Voor mij de CD van het jaar; Opeth - Ghost Reveries

Started by Martin_M, August 2, 2005, 13:21:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roland

Quote from: Sarjenka on September 15, 2005, 13:15:46

Wat vervelende dingen vond ik (maar da's gewoon inherent aan concerten in relatief kleine zalen) dat het dus veel te druk was. Ik stond eerst precies in een looppad met voor me een vent van 3 en een halve meter (zo leek het) die om de haverklap bier ging halen.
Ah, dan weet ik waar je stond  ;D
Die kerel was er samen met z'n tweelingbroer ofzo ... en hij was vrij irritant en zat iq-loos te zwaaien enzo  ::)

QuoteOpeth speelt gewoon retestrak. Het geluid was echt geweldig (ok, aan de zijkant iets minder).
Klopt. Het kan, zoals Martin_M eerder al aanhaalde, wel  8)

QuoteWat me trouwens opviel is dat Michael (zanger/gitarist) tegenwoordig flink aan het ouwehoeren is met het publiek; voorheen was het - met zijn prachtige stem - "thank you" en "We are Opeth from Stockholm Sweden" en dat was het dan wel ongeveer... Maar nu lulde ie onze oren van onze kop...  >:D ach... is niet zo erg hoor, als hij maar niet - net als een Bruce Dickinson - steeds in herhaling gaat vallen met zogenaamd leuke uitroepen...
Die kerel is echt gewoon zo droog met z'n uitspraken. Het komt trouwens wel allemaal heel spontaan over, maar ik las dat 'ie in België dezelfde grappen maakte. Niet dat dat uitmaakt, ik kon me goed vermaken om z'n uitspraken ("Cunts!"). Totaal hebben ze toch zo'n 2 uur gespeeld (incl. gelul van Mikael  ;)) en de pauze tussen Blackwater Park en de ingecalculeerde toegift Demon Of The Fall.

Playlist:
1.   The Baying Of The Hounds (Ghost Reveries)
2.   When (My Arms, Your Hearse)
3.   Deliverance (Deliverance)
4.   In My Time Of Need
5.   Death Whispered A Lullaby
6.   The Drapery Falls (Blackwater Park)
7.   The Grand Conjuration (Ghost Reveries)
8.   Face Of Melinda (Still Life)
9.   Blackwater Park (Blackwater Park)
10. Demon Of The Fall (My Arms, Your Hearse) = toegift


Waarschijnlijk in december (4 december in Tivoli Utrecht en/of 22 december in de Boerderij, Zoetermeer nog een keer  8))

Sarjenka

Quote from: Roland on September 15, 2005, 16:07:13
Ah, dan weet ik waar je stond  ;D
Die kerel was er samen met z'n tweelingbroer ofzo ... en hij was vrij irritant en zat iq-loos te zwaaien enzo  ::)
Klopt. Het kan, zoals Martin_M eerder al aanhaalde, wel  8)
Die kerel is echt gewoon zo droog met z'n uitspraken. Het komt trouwens wel allemaal heel spontaan over, maar ik las dat 'ie in België dezelfde grappen maakte. Niet dat dat uitmaakt, ik kon me goed vermaken om z'n uitspraken ("Cunts!"). Totaal hebben ze toch zo'n 2 uur gespeeld (incl. gelul van Mikael  ;)) en de pauze tussen Blackwater Park en de ingecalculeerde toegift Demon Of The Fall.

Playlist:
1.   The Baying Of The Hounds (Ghost Reveries)
2.   When (My Arms, Your Hearse)
3.   Deliverance (Deliverance)
4.   In My Time Of Need
5.   Death Whispered A Lullaby
6.   The Drapery Falls (Blackwater Park)
7.   The Grand Conjuration (Ghost Reveries)
8.   Face Of Melinda (Still Life)
9.   Blackwater Park (Blackwater Park)
10. Demon Of The Fall (My Arms, Your Hearse) = toegift


Waarschijnlijk in december (4 december in Tivoli Utrecht en/of 22 december in de Boerderij, Zoetermeer nog een keer  8))


ah, jij hebt beter opgelet mbt playlist :D

Ik dacht ook al: is vast z'n broer! Arme moeder om zulke gigantische kerels eruit te moeten persen  O0

Toen ik dus in de hal (bij dat raam voor de toiletten) stond te wachten op Pjotr, kwamen die 2 reuzen naar buiten en begonnen een beetje te stoeien... Ik ben heel snel opzij gegaan, want als je die 2 gevaartes bovenop je krijgt, dan overleef je het niet...

Ze waren idd heel irritant, maar ze maakten het een beetje goed door wel steeds " sorry !!! " te roepen... sommige "boeren" willen gewoon dwars door je heen lopen, en zeggen geen stom woord...

de humor van Michael is idd wel grappig... En dat hij in Belgie hetzelfde zei?? Ach, dat doet een Bert Visscher toch ook als ie een one-man-show geeft? :D

En wij gaan ook weer in december... Tivoli dus, want 2 x vind ik persoonlijk een beetje teveel van het goede...

Roland

#52
Zo, gisteravond Opeth in de Tivoli gezien  8) 8)

Nog steeds geen Lopez op drums, maar, net zoals vorige keer in september, de drummer van Bloodbath (door Åkerfeldt Legolas genoemd  ;D)

Laten we met de tracklist beginnen:
1. Ghost Of Perdition (Album: Ghost Reveries)
2. When (Album: My Arms, Your Hearse)
3. White Cluster (Album: Still Life)
4. Closure (Album: Damnation)
5. Bleak (Album: Blackwater Park)
6. The Grand Conjuration (Album: Ghost Reveries)
7. Under The Weeping Moon (Album: Orchid)
8. The Baying Of The Hounds (Album: Ghost Reveries)
9. A Fair Judgement (Album: Deliverance)
10. Deliverance (Album: Deliverance) = toegift

Tijdens het begin van Ghost Of Perdition was het geluid niet helemaal lekker afgeregeld. Vooral de drums klonken slecht/hard. Gelukkig werd dit snel bijgesteld en was de rest van het concert het geluid kwalitatief eigenlijk ERG GOED en niet te hard ... eindelijk een concert waar ik geen oordopjes nodig heb ... chapeau!!  O0

De tracklist was wel iets veranderd en gelukkig speelden ze dit keer wel Ghost Of Perdition en eindigden ze een keer niet met Demon Of The Fall, maar met Deliverance  :D
In de Melkweg (september) speelden ze echter wel betere nummers van Damnation EN The Drapery Falls van Blackwater Park. Nu speelden ze dan weer wel Under The Weeping Moon van Orchid  >:D

Het is vrij moeilijk te zeggen welk concert ik nou beter vond/vind ... ik ga het even laten bezinken en de tracklist nog eens luisteren. Wel is zeker dat deze samen met het andere Opeth-concert in m'n concert top 5 2005 staat  8)


edit: het 5e nummer dat ze speelden was Bleak en niet Blackwater Park

gebah

#53
Hè. Ben ik net door m'n Opeth cd's aan het spitten om de setlist van gisteravond hier te kunnen posten, is iemand me voor  :). Ik vond het een geweldig concert, ongeveer 3 keer zoveel bezoekers als 2 jaar geleden in Tivoli (tja, ze worden wat populairder...). Geluid was inderdaad goed, op het laatst ging het toch wel behoorlijk hard vond ik. Maar vannacht geen last van een piep in de oortjes dus niet te hard!

Michael was inderdaad aardig op dreef. Viel me wel op dat een groot deel van het publiek zijn 'conferences' wat minder kon waarderen, ik vond het erg leuk. Zeker de aankondigingen met de 'death metal' stem: 'thank you, we love you', geweldig! Ook de prijsvraag, erg leuk, gelukkig ging de eerste prijs niet door  ;D ;D

Een paar nummers heb ik toch wel gemist, inderdaad Demon of the Fall, The Drapery Falls, maar ook wel Serenity Painted Death, To Rid The Disease. Ach, als ze al mijn favoriete nummers moeten spelen duurt het concert een uur of 5.

Maar wat me nog het meest opviel was dat een andere drummer toch een aardig stempel op zo'n concert kan drukken, Martin Axenroth (Ladies, give it up for 'Legolas'  ;) ) is zeker niet slecht maar als ik volgend jaar weer naar Opeth ga hoop ik toch dat Martin Lopez er weer bij is. Hij speelt toch wat strakker.

Conclusie: goed concert, beste band van 2005!

Martin_M

#54
Quote from: gebah on December  5, 2005, 16:12:59
Maar wat me nog het meest opviel was dat een andere drummer toch een aardig stempel op zo'n concert kan drukken, Martin Axenroth (Ladies, give it up for 'Legolas'  ;) ) is zeker niet slecht maar als ik volgend jaar weer naar Opeth ga hoop ik toch dat Martin Lopez er weer bij is. Hij speelt toch wat strakker.

Helemaal mee eens. Martin Axenroth is een geweldige Deathmetal drummer, maar geen Opeth drummer :-\
Voor mij heeft hij bijvoorbeeld het nummer 'Blackwater Park' helemaal verpest. Ik kon er echt geen touw aan vastknopen. Gelukkig bleef het bij de rest van de nummers wat beperkt maar Lopez heeft gewoon een heel andere manier van spelen met een leuke eigenaardige timing. Dit mis je helemaal met Axenroth welke veel 'hoekiger' speelt.
Aan de andere kant mogen we natuurlijk blij zijn dat ze een (tijdelijke) vervangen hebben kunnen vinden. Anders was de hele tour gewoon afgezegd.

Weet iemand trouwens wat er precies met Lopez aan de hand is? Ik vond op de Opeth-site (+forum) iets van een bloedvergiftiging maar ik weet het niet zeker.

Ik heb me de avond er niet door laten verpesten en heb lekker genoten van het gebodene. Ik vind de standup comedian-act van Michael wel vermakelijk. Gelukkig duren de nummers van Opeth normaliter nogal lang dus de verhouding muziek/ge-ouwehoer is nog niet zo verkeerd ;D
Het viel me wel op dat het geluid na de 'pauzes' wel weer beter was dan daarvoor. Wij stonden helemaal bovenaan op het 'balkon' en misschien ligt het daar wel aan maar de stem van Michael had af en toe behoorlijk last van galm en overstuurde daarom soms behoorlijk. Ook zijn cleane gitaargeluid had vaak een flenger-effect (beetje onderwatergeluid). Soms was het totale geluid ook erg rommelig wat zeker niet aan de band lag maar duidelijk aan de ruimte. Gelukkig stond het geluid vaker goed dan slecht afgesteld waardoor dit gelukkig wat beperkt bleef.
Maar wat dat betreft vond ik het optreden in 013 meer geslaagd.

T'is inderdaad jammer dat ze één van mijn favourieten 'the drapery falls' niet hebben gespeeld maar aan de andere kant is het natuurlijk wel goed dat je niet elke keer dezelfde set voorgeschoteld krijgt.

Kortom, 'twas wel weer genieten gisteravond.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

gebah

Quote from: Martin_M on December  5, 2005, 17:47:21
Weet iemand trouwens wat er precies met Lopez aan de hand is? Ik vond op de Opeth-site (+forum) iets van een bloedvergiftiging maar ik weet het niet zeker.

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat hij overspannen was en ook nog eens last van heimwee heeft. Touren wordt daardoor wel erg lastig...

Roland

Hmm, volgens wat mensen op een ander forum speelden ze niet Blackwater Park, maar Bleak.
Kan het me niet meer echt voor de geest halen, maar het kan best kloppen.

Iemand die dit kan bevestigen toevallig?

Martin_M

#57
Quote from: Roland on December  6, 2005, 15:17:04
Iemand die dit kan bevestigen toevallig?

Nee, eigenlijk niet want dit was het nummer waar ik geen touw aanvast kon knopen ;D

Ik zal zo de CD even opzetten.

[edit] Ik ben er vrij zeker van dat het toch Blackwater Park moet zijn.
Bleak vind ik een geweldig nummer en is erg herkenbaar. Ik had net geen deja-vu-gevoel bij het beluisteren ervan ;)

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Roland

Quote from: Martin_M on December  6, 2005, 15:31:12
Nee, eigenlijk niet want dit was het nummer waar ik geen touw aanvast kon knopen ;D
Haha, ok dan :)
Mooie aankondiging was het trouwens voor dat nummer, zoiets als: "And now a song from our nr. 1 hit album ;D"

Roland

Hmmm ... ben nu Bleak aan het luisteren en het is hem inderdaad. Hmm, verkeerde titel onthouden denk ik  :'(
Even m'n post aanpassen dan maar  ::)

Martin_M

Viel het anderen ook op dat het Opeth-publiek meer gevarieerd wordt??

Ik zag toch echt aardig wat oudere jongeren. En dan bedoel ik mensen van rond de 50 jaar. Wel leuk!!
Een stelletje achter me wilde tijdens 'The Drapery Falls' via de telefoon het thuisfront mee laten genieten. Helaas speelden ze dat nummer niet......
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

gebah

Quote from: Martin_M on December  6, 2005, 17:32:20
Viel het anderen ook op dat het Opeth-publiek meer gevarieerd wordt??

Ik zag toch echt aardig wat oudere jongeren. En dan bedoel ik mensen van rond de 50 jaar. Wel leuk!!
Een stelletje achter me wilde tijdens 'The Drapery Falls' via de telefoon het thuisfront mee laten genieten. Helaas speelden ze dat nummer niet......

Inderdaad liepen er vijftigers tussen de puistige pubers  ;D En natuurlijk veertigers  :-[ zoals ondergetekende...
Maar ja, als ze nog populairder worden, wordt het toch weer tijd voor een 'nieuwe ontdekking'.

En volgens mij was het inderdaad Bleak wat ze speelden en niet Blackwater Park!

Roland

Quote[edit] Ik ben er vrij zeker van dat het toch Blackwater Park moet zijn.
Bleak vind ik een geweldig nummer en is erg herkenbaar. Ik had net geen deja-vu-gevoel bij het beluisteren ervan ;)
Deze zin had ik nog even niet gezien (ja, hij is ge-edit  ;)). Ik kan het nummer me zelf ook niet helemaal herinneren, maar wel wat teksten:

"I am moving closer to your side"

en

"Help me cure you
Atone for all you've done
Help me leave you
As all the days are gone"

en dat zijn lyrics van Bleak :)

Martin_M

OK, dan moet het wel.
Ik vind Bleak dus een heel erg gaaf nummer.
Zegt dus genoeg dat ik dat niet meer herinner (nee, ik heb niet aan bier of andere geestverruimende middelen gezeten ;D)

Het concert laat hier wel een goed gevoel over. We draaien de laatste dagen bijna niets anders meer als Opeth ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)


Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Roland

#66
Ja, Ghost Reveries is ook mijn #1 CD van 2005.
Check de rest van de lijst (loze verhaaltjes en zo ;)) op http://pizzi.web-log.nl

Oh ja, stem ook meteen ff (links onder de Links  ;D:-*

Martin_M

#67
Quote from: Roland on December 20, 2005, 23:27:03
Oh ja, stem ook meteen ff (links onder de Links  ;D:-*
Gestemd ;)

Op de tweede plaats zou trouwens Arcturus - Sideshow Symphonies komen te staan. Verder is het geloof ik nogal rustig geweest met (nieuwe) CD's kopen dit jaar. Ik kan me zo uit het hoofd alleen nog 'System of a Down', Nevermore en 'Pain of Salvation' herinneren.

[edit] Ik weet alvast wel wat één van de eerste CD's is die ik volgend jaar ga aanschaffen:
SADUS - Out for Blood (trailer hier op www.mascotrecords.com).
Herkenbaar Sadus maar het lijkt erop dat er wat meer melodie aan toegevoegd is. En natuurlijk het prachtige baswerk van Steve DiGiorgio 8) 8)

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

De Aardschok heeft Ghost Reveries ook verkozen tot Album van het jaar. ;D ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Roland


Martin_M

#70
Zouden we met z'n allen er niet voor kunnen zorgen dat volgend jaar Opeth met de single-versie van  'The Grand Conjuration' in de top 2000 komt?  8)

De clip is op de RoadRunner site te vinden.
Haha, Michael zelf heeft een erge hekel aan deze verkorte versie. Hij noemt het dan ook toepasselijk een 'trailer' ;D.

Ik vond ook nog een video-interview met Michael van vlak voor het concert in de Melkweg (klikkerdeklik). Bij mij deden de video's het echter niet, morgen nog maar eens proberen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#71
En nog eentje:
Popmatters selecteerde Opeth - Ghost Reveries als beste metal album van 2005!!

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

gebah

Quote from: Martin_M on December 28, 2005, 18:37:55
(klikkerdeklik). Bij mij deden de video's het echter niet, morgen nog maar eens proberen.

Martin

Vaag, de links werken niet, maar wat wel werkt is onderstaande link kopieren en plakken in de 'url balk'(en vervang 1 achter Opeth door 2, 3,4 of 5 om de volgende delen te zien):
http://faceculture.high5.net/opeth/opeth1.wmv

Trouwens, wat me nog van het hart moet: hoe vaker ik de cd hoor, hoe meer ik geneigd ben tot de conclusie dat dit de beste cd ooit is!

Grindtegel

Ik vind Blackwater Park toch nog steeds de beste van Opeth.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Martin_M

#74
Wij spelen met het idee om in het nieuwe jaar een HT-Opeth-meeting te organiseren.

Wellicht even afhankelijk van de ideeën van Sarjenka en Devoraz betreffende hun HT-Metalmeeting. We zien ze vandaag dus kunnen we het er wel even over hebben.

Zou er animo zijn voor zo'n Opeth-dag??? Gewoon lekker Opeth cd's draaien, over Opeth ouwehoeren, Opeth live-dvd  kijken etc. etc. etc.

Martin & Miranda
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)