Tannoy Mx3 filter - upgradable?

Started by Oracle, July 4, 2005, 22:03:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oracle

Op verzoek van Audiofiel, even een topic over het filter van de Tannoy Mx3.

Met mijn leken ogen ziet het er wel goed uit, maar wellicht dat een meer ervaren iemand er iets zinnigs over kan zeggen: is er hier nog winst te behalen?

Tips/opmerkingen? Graag! Alvast bedankt!  8)

Groet,
Mark

Oracle

Overigens valt me dan wel weer tegen hoe de driver aangesloten is op het filter... Doe je zoveel moeite voor mooie speakerkabel en goede (barewire) aansluitingen tussen versterker en speaker...  :-\

Groet,
Mark

TheBaz

Quote from: Mark Lemmens on July  4, 2005, 22:04:04
Overigens valt me dan wel weer tegen hoe de driver aangesloten is op het filter... Doe je zoveel moeite voor mooie speakerkabel en goede (barewire) aansluitingen tussen versterker en speaker...  :-\

Groet,
Mark

Hehe, audiofiel heb wat gestart hoor ;)
't is wel triest ja met die klemmetjes, en maar je best doen met barewire aansluitingen...
Ik bij m'n eltaxjes de speaker connecties al door gesoldeerd, nu de filter connecties nog.
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

voodooless

Proberen kan altijd, is wel de vraag of het het geld waard is

Vervang elko's en die gele (MKT's) door MKP's (type al naar gelang budget). Vervang weerstanden door MOX weerstanden (hou wel zelfde wattage aan, desnoots twee maal dubbele waarde parallel voor meer belastbaarheid). Vervang spoelen door dikkere luchtspoelen (je zult van de oude wel de waarde moeten bepalen). Hardwire alles direct aan elkaar. Zorg ook ervoor dat de spoelen zo zitten dat ze elkaar niet beinvloeden!

Bart_M


Audiofiel

Deepspace heeft het gras al weggemaaid. ;) ;D

Inderdaad: de gele condensatoren zou je eventueel kunnen vervangen door MKP.
De blauwe kleine zijn elco's en MOETEN er zeker uit. Ook vervangen door MKP.
De seriespoel van de woofer vervangen door een luchtspoelen van 1,4 mm.
De andere spoel vervangen door een luchtspoel van 0,7 mm.
De witte weerstanden (cementblokken) vervangen door MOX4 weerstanden. Ik zie 6,8 2,7 en 22 ohm staan.
--> vervang de 2,7 ohm (waarschijnlijk serie met tweeter) liefst vanwege de plek en lage waarde door 2 MOX4 weerstanden (kosten toch geen drol), parallel geschakeld. Gebruik bijvoorbeeld 2 weerstanden van 5,6 ohm (2,8 ohm samen, dus een prima waarde).
--> eventueel de 6,8 ohm ook vervangen door 2 weerstanden van 15 en 12 ohm (6,7 ohm samen).

Uiteraard het liefst alles hardwiren aan elkaar en aan de kabels die je gebruikt naar de luidsprekers.

Bedenk wel goed dat de verandering ook een kleine verschuiving in het filter geeft. Een dikkere luchtspoel geeft een lagere weerstand en kan de filterwerking dus iets beïnvloeden. Het kan zijn dat je achteraf een waarde iets moet aanpassen.

Ik zou alleen maar een filter modden als je hem ook daadwerkelijk gaat houden!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#6
Quote from: Krunk on July  5, 2005, 09:20:03
Als je het filter gaat hardwiren, let dan ook hierop:

Helemaal waar! Zet spoelen trouwens het liefste zo ver mogelijk uit elkaar en dwars op elkaar. Dat wil zeggen, als je door de spoel heen 'kijkt' moet je dwars op de andere spoel zitten juist NIET de andere spoel kunnen zien!

Behalve die twee spoelen tegen elkaar aan in het onderste plaatje heb ik ook al eens gezien dat iemand een weerstand IN de luchtopening van de spoel had gedaan. Die zal door inductie gewoon gaan opbranden, dus kijk daar mee uit!

(edit: ik zei het precies verkeerd!)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Oracle

Allereerst bedankt aan Deepspace en Audiofiel voor de bijzonder constructieve tips! Ik zal me hier eens in gaan verdiepen, want uiteraard ga ik niet enkel dingen vervangen, maar wil ik ook weten waarom ik iets doe, en wat ik vervang (ofwel: wat doet onderdeel 'X' in het filter).

Quote from: Audiofiel on July  5, 2005, 09:26:05
Ik zou alleen maar een filter modden als je hem ook daadwerkelijk gaat houden!

Voorlopig blijven de speakers nog gewoon. Zeker de komende 6 maand blijven ze nog staan. En misschien zelfs, als het filter geupgrade is, en ik kan misschien de speaker van binnen nog verder verstevigen, dan blijven ze nog wel langer. Eerst maar eens langs speaker & co, om wat onderdelen te halen, waaronder een nieuwe aanlsuitterminal, zodat ik het originele filter kan bewaren.

Even een vraag: waar moet ik op letten bij het vervangen van het filter, om geen units te beschadigen? Kortsluiting snap ik uiteraard, maar kan door foute aansluiting van een spoel of elco een unti kapot?

Nogmaals bedankt!

Groet,
Mark

Audiofiel

Quote from: Mark Lemmens on July  5, 2005, 09:52:48
Even een vraag: waar moet ik op letten bij het vervangen van het filter, om geen units te beschadigen? Kortsluiting snap ik uiteraard, maar kan door foute aansluiting van een spoel of elco een unti kapot?

Zorg dat je alle onderdelen op de printplaat 'vertaald' naar een schema. En zorg dat je dat schema een paar keer controleert tijdens het solderen. En achteraf nog een keer. Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat je de tweeter 'voedt' met de signalen voor de woofer. :-\

Ik meet na alles 2x ge-dubbelchecked te hebben en in elkaar te hebben gezet altijd nog even de gelijkstroom-weerstand van de aansluiting (terminal). Vanwege (normaal) wisselstroom wijkt die iets af, maar het is wel een indicatie dat je je versterker niet gaat opblazen.

Als je onderdelen gaat halen, koop dan ook meteen wat loodbitumen plak-plaatjes en zet die op de plekken van de kast aan de binnenkant (als je er bij kunt) waar hij het meest resoneert. Eventueel kun je eerst een verstevigingskruis plaatsen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TheBaz

@audiofiel, ik heb in m'n eltaxen ook van die gele condensatoren (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31814.0) zitten maar hoe lees ik de waarde daarvan af?
Er staat 100v (duidelijk) en dan 225K op de 1 en op de ander staat 106K.
En hoe kan ik de waarde van een spoel bepalen? :-\

MvGr,

Bas
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Audiofiel

Quote from: TheBaz on July  5, 2005, 10:36:54
@audiofiel, ik heb in m'n eltaxen ook van die gele condensatoren zitten maar hoe lees ik de waarde daarvan af?
Er staat 100v (duidelijk) en dan 225K op de 1 en op de ander staat 106K.
En hoe kan ik de waarde van een spoel bepalen? :-\

Ik heb maar even in je eigen topic gereageerd, dat houd deze mooi schoon. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bart_M

Mark, maak even een schema van je filter. Dan kunnen we misschien tips geven hoe je het filter het beste opnieuw kan opbouwen.

Oracle

Ik zal proberen vanavond e.e.a. uit te tekenen en de bijbehorende componenten te identificeren.

@Audiofiel: hoe weet je wat voor spoelen je moet gebruiken? Er staat immers niks op. Of is dat een kwestie van ervaring?

Groet,
Mark

voodooless

Kwestie van meten ;)

Misschien kunnen ze dat bij Speaker en Co wel voor je doen

Audiofiel

Die zullen zeker een inductiemeter hebben!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Oracle

Ah, op die manier. Ik was even in verwarring doordat je in je reply wel wist te melden dat ik een 1,4 en een 0,7 mm luchtspoel nodig heb.... Maar dat is natuurlijk de dikte van de draad, en niet de uiteindelijke waarde van de spoel! :)

Groet,
Mark

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.