Goedkoopste HTPC om probleemloos HD op 1920*1080 weer te geven.

Started by BarcoCRT, May 23, 2005, 19:17:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

iNFiN1TY

Ik heb zelf een;

Intel Quadcore @ 4.0ghz
4GB ram
Geforce 9800GTX+
5x 500GB HDD

werkt perfect ^^


Wimpie007

Intel Atom 330 (Dualcore 1.6Ghz cpu)
NVidia ION chipset (met onboard NVidia GeForce 9400 grafische kaart, en dus hardwarematige decodering)
Latje ram (in mijn geval 2Gb)

-> Speelt 1080p materiaal met cpu-usage van minder dan 10% (lokaal) of tot 15% (over netwerk)

Kan gewoon passief gekoeld worden, indien gewenst kan je beetje luchtstroom creëren door een grotere ventilator er overheen te plaatsen.
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

GreenGras

Quote from: Wimpie007 on July 23, 2009, 15:31:27
Intel Atom 330 (Dualcore 1.6Ghz cpu)
NVidia ION chipset (met onboard NVidia GeForce 9400 grafische kaart, en dus hardwarematige decodering)
Latje ram (in mijn geval 2Gb)

-> Speelt 1080p materiaal met cpu-usage van minder dan 10% (lokaal) of tot 15% (over netwerk)

Kan gewoon passief gekoeld worden, indien gewenst kan je beetje luchtstroom creëren door een grotere ventilator er overheen te plaatsen.

... En past in een klein, mooi vormgegeven kastje, wordt nauwelijks warm, maakt geen herrie, stille en zuinige 2,5 inch HDD, zeer energiezuinig systeempje (30w), kan 4 threads tegelijk afhandelen (dualcore en hyperthreading), gigabyte LAN, ect, ect... Absoluut een overweging waard wat HTPC betreft.
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Wimpie007

Voor de investering hoef je het ook niet te laten... :-)
Moederbord vind je rond de 140€, latje ram erbij voor 25€, zuinige en klein bemeten voeding (heb nu een 145W en dat is al veel te veel), en een case...
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

ivo89

Die nvidia ions zijn zeer interessant aan het worden. Ik heb even verschillende draadjes gelezen en ben er inmiddels wel achter dat er een hdmi uitgang zit.

Maar ik lees weinig over de geluidskwaliteiten. Er zit ook onboard geluid op. Maar heeft dit genoeg aansluitingen voor op een versterker. En pas er ook een geluidskaart in aangezien die kasten zo plat zijn. Heb namelijk nu een Creative x-fi xtreme music.


Panasonic TX-P42S10 | HK HKTS 11 | HK AVR 330 | HTPC
Macbook 1.83 DC | Airport Extreme | Logitech DiNovo Edge

Guardian

Heel Leuk zo'n Ion systeempje. Heb er zelf ook naar zitten kijken maar ik wil gewoon niks meer aanschaffen voordat er ook HD-audio formaten uitkomen (liefst gewoon passthrough). En om nu een veel duurder systeem met een HD-audio kaart neer te zetten en vervolgens veel te veel beperkingen (lees geen mediaplayer keuze etc) voorlief te moeten nemen vind ik ook geen optie.
Ik denk dat het gewoon wachten wordt...
En als de mediaplayers zoals C-200, HDI 3.0 en YUIXX het binnenkort wel kunnen, is dat ook zeker een optie. Ik heb niet meer zo'n zin in dat geklooi met codecs etc.
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

Rage

Quote from: ivo89 on October  6, 2009, 15:33:33
Die nvidia ions zijn zeer interessant aan het worden. Ik heb even verschillende draadjes gelezen en ben er inmiddels wel achter dat er een hdmi uitgang zit.

Maar ik lees weinig over de geluidskwaliteiten. Er zit ook onboard geluid op. Maar heeft dit genoeg aansluitingen voor op een versterker. En pas er ook een geluidskaart in aangezien die kasten zo plat zijn. Heb namelijk nu een Creative x-fi xtreme music.
Ze zeggen dat de geluidsqualiteit van de analoge uitgangen opvallend goed is (voor de ASrock Ion 330 dan). Verder heb je nog een optische uitgang dus kan je het altijd nog digitaal doen, plus geluid kon dacht ik ook via de HDMI uitgang verzonden worden.

ivo89

Perfect, want ik ben wel aan het kijken naar een opstelling van:

pc  --> reciever ---> full hd tv

Dus als je dan een reciever met hdmi en een ion-board met hdmi hebt kan ik dus zonder problemen dts /dd5.1 afspelen.. De echte HD audio formaten moeten nog maar een jaartje of 2 wachten  :turn:
Panasonic TX-P42S10 | HK HKTS 11 | HK AVR 330 | HTPC
Macbook 1.83 DC | Airport Extreme | Logitech DiNovo Edge

Guardian

Misschien met de nieuwe AMD/ATI reeks, 5xxx, dat we weer een stapje dichter bij gaan komen. Misschien ff wachten op een passief gekoelde variant uit de 5xxx serie.
Het is nog geen alles in één moederbordchip maar die gaan uiteindelijk ook wel komen.
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

BWzes03

Quote from: Hanky Panky on August  4, 2005, 21:31:05
Die bus heette: ISA ! Jawel !! Volledig 8-bit voor moordende snelheden op je Hercules kaart !!   >:D

Jep, ISA, Industry Standard Architecture : 8-bit in de single uitvoering, 16-bit met een tweede zwarte strook erachter....
De opvolger was EISA, maar die heeft het buiten de "server" wereld nooit gehaald.
EISA werd ingehaald door VLB en PCI.  Heel erg kort was er ook nog iets als MCA (alleen in IBM's)
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

TubeKees

Ion PC-tje bouwen/kopen en XBMC (live) er op zetten. Kun je alles probleemloos afspelen.

Beetje info: www.xbmc.org of http://www.xbmcfreak.nl/

Guardian

Quote from: TubeKees on October 30, 2009, 18:47:28
Ion PC-tje bouwen/kopen en XBMC (live) er op zetten. Kun je alles probleemloos afspelen.

Beetje info: www.xbmc.org of http://www.xbmcfreak.nl/

Erg leuk, maar hoe krijg ik TRUE HD en DTS HD etc naar me versterker?
En hoe krijg ik me bluray dan afgespeelt met xbmc live (linux)?

Als dat werkt zijn we pas klaar :)
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

GreenGras

Volgens mij zijn we dan nog niet klaar: Hoe sluit ik mijn HD tuner aan en waar zit de firewire aansluiting die daarvoor nodig is? ;-) Die zaken blijken te ontbreken op dat bordje dus sluit nog niet 100% aan op de mediacenter behoefte lijkt me...
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

GH

Uitgezonderd True en DTS HD is alles prima op te lossen met een net iets snellere combinatie dan een Atom/ION. Zelf draai ik tot grote tevredenheid met een AMD systeem (785G), in combinatie met een Blu-Ray lezer kan ik alles probleemloos afspelen.

En aangezien ik zelf nog geen HD processor voor het geluid heb is dat voor mij nog geen issue.

kristofb

Is er iemand die hier een update anno Augustus 2010 voor kan geven? Ik ben op zoek naar de 'ideale' hardware combinatie voor m'n XBMC setupje!

Alvast bedankt!

high-q

dan kijk je toch even op tweakers best buy guide voor HTPC?

Zelf draai ik met een Intel E8400 op een moederbord met HDMI uit, decoden gebeurt puur op de processor.
In de tijd dat ik mijn HTPC samenstelde waren er nog geen moederborden met een "HD-chipset".

Samen met XBMC .... IDEAAL!!!!

Wil nog wel een SSD voor mn OS, dan is ie lekker stil. De rest trek ik dan wel met een gigabit netwerk
van mn server af  ;D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

kristofb

Thanks voor de tip van Tweakers! Zal daar ook eens even gaan zoeken!

high-q

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

mradem

Vergeleken met een Dune of mijn oppo bdp95 speler vind ik een htpc helemaal niet meer rulen.

bart_nl

Quote from: mradem on August 14, 2011, 18:05:30Vergeleken met een Dune of mijn oppo bdp95 speler vind ik een htpc helemaal niet meer rulen.
XBMC live kan op veel vlakken nog prima mee. Ik heb zowel een AsRock ION systeempje als een Dune en ik heb qua bediengemak wel een voorkeur voor de Dune maar eigenlijk doet XBMC live ook out-of-the-box alles wat ik nodig heb. XBMC ziet er ook veel gelikter uit. Enige echte nadeel is dat mijn ION systeem de nieuwe geluidsformaten niet ondersteunt en dus staat de Dune in mijn HT en XBMC in de woonkamer.

mca2

Zoals hierbovewn ookal gezegd, kan mijn good old ion setup met embedded nvidia 9400M niet overweg met DTS-HD. Het Asus AT3IONT-I moederbord beschikt wel over een PCI-e (1.0?) x16 slot.

Is het nu wijs om hier een passief gekoelde simpele nieuwe videokaart in te doen die wel DTS-HD kan bitstreamen? En zo ja welke? Of kan ik beter kijken naar een nieuwe generatie moederbord en waar ik het DDR3 geheugen en HD in overprik?
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW