Htforum.nl
www.htforum.nl Web
September 9, 2010, 08:05:58 *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Op veler verzoek: GRATIS af te halen topic aangemaakt.

Home   Showcase Help Calendar Members Login Register  
Pages:  1 ... 26 27 [28]   Go Down
  Send this topic  |  Print  
Author Topic: Milestones speaker met Thiel units  (Read 71091 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Marc Heijligers
senior member

Trade Count: (0)

Woof woof

« Reply #675 on: February 19, 2010, 23:15:40 »

Als ik je tekst goed begrijp laat je de 8000hz piek zitten om de 12.5khz piek niet te laten opvallen?

Nee hoor. Behalve on-axis zit er geen piek bij de 8000Hz. Het is een reflectie tegen de behuizing, die door de symmetrie on-axis optelt, maar op andere plaatsen in de ruimte juist voor canceling zorgt. Zie bijgevoegd plaatje. Onder 15 graden is de piek al zo goed als weg, en op 30 graden niet meer zichtbaar. De piek bij de 8kHz en de dip bij de 4kHz in gedachten dus gewoon recht beschouwen. Dat zie je ook terug in de power response, die redelijk recht is.

De 12.5kHz piek maak ik me niet zo'n zorgen over. Net zoals iedere andere tweeter, heeft ook deze tweeter een eigen "klank". De exacte filtering, en de helling van de uiteindelijke tweeter curve kan je binnen redelijke marges alleen maar bepalen met je oren.

* Screen shot 2010-02-19 at 23.06.14.png (84.53 KB, 701x345 - viewed 483 times.)
« Last Edit: February 19, 2010, 23:18:57 by Marc Heijligers » Report to moderator   Logged

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.
jeroenkv
member

I love the HTforum

« Reply #676 on: February 20, 2010, 12:27:20 »

Ik raakt in verwarring door deze tekst op je site:

The following figure shows some measurements with (bold) and without (normal) felt, confirming that the effect of the diffraction becomes less. Although the felt suppresses the presence range (2khz-4kHz), and the treble region 4kHz-10kHz), it hardly affect the region above 10kHz. This means that felt causes a relative increase of the upper treble, causing a zizz and sibilance to the sound, which is difficult to compensate in an electrical filter. Therefore, in the final version, no felt is being used.
Report to moderator   Logged
Marc Heijligers
senior member

Woof woof

« Reply #677 on: February 20, 2010, 13:20:26 »

Ik raakt in verwarring door deze tekst op je site:

The following figure shows some measurements with (bold) and without (normal) felt, confirming that the effect of the diffraction becomes less. Although the felt suppresses the presence range (2khz-4kHz), and the treble region 4kHz-10kHz), it hardly affect the region above 10kHz. This means that felt causes a relative increase of the upper treble, causing a zizz and sibilance to the sound, which is difficult to compensate in an electrical filter. Therefore, in the final version, no felt is being used.

Ik snap de verwarring. Grosso modo gaat het dus over de uiteindelijke vorm van de tweeter response, en met vilt is er dus relatief teveel afval (en met name teveel bundeling!) onder de zeg 10kHz. Of dat nu door die "bult" komt is dus minder van belang, en met dat argument raakte ik weer in verwarring!  Grin

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.
jeroenkv
member

I love the HTforum

« Reply #678 on: February 21, 2010, 10:11:28 »

Grin
Pages:  1 ... 26 27 [28]   Go Up
  Send this topic  |  Print  

Jump to: