Review(s) van de xXx speakers (Front der Fronts topic)

Started by garmtz, July 29, 2005, 16:22:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#175
Hierbij een onverwachte review van mijn xXx..... :P

Ik heb de laatste tijd weer het pianospelen opgefrist.

De piano heeft mij dan ook weer met beide voeten op de grond gezet.

Ook al speelde ik de laatste weken gedempt (hij werd vandaag pas weer gestemd) je hebt gewoon meteen door dat het onmogelijk is om dit geluid met (xXx) speakers te evenaren.

Nog steeds lees je reviews (ook in vakbladen) dat de reviewer de High-End speakers niet of nauwelijks van ...the real thing...wist te onderscheiden. :o

Nou vandaag weer het linker pedaal (demper) losgelaten en het geluid overdonderd je weer.....dat is gewoon zowel qua klank als qua soundpressure een voor speakers onevenaarbaar instrument (eigenlijk elk instrument).

Elke cd welke ik heb met piano-muziek hoe mooi ook opgenomen komt gewoon niet in de buurt
en misschien ook wel gelukkig maar....ga je vanzelf weer aandacht geven aan LIVE... ;)

PS
HIERONDER EEN FOTOOTJE VAN DE STEMMER.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

wil

Iets wat écht is kan niet echter worden.

Heerlijk, met beide benen op de grond  ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

kippekop

Quote from: Erik van Voorst on November 23, 2005, 17:34:34
Hierbij een onverwachte review van mijn xXx..... :P

Ik heb de laatste tijd weer het pianospelen opgefrist.

De piano heeft mij dan ook weer met beide voeten op de grond gezet.

Ook al speelde ik de laatste weken gedempt (hij werd vandaag pas weer gestemd) je hebt gewoon meteen door dat het onmogelijk is om dit geluid met (xXx) speakers te evenaren.

Nog steeds lees je reviews (ook in vakbladen) dat de reviewer de High-End speakers niet of nauwelijks van ...the real thing...wist te onderscheiden. :o

Nou vandaag weer het linker pedaal (demper) losgelaten en het geluid overdonderd je weer.....dat is gewoon zowel qua klank als qua soundpressure een voor speakers onevenaarbaar instrument (eigenlijk elk instrument).

Elke cd welke ik heb met piano-muziek hoe mooi ook opgenomen komt gewoon niet in de buurt
en misschien ook wel gelukkig maar....ga je vanzelf weer aandacht geven aan LIVE... ;)

PS
HIERONDER EEN FOTOOTJE VAN DE STEMMER.....

Viel me ook al op bij de VAD, ook al heb je twee ton aan spul staan, een echte concertzaal is onovertroffen, je luistert (wat mij betreft) altijd duidelijk naar speakers...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

)p(

Quote from: kippekop on November 23, 2005, 20:00:42
Viel me ook al op bij de VAD, ook al heb je twee ton aan spul staan, een echte concertzaal is onovertroffen, je luistert (wat mij betreft) altijd duidelijk naar speakers...

De reden waarom ik meer investeer in concert kaartjes dan in hifi  ;D

peter

mr TC

Beste Eric,

Hoe combineer ik dit?

Post 1
Ja het is werkelijk nu ongelooflijk....

Het nummer Jimmy van Diana Krall van de cd Stepping out...Volledig instrumentaal met piano
kan ik nu ZO HARD draaien dat het een live piano is.....

Ik liet zelfs Aafje (mijn vrouw) dezelfde noten aanslaan op mijn eigen piano.....GEEN VERSCHIL   

Dit heb ik werkelijk nergens anders gehoord...

Sorry dat ik zo te keer ga over mijn eigen kindjes.... 

Post 2

Hierbij een onverwachte review van mijn xXx..... 

Ik heb de laatste tijd weer het pianospelen opgefrist.

De piano heeft mij dan ook weer met beide voeten op de grond gezet.

Ook al speelde ik de laatste weken gedempt (hij werd vandaag pas weer gestemd) je hebt gewoon meteen door dat het onmogelijk is om dit geluid met (xXx) speakers te evenaren.

Nog steeds lees je reviews (ook in vakbladen) dat de reviewer de High-End speakers niet of nauwelijks van ...the real thing...wist te onderscheiden. 

Nou vandaag weer het linker pedaal (demper) losgelaten en het geluid overdonderd je weer.....dat is gewoon zowel qua klank als qua soundpressure een voor speakers onevenaarbaar instrument (eigenlijk elk instrument).

Elke cd welke ik heb met piano-muziek hoe mooi ook opgenomen komt gewoon niet in de buurt
en misschien ook wel gelukkig maar....ga je vanzelf weer aandacht geven aan LIVE... 
(EINDE CITAAT)

Begrijp me goed ik wil je niet onderuit halen, maar ik vroeg het me gewoon af.

Alle respect voor je xXx , maar blijkt niet hieruit dat je luister ervaring meer afhankelijk is van je emotionele situatie dan je eigenlijk zou willen?

TC




Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Raphie

Getuigd wel van nuchterheid om dit over je eigen "levenswerk" te kunnen bekennen. O0
Zullen we het er dan maar op houden dat de xXx " The next best thing" na live zijn? ;D
JBL PRX Power!

blue-eyes

Heeft een piano ook niet met ruimtelijke beperkingen/acoustiek te maken? En vinden we een concertzaal nu eenmaal een referentie omdat de concerten nu eenmaal daar gespeeld worden?

Of is dit verkeer gedacht?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik van Voorst (in memoriam)

Sorry dat ik vandaag pas wat reacties lees (had mijn notifier al uitgezet..er komt toch niets meer  ;D :-[)

Okay duidelijk ...de statement er gaat niets boven LIVE muziek...blijf ik hoog in het vaandel dragen
er bestaat geen set ter wereld wat dit kan evenaren...en niet alleen electronisch maar zeker ook fysiek...

Een piano is een vreselijk powerful instrument ook deze is niet te evenaren door een speaker...mmaaarrr....als Diana een paar losse noten aanslaat....kan een goede tot zeer goede set ...je knap in de maling nemen...zeker als er een echte piano naast je staat en je slaat die noten aan...gewoon griezelig......mijn set gaat gewoon met die veranderingen en tweaks steeds beter en echter klinken al zeg ik het zelf. :-[.......maar hoe mail je dat nu precies.... ;)

Als je de zinnen naast elkaar ziet heb je gewoon gelijk...klaar uit.....communiceren blijft moeilijker dan luisteren... :P


Ik wil me wel verdedigen door te zeggen dat ik mijn emotionele beleving (ZELFS BIJ MIJN ZELFBOUW) al 3 jaar geprobeerd heb uit te schakelen als ik mail.......dus daar ben ik het niet mee eens ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Een luisterervaring met de xXx.

30 oktober 2006.

Ik had nog een paar potjes Danish Oil staan, en afgelopen maandag was het tijd om die eens langs te gaan brengen met een paar CD-tjes onder mijn arm. Natuurlijk had ik alle raving reviews al gelezen over Erik's systeem, dus ik was zeer benieuwd.

Bij binnenkomst werd ik verwelkomd door Aafje, met de mededeling dat er een ongenode gast rondliep in de persoon van een veldmuisje. Het gaf de avond zeker iets speciaals, daarover later meer.

Het was grappig om binnen te komen en zoveel te herkennen, omdat Erik natuurlijk zijn bouwverslag rijkelijk had voorzien van foto's. De bouwkwaliteit van de speakers is werkelijk op top niveau. Omdat ik zelf net door het hele fineer/olie trajekt ben gegaan kon ik erg goed apprecieren wat daar in de woonkamer stond. Ze ontlokten mij de opmerking "wat een snoepjes". Ik heb in het verleden de Osiris in het echt gezien, en daarmee vergeleken zijn Erik's speakers gewoon schatjes. 80% van de maat betekent 51,2% van het volume, en dat merk je goed. Aafje voegde eraan toe dat het toch wel snoepen waren.  :D

We hebben naar veel soorten muziek geluisterd. Van acoustisch werk tot symphonische rock en van Carmignola tot knallende Madonna. Eerst wat ik zelf had meegebracht, en Erik had ook nog een hoop leuks in de kast staan. De tijd vloog. Het eerste uur luisteren onder het genot van een kopje koffie en Aafje's versgebakken appeltaart uit "de keuken der keukens" was een beetje onrustig, omdat meneer Muis zo nu en dan de kop opstak wat bij ons dat de reactie opwekte om het beest proberen te vangen. Erik had hiertoe een visnet ter beschikking. Op een gegeven moment hadden we de muis te pakken en zat hij onder het net te piepen. Toen heb ik hem maar bij de staart gevat en naar buiten gesmeten. Daarmee werd ik meteen tot Steve Irwin II bestempeld. Misschien ben ik wel een roeping misgelopen.  ;D

Daarna kon het genieten in alle rust aanvangen. Erik zette daartoe audiotweak nummer 1 op tafel, namelijk een excellent glas wijn. Het genieten hield pas op toen we erachter kwamen dat het behoorlijk na middernacht was en tijd om het mandje op de zoeken.

Om de beleving samen te vatten: Ik begrijp helemaal dat Erik hier dag in dag uit grondig van geniet. Dat zou ik namelijk zelf ook doen. Dit systeem heeft alles. Intimiteit, impact, betrokkenheid, gemak, rust en explosieve dynamiek. In feite belichaamt de xXx een paradox: absolute rust en authoriteit, maar met een levendigheid die heel veel betrokkenheid geeft en de beleving enorm veel realiteitszin meegeeft. Is het echt? Nee, het is audio, met een enorme suggestie van echt.

Door naar veel verschillende instrumenten geluisterd te hebben meen ik te concluderen dat over de hele frequentierange energie aanwezig is. Alle instrumenten die ik heb gehoord zaten vol energie. Hierdoor werd ik gevoelsmatig in de muziekbeleving gesleurd. Daar komt bij, dat ongeacht de complexiteit van de opname het oplossend vermogen maximaal is. Alle instrumenten en stemmen zijn afzonderlijk te volgen en staan in de juiste proportie afgebeeld.
Hier staat duidelijk een systeem dat met de grootste zorg gebouwd is. Ook in de filtering is duidelijk te horen dat er bewuste keuzen zijn gemaakt. De boel staat behoorlijk op het randje: ietsje meer hier of ietsje meer daar zou teveel worden. Daardoor zijn de speakers ook in staat alles te geven wat er in de opname zit. Zoals het hoort: voluit, zonder enige terughoudendheid.

Zijn er punten van kritiek? ja. Maar die zijn niet relevant. Ik moest bijvoorbeeld wennen aan het laag. Ik zal ook hebben moeten wennen aan de set, luisterruimte enzovoorts. Met de nadruk op wennen. Ik merkte al, dat gedurende de avond gewenning begon op te treden en ik meer en meer oor kreeg voor de kwaliteiten van het systeem. Hoe de muziek vloeit en hoe vanzelfsprekend de boel in elkaar steekt. De afbeelding klopt gewoon, er is geen speld tussen te krijgen. Als ik door en door vertrouwd zou zijn met dit systeem, blijven mijns inziens alleen de kwaliteiten over. En die zijn enorm.

Dank Erik en Aafje dat ik een avond kon genieten van jullie set en gastvrijheid. Het was een onvergetelijke ervaring die me nog lang bij zal blijven. Zoals reeds gezegd bij het afscheid: ik hoop jullie snel weer te ontmoeten. Ik heb niet alleen genoten van uitstekende audio, maar ook van jullie. De uitnodiging staat om bij mij te komen luisteren als mijn speakers zijn ingespeeld en naar tevredenheid zijn ingeregeld.

Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Een heel leuk review, Fokke, net alsof ik er bij was. :D

Ik blijf nieuwsgierig naar deze reusachtige dwergen die volgens de mensen die ze gehoord hebben lijken te verdwijnen tijdens het spelen van muziek. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hardstikke bedankt dat je de tijd hebt genomen om weer wat neer te tikken...

Altijd leuk om te lezen dat "anderen" ook enthousiast raken en op dezelfde manier als ik onder de indruk van muziek raken.
Ook je meegenomen cd's staan weer op mijn verlanglijstje....

Ik ben nog steeds niet vergeten hoeveel werk het was om te bouwen...zeker in vergelijking met mijn keukenproject was dit een bijna TE groot project....de andere kant is dat ik hoop dat deze speakers nu nooit meer de deur uit hoeven....elke dag/avond weer gave muziek ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hoi Erik,

Quote from: Erik van Voorst on November  1, 2006, 08:22:49
de andere kant is dat ik hoop dat deze speakers nu nooit meer de deur uit hoeven....elke dag/avond weer gave muziek ;)

Hopen? Ik denk dat jij ontzettend veel moeite moet doen om nog een luidspreker te vinden die jou meer biedt dan de, met liefde vervaardigde, xXx'en...met grote kans een haast onmogelijke opgave.

mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

Voor de liefhebbers:...we hebben oa. zeer genoten van Mathilde Santing met Texas Girl and Pretty Boy
(beetje vreemde titel maar ze is zelf dus ook..... :P)

Ze vertolkt hier nummers van Randy Newman...en de xXx maakte haar bijna fysiek aanwezig....prachtig al zeg ik het zelf  ;D

Deze cd vandaag gekocht bij Plato voor € 8....YESSS  8)...vanavond dunnetjes overdoen.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

EdoE

Quote from: Erik van Voorst on November  1, 2006, 08:22:49
....de andere kant is dat ik hoop dat deze speakers nu nooit meer de deur uit hoeven....

Nou, mochten ze de deur uit moeten, dan is het volgende probleem dat je ze niet kwijtraakt. Als je ze wilt verkopen moet je je bestede tijd meecalculeren en dan zijn ze prompt onbetaalbaar.

Erik van Voorst (in memoriam)

#189
Quote from: fgroen on October 31, 2006, 16:05:17
Een luisterervaring met de xXx.

30 oktober 2006.

Zijn er punten van kritiek? ja. Maar die zijn niet relevant. Ik moest bijvoorbeeld wennen aan het laag. Ik zal ook hebben moeten wennen aan de set, luisterruimte enzovoorts. Met de nadruk op wennen. Ik merkte al, dat gedurende de avond gewenning begon op te treden en ik meer en meer oor kreeg voor de kwaliteiten van het systeem. Hoe de muziek vloeit en hoe vanzelfsprekend de boel in elkaar steekt. De afbeelding klopt gewoon, er is geen speld tussen te krijgen. Als ik door en door vertrouwd zou zijn met dit systeem, blijven mijns inziens alleen de kwaliteiten over. En die zijn enorm.

.

Fokke.

Grappig Fokke

Ik luister alweer een paar avonden naar een veranderde cross-over voor het laag.
Ik laat hem nu oppakken bij 70 Hz ipv 50 Hz.....
Dit geeft ietsje meer body aan sommige muzieksoorten...

Ik luister namelijk alweer 3/4 jaar na een cross-over van 50 Hz....want 3/4 jaar geleden klonk een overname bij 70 Hz iets te "aangezet" naar mijn smaak...nu ervaar ik dat weer anders.....dat moet dus vallen onder het fenomeen INSPELEN van de woofers....een 6-tal maanden elke avond luisteren is dus nog steeds niet genoeg  ;D

Voorlopig maar even een paar maandjes en vele cd's op 70 Hz luisteren....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on November  3, 2006, 18:53:24
Ik luister namelijk alweer 3/4 jaar na een cross-over van 50 Hz....want 3/4 jaar geleden klonk een overname bij 70 Hz iets te "aangezet" naar mijn smaak...nu ervaar ik dat weer anders.....dat moet dus vallen onder het fenomeen INSPELEN van de woofers....een 6-tal maanden elke avond luisteren is dus nog steeds niet genoeg  ;D

Naast het inspelen van de woofers, is ook het inspelen van de lusiteraar een niet te ontkennen fenomeen. Na een periode van 'gewenning' kies je wellicht weer anders dan in het begin. ;)

Overigens is het misschien nog nuttig te weten (voor zover je dat al niet wist), dat jouw Bryston 10B zonder problemen is aan te passen aan tussenfrequenties. Er hoeven alleen maar een paar weerstanden te worden aangepast (de schema's zijn publiekelijk bekend). Zo kun je eventueel kiezen tussen meerdere waardes in het gebied waar jouw speakers overnemen, bijvoorbeeld 40-43-46-49-51-54-57-60-63-66 (of wat voor volgorde dan ook) voor een nauwkeuriger afstelling. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja inderdaad...ik heb de schema's bij de aankoop mee gekregen... 8)

De importeur had het zelf al in het begin aangeboden mocht ik het nodig hebben...

Dat de schaalverdeling op de cross-over dan niet klopt...boeit mij minder... ;D

Mogelijk dat ik inderdaad straks wat tussenwaarden laat aanbrengen....met name dan
tussen de 50 en de 70 Hz...

Erg bedankt voor het meedenken... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on November  3, 2006, 20:56:47
De importeur had het zelf al in het begin aangeboden mocht ik het nodig hebben...

Mafico? Je kunt het ook makkelijk zelf doen eventueel hoor.  ;)

Die Bryston XO is 1 van de beste die er is. En dat al bijna 20 jaar! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kom maar een keertje luisteren als je wilt...........en neem je gereedschapkist gelijk mee  :P...... ;D ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on November  3, 2006, 22:33:37
Kom maar een keertje luisteren als je wilt...........en neem je gereedschapkist gelijk mee  :P...... ;D ;)

Ik kom graag een keertje luisteren – zoals ook al eerder gemeld maar neem – naast eventuele gewenste attributen of gereedschap – vooral graag wat te beluisten muziek mee. ;) :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

tuurlijk... 8)

DE manier om weer aan nieuwe software te komen.... ;D

Ik heb trouwens geen notie hoeveel werk het precies is.....met die weerstanden.... ::)

Maar eerst maar eens een tijdje weer luisteren....

Ook overweeg ik weer om eerst mijn dac de tweede
(al reeds verleden jaar in de eerste modificatie voorbereid 8)) upgrade te geven door de digitale guru Peter Willenswaard....alvorens weer te spelen met  "fine tune"  cross-overpunten  ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on November  5, 2006, 11:48:32
tuurlijk... 8)

DE manier om weer aan nieuwe software te komen.... ;D

Precies. Veel leuke muziek kom ik bij forumgenoten tegen!

QuoteIk heb trouwens geen notie hoeveel werk het precies is.....met die weerstanden.... ::)

Vrij veel werk. De printplaat van de 10B is zo ongeveer het laatste onderdeel dat er uit komt. Eerst moet in in/out plaat er uit, de voeding, kabels losgesoldeerd en knoppen er af voordat je bij het begeerde weerstandsnetwerkje komt. Maar je kunt het ook laten doen, bijvoorbeeld bij de TD van Mafico (Xinix).

QuoteMaar eerst maar eens een tijdje weer luisteren....

Ook overweeg ik weer om eerst mijn dac de tweede
(al reeds verleden jaar in de eerste modificatie voorbereid 8)) upgrade te geven door de digitale guru Peter Willenswaard....alvorens weer te spelen met  "fine tune"  cross-overpunten  ;)

Interessant... ik heb in mijn speler een reclockprint zitten, ook van de hand van Peter, met uiteraard een Tent kristalletje! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Marc Heijligers

Quote from: Erik van Voorst on November  3, 2006, 18:53:24Ik luister namelijk alweer 3/4 jaar na een cross-over van 50 Hz....want 3/4 jaar geleden klonk een overname bij 70 Hz iets te "aangezet" naar mijn smaak...nu ervaar ik dat weer anders.....dat moet dus vallen onder het fenomeen INSPELEN van de woofers....een 6-tal maanden elke avond luisteren is dus nog steeds niet genoeg  ;D

Of je nieuwe keuken trilt nu niet meer mee in het 70Hz gebied?  ;D

Marc  ;)
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

LOL  ;D

De keuken oogt en is een stuk massiever nu met 22 mm  8)

Die Bryston breng ik dus wel eens een keertje weg naar de importeur.....but first things first...voorlopig klinkt het "lekker".... :P

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on November  5, 2006, 14:51:28
Die Bryston breng ik dus wel eens een keertje weg naar de importeur.....but first things first...voorlopig klinkt het "lekker".... :P

Ik heb pas bewijs als ik ze gehoord heb, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat 'lekker' een ENORM understatement is... :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.