Toegangsdeur is in metaal van 20 dik"kluisdeur" en bevind zich vooraan in het midden van de ruimte.
Geen ramen, wel een verluchtingspijp voor links in de ruimte deze heeft een diameter van 20 cm en komt boven in de tuin uit in een paddestoel.
In het ganse huis is luchtverwarming voorzien an zowel verwarming als airco , dit wilt zeggen dat er vooraan 1 luchtkanaal is en achteraan ook 1
kabelgoten worden in zand gelegd bij de bouw onder de beton en zijn buizen van dia 25 die in in de lengte en breedte liggen in totaal 7 stuks, 3 van voor naar achter en van links naar rechts .
Plafond zal worden verlaagd om de 2,9 te bereiken en om alle kabel en verlichting in weg te werken.
Aan de zijknten wordt een 'koof' voorzien van 50 cm die ongeveer 20cm lager komt dan het plafond.
Materiaal zal gipsplaten worden met rotswol aan de bovenkant als vulmiddel.
De bedoeling is om dik tapijt te leggen donker rood aan de zijkant 70 cm zwarte band en voor 1,5 meter zwarte band in het tapijt.
Okee, de kluisdeur was dus geen grapje......

Nog enkele aanvullende vragen over het bovenstaande:
* Hoe flexibel is de locatie van de verluchtingspijp naar de tuin toe? Ik bedoel: stel dat in de hoek waar die pijp zit ook een basstrap gebouwd gaat worden, kan de pijp dan zo geplaatst worden dat ie buiten de basstrap zit, of ligt de plaats zodanig vast dat de basstrap niet gebouwd kan worden?
* Zijn de pijpen van de airco andere pijpen dan bovenstaande verluchtingspijp? Zo ja, dan moeten er dus drie pijpen door het plafond, klopt dat? En zo ja, kan de plaats van die pijpen nog open gehouden worden tot het plan meer vorm krijgt?
* De kabelgoten zijn dus feitelijk onzichtbaar, alleen komen er op de betreffende plekken straks kabels uit de muur. Klopt dat?
* De genoemde "verlaging van het plafond" is toch wel massief? Ik bedoel: de plafondverlaging is toch middels beton en niet middels bijvoorbeeld een houten of andere zwevende constructie?
* Stel dat ik de koven straks een actievere rol wil toebedelen (ze blijven dan gewoon bruikbaar voor het doel waarvoor je ze maakte, alleen vervullen ze daarnaast ook een akoestische rol), is dat dan geen punt voor jou?
* Het tapijt wordt een belangrijke factor om zorgvuldig te definiëren in m'n simulatie. Een aantal details helpen me bij het maken van een keuze uit de database:
a. wordt het synthetisch tapijt of wol?
b. wat zal het tapijt voor rug hebben, denk je?
c. zal het tapijt direct worden verlijmd met de vloer, of komt er eerst nog een onderlaag?
d. indien van toepassing: wat voor onderlaag?
De zaken die ik weggeknipt heb zijn (vooralsnog) duidelijk voor me. Dit is het stadium van gegevens verzamelen, zodat ik een zo zorgvuldig mogelijke startsituatie kan gaan simuleren van je kale ruimte. Het eerste dat ik hiermee zal doen is het tapijt gaan leggen en de meubels en inrichtingsstukken definiëren zoals je ze nu aangeeft. De resulterende nagalmtijd zal door het tapijt en de zware meubelen zonder twijfel nadrukkelijk veel demping in het hoge middengebied en het middengebied gaan hebben en totaal geen absorptie onder pakkumbeet 1kHz.
Toine.