upgraden filter magnepan 1.6 QR.

Started by superleo7, July 24, 2005, 10:06:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

superleo7

Ik zit er aan tedenken om mijn filter van mijn magnepan 1.6 QR aan tepassen.
Nu de vraag met welk merk compenenten.
Het filter bestaat uit een condensator voor het hoog van 22 microf en voor het laag van 25 mico F.
Ook wordt er een spoel van 3.5 mhenry gebruikt.
Wie kan mij hier wat over advies geven.
Ik heb op de site van tony gee wat gelezen over de mundorfs en de audyn cap plus.
Zou een van deze wat wezen.
Voor wat betreft de spoel wat is hier een mooie voor.
Het is de bedoeling om het filter extern te plaatsen ivm de beperkte ruimte in de speaker zelf.   

Geert (gvc)

Ik heb me daar destijds ook eens in verdiept en er blijkt op internet vrij veel info te vinden over het modificeren van Magnepan-filters, en dat gaat verder dan enkel de componenten upgraden. Uit dat filter valt blijkbaar nog heel wat winst te halen. Ik heb echter geen directe links voor jou dus je zal zelf wat moeten zoeken.

Dit vond ik in elk geval een mooi projectje (dat waarschijnlijk wel iets te ver gaat voor jou): http://www.geocities.com/dmitrynizh/maggie-mug.htm

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Shorty

Kijk vooral ook eens op de site van de Magnepan Users Group: de verzamelplaats van tweaks voor Magnepans! Met veel foto's, schema's en tips om je Maggies naar een hoger niveau te tillen....  (Het schijnt dat Magnepans schandalig goedkope onderdelen in de filters hebben zitten, dus daar kun je (althans volgens de fanaten op die site) véél winst behalen...)

VrGr,

Bart J.

superleo7

Ik wil mijn passlabs x250 gewoon gebruiken dus een andere versterker bouwen gaat inderdaad te ver.
Wat beterft de magnepan user group heb ik al gelezen.
En inderdaad daar staan wat tips in.
Maar toch wat beperkt.
De een zeg bv wel een koper litze spoel tegebruiken en een andere weer niet.
Wat betreft condensatoren ook wat beperkt tot bv hofland.
Hoe meer ervaringen ik lees des te beter ik kan kiezen daar ze teduur zijn voor even uitproberen wat natuurlijk we het beste is.

vrgr leo

fgroen

Gaaf project!

Ik denk inderdaad ook dat er behoorlijke winst is te behalen met Magnepan's. Die dingen hebben een goed concept, en zijn schunnig goedkoop voor wat ze bieden. Dus de beknibbelhoek zit waarschijnlijk in... het filter en waarschijnlijk ook in de constructie. (misschien dat er met het frame ook nog wel wat winst is te behalen)

Misschien is het ook wel eens leuk om te experimenteren met de filterhellingen en niet alleen met de kwaliteit van de componenten.

Veel succes!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Geert (gvc)

Goedkoop? In Amerika kosten ze slechts de helft. Het zijn dus vooral de Europese dealers die weten waar de meeste winst te behalen valt ;D

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Shorty

Tsja... als je de site van de MUG al te beperkt vindt.... ::) :P Er bestaat nu eenmaal geen absoluut beste upgrade. En je kunt moeilijk verwachten dat iemand alle mogelijke condensatoren, spoelen en weerstanden die er in de wereld verkrijgbaar zijn in z'n filter gaat uitproberen... dat zijn bij elkaar miljoenen mogelijkheden.
Veel plezier ermee!

VrGr,

Bart J.

superleo7

Nou die site van mug is zeker niet verkeert, en er staat zeker wel nuttige informatie. :)
Maar mischien hadden nog meer mensen ervaring.
En inderdaad er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden voor wat betreft het filter.
Maar op die mug site zijn er een paar wel met een koperlitze spoel en andere zweren dat af.  ???Dit omdat de koper spoel wat hogetonen zouden weg kappen.
Dit zou het midden niet ten goede komen. Spoel is voor het laag.
Ik heb hier totaal geen ervaring mee. :-[
Wie heeft dat wel.  ;D

fgroen

Geen ervaring met modden van Maggie's.

Wel een paar overwegingen:


  • Probeer gewoon dingen en kijk waar het toe leidt
  • In een uitgewogen ontwerp hoeft het niet zo te zijn dat hetzelfde filter opgebouwd met veel betere componenten beter werkt dan het origineel. Het kan zijn dat slechtere componenten erin zitten om andere effecten te maskeren.
  • Ga gewoon uit van goede componenten en houd er rekening mee dat je het filter gedeeltelijk moet herontwerpen.
  • Zorg er zoveel mogelijk voor dat je geen maskeringen doet van niet-ideale eigenschappen. Los problemen op in plaats van ze te compenseren en maskeren.
  • Houd de originele setup intact, zodat je desgewenst terug kan naar het origineel, of de mod daartegen kan vergelijken.
  • No guts no glory.  8)
  • Ribbon units hebben vaak een makkelijke impedantie karakteristiek, en ik dacht dat Magnepan daarin geen uitzondering was. Dat vereenvoudigt het ontwerp van alternatieve filters.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

aMUSEd

mmm interessant.. even een reactie zodat ik dit onderwerp makkelijker kan volgen.

superleo7

Nou ik ga na de vakantie een 2e filter maken.
Ga nog het net afstrunen of er meerdere varianten zijn.
Inprincipe ben ik tevreden. Dus het is geen must maar ik kan het niet laten om het te proberen.
Ik denk dat ik het met audyncap superplus ga realiseren.
Zeer betaalbaar komt op zo'n 2oo euro voor twee boxen.
Mijn ervaring van deze cap is dat het hoog zijigerwordt minder scherp en het midden opener en ronder.
Ook het laag blijft mooi.
Detail verbeterd ook zonder analytisch te worden.
Deze alleen gehoord in conventionele systemen.

aMUSEd

Quote from: superleo7 on July 28, 2005, 18:34:32
Mijn ervaring van deze cap is dat het hoog zijigerwordt minder scherp en het midden opener en ronder.
Ook het laag blijft mooi.
Detail verbeterd ook zonder analytisch te worden.

Zijn deze eigenschappen momenteel niet ok?.. welke apparatuur gebruik je nog meer icm maggies?

superleo7

Jawel je hoort veel detail eigenlijk alles wel maar het hoog mag iets gepolijster klinken.
Ik draai met een passlabs x250 versterker en met een shanling scd 200 tube cd speler .
Bekabeling is qed genesis. en de interlink cd versterker een cardas golden reference.
Tevens is het natuurlijk leuk als je voor betrekkelijk weinig een speaker upgrade.
Bepaalde luidpreker fabrikanten doen het zelfde en betaal je een veelvoud van de componenten.

aMUSEd

aha.. NICE (lijkt me)!
Ik dacht dat spelers met buisjes het hoog aanzienlijk polijsten.
qed ken ik niet maar zou je met bekabeling iets kunnen doen aan het hoog?

Zelf draai ik met mg12's en ben momenteel aardig tevree maar een kosteneffectieve upgrade is nooit weg.

superleo7

Ik heb met van de hul magnum gespeeld meer dan wordt het hoog te scherp.
Toen met siltech maar toen vond ik het te saai klinken maar het hoog minder scherp.
Met de qed klingt het het mooist met wat ik tot nu toe geprobeerd heb.

aMUSEd

MIT terminator 3 vlakt iets af in het hoog en geeft daardoor een wat 'zijde zacht' hoog.. maar is wel wat rommelig in het laag.

superleo7

Nou dat is niet wat ik zoek dan want ik hou van strak laag.
Met de qed en de siltech is het laag super strak.
Ik heb nu een weerstand over het hoog heen van 1.5 ohm waardoor het hoog iets minder wordt ,moet zeggen niet verkeert.
Het lagere midden neemt iets toe wat de muzikaliteit ten goede komt zonder dat het triest of muffif klingt.
Het heeft natuurlijk ookallemaal te maken in wat voor ruimte je speelt en de afstand dat je van de speakers zit.
Op dit moment zit ik in de luister driehoek wat je veel detail geeft.
Maar op grote afstand heeft toch ook wel wat.

aMUSEd

Een vloerkleedje doet wonderen voor een fel hoog  ;).
Buiten de sweetspot mist er bij mij zoveel in het beeld dat ik nooit buiten de sweetspot luister.
Er is alleen een muur vrij dicht achter mij en de speakers staan niet erg ver van de achterwand dus het beeld is wel wat 'plat'.. maar wel breed/hoog.
Heb je de ribbons naar binnen of naar buiten?

superleo7

Ik heb mijn speakers 1.5 meter van de accter wand. Deze is gedeeltelijk bedekt met vloer bedekking.
De achterwand loopt schuinweg naar onderen. Schuindak.
Mijn gehele vloer is eerst bedekt met rubber met daaroverheen dikke vloerbedekking.
Mijn ribbons staan naar buiten.
Het beeld heeft diepte is hoog en breedte gaat, daar mijn kamer  3.10 breed is waar mijn speakers staan.
Alleen als ik 2.8 meter van mijn speaker ga af zitten is het wel breed.
Maar ik heb de voorkeur op zo'n 4.50 te zitten daar ik dan wat meer de beleving heb dat ze voor me staan .

aMUSEd

Quote from: superleo7 on July 31, 2005, 23:16:55
Maar ik heb de voorkeur op zo'n 4.50 te zitten daar ik dan wat meer de beleving heb dat ze voor me staan .

Ja, dat is ook mijn voorkeur.
Maar voor de diepte van het geluidsbeeld tussen de speakers is het weer beter om dichter bij de speakers te zitten.. nu alleen nog een geschikte kamer om dit te doen  ;D.

superleo7

De diepte valt mij juist erg mee vanaf die afstand.
Ik kan ze nog wel meer ruimte achter geven en heb dat ook wel geprobeert maar weet niet of ik  dat mooier vind.
Ach dat is het leuke van deze hoby dat je vele kanten op kan. ;D

aMUSEd

Quote from: superleo7 on August  1, 2005, 18:12:19
De diepte valt mij juist erg mee vanaf die afstand.
Ik kan ze nog wel meer ruimte achter geven en heb dat ook wel geprobeert maar weet niet of ik  dat mooier vind.

Ja je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk dat ik meer afstand van de achterwand moet houden. :-X
Grappig dat je dat zeg: de keren dat ik tot nu toe in een winkel heb geluisterd naar maggies zetten de medewerkers de speakers altijd erg ver van de achterwand vandaan en dan verliest de muziek erg veel focus en betrokkenheid.

superleo7

Dat is het juiste wat je zegt , als je ze 3 meter geeft is alles erwel maar het zweeft wat achter de speakers.
Daar integen als je in het midden 1 meter achter de boxen iets hoogs plaats is het center wel weer wat steviger gevormd.
Ik vind denk alleen het geluid wat levendigheid missen zo end in de kamer.

superleo7

Op dit moment heb ik de speakers spelend met een nieuw filter. :)
Ik heb de huidige solens condensatoren vervangen voor audyncap plus.
Ze spelen inmiddels 100 uur en moet zeggen ben niet teleurgesteld.
Het hoog is zijiger met meer detai, ook het midden laat meer detail horen.
Het geheel klinkt ruimtelijker en het laag strakker.
De spoel heb ik zo gelaten. Ik weet ook niet of ik die ga vervangen daar ik nu erg tevreden ben.
Ivm groote van de condensatoren moet ik een niew filterkastje bouwen die extern geplaatst zal worden.
Voor de bedrading heb ik wat soorten geprobeert zoals vdhul siltech ft12
draad van speakerland en van de luidsprekerdraad zelf qed genesis.
Ik ben gegaan voor de qed daar deze het mooist klonk.
Met als voordeel dat ik nu van de versterker met een soort bedrading naar het membraam ga.

aMUSEd

 :o jij laat er geen gras over groeien.
Leuk te lezen dat het goede resultaten geeft.
Wat heeft de upgrade nu gekost?