gepoorte behuizing ( in het verleden een Boston VR-2000THX gehad) te veel laag en mijn Q200 doet het prima.
Ik wil als mijn dB meter binnen is( via de powerbuy) een ruimtesimulatie maken en kijken welke pieken ik heb bij bepaalde frequenties. Als het nodig is schaf ik dan ook een Behringer DSP1124P aan.
Mijn doel is om een woofer te maken die net zo snel is als de Q200, maar wat meer druk kan geven. Ik wil dus met een 12" tot 15" gaan werken, maar het moet geen mega grote kast worden.
De kleiner gesloten kast heeft natuurlijk wel als nadeel dat deze de lagere tonen met lager SPL weergeeft. Ik wil deze dus laten versterken door de roomgain en de resonantie pieken met de parametrische EQ wegwerken om zo een vlakke response te krijgen.
Ik denk dat er een piek zit in mijn huiskamer rond de gemiddelde tuningsfrequentie van een gepoorte behuizing ( rond de 25-30 HZ). Ik heb dit natuurlijk alleen op het gehoor kunnen beluisteren. Met mijn dB meter zal ik volgende week meer weten.
Dus, een gepoorte behuizing met een lager -3 dB punt zal alleen de piek maar groter maken. Vandaar mijn idee van een gesloten behuizing, waarbij het -3 dB punt een stuk hoger ligt. Als iemand nog ideën heeft welke unit te gebruiken, dan hoor ik het graag.


Hi-man

Arno P


PaulSQ

Koop er een tweede zelfde bij anders als je nu tevreden bent ;)

Hoe uit zicht een piek om en nabij de 25 hz zich dan in jouw geluid? volgens mij hoor je dat al nauwelijks meer maar voel je het meer....

Ik gebruik zelf een car-audio unit van JL Audio (jl 10W6) in een gesloten behuizing met Lage Qtc, dus een langzaam afvallend systeem, bevalt prima, is ook 50hz lowpass gefilterd.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS