Goedkoopste HTPC om probleemloos HD op 1920*1080 weer te geven.

Started by BarcoCRT, May 23, 2005, 19:17:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Quote from: jowi on September 20, 2005, 21:00:59
Nou, vast wel, maar niet voor onze video toepassingen. Ik merk dat VMR9 altijd een mooier, scherper plaatje gaf dan overlay, zowel op mijn oude Radeon 9800, en later de x800, en nu op mijn 6800GT. En VMR9 is DirectX.
Belangrijk voor mij...wat deed de 9800 nou precies NIET goed met HD materiaal?

jowi

Quote from: Spacebass on September 20, 2005, 21:26:41
Belangrijk voor mij...wat deed de 9800 nou precies NIET goed met HD materiaal?
Eeh aiaiai tikfoutje van mij zie ik nu Space, ik had een 9600 en geen 9800. En die 9600 was nét iets te traag, die moest ik overclocken om HD soepel te laten lopen.

Spacebass

Pffff  je liet me schrikken man!  ;D  Ik heb nog een 9800 pro en die wil ik dus in mijn Media Center PC gaan gebruiken ;)
Kan ik de 6800GT laten zitten waar die zit  :)

vincent909

Quote from: RuudG on September 20, 2005, 21:12:15
Op welke weergever heb je deze twee videokaarten met elkaar vergeleken? Met welke software speler, met welke codecs? En met overlay of VMR9? En hoe zit het met motion adaptive deinterlacing dan wel IVTC van HD materiaal van de Matrox?

Ik doe (nog) helemaal niets met HD. Mijn onderbouwing is het gebruik van zowel ATI, Nvidia en matrox kaarten voor andere doeleinden. Mijn ervaring is dat Matrox de beste 2D beeldkwaliteit geeft, ik kijk liever een DVD door een Matrox dan door een andere videokaart.
Het gebruik van motion adaptive deinterlacing en IVTC is mij nog onbekend. Ik denk dat dit 1080i deinterlaced naar 1080p,
iets waar ik de komende jaren nog geen weergever voor zal hebben.

jowi

Quote from: Spacebass on September 20, 2005, 21:48:29
Pffff  je liet me schrikken man!  ;D  Ik heb nog een 9800 pro en die wil ik dus in mijn Media Center PC gaan gebruiken ;)
Kan ik de 6800GT laten zitten waar die zit  :)
Nou dan zou ik die 6800GT gaan gebruiken... en die 9800 laten voor wat ie is ;D

Savart

Als je het eenmaal gezien hebt, kan je toch niets anders meer willen?  >:D
Die details in het gezicht, die kleuren, njamnjam  ;D

Starred

Quote from: AnaMorpheus on September 19, 2005, 09:11:23
Ik speel mijn HD films (1080i/p) af op de resolutie van 1280x720 (wat mijn pj max aankan) en denk dat mijn video kaart toch de zwakke schakel is bij het afspelen van 1080p films (35-65MB/s bandbreedte)

Welke films hebben 35-65mb/s bandbreedte??

Spacebass

Quote from: jowi on September 20, 2005, 22:47:32
Nou dan zou ik die 6800GT gaan gebruiken... en die 9800 laten voor wat ie is ;D
Die 9800 heb ik over...die ligt nu dus ergens niets te doen. Die 6800GT gebruik ik in mijn normale pc (games/videoediting/werk/internet etc etc..). Om nu nog een 6800GT te kopen gaat mij iets te ver als die 9800 prima voldoet. Dat extra geld kan ik misschien beter in een stille/mooie htpc + goede audiokaart stoppen, aangezien hij in het audiorack komt te staan  ;) Tenzij er echt redenen zijn om niet met een 9800 te werken. Tis een AGP kaart, dus ik moet rekening houden met het moederbord. Vandaar dat het zo belangrijk is om eventuele hiaten nu al te tekkelen  ;)

ps
Ik twijfel enorm of ik nou een HTPC case met ingebouwd touchscreen moet kopen of niet  :(

jowi

Quote from: Spacebass on September 21, 2005, 00:01:11
Die 9800 heb ik over...die ligt nu dus ergens niets te doen. Die 6800GT gebruik ik in mijn normale pc (games/videoediting/werk/internet etc etc..). Om nu nog een 6800GT te kopen gaat mij iets te ver als die 9800 prima voldoet. Dat extra geld kan ik misschien beter in een stille/mooie htpc + goede audiokaart stoppen, aangezien hij in het audiorack komt te staan  ;) Tenzij er echt redenen zijn om niet met een 9800 te werken. Tis een AGP kaart, dus ik moet rekening houden met het moederbord. Vandaar dat het zo belangrijk is om eventuele hiaten nu al te tekkelen  ;)

ps
Ik twijfel enorm of ik nou een HTPC case met ingebouwd touchscreen moet kopen of niet  :(
Nou, 1 ding wat mij en Reinier opviel tijdens de calibratie was dat met de 6800GT op 1 of andere manier de brightness op de barco erg ver terug kon in verhouding tot het contrast, wat resulteerd in een veel groter dynamisch bereik, lees zwartwaardes, diepte. Reinier had hiervoor alleen ATI kaarten gedaan en was aangenaam verrast over de kwaliteiten van de 6800GT... hij gaat nu zelf ook op zoek begrijp ik. Misschien als hij meeleest kan hij er iets meer over vertellen.

En een touchscreen... ja... dan krijg je mijn nachtmerrie scenario, hoe ga je MCE in twee resoluties tegelijk uitsturen? Tenzij je touchscreen 1920x1080 aankan :o

En probleem 2, als je VMR9 kiest, heb je voorzover ik weet niet eens de mogelijkheid om dat op 2 poorten uit te sturen... maar dat weet ik niet 100% zeker.


Starred

Kan hij dan niet beter een 7800 kopen? Schijnt nog weer net een tikkeltje mooiere beeldkwaliteit te hebben dan de 6800

jowi

Quote from: Starred on September 21, 2005, 09:44:50
Kan hij dan niet beter een 7800 kopen? Schijnt nog weer net een tikkeltje mooiere beeldkwaliteit te hebben dan de 6800
Oh dat weet ik niet... zou kunnen. Heb je info of een linkje over een vergelijking qua beeldkwaliteit tussen die 2? En dan geen test hoe snel de ene Quake of Doom kan spelen, want daar hebben we niks aan... Ik vind namelijk nooit testen over puur beeldkwaliteit van videokaarten.

BarcoCRT

Quote from: jowi on September 21, 2005, 09:41:25
Nou, 1 ding wat mij en Reinier opviel tijdens de calibratie was dat met de 6800GT op 1 of andere manier de brightness op de barco erg ver terug kon in verhouding tot het contrast, wat resulteerd in een veel groter dynamisch bereik, lees zwartwaardes, diepte. Reinier had hiervoor alleen ATI kaarten gedaan en was aangenaam verrast over de kwaliteiten van de 6800GT... hij gaat nu zelf ook op zoek begrijp ik. Misschien als hij meeleest kan hij er iets meer over vertellen.

Zodra ik een 6800GT heb, ga ik hem aan de scope hangen en vergelijken met m'n 9800pro.
Ik moet er nog wel bij vermelden dat ik bij Jowi begonnen ben met 'standaard' waarde voor brightness voor 's' modellen welke vrijwel altijd heel dicht in de buurt zit van de definitieve waarde. Bij de projector van Jowi, geen 's' model, kon uiteindelijk nog een flink stuk lager gezet worden. Ik begon met 42, moest die opschroeven naar 49/50 (vrij hoog) maar kon uiteindelijk zakken naar 35, wat vrij laag is. Dit is echter vrijwel volledig aan de projector te wijten en niet aan de gebruikte videokaart.

Maar ik ga het toch even checken bij de 6800GT.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

BarcoCRT

Quote from: AnaMorpheus on September 19, 2005, 09:11:23
Ik speel mijn HD films (1080i/p) af op de resolutie van 1280x720 (wat mijn pj max aankan) en denk dat mijn video kaart toch de zwakke schakel is bij het afspelen van 1080p films (35-65MB/s bandbreedte) Zo af ten toe heeft die het er wel moeilijk mee. Mijn configuratie:
Asus P4C800-E delux moederbord
P4 3,4Ghz @ 3,8 Ghz.
2GB Corshair DDR 550 (2x2matchpair)
2x 100 GB in Raid 0
2x 250GB opslag voor hd mat.
Readeon 9800 Pro 128MB (overclocked)
en de rest van de standaard rotzooi.
het systeem is vloeistof gekoeld (processor, northbridge en GPU)

Ik zet mijn TS files via HDtoMPEG om. 1:1 leidt dit ook tot verlies?

Ik kom hier weer even op terug. Hier is nog de link om de ATI driver VOLLEDIG te de-installeren.
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

Ga daarna naar : ATI Customer Care > Drivers and Software > Utilities > Various >  en kies CAT uninstaller.

Daarna de laatste driver installeren. Dit heeft mij in het verleden wel eens geholpen om alles goed te krijgen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Spacebass

Da's wel leuk zo'n 7800 maar ik ben echt niet van plan om zo'n kaart alleen te kopen voor HD materiaal. Zo'n kaart koop ik alleen als ik hem in een multipurpose PC plaats  ;)

Ik heb overigens gesproken met een PC bouwer. Die had het erover dat er best veel problemen zijn met WMC pc's die voorzien zijn van AMD in combi met VIA of nForce Chipsets. Weet iemand daar meer van?

Lijkt wel of ik terug ben bij af, toen ik dit begin dit jaar ook al voor de keuze stond om of de AMD kant of de Intel kant op te gaan  :(

Nu is er een hele belangrijke factor bijgekomen...het MOET een stille PC worden  ::)

Movievault

Vroeger was ik een AMD Fan, nu zweer ik bij Intel. Waarom? Compatibiliteit.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

BarcoCRT

Quote from: Spacebass on September 22, 2005, 07:43:25
Ik heb overigens gesproken met een PC bouwer. Die had het erover dat er best veel problemen zijn met WMC pc's die voorzien zijn van AMD in combi met VIA of nForce Chipsets. Weet iemand daar meer van?

Ik heb een pc die bestaat uit een AthlonXP 3200+ met Nforce2 en 9800Pro. Hoewel daar geen MCE op draait maar XPSP2 en TT loopt dat echt als een zonnetje

Quote from: Spacebass on September 22, 2005, 07:43:25
Nu is er een hele belangrijke factor bijgekomen...het MOET een stille PC worden  ::)
Ik heb goede ervaringen met heatpipe koelers. Wat zijn die dingen stil zeg! En je CPU blijft echt ijskoud. Zowel mijn AthlonXp 3200+ en m'n PIV3,4 koel ik met een Heatpipe:
http://www.thermaltake.com/coolers/cl-p0025/cl-p0025silentTower.htm

Let alleen wel op de hoogte van die dingen, want deze is te hoog voor mijn DIGN behuizing. Kan ik weer op zoek naar een minder hoge uitvoering en heb ik er een over. Iemand zo'n ding kopen?

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

BarcoCRT

2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Starred


jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

GreenGras

Quote from: RuudG on September 20, 2005, 20:51:58
Jammer maar helaas, maar is niet waar. Overlays van diverse videokaarten verschillen fors in kwaliteit en zoals Jowi al aangaf VMR9 gebruikt DX9.

Ook jammer maar helaas en wederom niet waar. DVI's verschillen fors in kwaliteit. Laat ik eens niet de gebruikelijke redenen noemen, maar eentje die niet zo vaak genoemd wordt.  Lang niet altijd is gegarandeerd dat component => RGB conversie goed gedaan wordt. De ene DVI doet dat veel beter dan de andere. Dat geldt niet alleen voor videokaarten, maar ook voor standalone spelers. Zelfs in HDMI zitten regelmatig fouten mbt tot PC RGB en Studio RGB level afhandeling.

Kortom ook jij doet boude beweringen en daar verzet ik me wederom heldhaftig tegen :)

Allereerst wil ik stellen dat juist jouw "heldhaftige verzet" dit forum interessant maakt omdat je me dwingt zaken beter uit te leggen, ik zie je verzet daarom helemaal niet als vervelend maar vind het wel jammer dat je zo stellig durft te beweren dat ik "boude beweringen"doe terwijl je zelf absoluut geen idee hebt waar je over spreekt, als dit jouw manier van communiceren is, of een poging je gebrek aan kennis te verbergen zal ik dat vanzelfsprekend accepteren.  8)

Desondanks hoop ik dat je hier toch nog iets van zult leren:

VRM9 is een videobewerkings methode welke gebaseerd is op DirectX9 en inderdaad van de functies van je 3D GPU gebruik maakt bij het BEWERKEN van BEELDMATERIAAL. Wat hierbij vooral voordeel oplevert, is het feit dat je van meerdere layers gebruik kunt maken welke je vervolgens in elkaar laat "overlopen" en hierbij gebruik je middels DirectX9 ook additionele functies van je 3D GPU.
ECHTER, als je met je videobewerkingen klaar bent en het geheel finalized naar DVD/HDTV/DivX/Avi/Whatever omzet, EN ER DUS WEER GEWOON EEN VIDEOSTREAM VAN MAAKT, is er van verschillende layers helemaal geen sprake meer.
Bij het afspelen van deze videostream wordt dus ook geen DirectX of 3D capaciteit gebruikt omdat er helemaal geen aanspraak op wordt gemaakt, de stream bevat helemaal geen code of commando's om de 3D functies van de kaart aan te spreken!

Je tweede quote gaat over mijn statement dat kwaliteit van RAMDAC's bij digitale doorgave van het videosignaal minder van belang is, omdat er geen digitaal-analoog conversie plaatsvindt. Vervolgens kom jij met het volgende:
Lang niet altijd is gegarandeerd dat component => RGB conversie goed gedaan wordt. De ene DVI doet dat veel beter dan de andere. Dat geldt niet alleen voor videokaarten, maar ook voor standalone spelers. Zelfs in HDMI zitten regelmatig fouten mbt tot PC RGB en Studio RGB level afhandeling.
Euhhh??? Heb je mijn reply wel goed gelezen? We spreken hier in ieder geval beiden over totaal iets anders vrees ik... Best boud  ;D

Kortom ook jij doet boude beweringen
Wel sympathiek dat je OOK zegt, want in jouw geval kan ik het absoluut beamen!

Oh BTW: Volgens mij gaat dit topic over het bouwen van een zo goedkoop mogelijke pc voor HD weergave. Vervolgens claim jij blijkbaar dat er per sé een peperdure, veel herrie makende en uit de kluiten gewassen 3D spelletjeskaart voor nodig is. Ik vind dat ik hier tegen op moet treden en juist mensen deze nutteloze uitgave moet besparen omdat het keihard weggooien van geld inhoudt.
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

jowi

Ach, het fijne weet ik er ook niet van, ik weet alleen uit ervaring dat een duurdere kaart gewoon sneller is, en dat je voor HD materiaal een snelle kaart nodig hebt. Dat is gebaseerd ervaring.

Een ATI 9600 is bijvoorbeeld simpelweg te traag. Maar een x800 zoals ik daarna had, was weer overkill. De waarheid ligt in het midden. Vergeet niet dat je 1920x1080 weergeeft met 30 of 60Hz.... dat is best intensief. Verder ZIE ik met de eigen oogjes dat VMR9 een mooier beeld geeft dan overlay, en dat ik op langzame kaarten die ik gehad heb geen VMR9 kon draaien, hetzij omdat de hardware directx niet ondersteunde, hetzij omdat de kaart gewoon te traag was om video op VMR9 te laten lopen...

Mijn conclusie, je hebt een behoorlijk snelle kaart nodig die dx9 ondersteund. Niet de top-of-de-line-allerduurste, maar zeker wel een snelle. Overigens heb ik mijn x800 omgewisseld voor een 6800GT, de laatste is toch mooier voor HD naar mijn mening.

BarcoCRT

Hoi,

Het gaat om zaken als datadoorvoersnelheid en busbreedte, en daarvoer moet je toch echt bij de snelle 3D-kaarten zijn, dus kaarten met 256-brede bussen en snel geheugen (9800pro, 6800GT etc) zijn daarom te prefereren.

Het is bovendien zo dat videokaarten meer en meer taken overnemen van de CPU bij HD-videoweergave. Het begon bij MPEG-decompressie en nu ook de-interlacing zowel voor film als voor video. En dat laatste doen ze uitstekend.

De moderne 3D kaart kan veel eenvoudige opdrachten parallel uitvoeren en is zelfs gedeeltelijk programmeerbaar en kan 'misbruikt' worden als videocodec. Hierbij loopt de hardware voor op de software, iets wat vaker (altijd) het geval is, waardoor features welke bij de prodcutie al ingebakken zitten in de videokaart maar later 'ge-unlockt' worden door de juiste software. Goed voorbeeld is het correct weergeven van 'reversed frames' in een HD-stream en de daarbij gepaard gaande helderheidswisselingen, dit gaat pas goed met de laatste Beta driver van Nvidia terwijl de kaarten al een jaar op de markt zijn.

Zoals Jowi al aangeeft is dit ook in de praktijk goed te merken, en heb ik ook dergelijk ervaringen.

Probleem op dit moment is dat er geen low-end videokaart bestaat die snel geheugen en een brede databus heeft en waarvoor een goede HD-codec is geschreven. Wanneer Nvidia of ATi dat uitbrengen gooien ze hun eigen glazen in.

Overigens ben ik zeer benieuwd naar resultaten van gebruikers welke met een 6600 (ipv een 6800GT/Ultra) goede resultaten verkrijgen met HD-weergave.

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

riwi

Quote from: GreenGras on September 24, 2005, 22:45:42
ECHTER, als je met je videobewerkingen klaar bent en het geheel finalized naar DVD/HDTV/DivX/Avi/Whatever omzet, EN ER DUS WEER GEWOON EEN VIDEOSTREAM VAN MAAKT, is er van verschillende layers helemaal geen sprake meer.
Bij het afspelen van deze videostream wordt dus ook geen DirectX of 3D capaciteit gebruikt omdat er helemaal geen aanspraak op wordt gemaakt, de stream bevat helemaal geen code of commando's om de 3D functies van de kaart aan te spreken!
Je uitspraken gaan alleen op voor overlay mode.

zie http://www.tvoon.de/support/01fce295a50266a08/01fce295a5030902f.html
met daarin wat uitleg :
Quote
Since VMR9 actually uses the 3D pipeline in a graphics processor many more filtering and advanced source/stream mixing possibilities exist. This is considered the next way to display advanced video data by Microsoft, it is intended to supersede the old 2D "mapped memory" style "overlay".

De nieuwe 7800 van Nvidia bevat kan ook hardwarematig assisteren bij het decoderen van H.264 video. Volgens mij is dat een verbetering tov de 6800.

<edit H.264 niet H.248 da's wat anders  ::) >

RuudG

Hoi Greengras,

QuoteBij het afspelen van deze videostream wordt dus ook geen DirectX of 3D capaciteit gebruikt omdat er helemaal geen aanspraak op wordt gemaakt, de stream bevat helemaal geen code of commando's om de 3D functies van de kaart aan te spreken!
Wel eens aan scaling en deinterlacing gedacht? Deze quote uit de beschrijving van de ATI Catalyst 5.9 driver is illustratief:
QuoteCatalyst™ 5.9 introduces directional motion adaptive deinterlacing algorithm through the 3D shader. The algorithm will detect edges in 5 different directions. This reduces artifacts, and improves the overall detinterlace video quality.
Zo kan ik nog vele voorbeelden geven, maar deze lijkt me voldoende.

QuoteVervolgens claim jij blijkbaar dat er per sé een peperdure, veel herrie makende en uit de kluiten gewassen 3D spelletjeskaart voor nodig is.
Ik claim helemaal niks. Iedereen moet datgene kopen wat hij of zij voor zijn/haar toepassing het meest geschikt vind. Mijn eerste reactie was op jouw stellige bewering
QuoteDaarnaast zijn alle fancy 3d en shading capaciteiten van de kaarten (en daar zit hem het prijsverschil in: dure, snelle GPU en duur en snel geheugen) totaal nutteloos en dus keiharde geldverspilling.
Die fancy 3D dingen zijn dus niet nutteloos.

Los daarvan is er nog het ervaringsfeit, hier door meerdere mensen genoemd. De recente higher mid- tot top-end kaarten geven in de kritische applicaties, waar velen hier mee bezig zijn een duidelijk beter resultaat dan de wat oudere kaarten.

QuoteDesondanks hoop ik dat je hier toch nog iets van zult leren
Nee eigenlijk niet.

QuoteJe tweede quote gaat over mijn statement dat kwaliteit van RAMDAC's bij digitale doorgave van het videosignaal minder van belang is, omdat er geen digitaal-analoog conversie plaatsvindt. Vervolgens kom jij met het volgende:
Lang niet altijd is gegarandeerd dat component => RGB conversie goed gedaan wordt. De ene DVI doet dat veel beter dan de andere. Dat geldt niet alleen voor videokaarten, maar ook voor standalone spelers. Zelfs in HDMI zitten regelmatig fouten mbt tot PC RGB en Studio RGB level afhandeling.
Euhhh??? Heb je mijn reply wel goed gelezen? We spreken hier in ieder geval beiden over totaal iets anders vrees ik

Ik heb je reply prima gelezen. Mijn reactie is wellicht een andere dan jij zou willen maar dat maakt hem niet minder relevant. Ik zal je reply nog even herhalen:
QuoteAls je ia je analoge uitgang werkt kan de kwaliteit van je DAC's inderdaad van VEEL groter belang zijn maar dit staat los van de 3D capaciteiten! Met DVI is dit zelfs van ondergeschikt belang omdat je signaal digitaal blijft en een DAC dus niet eens nodig is.
Ik geef aan dat ook indien je via DVI werkt, je nog steeds een probleem kan hebben door de veelal beroerde component naar RGB conversie. Dus de RAMDAC problematiek kan ingewisseld worden voor DVI problematiek en dat is wat anders dan van ondergeschikt belang gemaakt.

Quoteals dit jouw manier van communiceren is, of een poging je gebrek aan kennis te verbergen zal ik dat vanzelfsprekend accepteren.
Een zinloze steek onder water, die slechts tot doel heeft me belachelijk te maken. Kortom niet zo aardig van je.

Erik

Quote from: rbauer on September 25, 2005, 09:33:53
Overigens ben ik zeer benieuwd naar resultaten van gebruikers welke met een 6600 (ipv een 6800GT/Ultra) goede resultaten verkrijgen met HD-weergave.

Reinier
Ik ben erg tevreden met mijn 6600GT. Ik gebruik MCE en TT methode VMR9. Maar wat noem jij goede resultaten?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill