Milestones speaker met Thiel units

Started by Marc Heijligers, July 26, 2005, 08:41:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander Sassen

Johnn,

Nee, afstraling is niet gelijk in 't horizontale en vertikale vlak, dwz. met schuiven van drivers op de baffle zul je dus ernstig moeten kijken naar 't filter omdat daar e.e.a. in zal moeten wijzigen. Zowieso is 't 'op z'n kant' neerleggen van luidsprekers geen goed idee, de zorgvuldig berekende afstraalkarakteristiek gaat dan verloren. Je komt daar alleen mee weg als er een d'Appolito of 2.5-weg systeem is gebruikt waarbij de baffle niet veel breder is dan de drivers zelf (bv. bij mij Silverado's, deze hebben horizontaal en vertikaal een vrijwel identieke afstraalkarakteristiek).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Marc Heijligers

Quote from: johhn on July 31, 2007, 14:47:57
Als de woofer dichter bij midunit wordt geplaatst kan ie toch dwars geplaatst (liggend , op oorhoogte ) ?
Heb onlangs de Soup beluisterd ; afstraling van hoog en mid is perfect ,niet afzonderlijk aan te wijzen (ahw puntbron ) ; m.i. kan deze configuratie dan probleemloos liggend toegepast ; des te meer omdat het om het -mono- centerkanaal gaat .

Eenzelfde speaker staand of liggend (units verticaal vs. horizontaal geplaatst) heeft een compleet ander afstraalgedrag. Kijk bijvoorbeeld maar naar de horizontale en vertikale hoekmetingen van de Opus Ceramique:
http://www.monomedia.de/download/Avalon%20Opus%20Ceramique.pdf

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

robbertt

Heb jij dan 'n mooi alternatief ?
We zijn met 2 sets Milestones bezig ; bedoeld voor home-theater ; zou mooi zijn als we meteen de center erbij kunnen maken .....

Bart_M

Ik zou gewoon een monitor maken van de centerspeaker. Deze stuur je dan op small aan via de processor en je route de bas naar de fronts of sub.

Marc Heijligers

Quote from: johhn on July 31, 2007, 17:28:02
Heb jij dan 'n mooi alternatief ?
We zijn met 2 sets Milestones bezig ; bedoeld voor home-theater ; zou mooi zijn als we meteen de center erbij kunnen maken .....

Om je heel eerlijk te zeggen... Ik weet niet of de Milestones de meest geschikte home-theater speaker zijn. Ze zijn daar misschien wat te analytisch voor, en minder getuned op imponeren, wat in films vaak de opzet is.

Ik ben niet thuis in home theater speaker design. Maar voor een grond speaker zou ik waarschijnlijk naar een d'Appolito opstelling neigen (tweeter in het midden, 2 mids en 2 woofers eromheen) vanwege de symmetrische afstraal karakteristiek in horizontale richting.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

robbertt

Is niet de opzet om 'n geheel nw speaker te gaan ontwikkelen , vandaar de suggestie van 'n -licht aangepaste- Milestone ; de optie die Bart aangeeft (monitor) zal met deze midunit  niet gaan ; daarbij moet-in het nw home-theater-  de centerspeaker van 'n zelfde nivo/belastbaarheid zijn als front en rear ; ook als de center op small wordt ingesteld .

De opzet is juist geen enkel compromis te sluiten ;de afmetingen vd center mogen ook best royaal zijn

Bart_M

Dan kan ik eigenlijk maar 1 goede oplossing verzinnen.
Maak een identieke speaker en ga voor een microperf scherm wat audio transparant is. Dat lijkt mij de enige 100% oplossing in deze kwestie.

FFF

Quote from: johhn on July 31, 2007, 18:23:06
Is niet de opzet om 'n geheel nw speaker te gaan ontwikkelen , vandaar de suggestie van 'n -licht aangepaste- Milestone ; de optie die Bart aangeeft (monitor) zal met deze midunit  niet gaan ; daarbij moet-in het nw home-theater-  de centerspeaker van 'n zelfde nivo/belastbaarheid zijn als front en rear ; ook als de center op small wordt ingesteld .

De opzet is juist geen enkel compromis te sluiten ;de afmetingen vd center mogen ook best royaal zijn

Ik zat zelf eerst te denken aan eriks center der centers, misschien iets compacten door de mid/laag's de ruimte te laten delen.

Ik volg dit topic trouwens op de voet, ook al gaat het technisch boven m'n pet, ik hoop wat toepasbare zaken te kunnen vinden voor mijn soups.
(of een mooi compleet filtertje natuurlijk  :P)

sphere

Quote from: johhn on July 31, 2007, 18:23:06
De opzet is juist geen enkel compromis te sluiten ;de afmetingen vd center mogen ook best royaal zijn
Je spreekt jezelf tegen. Geen compromis, maar wel de speaker verkrachten tot center  :'(
Sowieso lijkt me dit beter besproken in een apart topic ipv hier.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

robbertt

Verkrachten ? Dan begrijp je 't toch niet helemaal goed ; is meer 'n compliment vd ontwerper vd Milestones ; die klinken zo fantastisch goed dat we 1 extra exemplaar -lieftst in ongewijzigde uitvoering- als centerspeaker wilden inzetten ; dat blijkt achteraf dus niet zo simpel ; hoop nog steeds dat er iemand 'n goed alternatief heeft .
Gezien de enorme populariteit vd Milestones is er misschien nog iemand die deze speakers in 'n home-theateropstelling heeft toegepast , ben dan erg benieuwd naar de centerspeaker die is gebruikt

robbertt


Sander Sassen

Johhn,

Echt praktisch is zoiets niet, je kan voor een home theatre opstelling beter een ander ontwerp kiezen, bij voorkeur met de drivers in d'Appolito opstelling zodat je icm. een smal front de afstraling in 't horizontale en vertikale vlak vrijwel gelijk te krijgen is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com



Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

Inderdaad. Als je niet een "true to form milestone als mid neer zet, is er werk aan de winkel. En Marc heeft de afgelopen jaren gedemonstreerd: serieus werk.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Wat is er dan mis met deze center?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=6440

Laten we anders even een nieuw topic voor de center openen, dit topic is al vol en complex genoeg.

Marc Heijligers

Quote from: FFF on August  1, 2007, 15:45:03
Laten we anders even een nieuw topic voor de center openen, dit topic is al vol en complex genoeg.

Liever wel inderdaad, er lopen meerdere onderwerpen door elkaar heen op deze manier.

Ik heb overigens de oorzaak van de 170Hz trilling gevonden. De speaker schuift op en neer op de grond, het grond contact met de vilten voetjes eronder is niet voldoende. Zie hieronder 2 waterval metingen van een accelerometer op de voorzijde van de baffle onderaan. De eerste gewoon op de parketvloer, de tweede met 3 rubberen onderzetters onder de speaker.

Gehoormatig doet het niet zo veel, ik heb het idee dat het wat opener klinkt, maar kan zijn dat ik me hier voor de gek houdt, niet voldoende geluisterd nog. To be continued.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Arieson

Hey Marc,

Je was de laatste tijd weer lekker bezig. Zijn daar nog weer nieuwe dingen uitgerold?  O0



Marc Heijligers


Er is inderdaad nog e.e.a. gebeurd, maar dat ligt nu weer op zijn gat vanwege tijdsgebrek. Op basis van de ideeen van Paul VanCluysen heb ik nog een beetje getuned. Rob Dingen had nog een idee van stal gehaald welke de fase alignment van de tweeter verbetert (een serieweerstand bij de spoel van de tweeter). Verder duiden initiele experimenten erop dat de woofer nog wat te hard staat, en zit nog een resonantie in het 100-200Hz gebied die daarmee verdwijnt. Maar als je de woofer te enthousiast dempt, komt er een hardheidje in de klank naar boven.

Dat hoop ik in de komende weken gevonden te hebben, en hangt vooral af van de beschikbare tijd. Als ik iets representatiefs heb, dan laat ik het weten (en zal ik ook mijn site een update geven). Tot die tijd, is het volgende filter wat mij (en anderen) betreft het beste tot nu toe.

Verder zijn er nog wat ideeen van Paul m.b.t. de fase lineairtiteit van het filter.

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

robbertt

Nu het filter -voor dit moment- definitief is zullen we spoedig kunnen gaan genieten .....

Hoewel de Milestoneskasten waanzinnig mooi zijn kunnen ze voor sommige toch wel wat aan de grote kant zijn , dat geldt ook in mijn situatie en heb om die reden 'n verkleinde versie gebouwd ; 1 cm smaller ; 8 cm minder diep .
De inhoud vd Thiel woofer is wat verkleind ; uiteraard gaat ie dan minder diep maar op deze wijze kunnen ze wel beter opgesteld worden ; gezien de extreme parameters/kwaliteit gaat de Thiel C220 ook in 'n wat kleinere kast nog steeds behoorlijk laag .


Erik van Voorst (in memoriam)

Hij "lijkt " wankel te staan en naar achteren te kunnen hellen.....zal wel de foto zijn... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Quote from: johhn on September 11, 2007, 16:14:39
De inhoud vd Thiel woofer is wat verkleind ; uiteraard gaat ie dan minder diep maar op deze wijze kunnen ze wel beter opgesteld worden ; gezien de extreme parameters/kwaliteit gaat de Thiel C220 ook in 'n wat kleinere kast nog steeds behoorlijk laag .

Met een kleinere kast gaat de speaker niet "minder laag". Je Q wordt hoger, en daardoor kan je opslingering krijgen bij de resonantie frequentie (ergens tussen de 40 en 60Hz, afh. van de kastgrootte).

De kast van de Milestones is ruim gedimensioneerd, dus dat kan wel wat liters leiden. Je moet alleen oppassen met de afstemming van de reflexpijp. Daar kan je je eigen volgens tig modellen een ongeluk aan rekenen, die zal je uiteindelijk gehoormatig moeten bepalen.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

robbertt

Kasten zijn loepzuiver ; gebouwd door uiterst vakkundig meubelmaker ; panelen worden bv gezaagd op de nwste (en 1 vd  duurste ) Altendorf zaagtafels ; digitale instelling (ook voor 2 zijdig verstek) ; 2 zijdig ijkpunt etc .

Strakke kasten bouwen begint bij -echt- perfect gezaagde panelen ; zodat ze gewoon met houtlijm verbonden kunnen ipv met bruislijm (is leuk vd beginnende dhz-er  vult de kieren prima op )

Reflexpijp zal inderdaad -uiteindelijk- gehoormatig getuned worden

Erik van Voorst (in memoriam)

#521
...vult je kieren......ROFL ;D

Inderdaad goed zaagwerk is ook of zelfs juist voor de beginnende DIY meer dan het halve werk... ;)

Trouwens panelen verlijmd met bruislijm geeft een andere klank dan met houtlijm...bruislijm zorgt voor een andere koppeling van het volgende paneel....je kunt dus middels je lijm ..tunen... (Dave Wilson doet niet anders dus je bent in goed gezelschap)  >:D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

robbertt

Bij de bouwmarkten/HUBO''s ed  willen ze misschien wel maar hebben domweg geen state of the art zaagtafel ter beschikking ; is extreem kostbaar (en groot) .

Als eerste dient men de platen ""aan te zagen "" voor de panelen op maat te zagen .
Vriend van me heeft gelukkig de Altendorf staan ; inclusief ''n turbo-afzuiging ; zaagtafel blijft volledig vrij van stof / spaanders .
Daarbij ijken we (digitaal) telkens de zaagtafel alvorens te beginnen ; het digitaal instellen vd maten is natuurlijk prachtig ; weet uit ervaring dat je wel zeer regelmatig moet ijken ; maar waar gebeurt dat ?
Vaak wordt gezegd dat het kastmateriaal weinig kost ; zal bij bouwmarkt zo zijn ; beter is om bij ''n meubelmaker het mdf  te laten zagen ; kost uiteraard meer maar voorkomt veel ellende  en dus 'n veel beter resultaat

robbertt


dre73

Quotebeter is om bij ''n meubelmaker het mdf  te laten zagen ; kost uiteraard meer maar voorkomt veel ellende  en dus 'n veel beter resultaat

voor mij is het dan geen zelfgebouwde speaker meer,maar een bouwpakket ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.